Dicsőséges alkoholturizmus

2009.09.13. 07:00 Módosítva: 2009.09.14. 04:28

Láttak már svédeket részegen mulatni? A hűvösnek tartott emberek pillanatok alatt dobnak le minden gátlást, arcuk rózsássá válik, nyelvük megered és ruházatuk hamar lekerül. Távolról hajlamosak vagyunk azt hinni, hogy a fehér északi segglyukak hosszú karót rejtenek, de hamar kicsúszik a léc, ha előkerül a pohár.

Az alkoholturizmus svéd találmány. Assar Gabrielsson, a Volvo ügyvezető igazgatója sem a Szabadság-szoborra volt kíváncsi, mikor 1953-ban az Egyesült Államokba utazott – a legenda szerint vidám baráti tivornyák keretében kószálták be a legjobb bárokat. Az egyik, délutáni regeneráló whiskey mellől felpillantva a 66 éves férfi a golfklub előtt meglátott egy Kaiser Darrint. A Corvettre épülő üvegszálas sportkocsi annyira megtetszett neki, hogy azonnal kimondta a sorsdöntő mondatot: „A Volvónak kell egy sportkocsi.”

Gabrielssonnak nem csak a forma tetszett, hanem a konstrukció maga – erős alváz, jó motor és könnyű, üvegszálas karosszéria. Hazarepülve Svédországba azonnal szervezkedni kezdett, a hétfői értekezleten talán még másnapos fejfájásáról is elfeledkezett a nagy lelkesedésben. Ugyan akkora blokkjuk, mint a Chevrolet-nek nem volt, de fejlesztés alatt állt egy pörgős, hetven lóerős, 1414 köbcentis négyhengeres.

A tárgyalások hamar megkezdődtek a kaliforniai Monteticóban működő Glasspar vállalattal. A cég formatervezője, Bill Tritt megrajzolta a testet, amelynek próbadarabját hetek alatt legyártották – a karosszériát repülőgépen küldték Göteborgba. Gabrielsson Raymond Eknort bízta meg a tervezés felügyeletével. Szegény ember boldogabb lett volna egy üveg Pure pot still whiskey-vel; maga sem gondolta, hogy a még el sem készült autó milyen sebességgel száguld a zsákutca vége felé.

A PV444 alkatrészeivel dolgoztak: maradt a váltó, a futómű és a váz is hasonlatos volt az eredetihez, mindössze húsz centivel megrövidítették, de a nyomtávot megtartották. A működő prototípusok 1954-ben elkészültek, a gyár csak ez után jelentette be, hogy sportautón dolgoznak, amelynek hivatalos bemutatója 1955-ben Brüsszelben lesz – bár ne lett volna.

A svédeknek új volt az üvegszálas technika, ugyanúgy bántak vele, mintha fémlemez lett volna. Akárhogy is himihumiztak, a kocsi kocsonya lett: az ajtók lógtak, az elemek nyakladoztak. Ennek ellenére nem történt lényegi változtatás a koncepcióban. Alakult a Volvo sportkocsi, vagyis a 850 kilós sportpaca. A korabeli beszámolók szerint a 4222 milliméteres prototípuson külön életet élt a váz meg a karosszéria. A gyengécske blokk mögé háromfokozatú váltót csaptak – az ötgangos német Zahnradfabrik, vagyis ZF váltó csak kísérleti jelleggel került be az akkor már P1900-nak nevezett autóba.

Ami nekünk utcai harc, a svédeknek küzdelem a sportkocsi birtoklásáért: 1956-ban bemutatták az üvegszálas testű gépet. Arca, mint egy szopóspontyé, teste, mint egy delfiné: ennek ellenére volt, ki azonnal nyitotta a pénztárcáját a szokatlan, de megveszekedetten drága szépségért. Hogy mennyi készült belőle? Manapság egy ADAC teszten többet törnek össze – összesen 67 szériakocsit és 4 prototípust gyártottak a Volvo P1900-ból.

„Hibát követtünk el” – nyilatkozta Raymond Eknor, és Assar Gabrielsson cégvezető is kis híján bejelentette, hogy inkább nem mulat többé. Talán mégis egy bánatos céges poharazgatás lehetett a bukta vége, mert hirtelen feléledt bennük a nemzeti öntudat. „Svédek vagyunk, nem alkuszunk, sportkocsit gyártunk!” – kiálthattak homlokra kötött nyakkendővel éjfél után négy perccel.

Amerika hangja helyett ezúttal Olaszország felé füleltek. Kézenfekvő választás volt, hisz Helmer Pettersson tervező fia, Pet éppen a Ghiánál kapott állást. Megkezdődtek a tárgyalások, a olaszok nyitottan, de óvatosan próbálkoztak annak ellenére, hogy tudták, a tökükre lép a VW, ha nagyon emberkednek. A Karmann-Ghia miatt kötött szerződés kimondta, hogy a németeknek konkurenciát jelentő autó tervezésébe nem foghatnak bele.

A harmadik pohár frizzante után megoldás született: az olasz-svéd összeesküvés beindult. A háttérben a Frua karosszériastúdió már akkor is Ghiához tartozott, kezüket viszont nem kötötte a német béklyó – a kis cégen keresztül sikeresen lepapírozták a vállalkozást.

