Benzinest? Hülye vagy?

2014.02.04. 06:13 Módosítva: 2014.02.04. 08:09

„Az autó benzinnel megy.” „Traktorba való a gázolaj.” Az ilyen és hasonló marhaságokat még ma is sokan naponta szajkózzák. Üljenek be egy csodálatos mai kis benzinesbe, aztán ugyanabból a típusból egy dízelbe. Sokszor kiderül, hogy a dízel összehasonlíthatatlanul jobb.

A Note-tal kezdődött az egész. Az élettelen kompresszoros háromhengeres benzines egyszerűen szánalmas volt a dízel után. Aztán jött a Captur. Remegett, berregett, rángatott a szerencsétlen kis kilenc decis TCe. Majd átültem a Yetibe. 1.4 TSI. Olyan hangja volt, mint egy dízelnek, ami nem nagy dicséret egy benzinesnél. Szerencsétlen tesztautókban ültem az elmúlt időben, na. Bevallom, az együttállás nagy hatással volt rám.

                      Note. Dízellel jobb?
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Note. Dízellel jobb?
rászolgáltak a dízelek a rossz hírnévre

Az is igaz, hogy az elmúlt harminc-negyven évben jócskán rászolgáltak a dízelek a rossz hírnévre. A kezdetekben a kulturálatlan járás és a szerény teljesítmény sűrű fekete füsttel társult. Aztán megjött a kraft, de elment a megbízhatóság, kicsit később már félmilliós szervizszámlákkal fenyegetett a Mondeo-jelenségként elhíresedett dízelkór. Rég feledésbe merült már a legenda az ős-Mercedesek milliót futott bontatlan motorjairól, ráadásul kiderült, hogy a dízelfüst rákkeltő. És büdös. A gázolaj is. Mindebből annyi ragadt meg a köztudatban, hogy a dízelt, bár olcsó tankolni, szervizelni drága, különben is mérgező.

De mi történt közben a benzinesekkel? Az egyszerű szívómotorok, amelyek tényleg megbízhatóbbak, és könnyebben, olcsóbban javíthatók, mára gyakorlatilag kikoptak. Közvetlen befecskendezés, kipufogógáz-visszavezetés, turbófeltöltő van szinte minden új benzinmotoron. Már a gyújtótrafó, EGR-szelep, lambdaszonda bűnszervezet is elég bosszantó tudott lenni némelyik klasszikus szívó benzinesnél, de ma már legalább annyi a buktató, mint a dízeleknél. A népi bölcsesség tíz-húsz év fáziskésésben van.

mostanában mintha gumicsizmával járnának a színházba

Az én fejemben durván leegyszerűsítve úgy rakódott le az a kis tapasztalat, ami egy embernél az évek során összegyűlik, hogy lehet bármilyen csábító a keveset evő dízel, egy benzines azért előkelőbb. Szebb a hangja, jobb a szaga, és úgy általában kellemesebb jellem. Gumicsizmás traktorsofőr kontra színházjáró értelmiségi. Csak mostanában mintha gumicsizmával járnának a színházba.

Amikor már a sokadik dízelből szálltam ki úgy, hogy jézusom, mennyivel szívesebben hajtanék egy ilyet, mint a benzines testvérét, eltörött bennem valami. Ha már az élvezeti értéke is nagyobb a dízelnek, valami nagyon el lett szúrva.

Sokkal jobbak lettek a dízelek az elmúlt két évtizedben. Alacsonyabb fordulatról indulnak meg, és sokkal nagyobb kedvvel pörögnek, mint régen. A gázreakcióval sose volt baj, de a turbólyukat is ügyesebben csalják el rajtuk, mint a benzineseknél. A fogyasztásuk ugyan már jó ideje nem csökken, de ezen a szinten a stagnálás még mindig elég könnyen emészthető.

a benzinesek egyre szarabbak

A benzinesek egyre szarabbak. Mielőtt gyújtógyertyás lobogóval tüntetnének a szerkesztőség előtt, tisztázzuk, hogy ez nyilvánvalóan erős általánosítás. Én is tudok jó benzineseket mondani az elmúlt néhány év terméséből, de kezd kirajzolódni egy nem túl biztató trend: egyre kevesebb henger, egyre nagyobb turbónyomás, egyre több probléma. Daciától Mercedesig, legfeljebb egy-két japán kivétel akad, de úgy látszik, ők sem tartják már magukat sokáig.

