Mazda 3, a legdögösebb kompakt
Jinbai Ittai, magyarul a ló meg a lovas. Ez az új Mazda 3 filozófiája. A leleplezést megelőző prezentáción egy nyilazó lovas sziluettjét vetítették ki, de vajon lenyilazza a konkurenciát?

Világszerte egyszerre mutatta be a Mazda az új 3-ast. A leleplezés párhuzamosan folyt Londonban, Isztambulban, Szentpéterváron, New Yorkban és Melbourne-ben. Nem véletlenül övezte ekkora felhajtás az új modellt, sokat vár tőle a Mazda, és nem véletlenül. A Mazda 3 előző két generációja sikersztori volt, 3,5 milliót adtak el belőlük világszerte, összesen 136 díjat zsebeltek be. Azt mondhatjuk, fel volt adva a lecke az új 3-as tervezésénél.
A londoni bemutató előtt a Mazda európai igazgatója, Jeffrey Guyton, az autó formatervezője, Koji Tabata és a Mazda programmenedzsere, Kenichiro Saruwatari tartottak egy-egy rövid prezentációt. Az előadások három címszó mentén épültek fel: Skyactiv, Kodo, és i-Activsense.

A CX-5 és a 6-os után a 3-as is a Skyactiv technológiára épül. Ahogy a Volkswagen-csoport megcsinálta az MQB-t, úgy a Mazdának is megvan a saját univerzális modulrendszere, ezt szabták az eddigieknél valamivel kisebbre, és párosítottak hozzá nagy kompressziójú, kis emissziójú motorokat. Háromféle benzinessel, és egy dízellel dobják piacra a 3-ast. A legkisebb benzinmotor az 1,5-ös 100 lóerős és 150 Nm maximális forgatónyomatot ad le 4000-es fordulatnál, a másik két benzinmotor kétliteres, a gyengébbik 120 lóerős, az erősebb 165 lóerős és 210 Nm a maximális nyomaték. Az erősebb változat megkapta az i-Eloop fékenergia-visszanyerő rendszert.

Ezeken kívül egy 2,2 literes, 150 lóerős, 380 Nm-es, Euro 6-os dízelt lehet majd választani. Ami a váltókat illeti, hatsebességes lesz a manuális és az automata is. A tervezés során mindenhol szem előtt tartották a lehető legkisebb súlyt, és a további fogyasztáscsökkentés érdekében a 3-as is kap start-stop rendszert, amit a Mazdánál i-Stopnak kereszteltek.