A projekt felelőse Gunnar Engellau lett, az ember, akit átvertek. Helmer Pettersson egy szót sem szólt fiáról, talán nem bízott tehetségében – főnökének fogalma sem volt arról, hogy egy svéd is forgatja a cerkát Torinóban. Öt különböző terv készült, ebből egy Peté volt. Mikor Luigi Segre a Frua képviseletében 1957 augusztusában prezentálta az öt különböző vázlatot, Engellau azonnal, ismeretlenül is Pet munkáját választotta. Amikor megmondták neki, hogy kié a terv, feltehetőleg szederjessé változott az arca – korabeli leírások alapján alaposan megszidta Helmer Petterssont, hogy rejtegette fiát.

Abban könnyen megegyezett a Volvo vezetősége, hogy csak azért is kell egy istenverte sportkocsi, de hogy az akut a hazai acélhiány miatt hol és hogyan gyártják le, egyikük sem gondolta végig. '57 karácsonya előtt Helmer Petterson betoppant Karmannékhoz Osnabruckba – a terveztetési stikli után ez már a pofátlanság netovábbja. Talán a Karmann még igent is mondott volna a svéd koronára, de nem mertek: a Volkswagen letépte volna a fejüket. Kénytelenek voltak elutasítani az ajánlatot.

A VW kezei messzire nyúltak: több megkeresett német cég utasította vissza szemlesütve a Volvo ajánlatát. T.G Andersson igazgatóhelyettes javaslatára Anglia felé kezdtek kacsintgatni. Mondása legendásá vált: „Hát nem értitek, hogy ott kell autót gyártani, ahol golfozhatok?” Előbb a Bristolt látogatta meg, majd a Jensen Motor Limitedet, akivel sikerült is megegyezniük tízezer Volvo legyártásáról.

A svédek ezúttal is optimisták voltak és hittek az angoloknak. Az 1200 embert foglalkoztató cég akkor éppen heti 10 Chrysler-motoros Jensen CV8-at és 200 Austin-Healey 3000-et gyártott. A karosszériaelemekre a Pressed Steel vállalattal szerződtek le, ők szállítottak a west bromwichi üzembe.

Az oldalról ajánljuk

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival
  • Hírek

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival

Nem kellett rá sokat várni.

március 10., 11:20
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
  • Gumidoktor

Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?

Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.

március 9., 16:41
Már Musk kirúgását pedzegetik
  • Hírek

Már Musk kirúgását pedzegetik

Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.

március 10., 11:14
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
  • Technika

Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak

A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.

március 9., 13:47
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
  • Hírek

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek

Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.

március 10., 06:03
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
  • Hírek

Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést

A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.

március 10., 08:23
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
  • Gumidoktor

Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...

Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?

6 órája
A felső-középosztály népautója
  • Tesztek

A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.

A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.

március 10., 06:03
Mindenki megúszná Trump vámjait
  • Hírek

Mindenki megúszná Trump vámjait

Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.

március 10., 10:08
Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban
  • Hírek

Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban

A márványkék, GLX felszereltségű, napfénytetős példányt Németországban adják majd át a tulajdonosának.

március 8., 08:37
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!
  • Belsőség

Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2

A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!

március 9., 09:57
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
  • Hírek

Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?

Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.

március 9., 10:52
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
  • Hírek

140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket

A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.

március 10., 12:28
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
  • Hírek

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe

Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.

március 10., 13:23
Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől
  • Hírek

Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől

A lopást valószínűleg nem kispályások követték el.

március 8., 07:06
Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség
  • Hírek

Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség

A rendőrség friss akcióval szeretné rábírni a közlekedőket a biztonsági öv használatára.

március 8., 11:37
Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?
  • Olajdoktor

Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?

Szintetikus helyett ásványi olajat javasolt a szerelő az Audiba.

március 8., 09:55
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
  • Hírek

Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul

A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.

március 9., 12:17
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
  • Hírek

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó

Az OSRAM volt az első.

március 10., 14:02
Már keresi a BYD a második Szeged helyét
  • Hírek

Már keresi a BYD a második Szeged helyét

A kínai gyártó exportrekordot ünnepel.

március 8., 14:34
5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?
  • Hírek

5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?

A Cadillac minden idők egyik leghosszabb sorozatgyártású autóját alkotta meg.

március 9., 07:04
Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...
  • Hírek

Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...

Ilyen ez a kapitalizmus.

március 9., 08:40
Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek
  • Hírek

Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek

Továbbra is a Nettuno V6 az úr.

március 8., 16:35
A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes
  • Közélet

A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes

Nagyon nehéz olvasni a sorok között, de azért megpróbáljuk!

március 8., 13:14
Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot
  • Hírek

Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot

Az összesen 8 visszahívás többségére azért van szükség, mert korábban nem sikerült kijavítani a hibákat.

március 8., 16:09
Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk
  • Hírek

Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk

Összehangolt ellenőrzést tartott a rendőrség az autópályákon, ahol többek között a követési távolságot figyelték.

március 8., 15:44
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
  • Közélet

Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3

Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.

március 9., 07:10
Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautó
  • Tesztek

Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautóTeszt: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – 2025.

13 ezer literes csomagtartó, tágas utastér, rengeteg tárolórekesz és nagyszerű kilátás. Mi kell még?

március 8., 16:10