Nézzük csak, miért szerettük a benzineseket. Mert finomabban jártak? Hallgassanak meg egy TSI-t hidegen, és rájönnek, indokolt a múlt idő. Jobb volt vezetni őket? A szívó benzinesek lassan kihalnak, a gyártók egyre nagyobb turbót csavaroznak egyre kisebb blokkokra, így aztán egyre mélyebb turbólyukba lehet zuhanni. Megbízhatóbbak voltak? Olvassák el Novoth Tibi cikkeit, kiderül, hogy ugyanakkora pofonba lehet beleszaladni egy kokszosodásra hajlamos közvetlen befecskendezéses benzinessel, mint a rettegett közös nyomócsöves dízelekkel, csak nem százötven-kétszázezer kilométer után, hanem akár már ötvenezernél. Kevésbé egészségkárosító a kipufogógázuk? Már erre se vennék mérget, hiszen a közvetlen befecskendezéses benzinesek (lassan szitokszóként ismételgetem) elég komoly mennyiségű, dízelfüsthöz hasonlóan rákkeltő szilárd részecskét bocsátanak ki, amit jó ideig mindenki nagyvonalúan figyelmen kívül hagyott.

egyre nagyobb turbót csavaroznak egyre kisebb blokkokra

Míg a dízelekre a szigorodó szabványok hatására egyre komolyabb részecskeszűrőket szerelnek - nagyon helyesen - a benzinesek ilyen jellegű problémáit még csak most kezdik felismerni a törvényhozók. Hogy egy modern benzines cserébe nem eszik többet, mint egy dízel? Kérdezzék meg Csikós Zsoltot, aki nem tudja tíz liter alá szorítani a vattaúj benzines Peugeot 308 fogyasztását, vagy Rézmányi Balázst, akinél a benzines Insignia a mai napon, amikor ezt a véleménycikket írom, éppen 15 litert írt ki úgy, hogy spórolni akart. Maradjunk abban, hogy egy turbós benzines fogyasztása nagyon attól függ, hol használjuk és hogyan.

Lehetne példákat és ellenpéldákat sorolni napestig, de valami megváltozott. Ha egy olyan kisautónál, mint a Nissan Note vagy a Dacia Sandero, egyértelműen a dízel tűnik a jobb választásnak, ha egy E Mercedesnél csak az a biztos, hogy hathengeres kell, de ilyen már alig van, újra kell gondolni a beágyazódott előítéleteket. Elfogytak az érvek a benzinesek mellett. Nincsenek már általános bölcsességek, minden típus fölött egyedileg kell ítélkezni, és jobb, ha hozzászokunk a gondolathoz, hogy jelenleg sokszor a dízel áll nyerésre. Ráadásul - fájdalom - nem csak azért, mert keveset fogyaszt.

Hogy az Euro-normák fojtották-e meg a benzinmotort vagy a szén-dioxid-kibocsátási határértékek csonkították meg végleg, nehéz lenne megmondani. Történelmileg így alakult. Legalábbis nálunk, Európában. A világ nagyobbik részén, Ázsiában, Ausztráliában, Észak- és Dél-Amerikában elenyésző mennyiségű a dízel személyautó. Más az autós kultúra, mások a szabályozások, mások lehetnek a problémák is. Mindenesetre ha itt és most választanom kéne, hogy új autóból benzinest vagy dízelt, a legtöbb típusnál a dízelre szavaznék.

Az oldalról ajánljuk

Hátramenetben a Vitara, rákaptak a magyar Kiákra
  • Hírek

Hátramenetben a Vitara, rákaptak a magyar Kiákra

Márkák, modellek, darabszámok, részesedések és százalékok.

április 2., 08:40
Bosszúból több vödörnyi kavicsot öntött egy nagyon ritka Nissanra egy idióta New Jersey-ben
  • Hírek

Bosszúból több vödörnyi kavicsot öntött egy nagyon ritka Nissanra egy idióta New Jersey-ben

Az autó tulaja most fél millió dollárra pereli a károkozót.

április 2., 12:22
Részeg útfestők? Nem! Új fegyver a gyorshajtók ellen!
  • Hírek

Részeg útfestők? Nem! Új fegyver a gyorshajtók ellen!

Hamarosan műanyag terelőelemeket telepítenek a sávok mellé.

április 2., 08:24
A Nissan és a Dacia is saját verziót épít az elektromos Renault Twingóból
  • Hírek

A Nissan és a Dacia is saját verziót épít az elektromos Renault Twingóból

A Dacia változata 18 ezer euró (7,2 millió forint) alatti áron indul majd.

április 2., 05:42
Az amerikai MotoGP futam első balesetét a biztonsági autó szenvedte el
  • Hírek

Az amerikai MotoGP futam első balesetét a biztonsági autó szenvedte el

Az esetről videó is készült.

április 2., 05:42
A Forma 1-es boxkiállások elképesztő története
  • Szerelem

A Forma 1-es boxkiállások elképesztő története

A Forma-1 hajnalán körülbelül két percig tartott egy boxkiállás. Hosszú út vezetett innen a mai 1 másodpercig.

3 órája
Kettészakított egy Cybertruckot egy Mercedes-Benz G-osztály Amerikában
  • Hírek

Kettészakított egy Cybertruckot egy Mercedes-Benz G-osztály Amerikában

Az elektromos pickup platója teljesen leszakadt, de az utascella épségben maradt.

