Másik dimenzió, formaautóval

BMW Formula Racing Experience

2009.09.25. 12:40

Előttem a 420 lóerős M3 kerekei pontosan közrefogják a sötét, felgumizott ideális ívet, gyönyörűen autózik, és minden bizonnyal csodálatos hangon üvölt a bajor V8, mégis, jelenleg nem tudok rá másképpen gondolni, mint a valaha volt leggyorsabb akadályra, ami feltart.

Pedig tényleg szépen megy vele fiatal felvezetőnk, látszik, ahogy a pálya felső részén el-elindul a négykipufogós, masszív fenék. Kívánnám nagyon, de nem most. Saját kis 140 lóerős négyhengeres ezerkettesem üvöltése visszhangzik a fejemben, nekem pedig nem marad más, csak teleordítani a sisakomat: – Nyomjad, nyomjad, nyomjaaaad már! Mondjam vagy mutassam? Formaautót vezetni eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeennyire felemelő érzés.

Persze nem volt véletlen – higgyék el, mindent megtettem –, hogy én ültem akkor, ott. Hétfői értekezletünkön csak elhangzott a Formula BMW szókapcsolat, máris emeltem a kezem a magasba, aztán a másikat is, majd a lábaimat, és hajam összes szála is azonnal az égnek állt, úgy néztem ki, mint egy harcra kész tarajos sül, aki nem szed túszokat. Mentem.

A BMW immáron több, mint 30 éve szervezi vezetéstechnikai tréningjeit és ami annak idején egy egyszerű, közlekedésbiztonsági kurzus volt, mára lényegében egy önálló üzleti vállalkozássá nőtte ki magát. Alaptól a haladóig, téli svéd és osztrák csapatáson át a namíbiai, sivatagi száguldáson keresztül egészen a spórolásig mindent megtanítanak az embernek. Téved, aki csupán unalmas, elméleti síkon mozgó, hosszú előadás-sorozatnak gondolja őket, valójában németes szigorral, profi csapattal és kellő mértékű gyakorlással fűszerezett akciók ezek. Szerkesztőségünk szinte valamennyi tagja vett már részt ilyenen és a haszontalanság lenne az utolsó dolog, ami eszükbe jut ezekről.

Aztán persze itt a Formula BMW Racing Experience, ami valójában kilóg a sorból, hiszen alig közhasznú, a hétköznapokban szinte semmit nem használunk fel az itt megszerzett tudásból, ellenben remek lehetőséget kínál megismerkedni egy icipicit a nagybetűs versenyzéssel.

Először is itt a kis gép. A 2001-ben létrehozott nemzetközi bajnokság autója. Egy karbonszálas kád, körülötte a kevlár héj 3975 milliméter hosszon. Az FB02 kódjelű karosszéria (sasszi) a francia Mygale-nál készül, ők maguk is részt vettek a tervezésben. Teljes mértékben megfelel a FIA technikai előírásainak, borzasztó merev és könnyű.

A motor a márka motorkerékpárjaiból jól ismert 1200 köbcentis soros négyhengeres, picit átalakítva, 140 lóerős teljesítménnyel, ehhez egy egytárcsás tengelykapcsolón keresztül csatlakozik a spéci, hatsebességes, szekvenciális Hewland váltó. Blokkolásgátló, bárminemű segédelektronika nincs, ahogy fék- és kormányszervó sem. Súlya pilóta nélkül 455 kiló.

Valójában eddig semmi hajmeresztő nincs ebben, de ahogy végignéztem a kis gépen szombaton, kora reggel a Hungaroring boxutcájában, tudatosítottam, hogy nagyon-nagy hibát követ el, aki lebecsüli.

A szuperlágy Michelin slickek, az első-hátsó nyomórudas (push-rod) felfüggesztés pipaszár elemei, a profi Sachs lengéscsillapítók és az állítható szárnyak mind-mind egy célt szolgálnak: hogy mindenki másnál gyorsabbak legyünk.

