Ön is lehet sztár. Csak a gázpedált kell egy kicsit jobban nyomnia, és máris szerepelhet rendőrségi fotókon, videófelvételeken. Ha mégsem áhítja a világhírt, és van fölösleges 189 000 forintja, van mód a megelőzésre.
Arról lehet vitatkozni, hogy etikus dolog-e elektronikus kütyükkel szemmel tartani a minket szemmel tartókat, hogy kedvünkre szeghessük meg a törvény által előírt hatályos jogszabályokat. Azonban tény, hogy az úrvezetők 99%-a már lépte át a megengedett sebességet.
Nem az ámokfutókra gondolok, hanem azokra
az egyébként törvénytisztelő emberekre, akik rádióhallgatás,
bámészkodás közben nem vették észre a negyvenes táblát, netán a
mögöttük haladó dudáló, villogó vadállat agresszív viselkedése miatt
hajtottak egy kicsit gyorsabban, vagy egyszerűen csak siettek egy
kicsit.
A radardetektorok és lézerblokkolók segítenek megőrizni a jogosítványunkat akkor is, ha figyelmünk épp lankad, vagy morálisan vagyunk gödörben. A gép nem hibázik, az ember igen. Ilyenek vagyunk. Hibázik az újságíró, a pék, a szövőnő, az orvos, de hibázik még a rendőr és a közútkezelő is. Ezért jó, ha van egy okos gép, ami vigyáz ránk. Mint a menetbiztonsági elektronika.
Figyelő szemek
A Magyar Rendőrség háromféle módon méri az autók sebességét: radarral, lézerrel és követőautóval. A radaros módszer a klasszikus. Jellemző formája az út szélén veszteglő mérőautóba szerelt egység, de van fix, dobozba szerelt radar is Kőröshegyen - az M3-as bevezető szakaszán, a Szerencs utcánál csak egy kibelezett doboz van, attól nem kell félni, egy éber Favorit viszont szinte mindig áll az út mellet. Radarok ellen radardetektorral védekezhetünk, ami, ha minőségi darab, már jóval azelőtt jelzi nekünk a radar jelenlétét, hogy minket bemértek volna.
A Magyarországon használt radartípusok
Multanova 6F: a Ka sávot használja, 34,3 GHz-es frekvencián üzemel, 1996-ban 20 darabot vásárolt belőle a magyar rendőrség. Úgy tudjuk, ma már csak 15 üzemel, ebből 1 van Budapesten.
Traffipax Speedophot: a K sávon mér, 24,125 GHz-en, 20 ilyenről tudunk, ebből 4 van a fővárosban.
Traffipax Microspeed: a Ku sávon dolgozik, 13,45 GHz-es frekvencián. 7 darabról tudunk az országban, ebből 1 van Budapesten. Romantikus darab, télen nem használják, mert annyi energiára van szüksége, hogy vagy ez megy, vagy a fűtés.
Ramet7: a Multanovához hasonlóan működő, de fixen telepített radar. Egyelőre kettőt tesztelnek Kőröshegyen, de várhatóan tavasszal többet is felszerelnek majd az M1-es mellé, aztán, ha beválik, jön majd a többi.
Sfim Mesta 204DD: az X sávon, 9,4 GHz-en mér. Ez a legrégebbi darab, tudomásunk szerint napjainkban már egy sem üzemel belőle, csak a teljesség igénye miatt említettük meg.
A radarokhoz csatlakoztatott fényképezőgépek 40-45 méterről képesek értékelhető felvételt készíteni, így ha a detektorunk mondjuk kb. 200 méterre a mérőkészüléktől jelez - van, amelyik jóval előbb -, bőven van időnk lassítani.
A Magyarországon használatos lézeres mérőkészülékek
A magyar rendőrség főleg Fáma lézereket használ, melyek 904 nanométeres, infravörös, a műszerből és az autó között oda-vissza verődő fényimpulzusok segítségével határozzák meg az autók sebességét. A rendszer a teljes dokumentáció érdekében videokamerával egészül ki.
A lézeres mérőkészüléket használják autóba szerelve, de akkor sem árt lassítani, ha azt látjuk, hogy a rendőr három lábon álló kamerával szorgoskodik az út szélén. Ekkor persze már valószínűleg úgyis mindegy, ezek az eszközök ugyanis akár 1,5 kilométeres távolságból is meg tudják állapítani az autók sebességét. Igaz, a rendszám csak akkor válik olvashatóvá, amikor 150 méterre megközelítjük a felvevőt, de a lézer ekkor már dokumentálta a gyorshajtást. Országúton általában 300-800, lakott területen belül 200-300 méterről mérnek.
A radardetektorok nagy része érzékeli a lézert is, de csak akkor tudnak jelezni, ha 2 kilométeres körzeten belül épp egy másik autót mérnek. Ilyenkor a mért autóról szétszóródó jeleket észleli a műszer. Ha már minket mérnek, hiába jelez a detektor, nincs időnk lassítani.
A lézeres mérőkészülékek ellen aktív blokkolókkal lehet felvenni a küzdelmet. Ezek a kütyük megvakítják a rendőrség által használt eszközt, így az nemcsak a mi sebességünket, hanem a többi autóét sem tudja mérni, amíg aktív blokkoló van előtte. A videón természetesen látszik az autó, de sebességadat nincs hozzá.