április 2., 10:03
Kartelltevékenység miatt 458 millió eurós bírságot kapott a BMW, a Volkswagen, a Toyota és még tucatnyi autógyártó
  • Hírek

Kartelltevékenység miatt 458 millió eurós bírságot kapott a BMW, a Volkswagen, a Toyota és még tucatnyi autógyártó

A vádak szerint az összeesküvő felek "összehangolt magatartást tanúsítottak az elhasználódott járművek újrahasznosításával kapcsolatban."

április 2., 11:01
Továbbra sem fogy a BMW XM, hatalmas összeget engednek az árából az USA-ban
  • Hírek

Továbbra sem fogy a BMW XM, hatalmas összeget engednek az árából az USA-ban

Az XM-ből tavaly csak 1 974 példány fogyott az USA-ban.

április 2., 13:27
Itt az Insteroid, a Hyundai „modern álomautója”
  • Hírek

Itt az Insteroid, a Hyundai „modern álomautója”

A tanulmány kívülről egy retró versenyautó és egy modern WRC raliautó szerelemgyerekének tűnik.

április 1., 17:14
Keressük Magyarország legrosszabb útszakaszát!
  • Közélet

Keressük Magyarország legrosszabb útszakaszát!

Tavaly a legrosszabb körforgalmat, idén pedig a legrosszabb útszakaszt keressük

április 1., 06:02
Musk terrorizmusnak nevezte a Rómában történt tűzesetet
  • Hírek

Musk terrorizmusnak nevezte a Rómában történt tűzesetet

Hétfőn nem csak Rómában, hanem Svédországban is megrongáltak két Tesla kereskedést.

április 1., 16:39
A magyar realitás teteje: a szívóbenzin
  • Tesztek

A magyar realitás teteje: a szívóbenzinTeszt: Hyundai i30 1.5 DPI

A válasz természetesen a használt autó, de az újak között egy átlagos családnak ennél többre nincs szüksége – pénze pláne.

április 1., 06:02
Egységnyi pénzért rengeteg autót ad a legek Daciája
  • Tesztek

Egységnyi pénzért rengeteg autót ad a legek DaciájaBemutató: Dacia Bigster hybrid 155

700 literes csomagtartó, 1,8-as motor, ütős formaterv és 10 millió forintos ár. Hol itt az átverés?

április 2., 05:40
Az év lúzere: kétszáz méter után a falban végezte a Mustang
  • Hírek

Az év lúzere: kétszáz méter után a falban végezte a Mustang

Az egyik kezével a telefonját fogva videót vesz fel, a másikkal pedig úgy fogja a kormányt, hogy egy vezetéstechnikai oktató azonnal sírva fakadna.

április 1., 09:22
Nagyon pórul járhat a Stellantis
  • Hírek

Nagyon pórul járhat a Stellantis

Ez a cég lehet a legnagyobb vesztese az amerikai vámbombázásnak.

április 1., 14:38
Budapestre jön Izrael miniszterelnöke, kismillió lezárásra kell számítani szerdától vasárnapig
  • Hírek

Budapestre jön Izrael miniszterelnöke, kismillió lezárásra kell számítani szerdától vasárnapig

Érdemes megnézni mikor, hol lesz korlátozás.

április 1., 10:12
A motorra állított pezsgőspoharak a múlté, a tetőn álló kung fu mester most a divat
  • Hírek

A motorra állított pezsgőspoharak a múlté, a tetőn álló kung fu mester most a divat

Az autó vagy a Wing Tsun mester ügyesebb?

április 1., 12:43
Macskamentás üléssel rukkolt elő a Honda, hogy jól érezze magát házi kedvencünk
  • Hírek

Macskamentás üléssel rukkolt elő a Honda, hogy jól érezze magát házi kedvencünk

Ha sikeres lesz, jön a kaparófaként szolgáló váltókar.

április 1., 15:38
Sebesség limitert építhetnek a gyorshajtók autóiba egy amerikai államban
  • Hírek

Sebesség limitert építhetnek a gyorshajtók autóiba egy amerikai államban

Bár az ötlet érdekesnek hangzik, több probléma is akad vele. Ennek ellenére sokan támogatják.

április 1., 13:41
Így reagál a vámokra a Magna
  • Hírek

Így reagál a vámokra a Magna

április 2., 11:04
Red Bull kerékcsere szimulátor
  • Hírek

Red Bull kerékcsere szimulátor

április 2., 14:22
BMW 120d – 2024.
  • Tesztek

BMW 120d – 2024.

április 2., 12:55
Japán Nagydíj futamelőzetes
  • Hírek

Japán Nagydíj futamelőzetes

április 2., 14:01
macskamentás ülés
  • Hírek

macskamentás ülés

április 1., 12:38
Bemutató: Dacia Bigster – 2025.
  • Tesztek

Bemutató: Dacia Bigster – 2025.

április 1., 15:49
Hyundai Insteroid
  • Hírek

Hyundai Insteroid

április 1., 16:11