Mit tud az illegális kínai xenon?

2012.12.03. 05:45 Módosítva: 2012.12.03. 08:31

Először a Focus-lámpatestben végeztük el a méréseket. Az alábbi képeken jól látszik, ahogy a normál H4-estől a Megalighton át eljutottunk a xenonig. Azonos expozíciós beállításokkal le is fotóztuk az összes vetített képet, alatta pedig a rettegett izolux diagramok láthatók, ínyenceknek, a maximális megvilágítású pont megjelölésével.

A Ford lámpájánál még az ívlámpával is megmarad a sötét-világos határvonal, viszont a szórt fény (a H-V ponban) már itt is a megengedett 1 lux érték fölé megy, míg a növelt fényerejű halogénnel nincs ilyen gond. A xenon fénye kevésbé homogén, foltos, aminek egyszerű a magyarázata: a reflektort a normál halogén spiráljának leképezésére méretezték, az D2-ben az elektromos ív méretei teljesen mások.

Ezután felszerelték a berendezésre a 4Runner lámpatestét. Megtudtuk, hogy az üvegen lévő négy bütyök a mellette lévő számmal a beállítást szolgálja. Egy kis négylábú alkalmatosság lábait kell a számskálán beállítani a számhoz, majd a bütykökre illeszteni. Esetünkben egy lézeres mérőfej került a négylábú izébe, ennek segítségével lehetett beállítani pontosan a lámpa helyzetét.

Amikor a normál H4-es bekerült Winkler lámpatestébe, rögtön látszott, hogy nagy a gáz. A sötét-világos határvonal még felismerhető, de a fényerő szemre is rettentő kicsi. A prémium H4-essel ugyan nőtt valamit, de az is elég gyászos. Ekkor jött a xenon – és megszűnt a sötét-világos tartomány határa, egyetlen nagy fénypacni vetült az ernyőre.

Íme az eredmény:

A lámpatest szemrevételezésekor látszott, hogy bár az üveg nem túl áttetsző már, ez a kisebbik gond. A reflektor foncsorozása ugyanis annyira elöregedett, hogy úgy néz ki, mintha néhol kályhaezüsttel lenne lefújva. Ami a megvilágítási értékeket illeti, a xenon esetében a legfényesebb pontban kisebb volt (8,4 lux), mint a Ford lámpatest esetében a normál H4-es izzóval (37 lux). A Tehén lámpájában a normál H4-es 6,9 luxot tudott.

Nem csoda, hogy Robi nem látott vele. Bevallása szerint a xenonnal már lát, de a mérés szerint a szembejövők is, a kelleténél lényegesen többet: a szórt fény nagysága 2,4-szerese a megengedettnek, és ahogy Gallai József fogalmazott, még a világ végére is jut két lux. A rossz foncsor és a nem pontos geometria együtt eredményezi ezt.

A számítógép kiköpött még egy érdekes adatsort. A gép képes kiszámolni, hogy mekkora fényáram jut el az úttestre (ezt ők a hor-15+15,vert-8-+4fokosernyőrekerülőfénymennyiségénekhívják, de ez ne tévesszen meg senkit).

  Kiiduló fényáram Focus 4Runner
Normál H4 1000 295 lm 128 lm
Megalight Ultra +120% 1100 393 lm 167 lm
xenon átalakító kb. 3000 536 lm 242 lm

Ezek a számok azt fejezik ki, hogyan hasznosult a lámpák fényárama. A normál halogén 1000 lumenjéből mintegy 30 százalékot hasznosít a Focus lámpatest, és alig 13 százalékot a 4Runneré. Még durvább azt látni, hogy a Fordban a normál halogénből több jut az útra, mint a a tripla fényáramot leadó xenont a Toyota vaksi lámpatestében használva.

Visszatérve az eredeti kérdéshez, mi ilyenkor a megoldás? Hogyan térhet vissza a 4Runner-tulaj látása? A legjobb módszer a lámpatest cseréje, vagy a reflektor újrafoncsorozása, egyszerűen azért, mert egy rossz lámpatestben a fényforrás fényerejének megnövelése nem megoldás. És akkor még nem beszéltünk a szembejövőkről, akikkel alaposan kiszúrunk. (P.T.)

Mitől jó egy izzó?

A szabványos H4, H7 és összes többi fényforrás paramétereit pontosan meghatározzák az ENSZ Európai Gazdasági Bizottságának (ENSZ EGB, ECE) előírásai. A rendszer, esetünkben a lámpatest és a lámpa, azaz izzó együttese határozza meg, hogy az autóval sötétben közlekedve jól látunk, vagy nem. A cél az lenne, hogy a fényáram lehetőleg minél nagyobb részét irányítottan juttassunk az úttestre, a nem irányított, tehát veszendőbe menő szórt fény a legkisebb legyen. Nem kell hozzá fizikusnak lennünk, hogy érezzük: minél több a szórt fény, amely nem jut az úttestre, annál rosszabbul látunk, hiszen egy adott fényáramból gazdálkodhatunk.

