Passat light
Megvolt: Volkswagen Jetta 1.2 TSI Comfortline
A hatsebességes kézi váltó gondtalan egy szerkezet, pontos, puhán kluttyanós, középhosszú úton súlyosan jár. A pedálokról nem szoktunk nagyon szót ejteni, ám a Jetta kuplungja szokatlanul hosszú úton jár, fogni azonban fent fog, ez kicsi megszokást igényel. Ahogy a mélybe süllyesztett gázpedál is. Érdekes módon a Golf BlueMotionből nem emlékszem ilyesmire.
De – hogy szó ne érje a ház elejét – adjuk meg, ami kijár, főleg a futóműnek. Kevés kellemesebb karakterisztikájú acélrugós autóban ültem az utóbbi időben, sőt, mondhatni egyben sem. Nincs meg benne az a felesleges feszülés, ami miatt már egy mai kompakt is vitustáncot lejt, ha óvatlanul lerohanunk egy széttöredezett útszakaszt, nem üt fel, nem koppan, sőt, kifejezetten kényelmes, mégsem veszélyesen ingatag.
Meglepődve tapasztaltuk, hogy még ötembernyi súlytól sem jön zavarba, kellemes és magabiztos. Mivel előző nap Telós Bandival elvittük egy körre a Peugeot 508 GT-t, ami kettős keresztlengőkaros sportfutóművet kapott, így lelkiismeret-furdalás nélkül megállapíthattuk, hogy létezik jó mezei McPherson, és hiába a drágábbik megoldás a Peugeot esetében, a Jetta sokkal kezesebb, nem kenődős, határait egyértelműen jelzi. Lélekben felvéstem egy óriási pluszpontot érte. A fékekben sem csalódunk.
A motor, na igen, a downsizing-ellenesek tárazhatnak, mivel ebben is a 105 lóerős 1.2 TSI dolgozott. Élből köpködni menetpróba nélkül nem ér, de szemléltetésképpen talán elég lesz annyi, hogy a 175 newtonméteres maximális nyomaték 1500–4000-es tartományban áll rendelkezésre. Ezt vessük össze egy mindenki által elfogadott, kétliteres Honda-motor (R20A3) 189 Nm/4300-as értékével, és könnyebben el tudjuk képzelni, hogy egész élhető a kis fűnyíró, még 105 lóerővel is.
Ráadásul nincs súlyos tömeg, amit mozgatnia kéne, hiszen a 4644 milliméteres hossz ellenére a Jetta ezzel a motorral 1227 kilót nyom, ami ekkora testtől nagyon jó eredmény. Na jó, ettől még a négy pici dugattyú és a kis turbó nem csinál gumifüstölő vadállatot a gépből. 10,9 másodperc alatt gyorsul százra, azonban a már alacsony fordulatszámon megjelenő nyomaték miatt egyáltalán nem érződik gyengének, főleg, ha elég gyorsan kavarunk a váltóval. Cibálni lehet, de minek. Az ESP kikapcsolhatatlan, a motor hangja sem vérpezsdítő, a kipufogórendszer is teljesen máshogy duruzsol, mint a Golfban, nincs inger, nincs késztetés, de nem is hiányzik senkinek.
Hiányozni fog azonban az 5,5 millió forint, amibe tesztautónk került (metálfénnyel, ülésfűtéssel, kétzónás klímával, elektromos fűthető tükrökkel, négy elektromos ablakkal, fényszórómosókkal és visszagurulás-gátlóval), ebben azért bőven benne van a VW-logóért fizetett felár. Az Opel jelenleg az öregecske Astra Classic III-at tudja szembeállítani a Jettával, ez a letargikus, 1,6-os benzinmotorral 4 215 000 forintba kerül, 1,7-es turbódízellel 5 067 000-et kérnek érte. A Chevy Cruze legjobban felszerelt (LT) változata 5 255 000-et kóstál, szintén 1,6-os benzinessel. A Renault Fluence Exception – melyet szívem szerint nem raknék melléjük – 4 340 000, míg a Mazda3 Sedan 1,6 TE 4 889 000 forint. A pofon azonban közelebbről jöhet, mint gondolnánk: az Octavia ugyanezzel a motorral és váltóval, valamint felszereltséggel 5 millió körül megáll. És – hét centiméternyi tengelytáv ide-oda – mostanság már abban is el lehet ennyire férni.
Nem egészen 400 ezer forint tehát a VW-logó és a 73 milliméter felára az Octaviához képest, ami 374 forintos benzinár mellett mintegy 1069 liternyi üzemanyagot jelent. Az 1.2 TSI városban 7,5 litert fogyasztott (gyári adat: 7,1), vegyes ciklusban beérte 5,8-6 literrel. Könnyen kiszámolható, mennyit autózhatunk a különbségből, bár Skodában, nem Volkswagenben. Bár nem hinném, hogy értékvesztésben, presztízsben ez tetten érhető lenne.