De nem lehet csak úgy, hűbelebalázs módjára fejest ugrani az élvezetekbe, először az elmélet. Illetve fenéket, először beöltözünk. Overall, amiben elsőre úgy néztem ki, mint hülyegyerek az érettségiző öltönyben, annyira kicsi volt (cseréltem), aztán cipő és kesztyű, majd sisak, na így felszerelve ülhettem be sorstársaimmal az elméleti órára.

Kőarcú, az előírt menetrendhez percre pontosan ragaszkodó oktatóinknak (akikről később kiderült, hogy egytől-egyig jó arcok) nem lehetett könnyű dolguk, hiszen átlagos képességekkel megáldott autósok vagyunk, sokan már teljesen elszoktak a kézi váltótól, szekvenciálissal pedig rosszabb esetben még sosem találkoztak. Na meg persze a Hungaroringen sem volt még mindenki. Így ezt a részt – bevallom – kicsit átunatkoztam. Felhívták a figyelmet arra, hogy felváltáskor ugyan nincs szükség kuplungozásra, ellenben visszaváltáskor – aki tudja – használja, így kímélve a gépet. Nem parancs, kérés, gondoltam is magamban, hogy na, Pista, kérdéses, hogy elférsz-e egyáltalán, de még a kuplungpedál is bekavar odalent a nagy lábaidnak.

Meséltek a Mansell-kanyar aljasságáról, vigyázzunk, hiszen az emelkedő tetején lévő balos még utcai autóból is csak nehezen észrevehető, itt meg lényegében a földön ülünk, legyünk óvatosak. Aztán felhívták a figyelmet arra, hogy ne húzódjunk a másik szélárnyékába, mert baj lehet belőle és azonnal emeljük fel a kezünket, ha valami gond van, megpördülés után pedig irány a boxutca, ellenőrizni kell a gépet.

Meghallgattam, nyugtáztam, majd természetesen kipróbáltam, milyen az, bő gázzal, negyedikben elfordulni a kanyarban, amiről el kell hinnünk, hogy ott van, majd persze azt is, hogyan kezd finom szitálásba a leszorítóerőt vesztett autó nagy tempónál a célegyenesben az előtte haladót követve. A haláltól nem félek, sőt, már az élettől sem, ilyen alkalom pedig nem sok van. Egyszerűen érezni kell azt, amiről Palik hadovál, majd rájönni, mekkora hülyeséget mond, mikor a célegyenes végén a másik mögül kileső, de legalább 20 méterre lévő versenyzőről azt állítja, hogy „már nézelődik”.

Nem, nem nézelődik, nem kirakat ez, hanem egyszerűen leszórítóerőt keres a fékezéshez és hűti a motort. Jó napot. Ha nincs légáram, nincs leszorítóerő, lőttek a tapadásnak és a féktávnak is. Bár a degresszív fékezésről nem esett szó, azért érdemes volt próbálkozni vele. Voltak, akik nagy tempó mellett erős fékezéssel lassultak, de a sebesség csökkenésével egyidejűleg nem engedték fel a pedált és megpördültek. Trükkös dolog, nem mondom, ellentmond nagyjából mindennek, amit megszoktunk, de idővel rááll az agy és a láb.

Ja, el ne felejtsem, hűtőventilátor nincs, így csak és kizárólag menetszelet kap a hűtő. Megálláskor azonnal le kell lőni az AC-t és az olajpumpát. Ilyenkor az 1200 körüli ordító alapjárat egyszerűen megszűnik, mintha leoltották volna, eszméletlen, főleg úgy, hogy az ember a saját kezével csinálja, miközben sürögnek-forognak körülötte a szerelők, az egyik a multifunkciós kormányt veszi el tőle, a másik már csatolja ki a borzasztóan szoros övet és ha kell, segít kiszállni.

