A szellőztetés veszélyei
Korábbi cikkünkben a szellőztetés fortélyait elemeztük és elcsodálkoztunk a kommenteken. Néhány ott vázolt módszer számunkra elviselhetetlen, vagy egyáltalán nem hatékony. De mi ennek az oka?
Most nem szeretnék azokkal a kommentekkel foglalkozni, akik kijelentik, hogy nekik még soha nem volt klímás autójuk, mert utálják a klímát és meghalunk majd mi is miatta, hiszen tudjuk, hogy a körömvágó ollótól is meg lehet halni, ha például megesszük. Nyilván a klímától is lehet ízületi bajt és arcüreggyulladást kapni, ha úgy akarjuk.
Érdekesebb számomra, hogy például többen írták, hogy egyedül a hátsó ablakot leengedve nagyon jó a légcsere és huzatmentesen szellőzik az autó. Na, ez nálunk a szigorúan tilos kategória, mert bekövetkezik a tudományos szakszóval leírt bubogás.
A bubogás hihetetlen kellemetlen, nyomásnövekedéses lüktetés, miközben az ember úgy érzi, hogy a szeme kiugrik a szemgödörből és önkéntelenül kinyitja a száját, megpróbálva kiegyenlíteni a nyomást kint és bent.
Aztán a kollégákkal megbeszélve sok dologra rájöttünk, egyrészt minden autó máshogy viselkedik, másrészt valószínűleg az emberek toleranciája is más a bubogással kapcsolatban. Lehet, hogy nekem jobban zár a szám, vagy a fül szimeringem rosszabb és benyomul az agyamba a bubogás, mindenesetre félek tőle, mint ördög a tömjéntől.

Amelyik autókkal biztosan tudom, hogy létezik a bubogás, az Audi A6 C5 Avant, Mercedes W202 kombi, Passat B5 Variant, Astra H Caravan, Golf 5 Variant, mert ezeket teszteltem éveket, most pedig a Skoda Fabia, ami ugye nem kombi, de mindegyiken túltesz. Számomra itt már a hátsó ablak leengedése 70 km/h felett fizikai fájdalom, a bubogás szétüti a fejem.
A bubogás egyébként az utastérben kialakuló állóhullám, azaz folyamatosan változó nyomás, amelynek a frekvenciája alacsony. A hagyományos értelemben vett hangot nem hallunk, tehát az utastér nem lesz orgonasíp, de azért baj van elég. A magyarázat is elég egyszerű, ugyanis a lehúzott hátsóablak megnyit egy relatíve zárt üreget, az utasteret és a nyílás előtt nagy sebességgel áramló levegőnek kisebb a nyomása, a venturi hatás miatt levegőt szivattyúz ki az utastérből. Ezt egy darabig tudja csinálni, aztán ott úgy lecsökken a nyomás, hogy egyéb helyről - például a szellőző berendezésből - már nem tud eleget kiszívni, akkor visszacsap az áramlás egy pillanatra, majd megint kezdődik és ez ismétlődik. Ez a bubogás.

Azonnal megszűnik, ha megnyitunk egy másik ablakot, mert ott már könnyedén kiegyenlítődik a nyomás, de akkor is csökken, ha a szellőzőberendezés befúvását maximumra tesszük.
A felsorolt autók közül a Fabiának a legkisebb az utastere, ehhez képest a hátsó ablak relatíve nagy ezért itt aztán igazán intenzív a bubogás. De számos más dologtól is függ, mint például az autó formája, az oldalablak döntöttsége és természetesen a haladási sebesség. Minél gyorsabban megyünk, annál jobban bubog, de aztán megszűnik. A megszűnés oka is valamilyen áramlástani jelenséggel kapcsolatos, leválás, örvénylés, visszahatás, ördög, devil, bomba.
Az a kommentelő, aki azt írta, hogy a hátsó ablakot leengedve szellőztet és nincs huzat, annak vagy valami fura geometriájú és áramlástanilag teljesen más autója van, vagy nem érzékeny a bubogásra, vagy nagyon sajnálja, hogy nem klímás az autója és így próbálja megmagyarázni, hogy nem is kell.
Egyébként a tetőablak is bubog, ha teljesen elhúzzuk és a gyárilag gyakran rajta lévő kis légterelőt lenyomjuk. Ha a légterelő áll, akkor a légáramlatokat kicsit eltávolítja a nyitott ablaktól, így a venturi hatás nem érvényesül annyira. Pont ez a helyzet, ha az oldalablakon is van egy kis légterelő, de a hátsó ablakon szinte soha nincs.
Az is kérdés továbbá, hogy az első ablak lehúzásakor miért nincs bubogás? Vagy akkor hátul bubog, csak a gyerekeim nem mernek szólni? Vagy nekik az újabb típusú nyomáskiegyenlített a fejük van?
Ha az ön autója nem bubog, akkor írja be kommentbe a cikk alá. Mindent tudni akarunk a típus specifikus bubogásról!

