Az öreg Lada nem hazudott a mérőpadon
Megérkezett az Autokorbelhez az KGST piacos autó a Totalcar Erőmérőre. Mindannyian nagyon vártuk, mert a Lada, a Zsiguli mindannyiunk barátja. És az igazi barátok általában nem okoznak csalódást, de vajon mi történt most?

A Lada nagyon megosztó modell manapság Magyarországon. Vannak, akik a szocializmus silány termékét, a piacgazdaság teljes hiányát látják benne, van akinek ez jelentette a jó autót a Wartburg és Zaporozsec után. Van, akiben megszépítette az emlékeket az időközben eltelt sok év.
Nem akarok ebben a kérdésben állást foglalni, inkább nézzük meg az autót abban a korban elhelyezve, amikor megjelent. A tények magukért beszélnek, és a Ladának nincs miért szégyenkeznie.
1970-ben indult a gyártás, Magyarországra 1971-ben érkeztek az első darabok. Ez a VAZ (BA3) 2101-es modell volt, elöl tárcsafékkel, frontmotorral, hátsókerék-hajtással. A motorja pedig OHC vezérlésű volt, lánchajtású, felül fekvő vezérműtengellyel és extra rövid löketű (66mm) négyhengeres, soros vízhűtéses motorral.
A teljesítménye is tiszteletet parancsoló volt: 60 lóerő 5000-es fordulaton és 89 Nm 3500-on. Aztán volt, ahol 62-t adtak meg teljesítménynek, de maradjunk a 60-nál. Ezzel sincs mit szégyenkezni, hiszen akkor a Volkswagennek például nem volt vízhűtéses autója, az 1200-as Volkswagen, a Bogár pedig 34 lóerős volt. De a Volkswagen 1600S typ3-as modell is csak 54 lóerős volt egy sokkal érzékenyebb, problémásabb, padló alatti, léghűtéses motorral.
Ehhez képest a Lada hiperkorszerűnek volt tekinthető, a motorja pedig maga volt a jövő. A karburátora is meghaladta a korát, külön alapjárati rendszerrel szerelt, dupla torkú regiszterkarburátor, ami egyáltalán nem volt jellemző ebben a kategóriában.
A korai modellek ráadásul nagyon jó minőségűek voltak, és tartós, megbízható autók hírében álltak. Sajnálatos tény, hogy a szovjet elvtársak nem tudtak állandó minőséget tartani, a gépek koptak, a megmunkálások egyre pontatlanabbá váltak, az anyagminőség silányodott. Valahogy ki kellett fogni a jó autót, ami egyre nehezebb volt.
Mindezek ellenére a gyártás megindulása után több, mint 40 évvel a Lada még mindig itt van, velünk él és kedvelt nosztalgiaautó.
A teljesítménymérésre érkezett modell az 1200 S a VAZ 21013-as, már kicsit újabb, minimálisan módosított 1200-as, 1982-ből. Mindössze 42 ezer kilométert futott, szép állapotú, belsejének még jellegzetes Lada illata (szaga?) van, ami nagyon ismerős sokunknak.
Motorja szépen szól, nem kopog, a vézérműlánc nem csörög. Bizakodva kezdünk a mérésnek. Érdekes lesz, mert tippelni sem tudunk, hogy meglesz-e a gyári 60 ló, hiszen városi legendák keringenek arról, hogy a gyári új autók teljesítménye is 40-60 lóerő között ingadozott, és széria 1200-est nem sokat látott ez a mérőpad sem.
A motornak szép hangja van, körülbelül 4000-nél a karburátor kettes torka erősen kezd szólni, nagy a szívászaj, de a motor bátran forog bele a 6000-be...és aztán eléri a 7000-es fordulatot. A rövid löketű motor valóban nagyon forgós, de nem számítottunk ilyen fordulatszám-orgiára. Ráadásul meg kell ismételni a mérést, mert a pad kezelője túl kis terhelést állított be, így a motor gyorsan leforgott. A második mérésnél már lassabban forog bele a 6000-be, de szépen lezajlik a mérés. Után kicsit tovább pihentettük alapjáraton ketyegtetve az öreg Ladát.
