A BMW trágya, a Lexus koncertterem?

2010.06.30. 16:09

Német barátaink az autó hangzásának kialakításakor a középkorú, illetve idősödő üzletember zenehallgatási szokásait vették alapul.n Nem marketingfogás, hanem profi tervezés.

Autóm (3-as Bmw) egy Harman kardon gyárilag beépített hifi rendszerrel rendelkezik.  Elég drága extra, ami rendelhető volt ebbe az autóba. Aki hallotta, teljesen el van ájulva, hogy milyen jól szól  stb. Én meg úgy vélem, hogy a legdrágább gyári autóhifi  is rosszabb, mint egy közepes árfekvésű, hozzáértő által épített hifi rendszer minőségi anyagokból.
Az a gondom vele, hogy szerintem nem szól elég szépen (régi autómban utólag beépitett pio RSII volt + profi u-dimension szett, ami hangminőségversenyre is alkalmas, ehhez hasonlítom). Például a középsugárzói is csak 13 cm-esek (persze attól még lehet jó), és a magassugárzókat is kicsinek találom. Az utólagos hifi építés sem egyszerű, mert a gyári rádió helye nagyobb, és elég ronda lesz az újjal.  Meg újra kéne kábelezni, stb.
A kérdésem az lenne, hogy ez a gyári rendszer mennyire komoly?  Csak egy marketingfogás (vegyél drágán sz*rt), vagy tényleg benne van az anyag, és csak meg kell szoknom a hangzását?  Ehhez képest a Lexus LS 600-as gyári hifije olyan volt, mint egy koncertterem. Szóval érdemes-e kibontani és beépíteni egy (szerintem) komolyabb hifit? Vagy az sem szólna sokkal szebben (az autó belmérete elég kicsi, kis autóban pedig nem szól jól semmi sem!?)?

Sajnos így kevés az adat a pontos válaszhoz.
Ha E36 vagy E46-os a BMW, akkor érdemes hozzányúlni, de ha E90, akkor fájó szívvel azt kell mondjam, hogy dolgozhatunk rajta, de nagy eredményt nem érünk el.
Német barátaink az autó hangzásának kialakításakor a középkorú, illetve idősödő üzletember zenehallgatási szokásait vették alapul, és lássuk be, ezen korosztály hallása már nem ideális. Az évek múlásával hallásunk felső és alsó frekvenciahatára egyre közelít egymáshoz, ennek következményeként nem csak, hogy nem halljuk a magas hangokat, de  amit nem hallunk, még idegesít is. Ez az oka annak, hogy a fater lehalkíttatja veled a zenét, pedig Ő az igazi woodstocki vagány). A Harman mérnökei ezen okból egy kicsit visszafogják az autó rendszerében a magas és a mély hangokat, így kedveznek az autó célközönségének, tehát ez nem marketingfogás, hanem profi tervezés.


Szépen szól a gyári zene, de te, aki eddig minőségi rendszert hallgattál természetesen kissé tompának és tér nélkülinek hallod. E36-os és E46-os átalakítást sokat csináltunk és nagyon jó eredményt értünk el. Már a hangszórók cseréje is sokat dob a hangzáson, de az igazi nagy durranás a fejegység kiváltása. Az újrakábelezés ne legyen akadály, hiszen minden zenebeépítés velejárója, és nem fog utána zörögni az autó. Válaszolva utolsó kérdésedre - Igen érdemes újraértelmezni a gyári zenerendszert, mert lehet belőle sokkal jobbat csinálni.