Óvatosan a dízel BMW-kkel

2013.08.21. 10:30 -

Nem vagyok orákulum, nem ismerek minden autót, nem értek mindenhez. A válaszaim szubjektív vélemények, amelyeket személyes tapasztalataim, érzelmeim befolyásolnak. Az adott kérdésre többféle helyes válasz létezik, nem csak az enyém, de nekem most ez jutott az eszembe. Voltak, vannak, lesznek az autógyártásban mélypontok, de nem hiszek abban, hogy egy adott típus teljesen rossz. Azt gondolom, hogy némelyik típus jobban, másként igényli a gondoskodást, mint azt a gyári előírás mondja. A legrosszabbnak tartott típusokból is van olyan, amelyik megfelelően gondos karbantartás mellett hibátlanul működik.

Becsületesnepper

Bár a Nepperűzők klasszikusan a rövid kérdés, rövid válasz sémát követik, néha a Becsületesnepper sem bír magával, és kiírja magából, ami éppen a szívét nyomja. Például ha éppen egy olyan BMW-ről kérdezik, ami ott áll előtte szétborítva. Ilyenkor lesz a Nepperűzőből technika-cikk.

Tisztelt Nepperűző!

28 éves leszek, egy 2004-es 1,0-s Yarisból átülve szeretnék kb. 1,5 millió forint körüli összegért ősszel Németországból behozott autót vásárolni. A kiszemelt autó egy E46-os 320d kombi (2004-2005), de játékban van még a 2003-as 520d, illetve a 2006 körüli 6os Mazda 1,8-as benzines motorral.

A váltás hátterében az áll, hogy szeretnék nagyobb, biztonságosabb és funkcionálisan jobban használható autót venni, amelyre az elkövetkező 5 évben számítani tudok, ebben benne lehet a család, illetve a gyerekvállalás, de feltétel továbbá, hogy biztonságos, jól vezethető, megbízható autó legyen.

A kérdésem az lenne, hogy szervízkönyves, magas futásteljesítménnyel (250 e km körül) érdemes a kiszemelt autók között válogatni, esetleg tudna más alternatívát ajánlani? Mire érdemes figyelni, szem előtt tartani? Igaz lehet az állítás, hogy a BMW-k a megfelelő szerviz és üzemeltetés esetén még ilyen futásteljesítmény után is megbízhatóak és jól vezethetőek? Éves szinten 13-15 e kilométert vezetnék, főként főúton, illetve autópályán, Magyarországon és külföldön egyaránt.

Köszönöm a segítségét és a válaszát!

András

Kedves András!

Többször mondtam, hogy nem évjáratot, hanem állapotot veszünk. Azt gondolom, hogy kis tévedésben van a németországi árakkal kapcsolatban. Itt vannak a Mazda 6-osok, az első 2006-os a válasz írásakor 5600 euró, de az autó még kint van, és semmit nem fizettünk ki rá. Azt hiszem, ezzel ezt ki is húzhatjuk.

Itt vannak a 320-asok, illetve az 520-asok. Ahhoz, hogy egy ilyen vágyott BMW itthon álljon 1,5 millió forintért, kábé 3500 euróért kell megvenni. A jó általában nem ennyibe kerül, de lehet szerencséje. Két dolog van, amire figyelni kell a BMW-motoroknál. Az egyik, hogy a kartergáz szűrőt cserélni kell, mert tönkreteszi a turbót, ha nem cserélik. A másik fontos dolog a szívósorban lévő pillangószelep, szakszerű nevén örvénycsappantyú.

A pillangószelep tengelye körülbelül 3-4 milliméter átmérőjű, ez hosszában félig el van köszörülve, és erre a köszörüléssel kialakított sík felületre van felszegecselve a pillangószelep lapkája. A probléma ezzel a megoldással az, hogy a tengely itt átmérőben már csak a fele az eredeti átmérőnek, ezt még két helyen meg kell fúrni a szegecsek miatt, ezáltal viszont a szegecsek furata mellett alig marad fém, amitől a tengely itt elgyengül.


A pillangószelep szerepe az, hogy kis fordulaton, részterhelésen a levegő útjában álljon a lapka, és ezáltal a levegő jobban pörögve érkezik az égéstérbe, ezért tökéletesebb az égés. Mivel a lapka keresztben áll, a felületén finom rezgéseket kelt az örvénylő levegő, és ezek a finom rezgések egy idő után fáradásos törést okoznak a tengelyen a két szegecs furatainál.

Ekkor a pillangószelep leesik hengerfejbe, a szívószelephez. A szívószelep szépen összetöri apró darabokra, a törmelék bekerül az égéstérbe, ott összeveri a dugattyút és a hengerfejet, majd a kis darabok távoznak a kipufogószelepen át az égéstérből, egyenesen a turbóba, ahol szintén rendet tesznek.

Ha nincs szerencsénk, a törmelék egy része beszorul a dugattyú és a hengerpalást közé, és összekarcolja a hengerfalat. Ilyenkor van egy kukás turbónk, egy dugattyúcserénk, egy hengerfej-felújítás szelepcserével, ráadásul a szívósort is cserélni kell, és ha nem volt szerencsénk, van még egy karcos hengerünk is.

