Westfield SE iW - 2001

Potenciazavar? Soha többé!

Westfield SE iW - 2001

2009.09.11. 06:41

Annak idején Karotta és Gyulavitéz kicsit kiábrándultan tértek haza, az épített Helix túl széles első futóműve gátat szabott a mókának. Így jó eséllyel is csak ízelítőt kaptak abból, mit tudhat egy igazi Lotus Seven replika. Mint ez a Westfield SE iW, melyben együtt sikítottunk Csikóssal.

Annak idején, 1957-ben a zseniális Colin Chapman értette meg elsőként, hogy az autóversenyzés emberek nélkül fabatkát sem ér. Márpedig már akkoriban is csak kevesen engedhették meg maguknak, hogy hétvégenként egy valamit is jelentő sorozatban versenyezhessenek. Chapman ezért egy rettentően olcsó és egyszerű, ugyanakkor pillekönnyű, és pillanatok alatt versenykésszé tehető autót tervezett, amely 1957. szeptember 7-én állt először rajthoz a Brighton Speed Trial-on. DeDion hátsó híd, tömegekben gyártott olcsó motorok (Coventry Climax, Ford 100) és egy marék alkatrész. A Lotus Seven legendája megszületett.

A típus sikeréhez jókora mértékben hozzájárult a tény is, hogy dobozolt kit-ként megvéve otthon is bárki összerakhatta. Ennek köszönhetően gombamód szaporodtak a különféle kit-car gyártók és árasztották el az olcsó sportautóra kiéhezett vásárlókat jobb-rosszabb másolatokkal. Nos, ez a 2001-ben gyártott Westfield a legjobbak közül való.

SE, mint Seven, W, mint wide, azaz szélesített nyomtávú. De a legnagyobb csoda az I betű mögött bújik meg: independent, azaz független hátsókerék-felfüggesztés. És pontosan ez az, ami miatt még Csikós is jobbnak tartja az általuk próbált Caterhamnél, ami klasszikus DeDion-futóműves volt. Elöntött az epe, amikor megtudtam, hogy a két gazember ellátogat a Caterham-manufaktúrába, sőt, egy Roadsport-ot is vezetnek majd.

Most meg? Itt állunk a visegrádi szerpentinek aljában és a tulajdonos csak biztat: nyugodtan, próbáljuk csak, menjünk. Fékszervó nincs, erre kell csak figyelni, na meg megszokni a balkezes váltást, hiszen ez eredeti, jobbkormányos, angol import. Hétezer font, azaz nem egész kétmillió-kétszázezer forint, ennyi volt az ára a hibátlan állapotú koporsónak, gyilkos regadó nélkül. Borzasztó soknak tűnhet, sőt, bizonyosan lesznek majd, akik szerint fele ennyiből is meg lehet csinálni otthon a sufniban, nekik csak annyit üzenek: próbálják meg.

Pedig nem bonyolult egy szerkezet, ez adja a varázsát is. A kétliteres C20-as, gyárilag 150 lóerős Opel motor speciális szívósort, kipufogórendszert, könnyített lendkereket és programozható elektronikát kapott, így 180 lovat présel ki magából mindenféle nehézség nélkül, az ötsebességes váltó Ford, ahogy a hátsó differenciálmű és a sperrdiffi is, a hűtőrendszer a V8-as Westfieldé. Az egyetlen egyedi dolog a Westfield által gyártott közdarab a motor és a váltó között. Persze a független kerékfelfüggesztést is el lehet rontani nem megfelelő beállításokkal, a gazda azonban volt olyan józan, hogy nem keményítette fel fölöslegesen az állítható Spax lengéscsillapítókat. Semmi über-tuning – bármi is menne rajta tönkre idővel, az elérhető áron, gond nélkül pótolható, a karosszériaelemeket pedig bármelyik, valamit is magára adó műanyagos mester utángyártja.

A karbantartás sem nagy gond, az autó egyetlen egyszer volt hivatalos szervizben, futóműbeállításon, ahol sikerült is úgy megtépni a sárhányó csavarjait, hogy hosszában repedt meg az anyag. Talán ez, na meg a lassan kopásnak indult kuplung a legnagyobb baja mind a mai napig, pedig pályanapokon sűrűn megfordul. Erről árulkodnak a Toyo Proxes semi-slickek is, amik egész napos csapatás után is alig-alig kopnak. Naná, mitől is, ha jóformán nincs rajtuk súly?

A mágikus, mindent vivő szó, a mindenkori, hamisítatlan vezetési élmény alapja. Ezen példány súlya 425 kilóban van megadva, 1100-as Honda, illetve 1300-as Suzuki-motorral. Megengedett legnagyobb össztömege 825 kiló, két személlyel, a 28 literes tankot telenyomva, tetővel, ajtókkal, pár csomaggal, melyeket sikerült betuszkolni az ülések mögötti mélyedésbe (térfogata pontosan 47 liter víz). De most csak egyedül állok itt, nincs ajtó, sem tető, sem csomag. Mennyit nyomunk együtt? Tán 600-620 kilót. Nincs bennem egy szemernyi félelem sem, látszik az autón, hogy profin van összeépítve. Rosszabbat vártunk, elvégre mégiscsak a Caterham az etalon, de kellemesen csalódtunk.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk

Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
  • Hírek

Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond

Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.

április 18., 08:57
A lázadóknak semmi esélyük
  • Tesztek

A lázadóknak semmi esélyükBemutató: Mercedes-Benz CLA 2025

Ott voltunk a stuttgarti Csillagok háborúja budapesti premierjén.

április 18., 06:32
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
  • Hírek

A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen

Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.

április 18., 06:36
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
  • Olajdoktor

Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)

Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?

április 18., 12:06
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
  • Hírek

Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos

Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.

április 18., 10:42
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
  • Hírek

Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései

Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.

április 17., 17:22
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
  • Hírek

Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?

Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.

április 18., 06:35
Nem úszod meg a bíróságot!
  • Közélet

Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít

Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.

április 18., 06:33
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
  • Hírek

Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor

Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.

1 órája
Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG
  • Szerelem

Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG

San Diego, óceánpart, Porsche. Borsodi fenekem végre révbe ért és kipróbálhattam a világ egyik legjobb sportautóját.

április 17., 17:15
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
  • Hírek

Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése

Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.

április 17., 06:13
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
  • Hírek

Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését

Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.

április 17., 16:08
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
  • Hírek

Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett

A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.

április 18., 13:44
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek

Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.

április 18., 16:05
Kész van a csarnok
  • Belsőség

Kész van a csarnok

Lehetett volna sokkal olcsóbb is.

április 18., 17:03
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
  • Hírek

Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)

A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.

április 18., 14:52
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
  • Hírek

A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot

A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.

április 17., 06:19
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
  • Hírek

Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor

Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.

április 17., 12:24
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
  • Hírek

Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?

És még csak most jön az amerikai vámvihar.

április 17., 13:16
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
  • Hírek

Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát

A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.

április 17., 07:42
cover video teszt
  • 404

cover video tesztez itt az alcím

lorem ipsum blablabla

április 17., 11:09
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
  • Hírek

Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen

A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.

április 17., 10:46
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
  • Hírek

Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés

A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.

április 17., 14:14
Subaru Trailseeker - 2026.
  • Hírek

Subaru Trailseeker - 2026.

április 17., 13:13
Volvo S90 facelift - 2026.
  • Hírek

Volvo S90 facelift - 2026.

április 17., 15:21
Subaru Outback 2026
  • Hírek

Subaru Outback 2026

április 17., 11:09