Nem vajákolás, nem mágia, sőt nem is ellopott NASA-technológia. Ősöreg karosszériás fortély, amit kicsit felmelegítettek, megforgatták saját zsírjában, és forrón kisütötték.
A múltkor elromlott az otthoni hifink. Nem túl értékes darab, de tiszta szívvel nem hajítottam volna ki. Márkaszerviznek esélye sem volt, lelki szemeim előtt egy dexionsalgós szoba lebegett, ahol egyik oldalon a beteg, másik oldalon a megjavított berendezések sorakoznak élére állítva, videótól tévéig. Előtte a kissé fátyolos tekintetű mester egy rakás kiforrasztott alkatrész között. Tegyük fel, egy discmant szerel, természetesen nagyítós munkaasztalon.
Aztán egy érdi Videóklinika felirat alatt rátaláltam az álmomra. Ahogy beléptem, a polcon egy Sokol rádió és egy BRG MK25-ös magnó nézett velem farkasszemet. Éreztem, jó helyen járok. A cuccot másnapra megcsinálta a szaki, 7000 Ft körül fizettem, de nagyon restellte magát, mert egy drága alkatrészt kellett cserélni, ezért ugrott meg az ár.
Ne higgye a kedves olvasó, hogy messzire járunk a horpadásjavítás-témától. Az elv hasonló. Nem biztos, hogy mindig ki kell dobni, szét kell flexelni azt a sérült karosszériaelemet, ami percek alatt - ráadásul olcsóbban - javítható. Nyilvánvalóan ez csak alternatíva, nem mindenhol alkalmazható megoldás, de csak sétáljunk végig egy áruházi parkolón, és láthatjuk, horpadásokból nem állunk rosszul.
Amúgy rendesen szkeptikusan érkeztem Szilágyi Tamáshoz. Két teljes autófényezéssel a hátam mögött valahogy rossz előérzetem van, ha olcsó gyorsjavításról hallok. Foglalkoznak ugyan a műanyaghegesztéstől és -ragasztástól az üvegjavításon át még oktatással is, de most leginkább a fényezés nélküli horpadásjavítás érdekelt. Bent állt egy fekete Ford, oldala teli apró horpadásokkal.
Jól ismert látvány, rányitott ajtók, nekitolt bevásárlókocsik nyoma. Nem vészes, de roppant idegesítő. Ezeket a horpadásokat szépen ki lehet húzni, de mivel mindig valami fémes dolog okozta a sérülést, többnyire a lakk is sérült, ami jobb esetben visszacsiszolással, majd polírozással, rosszabb esetben spotfestéssel javítható. Mellette egy Kia tenyérnyi horpadással a hátsó sárvédőn. Itt nincs lakksérülés, ezt szépen meg lehet csinálni.
A fényezés nélküli horpadásjavítás
Egy mobil kocsin van az egész hóbelebanc, ami a technológiához szükséges. Egyszerűbb odatolni, mint az autóval manőverezni a műhelyben, csak villany kell. A módszer lényege, hogy műanyag tappancsokat ragasztanak a horpadás mélyére, és azokat megfogva speciális célszerszámokkal kihúzzák a hozzáragasztott fémet. Természetesen szinte minden sérülésnél több lépcsőből áll a művelet, a Kiára is először egy nagyobb tappancsot ragasztottunk.
Melegen viszik fel a ragasztót, ami egy perc alatt köt. Nagyobb horpadásnál egy karos kihúzóberendezés segít, kisebbeknél finomabb, kézi alkalmassággal dolgoznak. Miután kijjebb jött a horpadás, folyadékot spriccelnek a ragasztóra, majd egy csavarintás, és a tappancs elválik a fémtől, nem marad nyoma. A Kián 8-10-szer végeztük el a műveletet, mindig máshová ragasztva a kihúzúbötyköt. Minden egyes ragasztás előtt filctollal jelölték be a tappancsok pontos pozícióját.
Aprólékos munka, a vége felé picit mindig jobban meghúzzák, mint kéne, majd kicsi fémkalapáccsal alakítanak rajta. Én csak lestem, de semmi nyoma sem maradt a lakkon. A nagyobb horpadásokkal anyagnyúlás is felléphet, de ügyes kézimunkával, kalapálgatással eltüntethető. A Kiával negyedórát dolgoztunk, és a reménytelen huplinak nyoma sem volt. Pedig még most jönne a finomcsiszolás és az újrapolírozás.
Szerencsére ritkán van rá szükség, de a fényezés nélküli karosszériajavítást leglátványosabban jégkárt szenvedett autón lehet elvégezni. Ilyenkor festék nélkül javítanak meg 6-700 horpadást, és a javítási költség a klasszikus elemcserés feléből-kétharmadából megvan. A motorkerékpártankok horpadásjavítására is kiváló a módszer, bár sokkal nehezebb a javítás, mert a tankok anyaga jóval vastagabb egy átlagos karosszériaelemnél.
Miért jön jól az ilyen eljárás, ha egyszer eladjuk majd az autónkat? Kiderül a következő oldalon.