Az egyik legjobban elterjedt, két izzószálas H4-es lámpa esetében is pontosan definiálták a maximális fényáramot, valamint a lámpa pontos méreteit, a bura vastagságától, hosszától a karima (talp) helyzetéig. Pontosan adott a spirálok mérete, helyzete, a tompított szál árnyékoló „kanalának” a mélysége, valamint az is, hogy az izzószál milyen mélyen ül benne. Az összes méret tűrését tized-, néhol századmilliméteres pontossággal definiálja az előírás. Ha az izzó valamelyik paramétere ezen a tűrésen kívül esik, az szigorú értelemben véve selejt.

A lámpatest gyártói az izzószál helyzetéhez képest tervezik meg a sok elemi tükörből álló foncsort, ahol minden kis elemi tükör a fényáram egy részét hasznosítja, és adott helyre vetíti. Ez a szabadformázású tükrös lámpatestnél van így, a vetítőlencsés és a régebbi lámpatestek kicsit más elven működnek, de a lényeg azonos.

Ha az izzó pontatlan, az elemi tükrök nem tudják pontosan oda vetíteni a fénynyalábot, ahová a tervező szánta és a lámpatest vetített képe pontatlan lesz, végső soron rosszabbul fogunk vele látni. Hasonló a helyzet akkor, ha a lámpatest a pontatlan, az irányított fény kevesebb lesz, a szórt fény több, jobban vakítunk, de rosszabbul látunk.

Minél kisebb a lámpatest parabolatükre, annál érzékenyebb az izzó pontosságára. Autónkban általában nem cserélgetjük a lámpatesteket, inkább csak az izzókat, tehát jót kellene választani bele, hogy jól is lássunk. Vehetünk növelt fényerejű, azonban még szabványos, például H4-es izzót, ahol a teljes fényáram a maximálisan engedélyezett közelében van, esetleg pontosan annyi. Ezzel azonban még nem biztos, hogy jól is fogunk látni, mert ha az izzó talpa csak egy fél milliméterrel van eltolva a szabványos talpsík izzószál-távolságtól, az izzószál már annyira kiesik a fókuszpontból, hogy a szabványos vetített kép helyett egy nagy pacát kapunk, nagyon sok szórt fénnyel.

További bizonytalanságot okoz, ha a lámpatest foglalatába az izzó nem ül jól bele, ott mozogni tud, mert kétszer nem lehet ugyanúgy berakni, és a kis rugóval rögzíteni. Megdöbbentő különbségek vannak a neves izzók és a névtelen gagyi márkák között. Ez a vetített képen azonnal látszott, de már előtte is észrevehető volt, amikor a szakember megmutatta, mit kell nézni. Az etalon lámpa beült és megmozdítani sem lehetett a foglalatban, a másik pedig körülbelül 3 tizedet lötyögött, amely kézzel is érezhető volt. Ez a vetített képen azonnal látható: a világos-sötét határ maszatos, a vízszintes vonal kicsit ferde.

A mérések szerint jobban járunk egy pontos, átlagos fényerejű izzóval, mint egy geometriailag pontatlan, de növelt fényerejű, és valóban nagyobb fényáramúval. A magyarázat egyszerű, a fényáramból nem hasznosul annyi, amennyivel több van. A szórt fény a szembejövőket zavarja, nekünk hasznunkra nincs. Ez volt a helyzet a szabványos izzót helyettesítő kínai ívlámpával is. (G. Zs.)

Kapcsolódó blogposztunkban hozzászólhat!

Az oldalról ajánljuk

Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
  • Hírek

Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet

Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.

10 perce
Brutál strapabírónak ígérik a legkeményebb Ford Rangert
  • Hírek

Brutál strapabírónak ígérik a legkeményebb Ford Rangert

Az eddigi legfickósabb Ranger 4,5 tonnát vontathat, nagy a gázlómélysége és több ponton masszívabb, mint a sima tesói.

április 7., 15:44
F1 kibeszélő: Tsunoda nem tett csodát, beszari a McLaren?
  • Hírek

F1 kibeszélő: Tsunoda nem tett csodát, beszari a McLaren?

A Japán Nagydíj végül többnyire unalmas vonatozásba fulladt, de ennek ellenére is bőven akad izgalmas beszédtéma a Forma-1 háza táján!

