Mi ez a piszok itt bennem?

2008.06.09. 17:35

Adatlap BMW 1 123d - 2008

  • 1995 cm3-es,soros 4 hengeres dízel
  • 204 LE @ 4400 rpm
  • 400 Nm @ 2000 rpm
  • 6 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    7.0 másodperc
  • Végsebesség:
    238 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    5.2 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    6.5 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    4.4 l/100km
  • 8 784 000 Ft

Kicsi, de tökéletes. Csak az ember tökéletlen benne: beakad a hülye térde, összevissza indexel és foltot hagy.

Énénén, nyújtózkodtam, amikor felmerült a kérdés: ki vigye el a kis kupé BMW-t. Hisz ez az autó méretében és jellegében az én piros kiscápám huszonegyedik századi megtestesülése! Kicsi, elegáns, sportos. Csak sokkal-sokkal erősebb.

A szerkesztőség garázsában találkoztam vele először. Természetesen rámjött a röhögés. Hogy megvilágítsam, mit éreztem, talán beidézem ide egy bizonyos Tukacsincsilla nickű blogolvasónk kommentjét abból a Belsőség-posztból, amit a kis BMW-vel az első órában átélt kalandjaimról írtam:

E39-el járok. soha a büdös életben nem próbáltak meg letolni, leköpni, vagy beszólni, ezért a gyűlölt BMW-sek élete számomra ismeretlen. Mondjuk teszek is érte, mert segítek, zebrán átengedek, és rendszabályozok ha kell! Nem mondom, hogy nem szivatom azt, aki a buszsávból akar elémtolakodni, de mersze sincs visszapofázni, vagy beszólni! Ha Rácz barátunk egy férfiaknak készült autóban ült volna és nem egy bajor dodzsemben, akkor a fent leírtak nem történtek volna meg. A story a Mercédesz márkájával a következőként kezdődött volna: "mikor a Smarttal kikanyarodtam a József Attila utcára..." :-)

Kicsit kellemetlen közösséget vállalni ezzel a szellemiséggel, de szó mi szó, én is nehezen tudtam komolyan venni a kis gyöszt. Két nagy kerék, mint a bohóccipő. Köztük egy hajlított küszöb, összevissza görbült lemezek, rövid orr, hosszú far, alacsony, púpos tető, csodálkozó szemek eltúlzott sminkkel. Ráadásul úgy hívják, mint a zöldséges Merciket : 123d. Mi ez, valami vicc?

Dehogy vicc: több mint 200 lóerő meg 400 Nm a hátsó tengelyen másfél tonnára hamar letörli a gúnyos vigyort az ember képéről, hogy helyette egészen másmilyen, vérszomjas, kéjes vigyort rajzoljon rá. Mire hazaértem a kocsival, már úgy szálltam ki belőle, hogy tetszett. Hű, a kis fenevad, látszik, hogy jól fekszi az utat a nagy kerekeivel! Milyen szép a küszöb íve! Hogy futnak a fények a ravaszul kialakított felületeken! Milyen látványosan demonstrálja a hátsókerék-hajtást a rövid első, relatíve hosszú hátsó túlnyúlás! Milyen gonosz, lapos, de jól áll az izmos hátnak a cápauszony, és milyen elegáns az Angel Eye!

És ott van még a keret nélküli ablak, meg a kis, az autó saját anyagából kiképzett szárnyacska hátul: fenevad ez, dehogy plázacicamobil.

Igazából nem is kupé

Igencsak nagy a zűrzavar manapság az autóiparban, ami a különböző karosszériaformák, kategóriák nevezéktanát illeti. Miközben egyre-másra teremnek az új kategóriák, a gyártók hajlamosak elfelejteni, mit is jelentenek a régi megnevezések. Ez például egy kupé:

Azaz coupé, azaz levágott, lecsapott tetővonalú autó. A tesztautó pedig – ugye – egyáltalán nem ilyen, szemmel is jól látható lépcsős háta van neki, a csomagtér ráadásul teljesen elkülönül a kabintól, a hátsó üveg nem nyílik a csomagtérfedéltől. Vagyis az 1-es Coupé igazából kétajtós szedán.

