A söprögető félcápa
BMW 730 3.0 (1990)
Mindenki másképp vesz autót. Van, aki hosszú hónapokon, van, aki racionálisan, de a pillanatnyi sugallatra hallgatva, és van, aki szerelemből. Utóbbi vagyok én.
Egyáltalán nincs szükségem újabb autóra. A négyütemű Trabant kiváló játszós autó, a Swift gazdaságos munkaeszköz, a Tramp pedig a legjobb bulimobil. Mégis, az ősz hajszálaim növekedésével egyenes arányban egyre gyakrabban időzök el teljesen véletlenszerűen megtalált autóhirdetéseken. Így akartam hirtelen magamévá tenni a W124 300TE 4Maticot, és így kerültünk egy csütörtöki napon Debrecensjőbe a Csikós Zsolti Emlékexpedícióval Mercedest vásárolni.
Egyikből sem lett semmi, én meg nem bánkódtam. Nem is keresgéltem tovább, de a sikertelen csütörtöki expedíció után még felugrottam a hahura, megmutatni a kollégáknak a meg nem vett autókat. A szűrőbe bekerült a max. 500 ezer forintos ár és a benzin-gázüzem, de puszta lustaságból a márka nem. Jött a lista, benne a W124-ek mellett ezzel:
Elsőre fel sem izgatott, bár belenyitottam a hirdetésbe. Benzin-gáz, ez tetszik. Kéziváltó, ehhh, ekkora döghöz? Ide automata kellene. Aztán kinyitottam a képeket, és kiderült, elírás, ez bizony automata. Itt már megdobbant a szívem. Négy ajtó, öt méter, hat henger. Neppernél, bizományban, és még le sem mosták, de ez az a fajta nő, akit koszosan is...
Gyors telefon, autó még megvan. Egy lengőkar biztosan cserés. Kecskemétsjőn van, igen, megnézhető, kipróbálható. Másik telefon Tomnemtomnak, mikor megyünk? Leegyeztetjük a szombatot, de a szerelem ennél erősebb. Egy óra múlva már biztos, hogy még aznap megnézem, egyedül. Főnököm elenged, a Swift délután ötre levisz Kecskemétre, és először látom meg a borzalmasan koszos, enyhén kopottas E32-t.
Neppertől autót venni persze mindig lutri, de ez egy őszinte helynek látszott. Laci, aki civilben BMW-tulaj és -rajongó, azonnal elmondta, amit tudni kell és illik. Az autót 399-ért árulják a telepen, elég régóta. Az összes céges fényképen rajta van, minden évszakból van róla fotó. A neten már 349 az ára, hátha valaki viszi. Bizományos, a tulajdonos támasztotta ide elég régen. A vizsga és a zöldkártya lejárt 2009-ben, a gáztartály minősítése ugyanekkor. Az árban viszont benne foglaltatik a friss papír, de nem látták értelmét nekifutni, amíg nem jelentkezik egy komoly vevő.
Vannak hibái, kívülről is jól láthatóan. Az első benyomásaim szerint olyan emberé volt, aki szerkezetileg rendben tartotta az autót, de a külcsínre nem sokat adott. A sárvédő leütve, az ajtón rányitásnyomok, az első kötényből hiányoznak a rácsok, csálé és törött benne a két ködlámpa. A kipufogó azonban relatíve friss, van alatta féktárcsa és betét is, a lemerült akkutól eltekintve pöccre indul, szépen jár. Igaz, csak gázzal, ha benzinre kapcsolok, elvész egy-két henger. Van mit javítani, de az autó ebben az állapotban is közlekedésre alkalmasnak látszik.
Ismeritek a jelenséget, amikor az autó képről és messziről kívánatos, de közelről kiábrándító. Aztán van az, akibe az alapos vizsgálat közben felfedezett apró hibák miatt szeretsz bele még inkább. Ez az utóbbi volt. Láthatóan törődést igényelt, nem is keveset, de vállalható volt. Tudtam, hogy kell. Kigurultunk, megjárattuk, és én már láttam a nevemet a forgalmiban. Persze ehhez még meg kellett egyeznünk.
Végiggondoltam az azonnali, akut teendőket, a rájuk fordítandó összegekkel együtt, és feldobtam egy pofátlanul alacsony összeget, azzal együtt, hogy az autót így viszem, ahogy van, tehát nem kell vizsgáztatni, gázszemlézni, tartályt minősíteni. Kis alkudozás után, amelyben a bankjegyek mellett szerepelt egy gyári Bavaria rádió is, kikötöttünk 255.000-nél. Foglalót hagytam, papíroztunk, és annyit kértem, kedden legyen meg az eredetiségvizsga. Jövünk, visszük.