A követőautó
Autópályák rendjének és biztonságának őrzője a követőautó. Az ember azt hinné, hogy ez a legbonyolultabb szerkezet mind közül, hiszen ez menet közben is képes rá, hogy kiszámítsa a másik autó sebességét, de ez távolról sincs így. A követőautó egyszerű ötleten alapszik. Egy VHS kamera van benne, ami mutatja a pontos dokumentáció érdekében hitelesített sebességmérőt, és az elöl haladó autót.
Ha a távolság a két autó között nem változik, a műszer pedig többet mutat a megengedettnél, már kapcsolhatják is a kék villogót, aztán mehet a csekk vagy a feljelentés. Éberséggel az éberség ellen, a mérőautót csak szabad szemmel lehet kivédeni, hiszen a VHS kamera semmiféle jelet nem bocsát ki.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Rendőrségi üldözést rögzített a lopott Jeep Trackhawk fedélzeti kamerája
A tolvajoknak fogalmuk sem volt róla, hogy miközben menekül a rendőrök elől, az autó kamerája mindent felvett.
- Hírek
Videó: nézni is rossz, ahogy egy vonat darabokra robbant egy Renault Lagunát
Bár a felvételen nagyon úgy tűnik, a sofőr állítólag nem volt vak.
- Hírek
Hibázott a Tesla Kínában
Olyan emailt küldtek a tulajdonosoknak, amit nem kellett volna.
- Hírek
Hamarosan bemutatják az új Audi A6-ot, de már most is láthatod
A hivatalos bemutatóig még kell párat aludni, de már napok óta kint van egy videó az autó külsejéről.
- Hírek
Reszkethet a tömeg: Mustangokkal nyomulnak az amerikai rendőrök
Egy régi hagyományt élesztenek fel Észak-Karolina államban.
- Hírek
Végre: jön a Waze az autók műszeregységére
Nagyon rég vártunk erre a funkcióra, most megérkezett.
- Balló Marci beárazza
Mennyit érhet egy keveset futott, de itt-ott törött hibrid Toyota?
Gondolkodom az eladáson, de elbizonytalanodtam, mert sok hasonló autó sokkal többet futott, de ez meg volt törve párszor.
- Hírek
Kiesett az elitből a Tesla
Nagyot zuhant a tőzsdén a Tesla a márka népszerűségvesztése miatt.
- Hírek
Visszatérhet a Ford Mustang Boss
Évek óta pletykálják, de most már nyoma is van, hogy visszatérhet.
- Hírek
Történelme során először lett nyereséges, lemásolhatja a Tesla hódítását a Rivian
Az olcsóbb R2-től is sokat várnak.
- Hírek
8 kipufogót akarsz a Bugattidra? 90 millió lesz!
A Bugatti Tourbillonhoz kapható, opcionális Équipe Pur Sang csomagban van azért még más is.
- Hírek
A BKV bevallotta: az oroszok más metrószerelvényeket adtak vissza, nem azokat, amiket felújításra küldtünk Moszkvába
Az újragyártott metrókocsik már megérkezésükkor is évtizedek óta elavultnak számítottak.
- Tesztek
A legek Volvója a bőségben is szerény maradtTeszt: Volvo EX90 Twin Performance Ultra AWD - 2025.
A továbbszolgáló XC90-nel párhuzamosan kapható a tisztán elektromos utód, a legtöbb leg Volvója, a hétüléses EX90.
- Hírek
Jogosítványa nem volt, de bátorsága annál több
A férfit megállásra szólították fel, de menekülni kezdett.
- Közélet
Mi lesz a német és magyar autógyárakkal Merz porondra lépése után?
Az Euro 7 környezetvédelmi szigorítás megfúrása várható az új német vezetéstől. Ennél sokkal többre nem lehet számítani egyelőre.
- Tesztek
A terepjáróság jobb marketing, mint a szexuális utalgatás?Teszt: Nissan X-Trail N-Trek – 2025.
Az X-Trail az N-Trek csomagtól éppen annyira lesz terepjáró, mint a szexuális utalgatásoktól kívánatosabb a férfiak számára.
- Közélet
Kreszprofesszor: 2,5 millió forint volt pályafutásom legdrágább B-kategóriás jogosítványa
2026-ban jön az új KRESZ, életszerűbb szabályokkal, egyszerűbb tananyaggal, de még mindig probléma az idősödő oktatói kör, és a dráguló képzés.
- Hírek
Leszerepelt a BYD óriása a hatótávteszten
Az ígért 42 százalék helyett mindössze 6 százalék volt a célban.
- Hírek
Rég láttunk akkora tuskót, mint ez a járdán verető, őrült taxis
Senki és semmi nem érdekelte: kényelmetlenül hosszú ideig tahóskodott a járdán.
- Autójogász
Kölcsönadtam az autóm, de nem hozták vissza
Még nincs a nevemre írva, ilyenkor mit lehet tenni?
- Hírek
Kétbalkezes próbálkozással népszerűsítenék a villanyautókat Európában, közepes sikerrel
Összességében zsugorodott az európai piac januárban.
- Hírek
Internetes videó buktatta le, százezres büntetés és eltiltás az eredmény
A minist valószínűleg azt bosszantotta fel, hogy a busz előtte kanyarodott ki a megállóból.