A dolog szépsége, hogy a pillangószelepeket nagyon egyszerűen ki lehetne cserélni, mert csak két csavar fogja őket. A művelet tényleg annyira egyszerű, hogy bármelyik háziasszony meg tudná csinálni a kiszerelt szívósoron. Hogy miért írom feltételes módban? Mert nem lehet kapni pillangószelepet, csak komplett szívósort, nagyságrendileg 200+ ezer forint környékén.

Ha megkérdeznénk a BMW-t, hogy miért nem lehet pillangószelepet külön kapni, nyilván kapnánk valami jól átgondolt marketing dumát, de nyilvánvaló, hogy ha eladunk egy fröccsöntött műanyag szívósort, azon sokkal többet lehet keresni. Ráadásul ezt az alkatrészt biztosan cserélni kell, ami biztos extra bevételt jelent. Ha jól tudom, a szívósort 160 ezer kilométerenként kell cserélni. Döntsék el, hogy ez lehúzás-e vagy sem.

Ennek az E39 525d-nek a motorjában, amit lefotóztam, 170 ezer van. A 20d-knél alkalmazott pillangószelep lényegében ugyanez. Megfigyelhető, hogy itt az egyes henger pillangószelepe már beleesett a motorba, de a kettes hengerhez tartozó pillangószelep tengelye is el van már törve, csak az még nem esett ki a helyéről.

Ilyenkor két megoldás van: cseréljük a szívósort egy jelentősebb összegért vagy kivesszük a pillangószelepet, a helyét pedig ledugózzuk. Beszéltem BMW-kre szakosodott műhelyekkel, illetve bontósokkal - jellemzően mindenki ledugózza a szívósort, mert akkor már többé nem fog semmi belehullani a motorba. Ennek a következménye az, hogy a levegő kis terhelésnél kevésbé pörög a szívósorban, és részterhelésen nem teljesíti a környezetvédelmi előírásokat. Nagyobb gáznál nincs különbség, mert a pillangószelep nem áll keresztben a levegő útjában. A pillangószeleppel kapcsolatos kérdezősködés során több olyan autóról hallottam, amelyikben a ledugózás óta több százezer kilométer van bármiféle probléma nélkül. Természetesen nem javasolhatom a ledugózást, és nem bíztatok senkit erre, mert nem ez a gyári megoldás, és perelhető sem akarok lenni.

Amúgy nagyon jó autók, én is nagyon szeretem őket. Ha a kartergázszűrőt cseréli, és a pillangószelep sem hullik be a hengerbe, akkor sokáig örömét lelheti benne. Vagy a másfél millióhoz gyűjtenék még, vagy az évjáratosdit felejteném el.

- Becsületesnepper -

A fenti tanács első megjelenésének időpontja 2013. augusztus 21., 10:30, ezért előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt már nem időszerű, vagy téves. A tanácsok pontosságáért és hasznosságáért szerkesztőségünk mindent megtesz, de tartalmukért és a betartásuk következményeiért felelősséget nem vállal.

Kommentek

  • 2013.08.21 15:08:17Schütii

    wsx: Igen, ez a fogyasztás mizéria nagyon túl lett már pörgetve, de sajnos (vagy nem) van olyan felhasználási terület ahol a dízel bizony gazdaságosabb mint egy ugyanolyan teljesítményű benzines. Az egy dolog hogy a benzin és a gázolaj ára kvázi egyenlő, de a dízel abból jóval kevesebbet fogyaszt, 1:0 dízel vs. benzin. Szívó benzinesből jóval nagyobb henegerűrtartalmú motor kell hogy a dízel nyomatékával nagyjából lépést tudjon tartani, nagyobb motoros autó jóval drágább, egy 3 literes hathengres turbódízel kb egy 4-4,5 literes V8-as benzinessel van pariban, ami a menetteljesítményeket illeti. A benzines ára több millióval a dízel felett van ebben az esetben. Tehát 2:0.
    Az érvelésed akkor lehet helytálló, ha nem ugyanazok az elvárásaink dinamika terén a kétféle motorüzemet tekinte, szóval röviden, ha megelégszünk egy fürge turbódízel helyett egy lusta szívó benzinessel akkor már az autó vételáránál is jobb helyzetben lesz a benzines. Aztán lehetne ezt még színezni a lehetséges meghibásodások jellegével, költségével, meg sok minden mással, azt viszont hiba lenne kijelenteni hogy csak a benzinesnek vagy csak a dízelnek van létjogosultsága.

  • 2013.08.21 15:12:15Schütii

    Gabor__HUN: Nem tapasztalat, csak "urban legend", hogy hajlamos kicsapágyasodni (hajtókar, főtengely) az a motor.

  • 2013.08.21 15:25:00n53

    Schütii: "Azt meg már jóval az örvényszelep előtt kibasszák az euronagyonsok dízelekből, csak a palimadarak járkálnak szervízbe miatta, meg vesznek újat ha beszarik."

    Az, hogy valaki barbar dilettans modon kihereli es szetkurja a motorjat, meg hagyjan, de aki masokat mergez, az mar nem maganugy. En a chiptuningos es/vagy herelt DPF-es kormolo dizelekrol helyben levennem a rendszamot.
    Mar csak az a kerdes, hogy akinek nincs penze dizel alkatreszekre, megis mi a toknek vesz dizelt.