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Rátett egy mae gerit a parkoló Puntóra az Audi A6
Nem tudjuk, hogy mi járhatott az Audi sofőrjének a fejében.
- Hírek
Te adnál 4,5 millát egy sokat futott, vén Civic-ért?
A 34 éves Civic futásteljesítménye is combos, de azért így se véletlen, hogy valaki egy zsák pénzt adott érte.
- Szerelem
A Forma 1-es boxkiállások elképesztő története
A Forma-1 hajnalán körülbelül két percig tartott egy boxkiállás. Hosszú út vezetett innen a mai 1 másodpercig.
- Hírek
Szomorúság: ez itt a világ utolsó manuál váltós Golf GTI-je
Már eladták, és a jelenlegi állás szerint soha nem lesz több.
- Hírek
A Halálos Iramban egyik leghülyébb jelenetének eredetileg volt értelme, de átírták
2JZ motor egy MK4-es Suprában?! Na ne!!!!!!44NÉGY!!!
- Közélet
Trump háborút indított, alapjaiban változtathatja meg a globális autópiacot
Trump elindította a kereskedelmi háborút. A lépés egyelőre nem igazán kedvez az amerikai gyártóknak. Sőt!
- Hírek
A Teslát másolja a Hyundai, de ezzel mind jól járunk
Az első ezzel szerelt modellek 2026 második negyedévében érkeznek.
- Hírek
Még furcsább, megosztóbb a frissített Hyundai Ioniq 6
Bemutatták az új Ioniq 6-ot, de a műszaki részletek még váratnak magukra.
- Sajtóközlemény
1,4 millió egynapos autópálya-matrica kelt el 9 hónap alatt
Boldog szülinapot egynapos autópálya-matrica! Íme a tapasztalatok.
- Hírek
Az amerikai MotoGP futam első balesetét a biztonsági autó szenvedte el
Az esetről videó is készült.
- Hírek
Részeg útfestők? Nem! Új fegyver a gyorshajtók ellen!
Hamarosan műanyag terelőelemeket telepítenek a sávok mellé.
- Hírek
Astrával okozott káoszt egy idióta, de végül más autója tört rommá
Láncreakciót indított egy szabálytalan előzés, aminek a végén egy vétlen sofőr Volkswagenje tört bucira.
- Hírek
Tökön-paszulyon keresztül menekült az eltiltott sofőr, végül kigyulladt az autója
Az autós a körforgalomra és kerékpárútra tekintet nélkül mindenen áthajtott.
- Hírek
Így készül a büntetővámokra az egyik legnagyobb beszállító
A Magnának rengeteg gyára van az Egyesült Államokon kívül, amiből lehet még gond.
- Hírek
A Nissan és a Dacia is saját verziót épít az elektromos Renault Twingóból
A Dacia változata 18 ezer euró (7,2 millió forint) alatti áron indul majd.
- Hírek
Bosszúból több vödörnyi kavicsot öntött egy nagyon ritka Nissanra egy idióta New Jersey-ben
Az autó tulaja most fél millió dollárra pereli a károkozót.
- Hírek
Kartelltevékenység miatt 458 millió eurós bírságot kapott a BMW, a Volkswagen, a Toyota és még tucatnyi autógyártó
A vádak szerint az összeesküvő felek "összehangolt magatartást tanúsítottak az elhasználódott járművek újrahasznosításával kapcsolatban."
- Hírek
Hátramenetben a Vitara, rákaptak a magyar Kiákra
Márkák, modellek, darabszámok, részesedések és százalékok.
- Hírek
Kettészakított egy Cybertruckot egy Mercedes-Benz G-osztály Amerikában
Az elektromos pickup platója teljesen leszakadt, de az utascella épségben maradt.
- Hírek
Továbbra sem fogy a BMW XM, hatalmas összeget engednek az árából az USA-ban
Az XM-ből tavaly csak 1 974 példány fogyott az USA-ban.
