A következő történetnek három jellemzője van: rövid, megtörtént, és elgondolkodtatott.
Sötétedett már, amikor hazafelé indultam. Talán csütörtök vagy péntek lehetett, a Budapestre egyáltalán nem jellemző friss, tavaszi levegőből haraptam nagyokat a lehúzott ablakon keresztül, miközben kikanyarodtam a parkolóházból.
Nem lakom különösebben messze, ráadásul egy idegölő és fárasztó munkanap után sietni sem szeretek, nem az a cél, hogy gyorsan hazaérjek, hanem hogy hazaérjek. Biztonsági játékos vagyok, és talán kiszellőzik a fejemből a munka is, amit sosem jó hazavinni, ha az embernek két kis gyereke van. A Polgár utcából balra kanyarodtam ki, csakúgy, mint a képen ez a Daewoo Nubira kombi.
Ilyenkor az ember azonnal bele is fut egy gyalogos-bringás átkelőhelybe, ahol a bringásoknak van egy elsőbbségadás kötelező-táblájuk. Ettől függetlenül ha egyensúlyozó bringást látok (mert persze nem szállnak le róla), átengedem őket, mert miért is ne? Amúgy is állok, ha van mögöttem valaki, az is, hiszen éppen kikanyarodunk.
Innen a Tavasz utcára kanyarodva egy tanulóvezető mögött találtam magam. Szokatlan és jellegzetes autót vezetett, a környéken sokan ismerik magát a céget. Gurultunk pár száz métert és elértünk egy bringás átkelőhelyhez.
Szembeforgalom nulla, a tanuló mögött csak én mentem, tisztes távolságot tartva, merő rosszindulatból nem fogom stresszelni azzal, hogy a lökhárítóján lógok. Az átkelőhely elsőbbségadás kötelező táblája alatt egy idősebb úr és egy fiatal srác ülnek a biciklijeiken, várnak. Látom, hogy a tanuló a bringás átkelőhely előtt jóval már finoman lassít, világítanak a féklámpái, nyilván el akarja őket engedni. Na, milyen rendes, gondoltam magamban.
Beálltam mögé, már éppen csak lépésben gurultunk, amikor az oktató a bal kézzel elkezdte csapkodni a srác vállát, miközben jobbal indulatosan integetett előre, hogy nyomjad a gázt, menjél! A bringások már-már elindultak, szerencsére nem tapostak még bele a pedálba. Szerencsétlen tanuló megijedt, jól belelépett a gázba, és eltűntek. Átengedtem a bringásokat, és hazafelé menet elgondolkoztam, vajon jól van-e ez így?
Mert nyilván érdemes megtanítani a kezdőket, hogy ha nem kötelező, ne álljanak meg, nincs rosszabb, mint ha a forgalom ritmusát megakasztja egy tébláboló tufa, akinek szemmel láthatóan fogalma sincs, mit csinál, merre akar menni illetve hogyan jut el oda. Sőt, vannak a túl előzékenyek, akik a jobbkezes utcából is vadul integetnek, hogy menjünk, na ez leginkább abból adódik, hogy lövésük sincs, kinek is van elsőbbsége. Tőlük ott, helyben venném el a jogosítványt. (Nem beszélve azokról, akik – a rémhírek szerint – integetnek, majd oldalról telibevernek minket a szarukkal, csak hogy lebiztosítózhassák.)
De.
Mi van, ha a szerencsétlen tanuló csak előzékeny akart lenni? Mert ő az élni és élni hagyni-elvet követve csak át akart engedni a két bringást még akkor is, ha neki volt elsőbbsége. Senkit nem veszélyeztetett, közel s távol nem volt más jármű, csak én.
Biztos, hogy az a jó megoldás, hogy ilyenkor elkezdjük csapkodni a vállát, hogy menjen már? Olyan opció nincs, hogy elmagyarázzuk neki a tényt, hogy elsőbbsége van amúgy, de milyen jó, hogy megpróbál másokra is figyelni, és ezzel a pillanatnyi megállással hozzájárulni egy olyan közlekedési kultúra kialakításához, amilyet mindig is irigylünk más országoktól? Buheramátrix megvan?