  • 2013.08.21 15:33:05karikaV43

    wsx

    "OFF
    Benzines, turbó nélküli autót használok, és eddig a 245ezer kilométer alatt sosem kellett még a motorhoz nyúlni. Mivel a dízel most már lassan folyamatosan benzin árban van, el kéne gondolkozni, hogy megéri-e a fogyasztás különbség, és az esetlegesen nagyobb nyomaték a szervizeléseket, és turbó felújításokat. Szerintem, aki erős motort akar, ne spóroljon a benzinen, és válasszon turbó nélküli, erős, szívó, benzines motort. Lásd. Lexus, ahol nem használnak turbót.
    ON"
    Ja ez jó nyugtató duma a benzineseknek.100km-ként 3liter a különbség.
    A Superbembe 324.000km van a motorba még csak olajat és szűrőket kellett cserélni,semmi mást.
    Ez eddig ha jól számolom 10.000liter üzemanyag,nos már majdnem egy autó ára,erről ennyit.
    Hozzáteszem,nehezen adtam magam dízel vásárlásra,de anyagilag megéri.

  • 2013.08.21 15:38:37CSÖRR-CSI££

    megint benyelt egyet
    most már copy-paste-elni fogok

  • 2013.08.21 15:40:29nikkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk

    @karikaV43 Persze, hogy megéri. Nem hülyék a cégek, egyszerű matematika az egész, főleg ha újonnan veszed. Nekem az öreg vektrám amióta megvan egy ugyanilyen benzineshez képest 1,1M forintot spórolt. Ami, ha úgy veszem a mostani értékének a kétszerese...

  • 2013.08.21 15:42:47nortonvincent

    Egy dolgot nem igazan ertek...ha 160 ezer kilometernkent kell cserelni a szivosort..es 200ezer jo magyar forintba kerul. az kb 1.25 forint per kilometer.
    Enyire szegenyek vagyunk? ..ott a Zsiguli.

  • 2013.08.21 15:46:29Sam8888

    Schütii:

    Ennyi marhaságot... :D
    Szívó dízelből is jóval nagyobb kell, hogy lépést tudjon tartani egy turbós benzinessel, de akár még egy szívó benzinessel is.

    A benzinesnek sokkal nagyobb a használható nyomatéktartománya mint akármelyik fiszfasz turbódízelnek.
    Hiába van a TD-ben 1,5x annyi nyomaték, mint egy ugyanakkora benzinesben, ha azt csak kb 300 f/perc tartományban tudod kihasználni.
    A modern benzinesek már igencsak takarékosak, ha nem nyelezi az ember simán megközelíti a dízel fogyiját. Egy 20d simán pariban van egy 20i-vel.

  • 2013.08.21 15:53:40ChPh

    Sam8888: úgy érted egy M54B22 (a la e46 20i) annyit eszik, mint egy M47TUD20? Nem beszélve a régebbi M52B20-ról.

    Lehet az új turbós 20i-k papíron jobban fogyasztanak...

  • 2013.08.21 16:01:42ledo76

    Lehet mondani, hogy prémium autó, meg drága a fenntartása, ez akkor is amatőr hiba, ráadásul indokolatlan (még üzleti érdekkel sem magyarázható), hogy nem lehet külön a hibás alkatrészeket cserélni. Akkor nem lenne kendácsolás sem. 160000-kénti csere pedig gyári utasítás, vagy csak tapasztalat, hogy addig szokta bírni? Nagyon nem mindegy. Minden esetre egy nem kopó alkatrész cseréje ennyiért minden csak nem prémium. Inkább hulladék.
    Sam8888: ez megint a szokások dízel-benzines partatlan vita. Két dolog tény az összes többi duma.
    1: Egy ugyan akkora teljesítményű benzin és dízel motor közül az utóbbi fogyaszt kevesebbet.
    2: A dízel fenntartási költsége drágább (nem annyival mint a benzines tulajok gondolják) és bizonyos üzemi körülmények közt (rövid városi utakon) előnytelenebb az üzemeltetése.
    Az, hogy ezek közül kinek mi éri meg egyéni döntés, létjogosultsága van mindkettőnek.

  • 2013.08.21 16:03:04ledo76

    Nortonvincent: és milyen kitünő is volt....

  • 2013.08.21 16:19:18osze

    Schütii: "Azt meg már jóval az örvényszelep előtt kibasszák az euronagyonsok dízelekből, csak a palimadarak járkálnak szervízbe miatta, meg vesznek újat ha beszarik."

    Ha lenne normális műszaki vizsgáztatási rendszerünk (és nem lehetne áttolni minden vackot, jó pénzért), akkor ezek szépen kapnák a fekete környezetvédelmi matricát és/vagy nem kapnának műszakit.
    Aztán gondolkodna a tulaj, hogy miért is van benne gyárilag DPF, meg EGR.
    De egy olyan országban, ahol kivágják a katalizátort és az autó simán kap EURO3+-os zöldkártyát...

  • 2013.08.21 16:20:48Sam8888

    ChPh

    Nem, hanem megközelíti. Egyik ismerős m54b25-el 8,5L-el eljárkál. Ha ehhez egy 330d-t hasonlítasz, akkor kb egál... Teljesítményben és fogyiban is.

