Csörlő? Gallytörő rács? Emelés? Mindent lehet, de nem mindegy, hogyan és mire

2021.01.18. 13:45

Ha az embernek terepjárója/pickupja van, idővel eljut oda, hogy elkezd mindenféle kiegészítőket venni rá, ami hasznos lehet vagy csak megkívánja. Ez, mint minden hobbi, végtelen pénzeket vihet el, ráadásul könnyű belecsúszni a szürke zónába a mindenféle alkatrészekkel. Hogyan lehet legális a csörlő, a kengururács, vagy bármi más? A hazai jogszabályok egyáltalán nem teszik könnyűvé az eligazodást, de azért nem is lehetetlen.

Kengururács (gallytörő)

Az autó elejéről indulva kezdjük a kengururácsnál. Az összes felszerelésnél alapvető szabály, hogy nem igazán változtathatjuk meg az autó eredeti tulajdonságait. Ez a kengururácsnál leginkább a gyalogosvédelmet és a tömeget jelenti.

IMG 3781

Fontos tudni, hogy a műbizonylatos rácsokat 2007 óta nem fogadják el. A felszerelt “elülső védelmi rendszernek” meg kell felelnie a 78/2009/EK rendeletben foglaltaknak. Ezt különböző törésteszteken és gyalogoselütési vizsgálatokon bizonyítania kell, és a megfelelőséget a típusjóváhagyási szám feltüntetésével az eszközön is igazolni kell.

Forrás: Maxliner.hu
Forrás: Maxliner.hu

A fent említettek miatt találhatunk például a rácsunk rögzítésénél könnyebben szakadó műanyag csavart, ezenfelül nem lehet éles széle (vagyis gyakorlatilag csak csőből építhető), illetve itt tényleg igaz, hogy a régiekben még volt anyag, hiszen a rács tömege nem érheti el a jármű össztömegének 1,2%-át.

Mit tegyünk, ha ráccsal vettük az autónkat?

Ha a rács benne van a forgalmiban, akkor elvileg nincs gond.

Ha nincs benne, de a fentieknek megfelel, akkor elvileg (magyarországi hatóságokról beszélünk) a beépítésnek akadálya nincs, tehát bekerülhet a forgalmiba is.

Forrás: Maxliner.hu
Forrás: Maxliner.hu

Ha 2007 előtti, műbizonylatos a rács, és az előző tulaj nem a leszerelem - vizsgázik az autó - visszarakom technikát alkalmazta, így rajta van a vizsgakor készült képeken, akkor is átvihető a rendszeren (bár ez már nehezített pálya).

Minden egyéb esetben azonban nagyon nehéz lesz itthon legalizálni a rácsot.

Csörlő

A csörlő technikailag az egyik legbonyolultabb kiegészítő, egyben a legtöbb dolognak kell megfelelnie. Kezdjük ott, hogy itthon jelenleg csak terepjáró (al)kategóriájú járműre szerelhető fel. Ha nem tudjuk, milyen kategóriába esik a járművünk, akkor csak pillantsunk rá a forgalmi J pontjára, ahol M1G (pl: Suzuki Jimny, Jeep Wrangler, Mercedes-Benz G osztály) vagy N1G (kb. bármelyik pickup) kategóriának kell szerepelnie.

A kép illusztráció
A kép illusztráció

Hogy valami terepjáró-e vagy sem, arról a sokat emlegetett 5/1990-es Köhém rendelet nyilatkozik ahol is erre érdemes rákeresni: 4. A járműveknek a terepjárók alkategóriájába való besorolásának kritériumai.

A csörlőnek egy bevizsgáló intézmény vagy ritkábban a gyártó tanúsítványával kell rendelkeznie, viszont nehezítő tényezőként a tartónak is saját tanúsítvánnyal kell rendelkeznie.

DSC02954

Ha valaki figyeli a kiegészítőket forgalmazó cégek oldalait, feltűnhetett neki, hogy egy kis műanyag fedél jelent meg a palettán, nos ez nem dizájnelem, hanem a gyalogosvédelem követeli meg, menet közben viselni kell(ene).

Forrás: Maxliner.hu
Forrás: Maxliner.hu

Viszont ha mindennek megvan a papírja, az sem elég még, mert a csörlő felszerelése már átalakításnak minősül. Emiatt az egyik út, hogy egyedi átalakítási engedélyt kérünk annak minden “szépségével” együtt, és keresünk egy szakműhelyt, ahol beépítik, leigazolják, aztán jöhet a műszaki és a bejegyzés a forgalmiba.

A könnyebbik út, ha eleve olyan helyen vesszük a csörlőt, ahol van sorozatátalakítási engedélyük rá és be is építik.

Hogyan válasszunk csörlőt?

Mint a legtöbb technikai eszköznél, itt se érdemes a legolcsóbbat választani. A noname, olcsó cuccok rendszerint majdnem semmilyen támogatással nem rendelkeznek, ha elromlik, csak pingvinezhetünk, hogy hol a garancia. 

Akár a hangszóróknál, itt is megy a nagyotmondás, de a valóság a kínai termékek között gyakran nagyon messze van a ráírt adatoktól és nem csak abban, hogy nem bírja el az autót.

