Tizenöt hónapja böktem dárdát a szélmalomba az Egyes főút forgalmát nem létező vonatoktól óvó biztosítóberendezés ügyében. És még mindig villog a rohadék!
Emlékeznek: az 1-es főutat Budaörs után, valamint a Budakeszit és Törökbálintot összekötő utat keresztezi egy egykori vasútvonal, amiből mára csak a fénysorompó és az aszfaltban lévő sín maradt meg - a pálya többi részét évekkel ezelőtt ellopták. A fénysorompót azonban azóta is működteti, szépen karbantartja, letörölgeti, ápolja a MÁV. A síneken nagyokat döccennek az autók, még ha le is lassítanak előtte a kötelező negyvenes tisztelgésre. Ez az egész már-már hungarikumnak számít, lehet, hogy inkább védeni kéne, a külföldiektől belépőt szedni előtte, körbekeríteni kovácsoltvas kerítéssel, semmint harcolni ellene.
Engem mégis idegesít. Nem is annyira maga a szellemvasút, nem gyakran járok arra, hanem a jelenség. Egyszámjegyű főutat lassít évek óta értelmetlen, állami pénzen gondosan fenntartott fantom-műtárgy. Öt intézménnyel beszéltem tavaly januárban (MÁV, Közlekedési Főfelügyelet, Pest megyei Közlekedési Felügyelet, Útgazdálkodási és Koordinációs Igazgatóság, Magyar Közút Állami Közútkezelő-Fejlesztő Műszaki és Információs Kht., gombócból is sok), minden illetékes elismerte, hogy ez így nem jó. De senki nem volt elég illetékes ahhoz, hogy felszámoltassa, felszámolja a fénysorompókat. Tudom, hogy van ez a nem-privát szférában, magam is dolgoztam nagy állami vállalatnál. Értekezletre kell menni, igazgatótanácsi ülésen kell ásítani, előterjesztés-tervezetet kell véleményezni; a sok munkától nincs idő csákányt ragadni.
A cucc tulajdonosa a MÁV. A MÁV szóvivője tavaly kommentálta is cikkünket, idézem: "Állagvédelmi okokból és a költségcsökkentés érdekében természetesen a sorompóból minden értékes alkatrészt már eltávolított a MÁV, csak a fehér villogtatás maradt benne - lévén, hogy más jelzésre nincsen szükség ezen a helyszínen. A teljes megszüntetés a vasúttársaságnak is érdeke, napirenden levő kérdés.".
A népmesékben gyakran három nap egy esztendő, a MÁV-nál ez alighanem fordítva van. A napirenden lévő kérdés ugyanis máig megválaszolatlan, a fénysorompó zavartalanul működik. Természetesen e cikk közlése előtt felhívtam a vasutat, de a szóvivő szerint most balatoni vonalbeutazás, ferihegyi sajtótájékoztató lesz, kisebb gondjuk is nagyobb ennél, a héten biztos nem tudnak segíteni, de írjam csak meg a press@mav.hu-ra a kérdésemet, majd válaszolnak. Rendben, küldöm a linket!
Időközben megismerkedtem egy hatodik intézménnyel, a Nemzeti Közlekedési Hatóság nevű valamivel. Onnan is kértem információt, milyen lehetőség volna az idegesítő és felesleges fénysorompó felszámolására. Gyakorlatilag semmilyen.
Szóval a kérdés, hogy milyen megoldással lehetne a MÁV-ot kötelezni a használaton kívüli vasúti építmények megszüntetésére. A kiváló szakmai felkészültségű jogi szakemberek sem tudtak mit kitalálni, sajnos a jelenleg hatályos jogszabályok alapján nincs lehetőség kötelezni a MÁV-ot a megszüntetési eljárások megindítására. Mellesleg adódik az érdekes kérdés: a MÁV ugye állami tulajdonú, akkor meg tulajdonosi jogosultságait kihasználva miért nem intézkedik az állam ez ügyben? Mindenesetre nem intézkedik.
Azért egy apró, pici reménysugár még átsüt a magyar bürokrácia irgalmatlan fekete vásznának apró feslésén: a 2004. XXIX tv. 141.§ - 143.§ rendelkezései értelmében közérdekű bejelentéssel élhetünk az ügyben a MÁV Zrt felé. (Panasszal nem, az csak a szolgáltatással kapcsolatban merülhet fel, pl. ha a vasúti fülkében nincs fűtés és fázunk.)
Ezt megtettem, a bejelentés emilben ennek a cikknek és a tavaly januárinak linkje kíséretében elment a MÁV-hoz, meg - csak úgy - a tulajdonosi jogok gyakorlójához, a GKM-hez. Biztosan hamarosan le is bontják majd a fénysorompót. ( Ja, magánemberként senki meg ne próbálja, aki partizánként odamegy egy csákánnyal meg egy talicska aszfalttal, vandalizmus, rongálás, lopás, közúti veszélyeztetés, hasonlók miatt ülhet majd a hűvösön.)
Ha mégsem, sajnos még abban sem reménykedhetünk, hogy esetleg a közeljövőben új, piaci elvek szerint működő tulajdonos túrná ki a lámpákat, a síndarabokat az aszfaltból. A Posta, az Szrt, az ÁAK megy, a vasút marad. Hiába, a MÁV-ot annyira jól menedzseljük, hogy vétek is lenne kiadni a kezünkből.
Kis pénzügyi háttéranyag
Hihetetlen, ahogy a magyar állam még a saját tulajdonát is sarcolja! Egy kis számokkal, betűkkel megtámogatott plusz infó:
"A 2005. évi CLXXXIII. Tv 2.§ (4) bek. 2. pontja értelmében a vasúti jelzőlámpa (közút területén van!) a vasúti pálya tartozéka, úgyhogy ez ügyben a MÁV az illetékes. A megjelölt tv. 10.§ (1) bek. a) értelmében a megszüntetéshez műszaki engedély szükséges, mint megszüntetés iránti engedély, ezt csak a MÁV kérheti, és csak a Nemzeti Közlekedési Hatóságtól. Egyebekben e törvény 31.§ alapján, a MÁV köteles vagy működtetni, vagy biztonságosan fenntartani, azaz karbantartani - vélhetőleg ezért cseréltek izzót a jelzőlámpában.
A 72/2006. (IX. 29.) GKM rendelet 2. sz mellékletében 1.a, + 2. c, pontok megfelelő táblázati sora alapján kiszámítható, hogy csak az ügy engedélyezési része mennyibe kerülne a MÁV-nak. A tényleges fizikai elbontás velejáró költségei még ehhez hozzáadandók."
Kiszámoltam: kábé félmillió forint, plusz az effektív munka. Lehet, hogy ez az egész ügy megoldásának a kulcsa? Emberek, ha csak ez a gond, összedobunk félmilliót?