  • 2013.08.21 16:23:46ChPh

    Sam8888: 8,5liter városban? Hihető :D
    pályázva, vagy azon kívül hiszem is, de ott meg a 30d megy 6 liter alá

  • 2013.08.21 16:27:38Sam8888

    Én sem akartam elhinni, ennyit írt ki a computer.
    Másik barátom a korszerűtlenebb M50B25-el (öntöttvasblokk, nehezebben melegszik be ugye) E34 kasztniban 10 littyó télen városban. 30d 6 liter? :D Hihető :D
    1.4tdci fiesta evett annyit lakotton kívül.

    A céges dízel autóink nagy részét lecserélték kb ugyanakkora benzinesre. Vajh miért?

  • 2013.08.21 16:38:42ChPh

    Sam8888
    e34 1400 kg,
    e36-om 1420 kg-san automata M52B25 evett 10,5-12,5 városban

    M54-től a 9,5 elfogadhatóbb lenne e46-ban
    Kompúternek nem hiszünk, normál mérés és nem egyszer, sokszor...

    dízel Mondeom eszik 5,2-6,2 közt, ha többet városozok, akkor 6,2, vagy 6,5.

  • 2013.08.21 16:44:25jahaha

    Sam8888:
    ne haragudj, hulyeseget irkalsz. egy 2literes dizelt 1500-3500/s kozott hasznalsz (ha szabalyosan kozlekedsz), a nyomatek 1500/s-nel mar annyi mint a 2 literesnek a max nyomateka.
    a fogyasztasa min 2 literrel kevesebb a dizelnek, ha a benzinessel ugy kozlekedsz, hogy tojas van a gazpedal alatt. Ha kihasznalod a benzines dinamikajat (porgeted) meg min. +1L

  • 2013.08.21 16:44:58a.szirbik

    Aki nem visszatekert vackot vesz, és megfelelően használja, annak a diesel szervizelése sem feltétlen horror. Nekem két "prémium" (egyébként szerintem nem az) autóm is van. Korábban évi 60-65.000 km-t mentem, ma ez már csak 40.000 km évente. Voltak korábban benzines autók is a családban, általgban bő 2 literrel kevesebbet fogyaszt a diesel 100 km-en ugyan olyan vezetési stilusban. Ez kb 1000 ft minden 100 km-en. Ez évi 60.000km-nél 600.000 ft. Most egyik autómban, amit már csak a feleségem használ (2002-es pdtdi audi) 430.000 km van, és az eddigi legdrágább szervize nettó 260.000 ft volt. A jelenlegi autóm bmw x3-1.8d x-drive 90.000 km van, és a 90.000-es szerviz (olajcsere + első- és hátsó fékbetétek) volt nettó 160.000 ft. Mindkét autó márkaszervizben szervizelve. Ha a benzinest egyáltalán nem kellene szervizelni, akkor is évi 300.000 ft különbség lenne a fogyasztásban. Ezek után nekem ne mondja meg senki, hogy jobban járnék egy benzinessel!

  • 2013.08.21 16:47:18ChPh

    a.szirbik kihagytad, hogy évi 15000 km-ről van szó és nem 40000-ről

  • 2013.08.21 16:59:04a.szirbik

    ChPh
    Én csak arra akartam rávilágitani, hogy igenis megérHETi valakinek dieselt venni. A diesel vásárlása nem minden esetben ördögtől származó cselekedet :)
    A feleségem már csak évi 10.000 km-t megy az audival, de eszünk ágában sincs eladni (és majd ugyanennyiért vegyek egy bizonytalan előéletű ugyan ilyen benzinest?). Persze ha most kellene neki autót venni, akkor könnyen lehetne belőle benzines is...

  • 2013.08.21 17:06:39ChPh

    a.szirbik: ebben az esetben teljesen igazad van.
    Mindkettőnek vannak előnyei, hátrányai. Ellenben együttes hátránya minden magyarországi használt autónak, hogy a kedves vevők új autót akarnak minél kevesebb kilométerrel és minél olcsóbb áron. A realitás talaján kevesen állnak.

  • 2013.08.21 17:10:44Solaren

    Most igazán megdöbbentem,mert pont így jártam a 350e futott Merci E270 CDImmel.Okádta a fekete zsíros füstöt,úgy sejtettem elégtelen égés következménye.Nem tudtuk mi lehet a gond,csak tele volt dzsuvával az egr szelep is és az intercooler is.Majd atomjaira szedtük szét a légbevezető rendszert,kitakarítottuk és olyan lett mintha új lenne.A probléma továbbra is fennállt.A szívótorok leszerelése,aki már látott ilyet,nem 5 perces meló,de meglett,utána olyat láttam,azt hittem rosszul látok.Hála az égnek annyi olajsár gyűlt fel a szívótorok és a blokk bejárata között,hogy nem engedte beesni a motorba az egyik elszabadult pillangószelepet.Egy hajszál választotta el a motort a pusztulástól.Oh mondom semmi baj,veszünk hozzá pillangószelepet.Na persze ha lehetne hozzá kapni.Rögtön kiszámolták nekem az autósboltban,hogy 280ezer lesz a szívótorok.Ez az fröccsöntött izé???A történet tovább pontosan olyan mint a BMW-nél,csak itt még a pillangószelep nyitó motor is be szokta mondani az unalmast,mint ebben az esetben is.Motor kiköt,autó azóta is jól megy,csak itt hallom,hogy le szokták dugózni a pillangószelep helyét.Kipróbáltuk nyitva és zárva is,az eredmény ugyanaz volt,most nyitva van,de szívesen meghallgatnám,hogy miért kell ilyenkor lezárni.Hozzátenném,hogy annyiban tér el a Merci szívótorka a BMW-től,hogy ott dupla cső megy egy hengerhez és csak az egyik oldalán van pillangószelep,a másik mindig nyitott.Ezt sem értem miért jó ez így.

