Más teendőnk nincs csak megvárni az sötétet, ami nyáron sajnos nem 17 órakor van és azonos körülmények között mérni. A mérést négy helyen végeztük a falon, pontosan 4 méterre a fényszórótól. Az első mérőpont a fényszóró magasságában, szinte a középpontban volt, itt kaptuk a legnagyobb fényerősséget, majd ez alatt még két mérőpont, amely a jármű előterébe jutó fényt adja. A negyedik mérőpont a vetítési kép sötét-világos határvonalán túl volt, a sötét részben, ezzel próbáltuk mérni a szórt fény mennyiségét.
Az izzók beszerzése köré nem csináltunk nagy cirkuszt, Papp Tibi elment egy autósboltba, és ami kapható volt, abból vett egy párat, ami ez esetben kettőt-kettőt jelent. Így összesen lett egy normál Tungsram H4 referencia izzónk, és mellé öt kihívó, amelyek 60-90%-os fényerő növekedést ígértek. Ne menjünk el a tény felett, hogy némelyikre az volt írva, hogy „up to 60%”, tehát ez azt is jelentheti, hogy akár 60%-os fényerő növekményt produkálhat, de senki nem állítja biztosan. A másik dolog, amely a mérést egy kicsit bezavarhatja, az maga a szemünk. A szem érzékenysége nem azonos a különböző színek, színhőmérsékletek esetében. Így simán előfordulhat, hogy egy sárgább, például a 5000 K színhőmérséklethez közelebb álló színt erősebbnek látjuk, mint a kékebb, (fehérebb?) 5300 K színt. Az emberi szem a nap fényére a legérzékenyebb, ez körülbelül 5000 K. A halogén izzók jellemzően a sárgásabb 2800-3200 K tartományban vannak. A színhőmérsékletüket a bennük lévő gázzal és a bura festésével is tudják módosítani. A bura festése egy gagyi módszer, mert a fényerőt jelentősen csökkenti, azonban a színhőmérsékletet megváltoztatva a szemünk lehet, hogy mégis szubjektíven erősebbnek észleli. Látni azonban nem fogjuk vele jobban a sötétben botorkáló gyalogost a vidéki éjszakában.
Legelőször a normál Tungsram H4-es izzót tettük a mérőeszközbe, megmértük a fényerőt a mérőpontokon. A vetített kép szép volt, élez sötét-világos határvonallal. Lejegyeztük az értékeket. Ezt tekintjük etalonnak, ehhez hasonlítjuk a többi izzót.
Tungsram Megalight plus 60%
A mérés nem mutatott ki nagyobb fényerőt, sőt, a középpontban gyengébb volt, azonban mintha szélesebb terültetet világítana meg és picit fehérebbnek tűnik a vetített kép.
Nem egyértelműen jobb, mint az etalon Tungsram. Ára: 3310 Ft.
GE Megalight Ultra up to 90%
A mérés is nagyobb fényerőt mutat és szubjektíve is látható az erősebb fényerő, de közel nem ennyire, ahogy azt a 90% mutatná. Jobb, mint az alap Tungsram, ezt el kell ismerni, de nem annyival. Ára: 4410 Ft
White Hammer +50% Xenon gas inside
Kisebb fényerő és talán a vetített kép is szűkebb. Nagy a duma a dobozon, de nem éri el az alap Tungsram szintjét sem. A GE izzótol messze elmarad. Ára: 2240 Ft
Ultimate Speed
Ez valójában egy teljes izzókészlet, nem is ígér semmit, de kipróbáltuk. Kibontáskor vettük észre, hogy az izzó teljesen úgy néz ki, azonos a karima tesztúrája és feliratozása, mint a White Hammernek és hasonlóan is világít. Mindkettő fénye fehérebbnek tűnik a többinél, de a fénymérő sem mutat erősebb fényt és mi sem látjuk erősebbnek, csak mintha fehérebb lenne. Ára: 2499 Ft.
Osram Silverstar +50%
Szép csomagolásban egy karcsú, vékonyabb burájú izzó, mint az eddigiek. Az egész jobb benyomást kelt, de a mérések nem igazolják. A GE Megalight-tól elmarad, azonban szubjektíve ennek volt a legfehérebb, legfényesebb fénye, mintha erősebb lenne, mint a többi. A megvilágított felület is nagyobb, illetve lent is erősebben világít. Ára: 2590 Ft.
Összeségében kimondhatjuk, hogy a 60-90%-os fényerő növekedés nem mérhető, de vannak az izzók között kis különbségek. A következő részben az autókba építve hasonlítjuk össze, valamint megnézzük, hogy valóban rövidebb ideig tartanak-e, mint a hagyományos izzók.
A laboratóriumi szimulációs teszt nyertese a General Electric Megalight Ultra izzója.
Meglátjuk mit mutat majd valós üzemi körülmények között.