Ezt mi betiltanánk!
Mindenki egyetért, hogy a mai autók nem a megfelelő irányba fejlődtek. Ebben nagy szerepe van a fogyasztói társadalomnak, a tervezett avulásnak, a bolygók állásának és még pár nem definiálható dolognak. Mindegy, ide jutottunk, elhitették velünk, hogy ez kell nekünk, és mi hisszük, hogy valóban így van.
Feltesszük azonban a kérdést, hogy mi lenne, ha az autókat a mérnökök terveznék és mérnöki szemmel készülnének, de nem a marketingrészleg iránymutatásai alapján, hanem egy kiválasztott csoport határozná meg a főbb jellemzőket és az opciós listát. Ez a kiválasztott csoport lelkes autósokat tartalmazna, akik vezetnek és szeretik az autót, és azért hoznák ezeket a döntéseket, hogy az autó jobb legyen, nem pedig hogy többet adjanak el belőlük. Modellezzük ezt a kis csoportot a Totalcar szerkesztőségével. Autó lenne belőle vagy dráma?
Név nélkül teszem be az ötleteket, magyarázatokkal. Az elsőkkel szinte mindenki egyetértett, a végén már sértegettük egymást, ahogy azt kommentelő trolljainktól megtanultuk: ha nincs érv, személyeskedni kell.
Az első, ami beugrott, az elektromos működtetésű kézifék lenne. Feleslegesen bonyolult és semmi előnye, csak hogy nem kell megtanulni a kézifékes indulást, tehát még butít is. Kényelmesnek nem lehet nevezni, legfeljebb az induláskori önkioldását, de ugyan már. Hátránya a butításon kívül, hogy ha elromlik, nagy a baj. A kézifékbovden biztosabbnak tűnik, elromlása pedig jobban jósolható, mint egy elektromos alkatrésznek, amely szorulással, kiszőrösödéssel nem jelzi a közelgő véget. Ezzel mindenki egyetértett.
Nagy volt az egyetértés a hangvezérléssel működő bármiben is, ugyanis ezt az ismeretségi körben senki sem használja, mert bizonytalan és teljesen felesleges. Egy jól elhelyezett gombot nem nehezebb megnyomni, mint adott szöveget adott hangerővel kimondani, aztán kicsit hangosabban, kicsit utasításszerűbben… áá, inkább a kapcsoló vagy nyomógomb. Hasonlóan, mint a mobiltelefonnál: mindegyikben van hangtárcsázás, és nincs ember, aki használja.
A következő pont az ablakfelületek mérete, aránya és szöge, valamint az oszlopok vastagsága. Ezzel sok legyet üthetnénk egy csapásra: az autóból jobban ki lehetne látni, nem melegedne úgy fel. A lőrésnyi ablak sem kívánatos, de az üvegházszerű, óriás döntött üvegfelületek sem. Okos szellőzéssel megspórolnánk a klímát, hiszen a kevésbé dőlt szélvédő alatt nem lenne nagy fekete melegcsapda a helykitöltő óriási műszerfal. Talán romlana a légellenállás, de nem kell a nagy tempó, az már úgyis a múlté, sokan vagyunk, zsúfoltak az utak. Szintén a karosszériához tartozna a funkcionális lökhárító. Sokan vagyunk, szűkek a parkolók, megy a koccangatás, az autógyártók mégis lefényezik a műanyag lökhárítókat. Fém lökhárító kell felületkezelve, esetleg krómozva. Mint régen.
Következzenek a hangjelzések. Ezt is szinte mindenki utálta - csipog, pittyeg, zümmög. Ráadásul csak az első időkben hasznos, egy hét után mindenki hozzászokik, nem figyelmeztet semmire, csak van. Csipogó tolatóradarral nem tolatunk neki semminek? Dehogynem.
Jöjjön az ívkisüléses fényszóró, köznapi nevén xenon. Abban megegyeztünk, hogy az utólagos xenon már eleve tiltva van, de a sima gyári projektorosat is tiltani kellene, mert fénye nem természetes, zavaró, nagyon intenzív és sem a dinamikus, sem a hagyományos magasságállítása nem elég tökéletes. Ráadásul a mai szabadformázású parabolatükrös fényszórók is nagyon jók, az engedélyezett sebességhez pontosan elég. De ha már a lámpáknál vagyunk, a ködlámpa legyen teljesen automatikus, amit egy fényemittáló diódával és egy érzékelővel meg is lehetne oldani. Már van is ilyen. Ha köd van, hát bekapcsol. Ha viszont nincs köd, styling elemként nem engedélyezi a ködlámpa bekapcsolását még porig ültetett hármas BMW esetében sem. A hátsó ködlámpa is így működne, hogy ne találkozzunk márciusban égő ködlámpával, amit karácsony előtt három nappal kapcsoltak be, csak úgy maradt a kapcsoló.