  • 2013.08.21 17:17:48butschq

    Asszem indítom az esztergát. Bizniszszagot érzek :D

  • 2013.08.21 17:19:51bence4

    A hahu-n van egy 2007-es mazda 6 300000km-rel 1,6 millióért .szerintem megéri.

  • 2013.08.21 17:27:07Rókakígyó

    A probléma más nagyobb dízelmotoroknál is fennáll. Nekem pont most volt egy kb 300 eFt-os javításom szakszervízben emiatt. A turbó felújítása még hátra van. Az összes német autó terhelt. A következő kocsim egy 1.4-1.6-os legalább ötéves benzinmotoros kocsi lesz. Többet turbódízelt biztos nem veszek. Bár ez tűnik eddig a legdrágább javításnak, előtte is egy csomó probléma volt a kocsival.

  • 2013.08.21 17:38:52a.szirbik

    Rókakigyó
    Ha megszorulnék anyagilag, akkor én is szivó benzinest vennék lehetőleg 8-9 éveset, amikor még nem volt minden túlbonyolitva euro5-6 miatt, és elgázositanám!
    Mekkora valós futásteljesitmény után kell a turbót felújíttatni? Nekem még gyári a turbóm mindekét kocsiban, de lehet csak szerencsém van...

  • 2013.08.21 17:43:21briggs@stratton

    Dízelt hajtok egy ideje. OK. Csak 1,7-es. Mivel adókedvezménnyel jutok hozzá a naftához, néhány 100 ezert spórolok évente. De nem szeretem. Mikor gázt adok, olyan, mintha egy elefántot sarkanytyúznék, aki inkább csak legelgetne vágta helyett. Nem is nagyon van kedvem nyomni. Még jó, hogy ezek a mostaniak már nemigen füstölnek, különben még ennyire sem mennék. Majdnem mindig úton elálmodozom a régi, szár, drágán tankolható, hegyes nyomattékgörbéjű, feltöltőnáküli, nem túl nagy hengerűrtartalmú EURO 0-ás, stb... benzinmotorokon, hogy belevágom a sarkam a véknyába, az meg kétlábra állva nyerít és vágtába vált...

  • 2013.08.21 17:51:49ChPh

    a.szirbik: turbó halál nagyon függ használattól. Sokan nem foglalkoznak vele és melegen is leállítják, de még nagyobb baj, amit a mercis kolléga is leírt, sokat használják városban rövid távokra és akkor nem lesz tökéletes az égés, mert nem melegszik be rendesen, elkezd az egész koszolódni és ugye a trubó másik halála az elégtelen kenés, mellé a szívósor és a motor eldzsuvásodása.

  • 2013.08.21 17:53:06BollaFeri

    Az a baj, hogy ez nagy magyar példa lett, hogy, 2500-3500 -ért diesel E46-okat hoznak, és azt hiszik, hogy az milyen király, amíg el nem fossa magát valami. Nagyrészt utána apuci azért a zsebébe nyúl, és hamar újra száguldhat, viszont van egy másik csoport, aki meglepődik, azt hiszi rosszul hall, amikor bármi "kis apróság" miatt száz ezreket kérnek el tőle, illetve kérnének, mert nem fogja tudni kifizetni, inkább kókányol, kivagdalja, ledogózza, stb.. És akkor még sokan értetlenül néznek, hogy miért nem veszek Magyarországon autót. Azért, mert valaki még az olajcserére is sajnálja a pénzt, mert még gurul, és nem zörög semmi.. Na, de nem kanyarodok el a témától.. Lehet venni 1.5, de inkább 1.8m -ért hazahozva, beiratva mondjuk egy jó 318d-t. Csak számolni kell majd azzal is, hogy ebben is elkopnak a fékek, tönkremegy a lengéscsillapító, stb, és ez nem annyiba fog kerülni, mint az olcsó, de nem prémium kategóriás autókban. Ha rákeresel valamire a hahun, (legalábbis én), akkor a reális értéke alatt az autónak nem is nézelődöm, mert tudom, hogy nem volt karbantartva, valami baja lehet, széthajtott hulladék, szilikonnal lefújva, kiporszivózva..
    Na, gondold el akkor, hogy mobile-n is olyan ez a 2500-3000-es kategória, amiből valamiért nem véletlenül nem vásárolnak a németek.. Az évjárat egy legkevésbé számító dolog szerintem az autókban, felkészülten nézd át, tudd mik lehetnek a hibái, mi az ami kopottabb, mint egy valós km-esnél. Érdekes módon ugyanis itthon évjárattól függetlenül minden eladó autóban 150-200e km van.. :)

  • 2013.08.21 17:54:58CSÖRR-CSI££

    Hát, éirtem éin, hogy gőűzgép, node mi hajcsa?
    Najó, még azt is, de hogy egy tízéves-körüli német prémium autóba a megvétel után még hótziher, hogy bele kell talicskázni egy hasonló évjáratú kisjappán árát ahhoz, hogy használni is lehessen, sőt nagyságrenddel komolyabb buktára is jó esély van.
    Azt viszont már kevésbé értem, hogy egy német presztízsautónál ez vajon miért természetes és nem ciki.
    A föld-hold távolságot oda-vissza ötször teljesítő és húszévesen is hibátlanul működő japán az ciki, de miért is? Mer' óccsó megvenni is meg fönntartani is és sokáig bírja?

