Westfield SE iW - 2001
Potenciazavar? Soha többé!
Westfield SE iW - 2001
Annak idején Karotta és Gyulavitéz kicsit kiábrándultan tértek haza, az épített Helix túl széles első futóműve gátat szabott a mókának. Így jó eséllyel is csak ízelítőt kaptak abból, mit tudhat egy igazi Lotus Seven replika. Mint ez a Westfield SE iW, melyben együtt sikítottunk Csikóssal.
Annak idején, 1957-ben a zseniális Colin Chapman értette meg elsőként, hogy az autóversenyzés emberek nélkül fabatkát sem ér. Márpedig már akkoriban is csak kevesen engedhették meg maguknak, hogy hétvégenként egy valamit is jelentő sorozatban versenyezhessenek. Chapman ezért egy rettentően olcsó és egyszerű, ugyanakkor pillekönnyű, és pillanatok alatt versenykésszé tehető autót tervezett, amely 1957. szeptember 7-én állt először rajthoz a Brighton Speed Trial-on. DeDion hátsó híd, tömegekben gyártott olcsó motorok (Coventry Climax, Ford 100) és egy marék alkatrész. A Lotus Seven legendája megszületett.
A típus sikeréhez jókora mértékben hozzájárult a tény is, hogy dobozolt kit-ként megvéve otthon is bárki összerakhatta. Ennek köszönhetően gombamód szaporodtak a különféle kit-car gyártók és árasztották el az olcsó sportautóra kiéhezett vásárlókat jobb-rosszabb másolatokkal. Nos, ez a 2001-ben gyártott Westfield a legjobbak közül való.
SE, mint Seven, W, mint wide, azaz szélesített nyomtávú. De a legnagyobb csoda az I betű mögött bújik meg: independent, azaz független hátsókerék-felfüggesztés. És pontosan ez az, ami miatt még Csikós is jobbnak tartja az általuk próbált Caterhamnél, ami klasszikus DeDion-futóműves volt. Elöntött az epe, amikor megtudtam, hogy a két gazember ellátogat a Caterham-manufaktúrába, sőt, egy Roadsport-ot is vezetnek majd.
Most meg? Itt állunk a visegrádi szerpentinek aljában és a tulajdonos csak biztat: nyugodtan, próbáljuk csak, menjünk. Fékszervó nincs, erre kell csak figyelni, na meg megszokni a balkezes váltást, hiszen ez eredeti, jobbkormányos, angol import. Hétezer font, azaz nem egész kétmillió-kétszázezer forint, ennyi volt az ára a hibátlan állapotú koporsónak, gyilkos regadó nélkül. Borzasztó soknak tűnhet, sőt, bizonyosan lesznek majd, akik szerint fele ennyiből is meg lehet csinálni otthon a sufniban, nekik csak annyit üzenek: próbálják meg.
Pedig nem bonyolult egy szerkezet, ez adja a varázsát is. A kétliteres C20-as, gyárilag 150 lóerős Opel motor speciális szívósort, kipufogórendszert, könnyített lendkereket és programozható elektronikát kapott, így 180 lovat présel ki magából mindenféle nehézség nélkül, az ötsebességes váltó Ford, ahogy a hátsó differenciálmű és a sperrdiffi is, a hűtőrendszer a V8-as Westfieldé. Az egyetlen egyedi dolog a Westfield által gyártott közdarab a motor és a váltó között. Persze a független kerékfelfüggesztést is el lehet rontani nem megfelelő beállításokkal, a gazda azonban volt olyan józan, hogy nem keményítette fel fölöslegesen az állítható Spax lengéscsillapítókat. Semmi über-tuning – bármi is menne rajta tönkre idővel, az elérhető áron, gond nélkül pótolható, a karosszériaelemeket pedig bármelyik, valamit is magára adó műanyagos mester utángyártja.
A karbantartás sem nagy gond, az autó egyetlen egyszer volt hivatalos szervizben, futóműbeállításon, ahol sikerült is úgy megtépni a sárhányó csavarjait, hogy hosszában repedt meg az anyag. Talán ez, na meg a lassan kopásnak indult kuplung a legnagyobb baja mind a mai napig, pedig pályanapokon sűrűn megfordul. Erről árulkodnak a Toyo Proxes semi-slickek is, amik egész napos csapatás után is alig-alig kopnak. Naná, mitől is, ha jóformán nincs rajtuk súly?
A mágikus, mindent vivő szó, a mindenkori, hamisítatlan vezetési élmény alapja. Ezen példány súlya 425 kilóban van megadva, 1100-as Honda, illetve 1300-as Suzuki-motorral. Megengedett legnagyobb össztömege 825 kiló, két személlyel, a 28 literes tankot telenyomva, tetővel, ajtókkal, pár csomaggal, melyeket sikerült betuszkolni az ülések mögötti mélyedésbe (térfogata pontosan 47 liter víz). De most csak egyedül állok itt, nincs ajtó, sem tető, sem csomag. Mennyit nyomunk együtt? Tán 600-620 kilót. Nincs bennem egy szemernyi félelem sem, látszik az autón, hogy profin van összeépítve. Rosszabbat vártunk, elvégre mégiscsak a Caterham az etalon, de kellemesen csalódtunk.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Tesztek
A lázadóknak semmi esélyükBemutató: Mercedes-Benz CLA 2025
Ott voltunk a stuttgarti Csillagok háborúja budapesti premierjén.
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Hírek
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Hírek
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.
- Szerelem
Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG
San Diego, óceánpart, Porsche. Borsodi fenekem végre révbe ért és kipróbálhattam a világ egyik legjobb sportautóját.
- Hírek
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.
- Hírek
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
- Hírek
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.
- Hírek
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.
- Hírek
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
És még csak most jön az amerikai vámvihar.
- Hírek
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.
- Hírek
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.
- Hírek
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.