Majd – mint a kőprofik – odaballagunk a laptopos figurához, és megnézzük a saját telemetriai adatainkat, elmondják mit, hogyan lehetne jobban, és mi is mesélünk. Alacsonyabb guminyomást kérünk, érdeklődve nézzük az egy ponton magasan az égbe szökő piros vonalat, ez az, ahol kettes helyett egyig váltottunk vissza és túlpörögött a motor, az oldalirányú és keresztgyorsulást. Messze nem annyi mindent, mint a Forma-1-ben, de ahhoz eleget, hogy büszkék legyünk rá. Elvégre Rosberg és Vettel is itt kezdték, igaz nem harminc, hanem tizenöt évesen, ráadásul 30 kiló előnnyel hozzám képest, de mi nem vagyunk versenyzők. Egyikünk sem az. Csak egy csapat izgatottan mutogató és magyarázó ember, akik életük egyik meghatározó élményét élik át éppen.

Hopp, valami lemaradt? Hát persze. Kérdezhetnék: te barom, de milyen vezetni?

Az oldalról ajánljuk

Az egyik Yaris széttép, a másik meg ritkább, mint egy Bugatti
  • Tesztek

Az egyik Yaris széttép, a másik meg ritkább, mint egy Bugatti

Bő 20 évvel ezelőtt is volt turbós Toyota Yaris, de az nem volt annyira brutális, mint napjainkban.

március 4., 13:33
Extra pénzért árulna utólag aktiválható hatótávot a Rivian
  • Hírek

Extra pénzért árulna utólag aktiválható hatótávot a Rivian

Ez úgy lehetséges, hogy a Large+ akkumulátor teljesen megegyezik a Max változattal, ám előbbi kapacitását szoftveresen korlátozták.

március 4., 12:05
Minden negyedik ellopott autó Toyota Land Cruiser volt Japánban
  • Hírek

Minden negyedik ellopott autó Toyota Land Cruiser volt Japánban

A tízes toplistán csak Toyoták és Lexusok vannak.

március 4., 14:30
Trump vámjai miatt akár 4,5 millió forintos áremelkedés jöhet az amerikai autópiacon
  • Hírek

Trump vámjai miatt akár 4,5 millió forintos áremelkedés jöhet az amerikai autópiacon

A vámok emelése kéz a kézben jár az árak emelkedésével, amely az autóiparban járhat a legsúlyosabb következményekkel.

március 4., 10:17
Becsületesnepper: átgondolt döntés helyett úgyis mindenki BMW-t vesz majd a munkáshitelből
  • Hírek

Becsületesnepper: átgondolt döntés helyett úgyis mindenki BMW-t vesz majd a munkáshitelből

Pedig 4 millió forinttért már bőven lenne olyan használt jármű, amivel pénzt lehet keresni.

tegnap, 17:25
Magyarországra érkezik a Chery második modellje, pedig még az elsőt sem láttuk
  • Hírek

Magyarországra érkezik a Chery második modellje, pedig még az elsőt sem láttuk

A Tiggo 7 és a Tiggo 8 az idei év második feltől lesz kapható.

március 4., 13:05
Másfél milliárd eurós hátbaszúrást kapott a Maserati
  • Hírek

Másfél milliárd eurós hátbaszúrást kapott a Maserati

Et tu, mi fili, Stellantis?

március 4., 09:06
Reklámok lephetik el a modern autók infotainment képernyőit
  • Hírek

Reklámok lephetik el a modern autók infotainment képernyőit

A marketingesek számára ez valódi aranybánya lehetne.

március 3., 05:59
Véget ért egy nagy korszak: nem lehet többé Nissan GT-R-t rendelni
  • Hírek

Véget ért egy nagy korszak: nem lehet többé Nissan GT-R-t rendelni

A Nissan hazájában, Japánban is leállt az értékesítés.

március 3., 05:59
Joggal lehetett volna az Év Autója
  • Tesztek

Joggal lehetett volna az Év AutójaTeszt: KIA EV3 Long Range Earth Plus

Tisztességes valós hatótávjával máris felfelé lóg ki a sorból, és ez nem minden.

március 4., 16:38
Nem lehet leszoktatni az embereket az autózásról, ezt már a környezetvédők is látják
  • Hírek

Nem lehet leszoktatni az embereket az autózásról, ezt már a környezetvédők is látják

Meglepő mondás a fő környezetvédőtől. Kérjük vissza a szedánokat!

március 4., 06:02
A gatyáját is kifizette olvasónk, pedig ha OT rendszám, akkor kedvezményes biztosítás!
  • Közélet

A gatyáját is kifizette olvasónk, pedig ha OT rendszám, akkor kedvezményes biztosítás!