Vajon az emberek miért nem tapossák agyon a gyerekeket, mint a folyón átkelő megvadult gnú-csorda a borjúkat, amikor vége a focimeccsnek? Mert az előzékenység ott van bennünk, csak jól kell használni. Te, kedves oktató, pedig ha magadra ismertél: tartsd meg a mocskot, te apró állat.
Kapcsolódó blogposztunkban hozzászólhat!

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Bosszúból több vödörnyi kavicsot öntött egy nagyon ritka Nissanra egy idióta New Jersey-ben
Az autó tulaja most fél millió dollárra pereli a károkozót.
- Hírek
Az amerikai MotoGP futam első balesetét a biztonsági autó szenvedte el
Az esetről videó is készült.
- Hírek
Kettészakított egy Cybertruckot egy Mercedes-Benz G-osztály Amerikában
Az elektromos pickup platója teljesen leszakadt, de az utascella épségben maradt.
- Hírek
Kartelltevékenység miatt 458 millió eurós bírságot kapott a BMW, a Volkswagen, a Toyota és még tucatnyi autógyártó
A vádak szerint az összeesküvő felek "összehangolt magatartást tanúsítottak az elhasználódott járművek újrahasznosításával kapcsolatban."
- Hírek
Hátramenetben a Vitara, rákaptak a magyar Kiákra
Márkák, modellek, darabszámok, részesedések és százalékok.
- Szerelem
A Forma 1-es boxkiállások elképesztő története
A Forma-1 hajnalán körülbelül két percig tartott egy boxkiállás. Hosszú út vezetett innen a mai 1 másodpercig.
- Hírek
A Nissan és a Dacia is saját verziót épít az elektromos Renault Twingóból
A Dacia változata 18 ezer euró (7,2 millió forint) alatti áron indul majd.
- Hírek
Részeg útfestők? Nem! Új fegyver a gyorshajtók ellen!
Hamarosan műanyag terelőelemeket telepítenek a sávok mellé.
- Hírek
Továbbra sem fogy a BMW XM, hatalmas összeget engednek az árából az USA-ban
Az XM-ből tavaly csak 1 974 példány fogyott az USA-ban.
- Tesztek
A magyar realitás teteje: a szívóbenzinTeszt: Hyundai i30 1.5 DPI
A válasz természetesen a használt autó, de az újak között egy átlagos családnak ennél többre nincs szüksége – pénze pláne.
- Hírek
Itt az Insteroid, a Hyundai „modern álomautója”
A tanulmány kívülről egy retró versenyautó és egy modern WRC raliautó szerelemgyerekének tűnik.
- Hírek
Musk terrorizmusnak nevezte a Rómában történt tűzesetet
Hétfőn nem csak Rómában, hanem Svédországban is megrongáltak két Tesla kereskedést.
- Közélet
Keressük Magyarország legrosszabb útszakaszát!
Tavaly a legrosszabb körforgalmat, idén pedig a legrosszabb útszakaszt keressük
- Tesztek
Egységnyi pénzért rengeteg autót ad a legek DaciájaBemutató: Dacia Bigster hybrid 155
700 literes csomagtartó, 1,8-as motor, ütős formaterv és 10 millió forintos ár. Hol itt az átverés?
- Hírek
Nagyon pórul járhat a Stellantis
Ez a cég lehet a legnagyobb vesztese az amerikai vámbombázásnak.
- Hírek
Az év lúzere: kétszáz méter után a falban végezte a Mustang
Az egyik kezével a telefonját fogva videót vesz fel, a másikkal pedig úgy fogja a kormányt, hogy egy vezetéstechnikai oktató azonnal sírva fakadna.
- Hírek
Macskamentás üléssel rukkolt elő a Honda, hogy jól érezze magát házi kedvencünk
Ha sikeres lesz, jön a kaparófaként szolgáló váltókar.
- Hírek
Sebesség limitert építhetnek a gyorshajtók autóiba egy amerikai államban
Bár az ötlet érdekesnek hangzik, több probléma is akad vele. Ennek ellenére sokan támogatják.
- Hírek
Budapestre jön Izrael miniszterelnöke, kismillió lezárásra kell számítani szerdától vasárnapig
Érdemes megnézni mikor, hol lesz korlátozás.
- Hírek
A motorra állított pezsgőspoharak a múlté, a tetőn álló kung fu mester most a divat
Az autó vagy a Wing Tsun mester ügyesebb?