A Kodo maga a külső, belső dizájn. Kíváncsian várta mindenki, hogy a CX-5-ön, de még inkább a hatoson megismert formavilágot sikerül-e a kompaktnál is visszaadni. Úgy tűnik sikerült. Szemből még 6-osnak is nézhetjük. Ugyanúgy megvannak a játékos élek, és az elnyújtott hátsó szélvédő miatt szerencsére nem lett esetlen a hátsó rész sem, sőt ez a legkarakteresebb része az autónak. Szándékosan lett sportosabb az összhatás, az előadások alatt is sportkompaktként hivatkoztak rá, ezért a tervezés során a vezetőközpontúságot tartották szem előtt. A formának köszönhetően hátul is el lehet férni, és a csomagtartó is használható méretű. Koji Tabata, a tervező kiemelte, hogy a hátsó ablakot három részre bontotta: egy lehúzható, egy fix és egy kis műanyag elem. Azt mondta, azért maximalizálta így az üvegfelületet, hogy azt az érzést adja át, mintha a nappalijából nézne ki az ember. A belső irányvonala a maximális használhatóság, minimális stressz volt. Olyan, mintha a hatosban ülnénk, nem csak dizájnban, minőségben is. Persze a kiállított autó minden földi jóval felszerelt bőrös változat volt, egy más kivitelben használt anyagok teljesen más benyomást is tehetnek.
A harmadik címszó az i-Activsense, ami a Mazda biztonsági rendszerét takarja. Ide tartozik a Mazdánál Active Driving Display névre hallgató head-up display, a radaros távolságtartó, a holttérfigyelő rendszer, és a fékasszisztens is. Az új 3-as ráadásul mindig online. Teljes összhangban tud működni az okostelefonokkal blutooth-on keresztül, lehet telefonálni, sms-ezni, emailezni, közösségi oldalakat használni, navigálni, és rádió helyett akár az Aha nevű audióközponton keresztül válogatni, a több mint 30 ezer rádióállomásból, podcastokból, hangoskönyvekből. És, hogy ez mitől biztonsági berendezés? A cél, hogy a vezetésről minél kevesebb ideig kelljen elvonni a figyelmet, és ezt segíti elő ez az integrált rendszer.
Az új hármast a nagyközönség a Frankfurt Autószalonon láthatja majd ősszel. Hogy mennyire bízik a gyártó az új modellben az is jól bizonyítja, hogy a hiroshimai gyártól Frankfurtig vezető 15 ezer kilométert 30 nap alatt teszi meg saját kerekein. Ezt követően még idén megjelenik az autó a hazai kereskedésekben is. Nagyjából egy hónapra rá érkezik a szedán változat.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Rossz ötlet: kamionnal tolatott az autóúton
A kamionos elrontotta a lehajtót, ezért úgy gondolta, hogy az a legjobb, ha visszatolat.
- Hírek
Felborult egy 165 tonnás szerelvény egy franciaországi hídon
Ijesztő lehet, amikor több mint száz tonna elkezd borulni.
- Hírek
Bő 2 millával megnyesték a Tesla Cybertruck árát
A gond azzal van, hogy a 2024-ben gyártott modellekre nem vonatkozik adókedvezmény.
- Hírek
Brutális összegért kelhet el a legkeményebb Subaru Impreza
A limitált Prodrive P25 az Impreza 22B modern átirata, és most eladó az egyik.
- Hírek
Visszatér a Yugo
Már egy koncepciójuk is van, amiből két év múlva kész autó lehet.
- Hírek
Mekkora autó kell a nyugdíjasoknak? Kimatekozták a németek
Kellenek a gombok is.
- Közélet
Messziről tolató szomszéd, utólag azt mond, amit akarEzért hívj rendőrt a legkisebb koccanásnál is
Olvasónk teljes kártérítést követel, a biztosító viszont csak a felét fizetné. Kinek van igaza?
- Szerelem
Top10: Stabilan drága örökzöldek
Hol tart a hosszú ideje megfizethetetlennek látszó típusok ára manapság?
- Hírek
Koreai riválist kap a Volkswagen ID.Buzz
A Kia PV5 külső megjelenése szinte alig változott a koncepciautóéhoz képest.
- Hírek
Itt az új KRESZ tervezete: 140-es autópályák, cipzárelv, kötelező tompított
A kormány által bemutatott tervezetet márciusban láthatjuk.
- Hírek
Egy méter mély jégbe fagyott egy halom autó Detroitban
Egy 1,4 méter átmérőjű fővezeték tört el.
- Hírek
Drámai változások jöhetnek áprilisban
Trumpnál a 10 százalék egyenlő 25 százalékkal.
- Olajdoktor
Gázos autóba tényleg másfajta olaj kell?
Másképp: marketing bullshit-e az LPG specifikus olaj?
- Hírek
2027-ben érkezhetnek a BYD szilárdtest-akkumulátoros autói
Az évtized végére már az olcsóbb villanyautók is ilyennel lesznek felszerelve.
- Hírek
Gond lehet a biztonsági övekkel: 41 ezer Toyotát és Lexust hívnak vissza
A Toyota Camry, a Lexus NX és Lexus RX több változatát is visszahívják. Európában eladott autókat nem érint a probléma.
- Hírek
Apró sérüléstől vált vezethetetlenné egy Rivian R1S Amerikában
Látszólag csak egy karc és egy repedés volt az autón, mégsem lehetett vele menni.
- Hírek
A restomod Maserati Shamal is egy aranyárú furcsa szépség
Összesen 33 darab készül belőle.
- Hírek
Tudod, ki őrültebb a szerelemnél? A gyorshajtó BMW-s!
Valentin-napon mértek be egy extrém tempóval verető BMW-t és egy Skodát.
- Hírek
BYD: A kínai elektromos autók három-öt évvel járnak mindenki előtt
Azt is kimatekozták, miért nem kell tartaniuk a konkurenciától.
- Hírek
El kell búcsúznunk a legkisebb Mazdától
Az európai és az angol piacról is kivonják.
- Nepperűző
Ötven pluszos párnak megbízható autót elsősorban ingázásra
Napi 15-20 kilométerre kellene. Fontos az alacsony szervizigény, a jó fogyasztás és a magas üléspozíció.
