Merjem-e használni a Metabondot?
T. Cím!
Gondolom már ezren kérdezték hogy merjék-e használni ezt az adalékot nagy teljesítményű autóknál (Civic Type R) és motoroknál ( Suzuki 450 RMZ). Úgy tudom jobb kerülni de sehol sem találok rá magyarázatot hogy miért is. Gondolom ha olyan jó lenne minden versenyző beloborítaná a versenygépébe. Ha tudna egy linket ami engem igazol (mármint hogy hülyeség ez az adalék) megnyugodnék és nagyon megköszönném.
Az említett autó és motor amit használok és próbáltak meggyőzni hogy öntsem bele.
Előre is köszönöm válaszát
Székely László
Kedves László!
Sajnos a válasz nem ennyire egyszerű. Mivel a Metabond pontos összetételét csak maga a gyártó ismeri, ezért nyilván senki sem mer nagyon sarkos véleményt megfogalmazni ezzel kapcsolatban, főként az interneten nem. Nagyon súlyos jogi következményei lehetnek annak, ha valaki téves adatok alapján mond ítéletet akár pro, akár kontra. Így sajnos nem valószínű, hogy az interneten egzakt tájékoztatáshoz juthat erről a témáról.
Inkább arról mondanék pár szót, a teljesség igénye nélkül, hogy olaj oldalról miért nem javasoljuk az utólagos kenőanyag adalékolást. Nagyon jó meglátás, hogy ha ez az adalék egy „csodaszer” lenne, akkor mindenki csak ezzel versenyezne, sőt a nagy olaj gyártók, mint a Mobil, a Castrol, a Repsol, a Motul és a többiek már rég felvásárolták volna a technológiát vagy akár az egész céget és a saját olajaikban is ezt használnák alapanyagként, hiszen a Forma 1-ben, a Moto GP-ben és a többi csúcskategóriás versenysportban igazán nagy terheléseknek vannak kitéve a motorok. Valami miatt azonban ezek a cégek a saját maguk által fejlesztett kenőanyagokat ajánlják és a McLaren, a Ferrari, a RBR, a Lotus és a többiek is ezek közül a kenőanyagok közül választották ki a számukra megfelelőt.
A kenőanyagoknak vitathatatlanul nagyon fontos tulajdonsága a súrlódás- és kopáscsökkentés, de ezen kívül még számos más elvárásnak is meg kell felelniük. Mivel minden kenőanyag csak viszonylag kis mennyiségben (3-18%) tartalmaz adalékot, ezért nagyon jól be kell osztani a rendelkezésre álló szűk tartományt, hogy minden megkívánt tulajdonságot a kellő mértékben tudjunk támogatni. Alapvető dolog, hogy a kenőanyagok egy kiegyensúlyozott rendszert alkotnak az adalékaikkal, amely rendszernek a használat során egészen az olajcseréig „működőképes” állapotban kell maradnia. Ha ezt a rendszert megbontjuk egy külső adalék bevitelével, annak beláthatatlan következményei lehetnek. Esetünkben valószínűleg kiemelkedő kopásgátló hatást fogunk tapasztalni, de ennek fejében a kenőanyag többi tulajdonságai (pl. tisztító hatás, oxidáció gátlás, csereperiódus...) sérülhetnek a belső egyensúly felbomlása miatt. Ha belegondolunk abba, hogy egy új olaj kifejlesztése több százezer Euro-t emészt fel, nem gondolhatja komolyan senki azt, hogy az otthoni kis garázsban betöltött pár ezer Ft-os adalékkal, mindenféle tesztelés nélkül, világmegváltó eredményeket lehet elérni. Azt sem lehet pontosan előre meghatározni, hogy a felhasználó milyen típusú kenőanyaghoz kívánja illeszteni a megvásárolt extra adalékot. Előfordulhat ugyanis, hogy a Mobil, a Shell, a Total vagy a MOL olajai teljesen különböző adalékcsomagokból épülnek fel, teljesen különböző alaptulajdonságokkal. Vajon ugyanaz lesz a hatás az extra adalék betöltése után minden esetben vagy lehetséges, hogy az egyik adalékcsomaggal történő keveredéskor kiválások fognak keletkezni, ami tönkreteheti a motort? NEM tudhatjuk! Ugyanúgy, ahogy mi nem ismerhetjük a Metabond összetételét, ők sem ismerhetik a Shell vagy a MOL vagy bármely más termék összetételét, ami további rizikófaktort hordoz magában.
Napjainkra már nagyon fontossá vált a környezetvédelem kérdése, ami egyes esetekben speciális, alacsony hamutartalmú olajok felhasználását igényli. Ki biztosítja a felhasználót arról, hogy az alacsony hamutartalmú olaj az utólagos adalékolás után is alacsony hamutartalmú marad? Senki! Ha megnő a hamutartalma a kenőanyagnak, akkor a beépített részecskeszűrő gyorsabban eltömődhet, gyorsabban tönkremehet és évente cserélgetheti a felhasználó, ami több százezer forintos tételt jelet darabonként. Bár valószínűleg az utólagos adalékok nagy részének formulája is már megváltozott az idők folyamán, azt azért tudni kell, hogy ezek az adalékok igen agresszív környezetszennyező anyagokat is tartalmaztak, tartalmaznak.
Összegezve az eddigieket, az utólagos adalékok felhasználását az olajtársaságok egyértelműen elutasítják, sőt a gépgyártókhoz hasonlóan a garanciát is megszűntetik, amennyiben kimutatható az utólagos adalékolás alkalmazása a kenőanyagban. A fő probléma a bizonytalanság, hiszen ezek az termékek nincsenek tesztelve üzemi körülmények között a kenőanyagokkal együtt, és különböző összetételű olajokhoz keverve hatásuk is eltérő lehet, amiért az olajgyártók nem vállalhatják és nem is vállalják a felelősséget.
Üdvözlettel
Olajdoki