Chevy Moonwalker. Hatliteres
Chevrolet Spark LS 1.0 MT
Harmadikban öblögetve gurultam a lámpához. A mellettem lévő sávban csikorogva állt meg a kerekeken guruló rozsdamarta luk. Alig 400 méterre tőlünk a felüljáró, ő is, én is, oda akartunk jutni, átnézett, a kihívás megtörtént. Csak egy maradhat.
Nyugodt voltam, mert az erő az én oldalamon volt. A 16 szelep finoman vibrált, ahogy picit rugdostam a gázt. 4800 körül tartottam a fordulatszámot, ott jön meg a nyomaték, hadd füstöljenek a gumik, lásson egy kis showt a bunkója.
Az utcai harcnak két szabálya van: 1. sárgára indulunk, 2. mindenki a saját sávjában marad. Tudtam, hogy át akar jönni az enyémbe, hiszen a felüljáró ott volt. Nem fogom beengedi, meg kell vernem. Erősebb a verdám, modernebb, jobb vagyok.
Sárga. Most! Bőg a motor, egy röpke pillanatra még a kerék is nyikkan egyet, húzom a kettest. Látom, a szemét már megugrott, hiába, rövidebb a váltója, de mindjárt meglesz. Basszus, érzem, hogy tépi a nyomaték a kerekeket, zubog az erő a gépben, de...
Négyszáz méteren két hosszt vert rám a 800-as Maruti. Festékes vödrökkel, szakadt kipufogóval, matricával, hellószia! Eltalálták: minden idők legtetvebb Chevyjében ültem.
Nem, a neve nem Spark, az csak valami tévedés lehetett, hogy véletlenül a big-block 1.2-es nevét kapta. Arra még hunyorítva ráillik a Szikra-típusnév, de ez az egyliteres egyértelműen Moonwalker.
Moonwalk
A moonwalk (holdjárás) technikát ugyan Michael Jackson fejlesztette tökélyre, de a tánc valódi császára a soul keresztapja, James Brown volt. Érdemes egy másfél percnyi táncórát venni tőle, majd megfigyelni, mennyire ügyes tanítvány volt a néhai Jacko.
A lényeg egy: előre lépkedve hátrafelé haladni. A Chevy is több, sikeres és jó kis egyliteres motort (VVTi, F.I.R.E, a Micra ill. a Swift vagy az előd, a Matiz motorja) akart lemásolni. Nem sikerült. Ez így csak hátramenés, tényleg.
Pedig papíron az ezres motor nem rossz: 68 lóerőt ad le 6800-as, illetve 93 newtonmétert 4800-as fordulatszám mellett. A gond csupán az, hogy brutálisan kelletlen és lusta, a motoros-forma jópofa kis műszeregységre tüsszentett zöld göböcske (allergiások ismerik) gyorsabban ér el a széléig, mint ahogy a digitális skálán elérjük az ötezres, mágikus határt.
Ekkor még – mint halvány, gyermekkori, soha be nem teljesült vágy – felsejlik a gyorsulás emléke, de azonnal el is múlik. Nem akartam elhinni, átültem a feleségem 10 éves, 54 lóerős Lanciájába. Barátom, vadászgép. Az ezres Swift maga a Shinkansen. Mit ér az erő, ha elérhetetlen távolságban tanyázik, olyan fordulatszám-tartományban, ahová nincs szívünk elmerészkedni, mert érezzük: ez a motor ezt nem szereti? Csúnya a hangja, kínlódós a karaktere, köze nincs ez ezres Matiz izgága kis mivoltához. Kölcsönadtam, körbeadtam a szerkesztőségben, vigyétek, próbáljátok gyerekek, mondjatok már valamit. Mondtak, mindannyian ugyanazt: jó kis autó, meglepően jó helykínálattal, minimális csomagtartóval, meglepően virgonc futóművel, nincs vele baj, csak egy: nagyon-nagyon rossz ez a motor.
És akkor még be sem kapcsolták a klímát, ami nélkül ebben a csupa üveg kis virágházban egyszerűen meghalunk. A gyors – ellenben elég drabális – klíma pedig kézifék helyett használható, teljes nyugalommal. A sztráda maga a halál, előzés előtt klíma ki, hármas vissza, padlógáz, majd a szélárnyékból kibújva jöhet a Miatyánk. Általában a Szabadíts meg minket a gonosztól-ig befejezünk egy A8-as Audi méretű autót.
És ekkor még nem vettünk fel stoppost, nincsenek szatyrok a csomagtartóban és egyáltalán - optimálisak a körülmények. Pedig tudjuk, a Chevy Spark lehet jó is, kellemesen felszerelve, hat légzsákkal, klímával. Az ezerkettes motor élénkebb, 81 lóereje sztrádán kényelmessé teszi a százharmincat is, ráadásul jobban passzol hozzá a váltófokozatok kiosztása is. Az ezresnek túl hosszú az első három, hogy mérhetően megugorjon. A lendület a legjobb barátunk. Hat litert fogyaszt vegyes ciklusban.
Ha ezen túltesszük magunkat (nehéz, mert folyamatosan át kell értékelnünk a táplálékláncban elfoglalt helyünket), egész élhető kisautónk lehet. Az LS felszereltséghez már jár hat légzsák, ISOFIX ülésrögzítők, négy elektromos ablak, elektromos tükrök, kormányról vezérelhető audiórendszer (a mini USB csatlakozót még ma sem értem), de a Chevy van annyira szabadlelkű, hogy az LS, LS+ és LT szintek között bátran variálhatunk az extrákkal. Tetszés szerint, olcsón.
Ez az autó legnagyobb előnye. Olcsó. Jól fékez, mert alig egy tonna, egész viccesen kanyarodik, puha a rugózása, és - bár a váltórúd a magasabbaknak már valahová a farpofájuk mellé esik, na meg, nem is egy élmény maga a váltás - azért még bőven elfogadható. Lenne. A nagyobbik motorral. Az ár képlékeny: kettőtől-hárommillióig bárhová belőhető. Nyugdíjasoknak, kezdő sofőröknek elmegy, de összeszorított fogakkal sem mondanám azt soha, hogy vegyél ezres Sparkot.
Egyetért? Vitatkozna vele? Véleményét elmondaná másoknak is?
Tegye meg a publikáció blogposztján!

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Tesztek
A lázadóknak semmi esélyükBemutató: Mercedes-Benz CLA 2025
Ott voltunk a stuttgarti Csillagok háborúja budapesti premierjén.
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Hírek
A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát
A Leapmotor egy újabb elektromos szedánnal erősíti modellpalettáját.
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Hírek
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
- Szerelem
Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG
San Diego, óceánpart, Porsche. Borsodi fenekem végre révbe ért és kipróbálhattam a világ egyik legjobb sportautóját.
- Hírek
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Hírek
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Hírek
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.
- Hírek
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
És még csak most jön az amerikai vámvihar.
- Hírek
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.
- Hírek
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.
- Hírek
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.