Az OT plakett kiváltásával automatikusan jár a kedvezményes KGFB is. Csak az időzítés nem mindegy.

március 4., 06:02
Javítják a burkolatot, sávzárásra kell számítani az M0-son
  • Hírek

Javítják a burkolatot, sávzárásra kell számítani az M0-son

A halásztelki csomópont térségében, az M1-es autópálya irányába.

március 4., 06:02
Hihetetlen, de még mindig lopnak közlekedési táblákat szülinapi ajándéknak
  • Hírek

Hihetetlen, de még mindig lopnak közlekedési táblákat szülinapi ajándéknak

Hiába von büntetőeljárást maga után, még mindig akadnak olyanok, akik közlekedési táblát lopnak.

március 3., 07:35
Ennél menőbben nem lehet megünnepelni a Porsche 912 hatvanadik születésnapját
  • Hírek

Ennél menőbben nem lehet megünnepelni a Porsche 912 hatvanadik születésnapját

A magyar KAMManufaktur kitett magáért.

március 4., 17:35
Íme az uniós terv a feltápászkodásra, Magyarországnak is jó lehet
  • Hírek

Íme az uniós terv a feltápászkodásra, Magyarországnak is jó lehet

Uniós hátszelet kaphat az akkumulátorgyártás.

március 4., 18:03
A Polestar nagyot kaszált a Tesla iránti közutálatból
  • Hírek

A Polestar nagyot kaszált a Tesla iránti közutálatból

Kaptak az alkalmon.

március 4., 15:53
Profi instruktorok segítségével tanulnak gyors autót vezetni a rendőrök
  • Hírek

Profi instruktorok segítségével tanulnak gyors autót vezetni a rendőrök

Ennek helyszíne a ZalaZONE autóipari tesztközpont lesz.

március 3., 10:15
„Digitális lasszóval” kapná el az ámokfutókat egy német mérnök
  • Hírek

„Digitális lasszóval” kapná el az ámokfutókat egy német mérnök

Bár vannak érvek a megoldás mellett, egyelőre korai arról beszélni, hogy ténylegesen megjelenjen az autókban.

március 3., 11:20
Egy idióta 50 helyett 171 km/h-val repesztett Esztergom belterületén
  • Hírek

Egy idióta 50 helyett 171 km/h-val repesztett Esztergom belterületén

Negtatív rekorder lett.

március 3., 13:16
Ismét csökkennek az üzemanyagárak, januárhoz képest is olcsóbban tankolunk
  • Hírek

Ismét csökkennek az üzemanyagárak, januárhoz képest is olcsóbban tankolunk

Lassan, de biztosan olcsóbb az üzemanyag. Kérdés, hogy ez meddig marad így.

március 3., 16:58
Visszafordult a magyar újautó-piac
  • Hírek

Visszafordult a magyar újautó-piac

Közel 2 százalékkal csökkent a forgalomba helyezett új autók száma.

március 3., 11:04
Emissziós pofont kaphat a Tesla
  • Hírek

Emissziós pofont kaphat a Tesla

A többi autógyártótól kapott emissziós pénz kerülhet veszélybe.

március 3., 16:10
Chery Tiggo 8
  • Hírek

Chery Tiggo 8

március 4., 10:31
KAMM 912c 60th Edition
  • Hírek

KAMM 912c 60th Edition

március 4., 14:01
Mazda MX-5 Coupé Type-E
  • Hírek

Mazda MX-5 Coupé Type-E

március 3., 14:24