A mérés után megjelennek az adatok, a videóban látszik a kegyetlen valóság. Viszont a motor továbbra is szépen jár, valóban a régi megbízhatóság látszatát kelti. Érdemes megnézni és meghallgatni a videót, ha pedig érdekesnek találjátok ezt a sorozatot, iratkozzatok fel a Totalcar Youtube-csatornájára, sok érdekes autó jön még.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A hibridek vs villanyautók: 65:51
Kevésbé vonzóak a tisztán elektromosok az amerikai vevők számára.
- Hírek
Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist
A Suzuki vezetőjét kérdőre vonták az eset után.
- Hírek
Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges
Próbálja levegőhöz juttatni megszorongatott autómárkáit a dél-koreai kormány.
- Hírek
Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán
Csak egy kis figyelmetlenség és rossz helyzetfelismerés kell, és máris összecsattan több autó.
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Hírek
Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?
Trump veri a mellét a csökkenő olajárat látva, pedig nem kéne.
- Hírek
Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle
Gianmaria Fulgenzi termékfejlesztési vezető utalt rá, hogy ez nem elképzelhetetlen a jövőben.
- Hírek
Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!
A konferencia idén a globális trendek hazai hatásaira fókuszál, különös tekintettel azokra a változásokra, amelyek már itt kopogtatnak az ajtón.
- Hírek
A világ legnagyobb akkumulátorgyártójáé lehet a Nio a akkucserélő hálózata
A CATL úgyis erről álmodozik.
- Hírek
Még idén piacra dobja első modelljét a BYD prémium márkája Európában
Év végére akár két modell is elérhető lesz.
- Hírek
Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában
A Stellantis egyre kevésbé teheti meg, hogy életben tartja a küszködő márkáit.
- Hírek
A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.
- Hírek
A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett
Csálén álló elem, karcok és égésnyom is maradt a visszahívásban javított Cybertruckon.
- Hírek
Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia
Nem a tavaly ősszel bemutatott Tasmant viszik Amerikába: egy teljesen új, tisztán elektromos modell készül.
- Közélet
Ennyit költünk a TC flottára egy évben
Kiszámoltuk, egy év alatt mennyit fordítunk a saját autóink fenntartására. Az összeg ijesztő is lehet, pedig az üzemanyagot kivettük a képletből.
- Tesztek
Presztízskérdés a létezéseBemutató: Audi A6 Avant
Mégsem csak az elektromos Audi modellek kaphatnak mostantól páros modell megjelölést. Vezettük a benzines A6-okat!
- Hírek
India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja
Az európai autógyártók nagyot nyernének ezzel, a Tata és a Mahindra viszont csak vesztene.
- Hírek
Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)
Ha jót akarsz, kedd délutántól szerda hajnalig ne akarj átmenni Budáról Pestre vagy fordítva!
- Hírek
2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján
Ráfekszenek a villanyautózásra, de az eredeti tervhez képes óvatosabban.
- Hírek
Az Audi is leállította átmenetileg az USA-ba irányuló exportot
Várnak, helyzetet értékelnek.
- Hírek
Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik
A ROADPOL egész Európát érintő sebesség ellenőrzési kampányhoz kapcsolódva 24 órás Speedmarathon is lesz.
- Hírek
Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!
Ha szeretnél látni élőben egy Mercedes 540K-t, egy 60-as évekbeli versenyautót, vagy akár csak egy Pagoda SL-t, akkor ne hagyd ki ezt az élményt.
- Hírek
Összetört egy Corvette, egy papucs a gyanúsított
Felugratott egy padkára, aztán egy ház oldalába fúrodott egy nő egy Corvette-tel.
