Vízzel facsarják ki az utolsó lóerőket
Közvetlen vízbefecskendezés a BMW-től
A BMW idei innovációs napjának egyik témája a vízbefecskendezés volt. Nem, nem a vízautó, amit a benzinlobbi továbbra sem hagy feltalálni, itt csak arról van szó, hogy a nagy teljesítményű motorba vizet is fecskendeznek, hogy csökkentsék az égéstér hőmérsékletét.
A módszer semennyire sem új, sőt, amikor még dugattyús motorok hajtották a (katonai) repülőket, ezeken is alkalmazták, igaz, metil-alkohollal megvadítva. Különösen a csúcsra járatott turbómotoroknál érdemes vizet fecskendezni a beszívott levegőbe, mivel a víz párolgása rettenetes hőmennyiséget von el – vagyis lehűti a henger gáztöltetét.

De miért kell lehűteni? Amikor a turbómotor teljes erőből dolgozik és a fordulatszám is nagy, viszonylag későn lehet csak meggyújtani a benzin-levegő keveréket, mivel túlzottan megnőne az égéstér hőmérséklete és nyomása, ami végső soron rendellenes, kopogásos égéshez vezetne. Alapvetően sokan szeretik robbanómotornak hívni a benzinmotort, de az a helyzet, hogy normális esetben, amikor a szikra gyújtja meg az üzemanyagot, égés zajlik, maga a lángfront 10-40 métert tesz meg másodpercenként, és nem 100-1500 métert (360-3600 km/óra), ahogy az öngyulladásos égésnél. Ez már mechanikailag is károsíthatja a motort, és kontrollálatlanul zajlik. A turbómotoroknál gyakorlatilag a kopogásos égés elleni küzdelem határozza meg, hány lóerőt tudnak kihozni a motorból.
Hogy a kopogást elkerüljék, nagy fordulaton és nagy terheléssel csak az ideális időpontnál később tudják meggyújtani a benzin-levegő keveréket (=kisebb az előgyújtás), vagyis az égésfolyamat nem igazán tudja kifutni magát, ezért kevésbé hatékony.

A vízbefecskendezés ilyenkor jön jól, ahogy például a MOTOGP-ben futó BMW M4-es Safety Carnál alkalmazták. Ennél még azt a hagyományos módszert követték, amit mindenki más korábban: a vizet a szívócsőbe fecskendezik. Az új technika, a közvetlen befecskendezés ennél rafináltabb: itt az égéstérbe megy a víz, aminek határozott előnye, hogy körülbelül tizedannyi vízre van szükség, miközben a csúcsnyomaték 5-10 százalékkal is növelhető.

A BMW a miramas-i fejlesztőközpontjában (Franciaország) mutatta be azt az 1-est, amelyet közvetlen vízbefecskendezésesre alakítottak át. Az autó 1,5 literes, háromhengeres turbómotorjának teljesítménye 13 lóerővel nőtt, (204 LE-ről 217-re), legnagyobb nyomatéka pedig 320 Nm. A vízbefecskendezésnek köszönhetően a motor (geometriai) sűrítési viszonyát 1:9,5-ről 1:11-re növelhették, a henger belső hűtése pedig 60 fokkal csökkenti az égési csúcshőmérsékletet – végeredményben ugyanazt a hatást éri el, mintha nagyobb oktánszámú (azaz jobb kompressziótűrésű) benzinnel üzemeltetnék a motort.
Az a legszellemesebb az egészben, hogy a vízbefecskendezéshez nem kellettek új injektorok. Ez a motor ugyanis kettős befecskendezésű, és amikor nagy terheléssel használják, amúgy is a szívócsőbe fecskendezi a benzint. Az éppen dologtalan, közvetlenül az égéstérbe dolgozó injektorokat használják a víz bejuttatására, 200 baros nyomáson. Állítólag annyira klassz fém alkatrészei vannak, hogy semmiféle korróziótól nem kell tartani.

A másik nagy kérdés az, hogy honnan vegyék a vizet. Holmi vízköves magyar csapvíz hamar kivégezné a legcsodálatosabb injektort is. Viszont az autók értékes kvázi-desztillált vizet pisilnek maguk alá, amikor megy a klíma. A sajtóbemutatón az átalakított 1-es BMW légkondija 1,9 liter kondenzvizet termelt óránként a dél-francia 38 fokos hőségben. Ha ezt egy öt-hétliteres tartályba gyűjtik, néhány szélsőséges éghajlatú országot leszámítva soha nem kell utántölteni a víztartályt, állítják a tervezők. Ha ez igaz, tényleg zsenik dolgoznak a BMW-nél.

A rendszer szériaérett, más kérdés, hogy nem született még döntés, valóban bekerül-e valamelyik szériamodellbe. Pedig a paraméterek jók: teljes terhelésen (más szóval: parkettagázon) a fogyasztás 23 százalékkal (!) csökken, bár az ember meglepően kevés ideig használja így a motort. A gyakorlatban 3-8 százalékkal ehet kevesebbet az 1,5 literes motor vízbefecskendezéssel, mondják.