Jött a hosszú hétvége március 15-tel, kedvesemmel pedig türelmetlenül vártuk, hogy az új családtag hazaérjen. Szerencsére csak szerelmes voltam, teljesen hülye nem. Még szombaton utánanéztünk a magyarorszag.hu-n az autónak, érdekes eredménnyel:
Hoppá, hoppá. Mi történhetett?
Körözés alatt nem áll, ez jó. A forgalmit láttam, ott nincs nyoma forgalomból kivonásnak, tehát az autó távollétében történt. Reális oka kettő lehet: a KGFB és a gépjárműadó nem fizetése. Előbbi még jól is jöhet, saját nevemre szóló biztosítással visszahelyeztethetem az átírásnál, ráadásul (mivel forgalomban nem lévő autó) saját lábán, P-rendszámmal hazajöhet. Ha azonban az utóbbi az ok, azt először a régi tulajnak be kell fizetnie, addig én nem tudom visszahelyeztetni.
A hétvége nyugtalan volt, de legalább hosszú is. Kedd reggel felhívtam Lacit, ne hívják még az eredetvizsgálót, majd az összes ismerőst ráugrasztottam a kérdésre: vajon mi áll a háttérben? Háromszor jött vissza a válasz (ezúton is köszönöm a segítséget): KGFB nemfizetés miatt a hatóság elrendelte a forgalomból történő kivonást.
Számolok ezerrel, aztán telefon Kecskemétre, Jokerékhez. Srácok, eddig ez megoldható, de ha a tulaj adót sem fizetett, akkor szívok, és rohangálhatok le hozzátok, ügyet intézni. Ezt nem akarom, de az autó kell. Viszont vonóhorgot is akarok, még a vizsga előtt, és ez így már bonyolult. Nekem átírva, horoggal vizsgáztatva, tartályminősítéssel, eredetiségvizsgával, tehát forgalomképesen a nevemre írva ér 465 ezer forintot az autó. Többet nem. Vinnék tehát egy horgot, kötök egy biztosítást, és egy hét múlva hoznám a fennmaradt 365-öt, ha ez így jó. A többi a ti dolgotok.
Laci bólintott, nekifutottunk. Csütörtökön reggel horoggal, biztosítással, papírokkal Kecskeméten kezdtem a napot. Aláírtunk, egyeztettünk, ettől kezdve BMW-tulajdonosnak mondhattam magam. Következő hét végét tűztük ki, mint várható átvételt, bár én sejtettem, hogy ennyire azért nem lesz gyors a projekt. Pénteken még a vonóhoroggal szívtak, nem volt könnyű megbontani a 20 éve érintetlen fart. Aztán hétfőn este már ez fogadott:
Innen már nem volt visszaút. Szerda reggelre lebeszéltem TNT-vel az indulást, nagyjából kilenc körül le is értünk. Papírok, kulcsok, gázkút-lokalizálás. A biztonság kedvéért a 40-50 liter gáz mellé töltöttünk 20 liter benzint is, vételeztünk egy pályamatricát, és elindultunk. Erősen bíztam benne, hogy az egyébként évek óta álló autó hibátlanul hazavisz, mert igen nehéz projekt lett volna az ezres Swifttel vontatni az 1,6 tonnás, automata dögöt. Mivel igen vártak már a munkahelyemen, megbeszéltük, hogy amennyire tudok és illik, sietek, ha a Swift nem bírja a lépést, a célnál találkozunk.
Felkúsztunk a pályára, és eleinte finoman, aztán határozottan odaléptem. Ekkor szembesültem először a BMW-s lét egyik letagadhatatlan pozitívumával: az autó csodálatosan takarít. Elég volt már 100-110 között megérkezni valaki mögé a belső sávban, az igen nagy valószínűséggel azonnal lehúzódott a külsőbe. Pedig, becsszóra, nem agresszívan, nem refivel érkeztem, nem is tapadtam. Érdekes, Swifttel, Trabanttal ezt nem tapasztaltam...
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Események
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap
Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!
- Hírek
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!
- Hírek
Szélesített, emelt hasmagasságú VW Golf R-t tesztelnek a Nürburgringen
Ez mi lehet?
- Hírek
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.
- Hírek
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.
- Hírek
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.
- Hírek
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.
- Hírek
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
Majdnem minden kontinensen mással készülnek.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Hírek
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.
- Események
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!
- Hírek
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.
- Belsőség
Hullára tört moslék 30+ millióért
Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.
- Hírek
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.
- Közélet
Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!
Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.
- Hírek
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
Drágult a benzin és a gázolaj is.
- Égéstér
Klasszikusok a TC flottában
Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.
- Hírek
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.
- Hírek
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.
- Hírek
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.
- Hírek
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.
- Tesztek
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.
Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.
- Hírek
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.
- Hírek
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.