Végszó kéne ide, nem is nehéz, elég egyértelmű a Jetta helye és megítélése. Hagyományosan jó minőségben összerakott, remek, kényelmes futóművön guruló, ingerszegény családi limuzin. Elég szép és elegáns, hogy bárhol le lehessen vele parkolni, presztízse is van, és valójában minden igényét kielégíti azoknak, akiknek az autó csak egy különösebb érdeklődést ki nem váltó használati tárgy. Semmi kirívó, ám ugyanakkor semmi kifejezetten kellemetlen tulajdonsága nincs. Sterilizált kötszer azoknak, akiknek a Golf kicsi, de a Passat drága, pontosan, ahogy azt Wolfsburgban gondolták.
Egyetért? Vitatkozna vele? Véleményét elmondaná másoknak is?
Tegye meg a publikáció blogposztján!

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Kínai és angol technológiával, arab pénzből érkezhet a következő McLaren
Ezzel mindenki jól járna.
- Hírek
Brutál gyorsulást és horror árcédulát ígér az Icon restomod Ford Broncója
A legtöbb katalógusadat kiváló, de ennek megkérik az árát.
- Hírek
Trump vámtarifái az amerikai autóipart is kegyetlenül megszívatják
Nincs olyan amerikai autó, ami megúszná a vámokat.
- Hírek
Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia
Nem a tavaly ősszel bemutatott Tasmant viszik Amerikába: egy teljesen új, tisztán elektromos modell készül.
- Olajdoktor
Forrest Gump motorolajat keres
És mert hogy már milliomos voltam, de imádtam füvet nyírni, attól fogva ingyen csináltam.
- Hírek
A BMW áprilisi tréfája a legfájdalmasabb
Nem jó poén, mert ezeket meg kell csinálniuk.
- Nepperűző
Örökölt kabrió hírhedten hitvány motorral - mennyiért szabadulhatok meg tőle?
Esztétikailag sérült, eszegeti az olajat, néha kerreg. Sosem adtam el autót, ez mennyit érhet?
- Hírek
Nyert egy 911 GT3 RS-t, részegen rommá törte
Az új tulaj nem volt okos, így hamar szomorú véget ért a pompás nyereményautó.
- Hírek
A Stellantis leépítéssel és gyártásleállítással válaszolt az amerikai vámokra
Gyorsan alkalmazkodnak.
- Hírek
Megjött a Tesla negyedéves eredménye és gyalázatos
Ennél mindenki jobbra számított.
- Hírek
Verstappené a pole pozíció a Japán Nagydíjon
Ez pályafutása 41. pole pozíciója.
- Gumidoktor
6 éves a téligumi, merjem még használni?
A szett hibátlanul viselkedik, a profilmélysége is rendben, de aggaszt a kora. Használhatom még vagy már kuka?
- Tesztek
A tárgyiasult modern burzsoáziaTeszt: Renault Rafale 300 - 2024.
Az autóipar a megszokásokról és a trendekről szól, amelybe a Renault Rafale beleillik, de egy picit mégis más.
- Technika
Most szombaton MűhelyPRN 300. adás élőben!
A 300. részt élő közvetítéssel ünnepeljük, tartsatok velünk!
- Közélet
A BYD szerint csak kevés kínai gyártó marad majd Európában
Elképesztően tartós akkumulátort és villámgyors töltést is ígér a BYD, Szegeden pedig sokkal több készül, mint egy egyszerű gyáregység.
- Hírek
Így néz ki a használtautó-cunami a Dacia hazájában
Ömlik a használt autó a szomszédba.
- Hírek
Alig 40-nel döcögött az autópálya középső sávjában egy fogalmatlan suzukis bácsi
De legalább végig indexelt. Részletkérdés, hogy nem akart sávot váltani.
- Hírek
Lenyűgöző, nyúlánk kupét és kabriót mutatott a Genesis
Mindkét pompás vonalú alkotás a Genesis G90-en alapul.
- Hírek
Súlyos baleset történt a Forma-1-es Japán Nagydíj szabadedzésén, ezért félbeszakították
Az Alpine pilótája 260 km/h-nál dobta el a versenyautót.
- Hírek
Szétrúgott egy Cybertruckot, de biztosan megbánta
A férfi a tulaj szeme láttára abuzálta a Teslát, végül a Cybertruck kamerái buktatták le.
- Hírek
Pánikszobát kapnak a Tesla-kereskedések az erőszakos ügyfelek és vandálok miatt
Így védenék az alkalmazottakat a támadásoktól.