Ezzel áteveztünk az elektronikák területére. Itt aztán mindenki azonnal betiltana valamit, mert az elektronika nagy ellenség. Abban nagy volt az összhang, hogy amikor a motor leáll, már nincs töltés, az összes energia az akkumulátorból jön, és ez előidézhet kellemetlen dolgokat, ha már nem tökéletes az akkunk. Az akkuőr ezt nem védi ki, mert a korszerű akkuk általában gyorsan mennek tönkre és a karosszéria-elektronika (tiltsuk be!) nem veszi észre, hogy a következő ciklusban a „follow me home” hazakísérőfény már úgy megmeríti az akksit, hogy reggel már nem bír indítózni a központi zár és a csomagtartófedél nyitása után. Tehát nincs automatikusan ki- és behajló tükör, nincs hazakísérőfény, nincs semmi, ami a motor megállása után még feleslegesen energiát emésztene.
Az ergonómia területén pár dolgot nem betiltanánk, hanem kötelezővé tennénk. Az egyik a minden irányban állítható kormány és ülés. Ez kötelező, mert az emberek nagyon nem egyformák. Egyikünk 100 kg-os és 150 centiméteres, a másik meg 65 kg-os 190 cm. És vannak hosszú combúak és nagy mellűek, de az egy másik poszt és másik fórum.
Aztán kicsit szélesedett a kör. Már belekötöttünk a nyomatott információs anyagokba is, például a reklámkatalógusokba. Itt legyen tilos a teljesítményadatok és a forgatónyomaték közlése. Aki akarja, méresse le, de a mérnököket ne nyomasszuk az adatokkal, inkább csináljanak jó, használható és jól kezelhető motorokat. Példának hoztuk a VW csoport közelmúltjának 75 és 100 lóerős, 1,4-es motorjait, ahol a 100 lovas csak a katalógus lapján mutatott szebben, a hétköznapi életben szinte nem volt különbség. Eleve képtelenség, hogy egy motor 100 lóerős, miért nem 99 vagy 101? Azt hiszik, ennyire hülyék vagyunk, hogy elhisszük, hogy a motor műszaki jellemzői pont úgy adták ki, hogy a DIN norma szerint mérve hajszál pontosan 100 lóerős lett? Ezek mind csak szemfényvesztés okán született adatok. Nem kellenek!
Az igazi véresszájúak azonnal leszavazták az automatizált, elektronikusan vezérelt nyomatékváltókat, majd itt kerekedett egy nagy vita. Volt, akinek kell, volt, akinek csak a DSG kéne, nekem meg csak a PDK (Porsche Doppelkupplung). Nem volt igazi közös nevező. Az egyetértés csak akkor jött létre, amikor bedobtuk a tömeg maximalizásását. Személyenként 250 kg és kész. Nincs 5 személyes, kéttonnás autó, és ez számos előnnyel jár. Ha az azonos tömegű járművek ütköznek, egyenlőbbek az esélyek a túlélésre, a kisebb tömeg mozgatásához kisebb motor kell, ami kevesebbet fogyaszt, kevesebbet szennyez.
Okosabb tervezés, korszerű anyagok használata, és nem is biztos, hogy drágább lesz az új generációs autó.
És még valami: törölni kellene minden adatot a mérnökök számítógépéről, mert évek óta csak fejlesztgetik az elődmodellt. Tiszta lappal induljunk. Új kasztni, új motor, új elvek. És új marketingesek is, olyanok, akik érdemben tudnak hozzátenni valamit az új modellhez.
Ez lesz a legnehezebb.
Egyetért? Vitatkozna vele? Véleményét elmondaná másoknak is?
Tegye meg a publikáció blogposztján!

Az oldalról ajánljuk
- Technika
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Tesztek
A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.
A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
- Gumidoktor
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
- Hírek
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.
- Hírek
Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől
A lopást valószínűleg nem kispályások követték el.
- Hírek
Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban
A márványkék, GLX felszereltségű, napfénytetős példányt Németországban adják majd át a tulajdonosának.
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Olajdoktor
Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?
Szintetikus helyett ásványi olajat javasolt a szerelő az Audiba.
- Hírek
Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség
A rendőrség friss akcióval szeretné rábírni a közlekedőket a biztonsági öv használatára.
- Hírek
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.
- Belsőség
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2
A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!
- Hírek
5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?
A Cadillac minden idők egyik leghosszabb sorozatgyártású autóját alkotta meg.
- Hírek
Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk
Összehangolt ellenőrzést tartott a rendőrség az autópályákon, ahol többek között a követési távolságot figyelték.
- Hírek
Már keresi a BYD a második Szeged helyét
A kínai gyártó exportrekordot ünnepel.
- Hírek
Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek
Továbbra is a Nettuno V6 az úr.
- Tesztek
Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautóTeszt: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – 2025.
13 ezer literes csomagtartó, tágas utastér, rengeteg tárolórekesz és nagyszerű kilátás. Mi kell még?
- Közélet
A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes
Nagyon nehéz olvasni a sorok között, de azért megpróbáljuk!
- Közélet
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.
- Hírek
Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot
Az összesen 8 visszahívás többségére azért van szükség, mert korábban nem sikerült kijavítani a hibákat.