    Szóval mitől prémium és presztízs az, hogy egy autót drágán lehet megvenni, relatíve mégdrágábban fenntartani, de azt sem sokáig, mert gyárilag "megeszi saját magát?!"
    Nem csak a prémium felárat kell itt megfizetni, kérem, hanem sokkal inkább a tanulópénzt

  • 2013.08.21 17:55:49a.szirbik

    ChPh
    Én városban szinte csak robogót használok (50-es Honda Dio bringa helyett, de még 20-50km-es távokra is a 300-as Beverlyvel indulok, ha az időjárás engedi). A munkahelyemre meg gyalog megyek, ami 200 méterre van a lakástól. Az autót min 100km-es utakra veszem elő, és lehetőleg vigyázok rá bemelegedés/lehülés ügyben is!

  • 2013.08.21 17:59:23ChPh

    a.szirbik: akkor nagyon nem kell félni, néha nem árt ha a szerelő leveszi és belenéz, látni lehet mennyire koszos és hogy van-e lógása a középrésznek. ugyanez érvényes a szívósorra meg a tömítésére.

  • 2013.08.21 18:11:40a.szirbik

    ChPh
    Eddig csak Szegedre márkaszervizbe vittem az autókat (Porsche Szeged, C-Mobil kft), de majd mondom nekik, hogy nézzék meg legközelebb! Bár most is furán néztek rám, amikor 28.000 km után mentem olajcserére, és látták, hogy a fedélzeti szgép szerint (gondolom a hideginditások meg terhelés számitás alapján) még 8000 km-t mehetnék olajcseréig, én meg eröltettem, hogy had hagyjam ott nekik a pénzem az olajcserére, mert én nem vagyok nyugodt, ha közel 40.000 km-t megyek egy olajjal... Ezek után más megelőző karbatartást nem tudom mennyire vesznek komolyan annak ellenére, hogy én fizetek nekik!? Még kérdeztem is, hogy van-e valamikor "nagyszerviz", de mondták, hogy nincs soha, mert a motor láncos, meg nincs előirva semikorra komolyabb csere6szerviz! Most akkor hogy van ez? 160.000km vagy ennél a motornál már megoldották ezt a problémát?

  • 2013.08.21 18:17:10Sam8888

    ChPh

    E34 Touringról van szó, az 1650Kg,
    a sedan 1555.
    Az E36 sedan 1330Kg,
    a Touring 1440.
    Az automataváltó az minimum +1 de inkább +2 liter fogyiban.
    Az E46 sedan meg SMG-s (Sedan, 1385Kg).

  • 2013.08.21 18:22:04visszakettopadlogaz

    most hirtelen arra gondoltam: akkor minek oreg bmw ha ennyire nyugos? skoda octavia kombi nem eleg jo? - tudom, szomszed akkor ugy beszelne az emberrel mint a kutyaval, ha nincs bmw a haz elott akkor nem is ember az ember. Elvegre egy gyari munkas / postas / arufeltolto / biztonsagi ornek is jar a luxus, a premium auto, nem? Hat allatok vagyunk hogy ford/skoda/seat/opel jusson?

    a BMW premium auto, vegyen az aki megengedheti maganak.

    vagy en vagyok egyszeru?

  • 2013.08.21 18:24:23Sam8888

    Solaren

    Szívócsőhossz-változtatás. Alacsony fordulaton nagyobb lesz a nyomaték, magasabb fordulaton meg jobban pörög.
    Itt a Toyota féle verzió:
    [link]

  • 2013.08.21 18:27:56bence4

    és milyen motorral veszed az octaviát?

  • 2013.08.21 18:29:48visszakettopadlogaz

    nos, az olcso autot azert nem veszi meg a nemet mert egyszeruen hulye - de jon az okos magyar es mar viszi is a felmillio kilometeres bmwt mert az majd jo lesz am csak okosba' kell hozzanyulni, kulonben is van ismeros aki attolja muszakin meg eleve nem vagyunk hulyek a wartburg/zsuk cuccok MINDENHEZ jok.