DSC02958

Egy teszten kipróbáltak egy kínai klónt, ami a papír szerint 8 tonnát bír. A valóság 3 tonna volt, de a nagyobb baj, hogy közben 450 Ampert vett fel (összehasonlításképp egy 3 tonnás Maxwinch 200 A-t vesz fel ), ami rossz esetben (főleg, mivel ezeknél azért a tápkábel is inkább nagyon vastag műanyag pici rézzel) simán felgyújthatja az autót. Ez utóbbi elkerülése végett is kell egy (menet közben értelemszerűen lekapcsolt) áramtalanító kapcsoló a rendszerbe, hogy egy esetleges frontális ütközésnél a kasznihoz érő kábel miatt ne kapjunk lángra.

A 2-3 tonnás autók esetében amúgy se érdemes ilyen bitang méretben gondolkodni. Az alaptézis, hogy a csörlőt az autó jellemző tömegéhez méretezzük, másfélszeres szorzóval, már csak azért is, mert a nagyobb erő nem csak drágább, de nehezebb is. Persze van az a élethelyzet, amikor csak ez segít.

Vagyis a Grand Musso adott esetben offgrid camper módban, tetősátorral, cuccokkal, két emberrel olyan 2,6 tonna lehet, így a hozzá ideális csörlő olyan 4 tonna körüli.

Mit tegyünk, ha csörlővel vettük az autónkat?

Ha benne van a forgalmiban, akkor jó eséllyel nyert ügyünk van.

Ha nincs benne, de megvannak a papírjai és találunk olyan műhelyt, aminek a konkrét modellre van sorozatátalakítási engedélye, nincs nagy gond.

A nehezített pálya, ha nincs meg a papírja, de ilyenkor még a gyártótól lehet kérni. Ezért is érdemesebb a nevesebb gyártó technikáját használni, ott azért jobbak az esélyek egy régi darab legalizálásához szükséges dokumentáció beszerezésére.

Ha viszont se dokumentáció, se semmi, akkor nem sokat lehet tenni, maximum az erdőben/farmon használhatjuk így a járművet. Vagy leszereljük, eladjuk, és veszünk egy legalizálható darabot.

Acél lökhárító

Itthon a közúti használatú járműnél az új beépítést felejtsd el, nem felel meg semmilyen érvényben lévő (főleg a gyalogosvédelmi) előírásnak. 

A fellépő

Nekem vegyesek az érzéseim (bár az alábbi, a Mussón lévőhöz már kezdek hozzászokni), néha inkább akadály (rontja a hasmagasságot, összekoszolja a nadrágot, stb.), mint hasznos, de néha jól tud jönni, és nem mindenki tud/szeret akkorát lépni, amilyen magasra pl. egy pickuphoz kell.

IMG 3769

Ha módosítja a jármű szélességét, akkor átalakítás, de amúgy a piacon kapható fellépők többségénél nem kell aggódni.

Emelés

Ez avatkozik be a leginkább az autó viselkedésébe, így ezt vizsgálják a legszigorúbban a hatóságok. A jelenleg hatályos rendelkezések szerint csak típusjóváhagyással lehet beépíteni, ami elég szigorú: a megemelt autónak teljesítenie kell az alaptípus eredményeit fék-, vezetéstámogató- és jávorszarvas teszteken, illetve a gyalogosvédelmi teszten is meg kell felelnie.

Forrás: Maxliner.hu
Forrás: Maxliner.hu

TÜV papírral is lehet próbálkozni, de nem feltétlenül fog sikerülni.

Szélesítés

Amennyiben az autóra specifikált, bevizsgált termék, elvileg nagy meglepetés nem lehet.

Lámpa

Két kiegészítő távolsági fényszórót a vonatkozó 6/1990. Köhém rendelet értelmében és a feltételeinek megfelelve fel lehet szerelni, amennyiben megvan a megfelelő EU jóváhagyási jele. 

Előre más fényforrást (derítő, terítő lámpa) nem ildomos felszerelni.

Oldalt, illetve hátra lehetséges kiegészítő lámpák felszerelése, amennyiben az munkalámpaként lesz üzemeltetve.

Ennek elsősorban a következőknek kell megfelelnie:

Csak álló járművön működtethető illetve amennyiben a sofőr a vezetőülésből nem látja, működést jelző visszajelzőt kell kiépíteni.

Doboz, felépítmények

A pickupoknál a hagyományos platóburkolatokkal, platódobozokkal, gyári jellegű bukócsövekkel nem kell szokott gond lenni. Elvben szükséges egy határozat, amiben a hatóság engedély nélkül megvalósíthatónak minősíti (5/1990-es Köhém, 2.§ 3/h pont alapján).

Ha viszont lekerül a gyári plató és mondjuk egy komolyabb dobozt rakunk rá, megváltozhat a helyzet.

DSC06987

Ekkor felszereléstől függően zárt kocsiszekrényű tehergépkocsivá változhat a jármű és valószínüleg megváltozik a saját tömege és a méretei. Ha pedig hivatalosan is zárt kocsiszekrényű lesz, a Kreszben lévő, addig amúgy a pickupokra is érvényes (!) "Tehergépkocsival behajtani tilos" tábla is érvényét veszti az alábbi kivétel miatt: "kivéve a legfeljebb 3500 kilogramm megengedett legnagyobb össztömegű, zárt kocsiszekrényű tehergépkocsit". 

A cikk elkészülését a Maxliner szakemberei segítették.

Minden, a cikkben foglalt információ a cikk megjelenésekor érvényben lévő jogszabályok és rendeletek alapján és M1, N1 kategóriára érvényes!