A tesztpályán ki is próbálhattuk, hogyan működik a gyakorlatban. Az 1-es automata váltóját kicsit sportosabb programra kapcsolták, nagyjából úgy váltott, mint akármelyik M-es BMW. Egy tableten láthattuk, épp melyik üzemállapotban van a motor, megy-e vízbefecskendezés vagy sem, mekkora a terhelés. Érzésre nem lehet megmondani, tényleg erősebb-e, bár a durrogós váltásokkal az ember azt is elhinné, hogy 300 lovas. Egy biztos, a 80-ról 180-ra gyorsításokat lazán abszolválta, és közben tényleg bekapcsolt a vízbefecskendezés, állandó tempónál viszont nem. Az intenzív gyorsítások úgy tűnik, amúgy is népszerűek a BMW-felhasználók körében, vagyis ők kiaknáznák az új technikában rejlő lehetőségeket – szemben az olyan fícsörökkel, amelyek csak akkor érvényesülnek, amikor simogatják a gázpedált. A próbaút során én 0,07 liter vizet használtam fel és 18 százalékot spóroltam. A közvetlen vízbefecskendezés tényleg ígéretes, bár Magyarországon az objektív felelősség intézménye némileg csökkenti a megtakarítási lehetőségeket.

Az oldalról ajánljuk
- Sajtóközlemény
1,4 millió egynapos autópálya-matrica kelt el 9 hónap alatt
Boldog szülinapot egynapos autópálya-matrica! Íme a tapasztalatok.
- Hírek
Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája
A japán Red Bull Showrunon mentek vele egy kört.
- Hírek
Rátett egy mae gerit a parkoló Puntóra az Audi A6
Nem tudjuk, hogy mi járhatott az Audi sofőrjének a fejében.
- Hírek
Még furcsább, megosztóbb a frissített Hyundai Ioniq 6
Bemutatták az új Ioniq 6-ot, de a műszaki részletek még váratnak magukra.
- Közélet
Trump háborút indított, alapjaiban változtathatja meg a globális autópiacot
Trump elindította a kereskedelmi háborút. A lépés egyelőre nem igazán kedvez az amerikai gyártóknak. Sőt!
- Hírek
Te adnál 4,5 millát egy sokat futott, vén Civic-ért?
A 34 éves Civic futásteljesítménye is combos, de azért így se véletlen, hogy valaki egy zsák pénzt adott érte.
- Hírek
A Halálos Iramban egyik leghülyébb jelenetének eredetileg volt értelme, de átírták
2JZ motor egy MK4-es Suprában?! Na ne!!!!!!44NÉGY!!!
- Hírek
Szomorúság: ez itt a világ utolsó manuál váltós Golf GTI-je
Már eladták, és a jelenlegi állás szerint soha nem lesz több.
- Hírek
A Teslát másolja a Hyundai, de ezzel mind jól járunk
Az első ezzel szerelt modellek 2026 második negyedévében érkeznek.
- Hírek
Így készül a büntetővámokra az egyik legnagyobb beszállító
A Magnának rengeteg gyára van az Egyesült Államokon kívül, amiből lehet még gond.
- Hírek
A Nissan és a Dacia is saját verziót épít az elektromos Renault Twingóból
A Dacia változata 18 ezer euró (7,2 millió forint) alatti áron indul majd.
- Hírek
Részeg útfestők? Nem! Új fegyver a gyorshajtók ellen!
Hamarosan műanyag terelőelemeket telepítenek a sávok mellé.
- Hírek
Az amerikai MotoGP futam első balesetét a biztonsági autó szenvedte el
Az esetről videó is készült.
- Hírek
Astrával okozott káoszt egy idióta, de végül más autója tört rommá
Láncreakciót indított egy szabálytalan előzés, aminek a végén egy vétlen sofőr Volkswagenje tört bucira.
- Hírek
Tökön-paszulyon keresztül menekült az eltiltott sofőr, végül kigyulladt az autója
Az autós a körforgalomra és kerékpárútra tekintet nélkül mindenen áthajtott.
- Hírek
Hátramenetben a Vitara, rákaptak a magyar Kiákra
Márkák, modellek, darabszámok, részesedések és százalékok.
- Hírek
Bosszúból több vödörnyi kavicsot öntött egy nagyon ritka Nissanra egy idióta New Jersey-ben
Az autó tulaja most fél millió dollárra pereli a károkozót.
- Hírek
Továbbra sem fogy a BMW XM, hatalmas összeget engednek az árából az USA-ban
Az XM-ből tavaly csak 1 974 példány fogyott az USA-ban.
- Hírek
Kettészakított egy Cybertruckot egy Mercedes-Benz G-osztály Amerikában
Az elektromos pickup platója teljesen leszakadt, de az utascella épségben maradt.
- Hírek
Kartelltevékenység miatt 458 millió eurós bírságot kapott a BMW, a Volkswagen, a Toyota és még tucatnyi autógyártó
A vádak szerint az összeesküvő felek "összehangolt magatartást tanúsítottak az elhasználódott járművek újrahasznosításával kapcsolatban."
