Ragasztótuning
Filléres neppertrükk – pillanatragasztó és szódabikarbóna
Kevés idegesítőbb dolog van annál, mikor egy alkatrészről csak egy nyamvadt fül törik le, vagy csak egy kis darab hiányzik. Ilyen piszlicsáré dolog miatt az embernek nincs szíve kidobni egy komplett indexet, takaróelemet, de a műanyagoshoz elvinni sem éri meg, mert azonnalra nem javítják, pár ezerért meg talán a bontóban is lehetne kapni, de nem vasárnap, vagy az éjszaka közepén. Pillanatragasztóval meg nem lehet rendesen javítani, pedig az gyors, olcsó. Tényleg nem? Dehogynem, igazi filléres neppertrükk a pillanatragasztóba szódabikarbónát szórni.

A pillanatragasztók – cianoakrilát alapú ragasztók – nagyon jó cuccok, nagyon sok esetben alkalmasak apró javításokra. De autó alkatrészeknél számtalan helyen inkább rontunk a helyzeten, a műanyagjavítók utálják is, ha valamit korábban pillanatragasztóval taknyoltak. Éppen ezért olyan alkatrésznél, amit érdemes műanyagoshoz elvinni, nem biztos hogy okos dolog ezt a trükköt használni. De ha beválik, nem kell később műanyagoshoz menni, szóval, döntse el mindenki maga, mikor, mire használja a trükköt.
A pillanatragasztók úgy vannak kitalálva, hogy akkor ragadjanak gyorsan és határozottan, ha az illesztési felületek közt egészen minimális a rés, tökéletesen fekszenek egymásra a darabok. Ha már anyaghiány van, lassan száradnak, és sajnos egy kis fül esetében – az eredeti anyagerősséghez képest legalábbis – nagyon kis erőhatástól elengednek. Ilyenkor jön jól a szódabikarbónás tuning.

A példaként használt irányjelző-lámpatestről letört fület teljesen értelmetlen lenne csak pillanatragasztóval, a törési felületen ragasztva visszaragasztani a helyére, pillanatok alatt letörne megint. De ha a ragasztást meg tudjuk plusz anyaggal erősíteni, támasztani, már egész tartós javítást lehet pikk-pakk csinálni. Annyi csak a feladat, hogy a törésvonal mellé sok ragasztót folyassunk, ebbe a kis cianoakrilát pocsolyába pedig szódabikarbónát szórjunk. A szódabikarbóna meggyorsítja a cianoakrilát polimerizációját, pillanatok alatt kikeményedik, és a finom por feldúsítja a ragasztót, jelentős mennyiségű anyaggal támaszthatjuk így meg a ragasztást. Ráadásul, ha valahonnan hiányzott egy kis darab a burából, azt is ki lehet így pótolni.
Az így kapott ragasztásunk elég erős lesz, a videón is látni, a rendesen átkeményedett pillanatragasztó-szódabikarbóna mix úgy tartja a két milliméter vastag műanyag lemezt a helyén, hogy a műanyag előbb hajlik, mint a ragasztás elengedné. Két dologra kell figyelni: a pillanatragasztó sem olyan gyors, hogy azonnal terhelni lehetne – az indexburával is vártam egy órát, csak azután szereltem vissza a helyére. A másik, hogy csak ott adjunk anyagot a ragasztási felülethez, ahol el is fér: a hajunkra kenhetjük a varázslatot, ha utána nem lehet a helyére illeszteni az alkatrészt. Igaz, a szódabikarbóna-pillanatragasztó habarcs jól megmunkálható, gond nélkül le lehet faragni, reszelni vagy csiszolni a felesleget. Ó, és még egy: a ragasztandó felületet tessék megcsiszolni, és zsírtalanítani (erre a sok más célra is kitűnő féktisztítót is lehet használni).

Cianoakrilát ragasztó használatakor legyen különösen óvatos: az ujjai pillanatok alatt összeragadhatnak, a bőr nedvességtartalma és a nyomás együtt nagyon meggyorsítják a polimerizációs folyamatot – ilyenkor a forró vizes áztatás segíthet –, de ha elég figyelmetlen valaki, és a szemébe dörzsöli, sokkal nagyobb bajt is lehet okozni. Ilyenkor irány az orvosi ügyelet.

Az oldalról ajánljuk
- Gumidoktor
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?
- Hírek
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.
- Hírek
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.
- Hírek
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.
- Hírek
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.
- Tesztek
Sportosabb, mint hittük – Suzuki e-Vitara egy német tesztpályánMenetpróba: Suzuki e Vitara - 2025.
Erős konkurencia elé néz, de itthon valószínűleg jó esélyei vannak az elektromos Vitarának, ami ugyan csak nyár végén érkezik, de mi már vezethettük.
- Hírek
100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak
Alakul az autótarifa-matek, megbecsülték a gigantikus veszteségeket és drágulást.
- Hírek
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.
- Hírek
USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit
Pedig épp rekordot döntenek az eladásiak.
- Hírek
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.
- Hírek
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
És még csak most jön az amerikai vámvihar.
- Hírek
Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak
Nem a benzines autók hangját imitálnák.
- Hírek
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.
- Hírek
Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből
Nyugodtan odatennénk a Porsche 911 Dakar vagy a Lamborghini Huracan Sterrato mellé.
- Hírek
Már egy Mustang EcoBoostnál is olcsóbb az elektromos Dodge Charger
Senkinek sem kell.
- Hírek
Csúszhat a Tesla Cybercab és a Semi sorozatgyártása Trump Kínát sújtó vámjai miatt
Korábban a kisebb vámokat még bevállalták volna, a mostani azonban már nekik is sok.
- Hírek
Érzékeny búcsút vehetnek az amerikai autósok a Nissan legkedveltebb típusától
Donald Trump autóvámja a legérzékenyebb ponton érinti a Nissant.
- Hírek
Cybertruckokkal hurcolják az üvegkalitkába zárt Teslákat Texasban
A Tesla nem hisz a hagyományos marketingfogásokban.
- Hírek
Megmenekülnek a sportautók? Mégis maradhat a karbonszál az Európai Unióban
Úgy néz ki, hogy mégsem kell elengednie a gyártóknak a karbonszálat 2029-től.
- Hírek
Száz másodperc alatt tele az aksi: a CATL rendszere ezt ígéri
A debreceni gyárral is rendelkező cég saját kezébe veszi az akkumulátorok újratöltését.
- Tesztek
300 lóerős belépő az M világbaBMW M235 xDrive
A MINI-k óta tudják, hogyan kell, szóval a 300 lóerős új M235-nek is megvannak a trükkjei ahhoz, hogy vigyorogva vidd el egy újabb körre.
