Ha fontos a jogsi...

2005.12.20. 08:54

Ön is lehet sztár. Csak a gázpedált kell egy kicsit jobban nyomnia, és máris szerepelhet rendőrségi fotókon, videófelvételeken. Ha mégsem áhítja a világhírt, és van fölösleges 189 000 forintja, van mód a megelőzésre.

Arról lehet vitatkozni, hogy etikus dolog-e elektronikus kütyükkel szemmel tartani a minket szemmel tartókat, hogy kedvünkre szeghessük meg a törvény által előírt hatályos jogszabályokat. Azonban tény, hogy az úrvezetők 99%-a már lépte át a megengedett sebességet.

Nem az ámokfutókra gondolok, hanem azokra az egyébként törvénytisztelő emberekre, akik rádióhallgatás, bámészkodás közben nem vették észre a negyvenes táblát, netán a mögöttük haladó dudáló, villogó vadállat agresszív viselkedése miatt hajtottak egy kicsit gyorsabban, vagy egyszerűen csak siettek egy kicsit.


A radardetektorok és lézerblokkolók segítenek megőrizni a jogosítványunkat akkor is, ha figyelmünk épp lankad, vagy morálisan vagyunk gödörben. A gép nem hibázik, az ember igen. Ilyenek vagyunk. Hibázik az újságíró, a pék, a szövőnő, az orvos, de hibázik még a rendőr és a közútkezelő is. Ezért jó, ha van egy okos gép, ami vigyáz ránk. Mint a menetbiztonsági elektronika.

Figyelő szemek

A Magyar Rendőrség háromféle módon méri az autók sebességét: radarral, lézerrel és követőautóval. A radaros módszer a klasszikus. Jellemző formája az út szélén veszteglő mérőautóba szerelt egység, de van fix, dobozba szerelt radar is Kőröshegyen - az M3-as bevezető szakaszán, a Szerencs utcánál csak egy kibelezett doboz van, attól nem kell félni, egy éber Favorit viszont szinte mindig áll az út mellet. Radarok ellen radardetektorral védekezhetünk, ami, ha minőségi darab, már jóval azelőtt jelzi nekünk a radar jelenlétét, hogy minket bemértek volna.

A Magyarországon használt radartípusok

Multanova 6F: a Ka sávot használja, 34,3 GHz-es frekvencián üzemel, 1996-ban 20 darabot vásárolt belőle a magyar rendőrség. Úgy tudjuk, ma már csak 15 üzemel, ebből 1 van Budapesten.

Traffipax Speedophot: a K sávon mér, 24,125 GHz-en, 20 ilyenről tudunk, ebből 4 van a fővárosban.

Traffipax Microspeed: a Ku sávon dolgozik, 13,45 GHz-es frekvencián. 7 darabról tudunk az országban, ebből 1 van Budapesten. Romantikus darab, télen nem használják, mert annyi energiára van szüksége, hogy vagy ez megy, vagy a fűtés.

Ramet7: a Multanovához hasonlóan működő, de fixen telepített radar. Egyelőre kettőt tesztelnek Kőröshegyen, de várhatóan tavasszal többet is felszerelnek majd az M1-es mellé, aztán, ha beválik, jön majd a többi.

Sfim Mesta 204DD: az X sávon, 9,4 GHz-en mér. Ez a legrégebbi darab, tudomásunk szerint napjainkban már egy sem üzemel belőle, csak a teljesség igénye miatt említettük meg.

A radarokhoz csatlakoztatott fényképezőgépek 40-45 méterről képesek értékelhető felvételt készíteni, így ha a detektorunk mondjuk kb. 200 méterre a mérőkészüléktől jelez - van, amelyik jóval előbb -, bőven van időnk lassítani.

A Magyarországon használatos lézeres mérőkészülékek

A magyar rendőrség főleg Fáma lézereket használ, melyek 904 nanométeres, infravörös, a műszerből és az autó között oda-vissza verődő fényimpulzusok segítségével határozzák meg az autók sebességét. A rendszer a teljes dokumentáció érdekében videokamerával egészül ki.

A lézeres mérőkészüléket használják autóba szerelve, de akkor sem árt lassítani, ha azt látjuk, hogy a rendőr három lábon álló kamerával szorgoskodik az út szélén. Ekkor persze már valószínűleg úgyis mindegy, ezek az eszközök ugyanis akár 1,5 kilométeres távolságból is meg tudják állapítani az autók sebességét. Igaz, a rendszám csak akkor válik olvashatóvá, amikor 150 méterre megközelítjük a felvevőt, de a lézer ekkor már dokumentálta a gyorshajtást. Országúton általában 300-800, lakott területen belül 200-300 méterről mérnek.

A radardetektorok nagy része érzékeli a lézert is, de csak akkor tudnak jelezni, ha 2 kilométeres körzeten belül épp egy másik autót mérnek. Ilyenkor a mért autóról szétszóródó jeleket észleli a műszer. Ha már minket mérnek, hiába jelez a detektor, nincs időnk lassítani.

A lézeres mérőkészülékek ellen aktív blokkolókkal lehet felvenni a küzdelmet. Ezek a kütyük megvakítják a rendőrség által használt eszközt, így az nemcsak a mi sebességünket, hanem a többi autóét sem tudja mérni, amíg aktív blokkoló van előtte. A videón természetesen látszik az autó, de sebességadat nincs hozzá.

A követőautó

Autópályák rendjének és biztonságának őrzője a követőautó. Az ember azt hinné, hogy ez a legbonyolultabb szerkezet mind közül, hiszen ez menet közben is képes rá, hogy kiszámítsa a másik autó sebességét, de ez távolról sincs így. A követőautó egyszerű ötleten alapszik. Egy VHS kamera van benne, ami mutatja a pontos dokumentáció érdekében hitelesített sebességmérőt, és az elöl haladó autót.

Ha a távolság a két autó között nem változik, a műszer pedig többet mutat a megengedettnél, már kapcsolhatják is a kék villogót, aztán mehet a csekk vagy a feljelentés. Éberséggel az éberség ellen, a mérőautót csak szabad szemmel lehet kivédeni, hiszen a VHS kamera semmiféle jelet nem bocsát ki.