Ön is lehet sztár. Csak a gázpedált kell egy kicsit jobban nyomnia, és máris szerepelhet rendőrségi fotókon, videófelvételeken. Ha mégsem áhítja a világhírt, és van fölösleges 189 000 forintja, van mód a megelőzésre.
Arról lehet vitatkozni, hogy etikus dolog-e elektronikus kütyükkel szemmel tartani a minket szemmel tartókat, hogy kedvünkre szeghessük meg a törvény által előírt hatályos jogszabályokat. Azonban tény, hogy az úrvezetők 99%-a már lépte át a megengedett sebességet.
Nem az ámokfutókra gondolok, hanem azokra
az egyébként törvénytisztelő emberekre, akik rádióhallgatás,
bámészkodás közben nem vették észre a negyvenes táblát, netán a
mögöttük haladó dudáló, villogó vadállat agresszív viselkedése miatt
hajtottak egy kicsit gyorsabban, vagy egyszerűen csak siettek egy
kicsit.
A radardetektorok és lézerblokkolók segítenek megőrizni a jogosítványunkat akkor is, ha figyelmünk épp lankad, vagy morálisan vagyunk gödörben. A gép nem hibázik, az ember igen. Ilyenek vagyunk. Hibázik az újságíró, a pék, a szövőnő, az orvos, de hibázik még a rendőr és a közútkezelő is. Ezért jó, ha van egy okos gép, ami vigyáz ránk. Mint a menetbiztonsági elektronika.
Figyelő szemek
A Magyar Rendőrség háromféle módon méri az autók sebességét: radarral, lézerrel és követőautóval. A radaros módszer a klasszikus. Jellemző formája az út szélén veszteglő mérőautóba szerelt egység, de van fix, dobozba szerelt radar is Kőröshegyen - az M3-as bevezető szakaszán, a Szerencs utcánál csak egy kibelezett doboz van, attól nem kell félni, egy éber Favorit viszont szinte mindig áll az út mellet. Radarok ellen radardetektorral védekezhetünk, ami, ha minőségi darab, már jóval azelőtt jelzi nekünk a radar jelenlétét, hogy minket bemértek volna.
A Magyarországon használt radartípusok
Multanova 6F: a Ka sávot használja, 34,3 GHz-es frekvencián üzemel, 1996-ban 20 darabot vásárolt belőle a magyar rendőrség. Úgy tudjuk, ma már csak 15 üzemel, ebből 1 van Budapesten.
Traffipax Speedophot: a K sávon mér, 24,125 GHz-en, 20 ilyenről tudunk, ebből 4 van a fővárosban.
Traffipax Microspeed: a Ku sávon dolgozik, 13,45 GHz-es frekvencián. 7 darabról tudunk az országban, ebből 1 van Budapesten. Romantikus darab, télen nem használják, mert annyi energiára van szüksége, hogy vagy ez megy, vagy a fűtés.
Ramet7: a Multanovához hasonlóan működő, de fixen telepített radar. Egyelőre kettőt tesztelnek Kőröshegyen, de várhatóan tavasszal többet is felszerelnek majd az M1-es mellé, aztán, ha beválik, jön majd a többi.
Sfim Mesta 204DD: az X sávon, 9,4 GHz-en mér. Ez a legrégebbi darab, tudomásunk szerint napjainkban már egy sem üzemel belőle, csak a teljesség igénye miatt említettük meg.
A radarokhoz csatlakoztatott fényképezőgépek 40-45 méterről képesek értékelhető felvételt készíteni, így ha a detektorunk mondjuk kb. 200 méterre a mérőkészüléktől jelez - van, amelyik jóval előbb -, bőven van időnk lassítani.
A Magyarországon használatos lézeres mérőkészülékek
A magyar rendőrség főleg Fáma lézereket használ, melyek 904 nanométeres, infravörös, a műszerből és az autó között oda-vissza verődő fényimpulzusok segítségével határozzák meg az autók sebességét. A rendszer a teljes dokumentáció érdekében videokamerával egészül ki.
A lézeres mérőkészüléket használják autóba szerelve, de akkor sem árt lassítani, ha azt látjuk, hogy a rendőr három lábon álló kamerával szorgoskodik az út szélén. Ekkor persze már valószínűleg úgyis mindegy, ezek az eszközök ugyanis akár 1,5 kilométeres távolságból is meg tudják állapítani az autók sebességét. Igaz, a rendszám csak akkor válik olvashatóvá, amikor 150 méterre megközelítjük a felvevőt, de a lézer ekkor már dokumentálta a gyorshajtást. Országúton általában 300-800, lakott területen belül 200-300 méterről mérnek.
A radardetektorok nagy része érzékeli a lézert is, de csak akkor tudnak jelezni, ha 2 kilométeres körzeten belül épp egy másik autót mérnek. Ilyenkor a mért autóról szétszóródó jeleket észleli a műszer. Ha már minket mérnek, hiába jelez a detektor, nincs időnk lassítani.