  • 2013.08.21 18:35:15Pepejoe

    Már így is tökegyértelműen látszik, hogy megvetették mindenkivel a dízelt, kivárták az X évet, aztán feltolták a jövedékijét. Ezért sem vennék dízelt, tökéletesen elvagyok a benzinessel.
    Majd az lesz a "vicces", amikor szépen fokozatosan továbbviszik a gázolaj adóját arra a szintre, hogy megvalósul az energiatartalom utáni adózás, erre készül az EU. Ugyanis a gázolajnak típusa miatt nagyobb az 1 literre eső energiatartalma a benzineshez képest, ne csodálkozzunk már, ha a nyomaték kisebb fordulaton jelentkezik-nem kell pörgetni-kisebb a fogyasztás, hiszen az egységnyi idő alatt felszabadított (elégetett üzemanyag) energiamennyiség játszik, amit a benzines nagyobb fordulaton hoz, különösen, hogy a gázolajat jobban lehet komprimálni, ami egy benzinesnél csak magasabb oktánszámú üzemanyaggal valósítható meg. A jobban összesűrített üzemanyag (tehát a gázolaj) magasabb hőmérsékleten ég, hatásfoka ezért is jobb és azért is mert a hőveszteség (ami jelentős része az össz veszteségnek) arányosan is kevesebb.
    Persze ez is egy turbós dízelnél igaz csak, ha figyelembe vesszük a dinamikát érintő elvárásokat is. Ha a turbót kiveszed a képletből, a Superb-det is kiveheted a forgalomból mert elöttem ne füstölögjön egy 1.5 tonnás guruló közlekedési akadály, vagy haladjon a leállósávban.
    De: ezek a dolgok, a magasnyomású rendszer, a károsabb gázok szűrése, a turbó és egyéb dolgok léte, amiktől a dízel különbözik, plusz zseton a vételárban és hibaforrás is, ami ismét plusz zseton.
    Nem beszélve a drágább gázolajról...
    Ki van ez találva. A gázolaj késöbb frakcionál, késöbb "esik ki" a finomítóból, több vele a munka és a befektetett energia a kinyerésébe. Miért is kéne, hogy olcsóbb legyen.

  • 2013.08.21 18:36:03tükörfúró

    Nincs már prmiumautó. Prémium szegmens van, ami ugyanaz a kitudjahogy kapkodva fejlesztett, a beszállító gyártójának sufnija által kinában gányolt műanyag szemét, leöntve markecingmaszlaggal, életérzéssel, prémium áron, prémium kütyükkel, stb.

    Egyébként ez egyfajta diesel halál, van még sokféle, csak ritkább, ezért nem annyira van a figyelem középpontjában. Turbó is szeret leesni ezekről, mert nem turbós autóként hazsnálják, pedig ugy kellene, prémiumolaj, minden szűrő, gyakori olajcserék, kimélés, melegítés, visszahűtés, stb.

    Öreg diesel "prémiumot" az vegyen, aki annyit megy, hogyha beesik egy 5kilós javítás, akkor vállat von, ennél többet nyertem az üzemanyagon pár év alatt.

    CSak az a baj, hogy ilyen 200+ futásteljesitménnyel ez meg nem megy, mert ahhoz bele kellene csavarni a százat még, ami alatt meg biztos lesz valami.

    És ez csak a motor, közben a kopófogyó, prémium árú futómű, váltó, hajtás, elektronika, kormánymű, minden ugyanugy "kéri" a ráköltést. Persze lehet keskeny slickgumin, szutyokfékkel, lemattult rothadó kasztnival, világitó visszajelzőkkel, kopogó támolygó futóművel is menni, csak igy minek "prémium" autó?

    A német nem véletlenül adja el az uj ára töredékéért, neki ennyi idősen már nem éri meg szívást, ül az újba. Mert ő tudja hogy ezeket nem megvenni nehéz pláne használtan, hanem normális állapotban fenntartani.

    Minap is volt valami címlapos BMW-s cikk, hogy igymegugy az E36 az olcsó sportos hűhaprémium, legszivesebben teleirtam volna hőzöngéssel a rovatot, aztán csak legyintettem. Nem véletlenül lehet alig látni utcán, még pesten is űberritkán, szép, példás állapotú, gyárias E36ot. Ha ez ilyen könnyű muzsika lenne, hogy megveszem, pár kiló, kis lé rátol, és évekig van egy kisfogyasztású olcsó prémiumom, nem 100suzukira jutna egy import E36 hanem kb fordítva.

  • 2013.08.21 18:42:27horst wessel

    1986-ban a merkúrban vettem első e30 bmw-met márkáért, azóta volt néhány. persze münchenben is a zsére hajtanak, pl. a pillangószelep trükkel, melyik gyár nem ? Persze prémiumautó, azért inkább ültem egy e36-os bmw-ben, amikor balról az a-b oszlop közé kaptam 80-al egy mondeót, mint pl.egy suzukiban. A cégautom egy toyota avensis, a magánautóm egy e46 BENZINES 323i/260.000 km-el, a nejem kocsija yaris, a lányomé audi. Mindegyik javítását én finanszírozom : MINDEN UGYANANNYIBA kerül, abszolut nem drága az alkatrész bmw-hez, persze ne a wrt-ben menjél ! Azért megnézném melyik suzuki hogyan néz ki 15 évesen, 260.000-el. Az itt levő nálam okosabbak tudják, hogy az USA-ban és Japánban miért nincs diesel személykocsi ? Ott nem fizetik ki a +1 milla licenszdíjat. Kipróbáltam pár százszor az autópályán : a 2 literes turbódizelek állórajtban lehagynak, de 140 felett meg én gyorsulom le őket ! 140-es tempomattal a fogyasztásom 8 L/100-as. Az autó 200 felett is gyorsul még, persze megfelelően van karbantartva.

