Hogyan melegítsük a motort?

2006.11.24. 16:12

Hagyjuk járni, vagy inkább azonnal induljunk el?

Kedves Autódoki!

A kérdésem az lenne, hogy a reggeli első indításkor hadjuk egy kicsit járni a motort alapjáraton, vagy indúljunk el, és menet közben melegítsük.

A kérdésem elég egyszerű,de több autószerlőt is megkérdeztem, de ki erre, ki arra szavazott.

Köszönöm:

Tamás

Kedves Tamás!

Kérdése nagyon jó és valóban nem egyszerű. A belső égésű motor kopásának több mint 50%-át hidegindítás után, nem üzemmelegen szenvedi el, annak ellenére, hogy átlagos esetben ez az üzemidő csak erősen 1% alatti a jármű üzemét tekintve. Nyilvánvalóan ezt a kopást mindannyian csökkenteni akarjuk, de hogyan? Az autógyártók és környezetvédők ebben az esetben teljesen egy állásponton vannak és ez minig nagyon örömteli.

Indítás után gázadás nélkül meg kell várni, amíg az olajnyomás lámpája kialszik, ez néha 1-2 mp is lehet, az olajnyomás felépül és azonnal el kell indulni. Óvatosan, a motort közepes fordulatszám alatt tartva (benzinesnél olyan 2000-3000 között, dízel 1500-2500 között) folyamatosan, nem nagy gázpedál-állásokkal kell haladni. Ekkor a terhelés hatására a motor gyorsabban melegszik, a katalizátor hamarabb eléri üzemi hőfokát, a kis gázpedál-állások miatt pedig nem lesz nagy a hideg motor terhelése. A hideg üzem így minimális, utunkon haladunk, tehát nem álló helyben szennyezünk, és a kopás minimális lesz.

A helyben járatás egyrészt állóhelyben szennyezés (Kanadában és Kaliforniában tilos is), másrészt műszakilag pedig a kis terhelés miatt a motor tovább jár a hideg ciklusban, dízel esetében sok esetben el sem tudja érni üzemi hőméréskletét, ez kerülendő, ilyenkor magas a kopás. Tehát a helyes magatartás: óvatosan indulni, állandó, kis gázpedál-állásokkal közepes fordulaton (kicsit alatta) könnyedén haladni.

Üdvözlettel:

Autódoki