A lézeres mérőkészülékek ellen aktív blokkolókkal lehet felvenni a küzdelmet. Ezek a kütyük megvakítják a rendőrség által használt eszközt, így az nemcsak a mi sebességünket, hanem a többi autóét sem tudja mérni, amíg aktív blokkoló van előtte. A videón természetesen látszik az autó, de sebességadat nincs hozzá.
A követőautó
Autópályák rendjének és biztonságának őrzője a követőautó. Az ember azt hinné, hogy ez a legbonyolultabb szerkezet mind közül, hiszen ez menet közben is képes rá, hogy kiszámítsa a másik autó sebességét, de ez távolról sincs így. A követőautó egyszerű ötleten alapszik. Egy VHS kamera van benne, ami mutatja a pontos dokumentáció érdekében hitelesített sebességmérőt, és az elöl haladó autót.
Ha a távolság a két autó között nem változik, a műszer pedig többet mutat a megengedettnél, már kapcsolhatják is a kék villogót, aztán mehet a csekk vagy a feljelentés. Éberséggel az éberség ellen, a mérőautót csak szabad szemmel lehet kivédeni, hiszen a VHS kamera semmiféle jelet nem bocsát ki.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Brutál gyorsulást és horror árcédulát ígér az Icon restomod Ford Broncója
A legtöbb katalógusadat kiváló, de ennek megkérik az árát.
- Hírek
Trump vámtarifái az amerikai autóipart is kegyetlenül megszívatják
Nincs olyan amerikai autó, ami megúszná a vámokat.
- Olajdoktor
Forrest Gump motorolajat keres
És mert hogy már milliomos voltam, de imádtam füvet nyírni, attól fogva ingyen csináltam.
- Hírek
A BMW áprilisi tréfája a legfájdalmasabb
Nem jó poén, mert ezeket meg kell csinálniuk.
- Hírek
Kínai és angol technológiával, arab pénzből érkezhet a következő McLaren
Ezzel mindenki jól járna.
- Hírek
Megjött a Tesla negyedéves eredménye és gyalázatos
Ennél mindenki jobbra számított.
- Hírek
Nyert egy 911 GT3 RS-t, részegen rommá törte
Az új tulaj nem volt okos, így hamar szomorú véget ért a pompás nyereményautó.
- Tesztek
A tárgyiasult modern burzsoáziaTeszt: Renault Rafale 300 - 2024.
Az autóipar a megszokásokról és a trendekről szól, amelybe a Renault Rafale beleillik, de egy picit mégis más.
- Hírek
A Stellantis leépítéssel és gyártásleállítással válaszolt az amerikai vámokra
Gyorsan alkalmazkodnak.
- Hírek
Verstappené a pole pozíció a Japán Nagydíjon
Ez pályafutása 41. pole pozíciója.
- Nepperűző
Örökölt kabrió hírhedten hitvány motorral - mennyiért szabadulhatok meg tőle?
Esztétikailag sérült, eszegeti az olajat, néha kerreg. Sosem adtam el autót, ez mennyit érhet?
- Technika
Most szombaton MűhelyPRN 300. adás élőben!
A 300. részt élő közvetítéssel ünnepeljük, tartsatok velünk!
- Gumidoktor
6 éves a téligumi, merjem még használni?
A szett hibátlanul viselkedik, a profilmélysége is rendben, de aggaszt a kora. Használhatom még vagy már kuka?
- Hírek
Alig 40-nel döcögött az autópálya középső sávjában egy fogalmatlan suzukis bácsi
De legalább végig indexelt. Részletkérdés, hogy nem akart sávot váltani.
- Hírek
Így néz ki a használtautó-cunami a Dacia hazájában
Ömlik a használt autó a szomszédba.
- Hírek
Pánikszobát kapnak a Tesla-kereskedések az erőszakos ügyfelek és vandálok miatt
Így védenék az alkalmazottakat a támadásoktól.
- Közélet
A BYD szerint csak kevés kínai gyártó marad majd Európában
Elképesztően tartós akkumulátort és villámgyors töltést is ígér a BYD, Szegeden pedig sokkal több készül, mint egy egyszerű gyáregység.
- Hírek
Súlyos baleset történt a Forma-1-es Japán Nagydíj szabadedzésén, ezért félbeszakították
Az Alpine pilótája 260 km/h-nál dobta el a versenyautót.
- Hírek
Lenyűgöző, nyúlánk kupét és kabriót mutatott a Genesis
Mindkét pompás vonalú alkotás a Genesis G90-en alapul.
- Hírek
Szétrúgott egy Cybertruckot, de biztosan megbánta
A férfi a tulaj szeme láttára abuzálta a Teslát, végül a Cybertruck kamerái buktatták le.