  • 2013.08.21 18:44:57SwedishRunner

    Ez nem tekintendő hibának.... Ennyi km-enként ez kutya valaga! Kinek van pénze majomra....

  • 2013.08.21 18:45:02Pepejoe

    Europa is csak azért dízeles, mert az eurázsiai és keleti olajmezők jellemzően "gázolaj-képesebbek" nem azonosak az amerikai olajmezőkkel. Talán nem voltak véletlenek ott az erős közelmúltig a jellemzően benzines gépek, beleértve akár a buszokat és kamionokat is.

    Amúgy meg járjatok motorral, mert én 5000-ért tankolok egy hétre, ami 12 liter 240 km.-re...amíg a dízel ótó 6-7 literrel vagy bármekkora kamufogyasztással áll a dugóban. Ott aztán lehet dinamikus a turbódízel, amikor 130 le-vel megyek el mellette.
    Hahó, fel van túrva és le van zárva minden, nem tűnik fel senkinek. Az autónak reszeltek, én is csak táblán kívül tudom használni...

  • 2013.08.21 18:47:20x

    Érdemesebb megragasztani ( lebiztosítani ) 2 komponenses folyékony fémmel. Olcsó és pár perc alatt megvan.Az soha el nem ereszti.

  • 2013.08.21 18:50:52a.szirbik

    tükörfúró
    Az "prémiumnak" nevezett autó fenntartása drága, csak az vegye, aki előre kiszámolja, és rámondja, hogy "nekem ennyit megér".
    Nekem egy évben (kb 40.000 km) ezekkel a kiadásokkal kell számolnom, és még csak nem is luxus autó az X3:
    - gumikopás ennyi km alatt: 200.000 ft (235/55R17)
    - 1,5 olajcsere + szerviz (csak kopó alkatrészek): 250.000 ft
    - casco + skyguard: 300.000 ft
    - tankolás: 1.032.000 ft
    - értékvesztés (átlagosan 1 éves korától 5 éves koráig) évente: 1.400.000 ft
    - és még váratlan dologgal nem is számoltam... Ez évi bő 3 millió! Nem baj ez, csak tisztába kell vele lenni!

  • 2013.08.21 19:02:19Rocko-

    egyre félelmetesebb az emberek butasága. :(

  • 2013.08.21 19:07:47Solaren

    @Sam888:

    Köszönöm az infót!:) Okos kis megoldás lett volna ha nem tojja össze magát ilyen szépen.De mint tudjuk,minél több kütyü annál több probléma adódhat és adódik is.

  • 2013.08.21 19:24:22samot

    Akinek nincs lovéja szivosorra az nevegyen Bmw-t!Ez a magyar barkàcsolàs még ittmaradt a Zsigulis idökböl!Tényleg pàran azt hiszik,hogy a gyàr csak diszböl épitette be?Itt megvan mindennek az oka!Nem kell mégegyszer kitalàlni a BMW-t.Azt màr megtették a németek! Ez kb. olyan,hogy lukas fogat se kell betömetni,ki is lehet huzatni!:)Az is megoldàs!

  • 2013.08.21 19:27:12mennyi?husz!

    Mennyivel egyszerubb lenne ha az elpusztithatatlan, akar 300 000 km -et is bontatlanul eljaro M52-es sor6os benzinesekel vennek ezeket!? De hat az mar sokat eszik ugye? Csak a vegen a medve teszi ki az embercsapdat mert amit megsporolt a user a gazolajon azt ketszeresen javitasi szamlara kolti. De hat ez mar leragott csont es megis 90% ezeknek a bimmereknek diezel. De jo, hogy nem koztuk vagyok.

  • 2013.08.21 19:37:44uki

    Évi 15ezer mellett vegyél szívó benzinest, mert ezért az árért olyan dízel kapsz (nem csak bmw-ből hanem a másik kettőből is), ami le lesz fingva és jó eséllyel komoly összeget kell beleborítanod. Hogy az mazda 6 (ami egy elég jó verda) vagy bmw az rajtad múlik. Illetve szépen nézz utána melyiknek mennyi a karbantartása, futómű alkatrészek árait, gumi árakat és nem utolsó sorban melyikhez ismersz egy igazán jó szerelőt!
    Az a baj, hogy amikor megveszed a gépet, nem nagyon fogod tudni hogy használták a verdát. Jó-jó fogod látni, hogy néz ki a fényezés volt-e komolyabban törve, milyen a belseje, de nem fogod tudni vigyáztak-e pl. a turbóra, milyen gázoljat tankoltak bele, cserélték-e az üzemanyag szűrűt rendszeresen stb. Egy modern dízelnél ilyen téren több a buktató mint egy szívó benzinesnél. Természetesen egy szívó benzinest is le lehet gyilkolni, lehet kopott a motor, eheti az olajat, füstölhet csak a próba előtt töltöttek bele egy kis okosságot hogy a próbaúton ne vedd észre, stb. Gyanakodj ha le van mosva a motor és fénylik bent minden mint a salamon töke. Ne sajnáld a pénzt, vidd el helyi szervizbe, nézesd meg, jó eséllyel kint tudni fognak szerviztörténetet is mutatni. Ha nem engedi az nepper, felejtsd el a gépet.