április 7., 17:07
Nem adnak üzemanyagot a 15 évesnél idősebb járműveknek a világ legszennyezettebb városában
  • Hírek

Nem adnak üzemanyagot a 15 évesnél idősebb járműveknek a világ legszennyezettebb városában

Európához hasonlóan ott is kitűzték a 2035-ös céldátumot.

április 7., 13:09
Őrült zsenik megalkották a világ legnagyobb Ladáját
  • Hírek

Őrült zsenik megalkották a világ legnagyobb Ladáját

A Garage 54 ismét szürreális projekttel jelentkezett.

április 7., 14:15
Leégett egy villanyautó Kajászón, vitte magával a házat is
  • Hírek

Leégett egy villanyautó Kajászón, vitte magával a házat is

Kigyulladt egy parkoló Hyundai Ioniq, a tűz pedig átterjedt a közeli lakóházra is.

április 7., 17:46
Bérelt helye van a konditerem előtt
  • Tesztek

Bérelt helye van a konditerem előttTeszt: Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ Edition 1

Úgy ki van gyúrva, mint a srác, aki nem csak díszből veszi meg az éves kondibérletet.

április 8., 06:02
400 lóerő nem elég? És 510?
  • Hírek

400 lóerő nem elég? És 510?

Az Abt azt csinálta, amihez a legjobban ért: erősből mégerősebbet csinált.

április 6., 10:09
A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
  • Hírek

A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt

Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.

április 8., 06:03
Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!
  • Hírek

Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!

A Teslák beépített kamerái azonnal bizonyítékot gyűjtenek.

április 7., 11:07
Új hasznos funkciót fedeztek fel a Tesla Cybertruckon
  • Hírek

Új hasznos funkciót fedeztek fel a Tesla Cybertruckon

Sokan átsiklottak ezen.

április 6., 07:11
A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett
  • Hírek

A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett

Csálén álló elem, karcok és égésnyom is maradt a visszahívásban javított Cybertruckon.

április 8., 07:10
Modernebb külsővel, komfortosabb belsővel frissül a Renault Austral
  • Hírek

Modernebb külsővel, komfortosabb belsővel frissül a Renault Austral

Az Austral alig három éve kapható a piacon.

április 6., 12:10
A Forma 1-es boxkiállások elképesztő története
  • Szerelem

A Forma 1-es boxkiállások elképesztő története

A Forma-1 hajnalán körülbelül két percig tartott egy boxkiállás. Hosszú út vezetett innen a mai 1 másodpercig.

április 6., 18:18
Nem hiányzott, de örülünk neki!
  • Tesztek

Nem hiányzott, de örülünk neki!Teszt: Cupra Terramar 1.5 TSI DSG mHEV - 2024.

Újabb típussal bővült a Magyarországon gyártott autók sora. Vajon alapmodellként is ütős a Győrből érkező Cupra Terramar?

április 6., 14:50
A Jaguar Land Rover felfüggeszti amerikai szállításait a vámok miatt
  • Hírek

A Jaguar Land Rover felfüggeszti amerikai szállításait a vámok miatt

Közben az USA az egyik legfontosabb piaca a Defendernek és a Range Rover Sportnak.

április 6., 14:36
Kereskedőnek adta el az autóját, mégis vele fizettetnék a későbbi javításokat
  • Közélet

Kereskedőnek adta el az autóját, mégis vele fizettetnék a későbbi javításokat

Nem mindegy, hogy ki szerepel vevőként az adásvételin. A bizomány és a közvetítés szavak hallatán érdemes lehet másik telepet keresni az eladáshoz.

április 7., 06:12
Verstappen magabiztosan győzött, két McLaren a Japán Nagydíj dobogóján!
  • Hírek

Verstappen magabiztosan győzött, két McLaren a Japán Nagydíj dobogóján!

Norris és Verstappen között alig van pontkülönbség három futam után.

április 6., 13:44
Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5
  • Hírek

Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5

A negatív dőlésű orrkialakítás a 90-es években eltűnt, de a legújabb modellekhez újra elővennék.

április 7., 09:54
Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája
  • Hírek

Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája

A japán Red Bull Showrunon mentek vele egy kört.

április 7., 06:12
Ford Ranger Super Duty - 2026.
  • Hírek

Ford Ranger Super Duty - 2026.

április 7., 14:01
F1 kibeszélő 2025 Japán Nagydíj
  • Hírek

F1 kibeszélő 2025 Japán Nagydíj

április 7., 15:28
Kigyulladt villanyautó Kajászón
  • Hírek

Kigyulladt villanyautó Kajászón

április 7., 15:00
Garage 54 Lada XXL
  • Hírek

Garage 54 Lada XXL

április 7., 12:12
Bemutató: Audi A6 Avant
  • Tesztek

Bemutató: Audi A6 Avant

április 7., 12:44
Neked ajánlott