Mindegy, a BMW-nek elnézzük, mindig is keverte a dolgokat. Például egyszer régen gyártott valamit, ami inkább volt kupé, mint ez az Egyes. Azt meg úgy hívta: Touring, ami ugye a kombikat szokta jelölni inkább autóbuziul. Íme:

Csikós kolléga annak idején az 135i apropóján olyat szólt, hogy nagyon szűk a hátsó traktus, biztos nem megy bele könnyen a gyerekülés. Hát én kipróbáltam. Valóban nehezen megy be, úgy kell áttetriszezni a szűk nyíláson az előretolt első ülések támlája mögött, de ha végre beszuszakoltuk, valószínűtlenül messze tűnik el a hátsó pad öblében. Csaknem négyéves nagyobbik, csaknem másfél éves kisebbik lányom teljesen kényelmesen elfértek mögöttünk a kis BMW mélyén.

Felnőttek kicsit azért fognak hátul káromkodni. 18 deciméteres magasságommal magam mögött már csak úgy fértem el, ha térdeimet precízen beillesztettem a kemény első támla e célra kialakított mélyedéseibe. Úgy éreztem magam, mintha dísztoll lennék a tokomban. Viszont a csomagtér meglepően tágas, okosan alakították ki a belsejét, ráadásul a hátsó támlák dönthetők, akár fűnyírót is vihet a telekre az a kétszáz ló.

Meglepő módon tehát családi második autónak két gyerekig nálunk nagyon bevált az Egyes kupé. No de kit érdekel ez egy ilyen apró, sportos autónál? A lényeg: milyen vezetni?

Hogyan megyen? Lapozzon!

Totalcar értékelés - BMW 1 123d - 2008

9
TC

Kicsi, sportos, praktikus (nem röhög!), és remek móka minden vele töltött perc. Öt szép, kövér csillag jár neki, még ha a kék-fehér emblémát övező sajátos hazai mellékzönge okán le is köpik néha.

Az oldalról ajánljuk

A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
  • Hírek

A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt

Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.

április 8., 06:03
Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)
  • Hírek

Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)

Ha jót akarsz, kedd délutántól szerda hajnalig ne akarj átmenni Budáról Pestre vagy fordítva!

április 8., 09:42
Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!
  • Hírek

Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!

A konferencia idén a globális trendek hazai hatásaira fókuszál, különös tekintettel azokra a változásokra, amelyek már itt kopogtatnak az ajtón.

április 8., 08:29
A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett
  • Hírek

A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett

Csálén álló elem, karcok és égésnyom is maradt a visszahívásban javított Cybertruckon.

április 8., 07:10
2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján
  • Hírek

2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján

Ráfekszenek a villanyautózásra, de az eredeti tervhez képes óvatosabban.

április 8., 12:38
Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik
  • Hírek

Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik

A ROADPOL egész Európát érintő sebesség ellenőrzési kampányhoz kapcsolódva 24 órás Speedmarathon is lesz.

április 8., 11:13
Az Audi is leállította átmenetileg az USA-ba irányuló exportot
  • Hírek

Az Audi is leállította átmenetileg az USA-ba irányuló exportot

Várnak, helyzetet értékelnek.

április 8., 09:23
Összetört egy Corvette, egy papucs a gyanúsított
  • Hírek

Összetört egy Corvette, egy papucs a gyanúsított

Felugratott egy padkára, aztán egy ház oldalába fúrodott egy nő egy Corvette-tel.

április 8., 13:31
Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!
  • Hírek

Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!

A Teslák beépített kamerái azonnal bizonyítékot gyűjtenek.

április 7., 11:07
Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!
  • Hírek

Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!

Ha szeretnél látni élőben egy Mercedes 540K-t, egy 60-as évekbeli versenyautót, vagy akár csak egy Pagoda SL-t, akkor ne hagyd ki ezt az élményt.

április 8., 14:31
Leégett egy villanyautó Kajászón, vitte magával a házat is
  • Hírek

Leégett egy villanyautó Kajászón, vitte magával a házat is

Kigyulladt egy parkoló Hyundai Ioniq, a tűz pedig átterjedt a közeli lakóházra is.

április 7., 17:46
Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5
  • Hírek

Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5

A negatív dőlésű orrkialakítás a 90-es években eltűnt, de a legújabb modellekhez újra elővennék.

április 7., 09:54
Bérelt helye van a konditerem előtt
  • Tesztek

Bérelt helye van a konditerem előttTeszt: Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ Edition 1

Úgy ki van gyúrva, mint a srác, aki nem csak díszből veszi meg az éves kondibérletet.

április 8., 06:02
India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja
  • Hírek

India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja

Az európai autógyártók nagyot nyernének ezzel, a Tata és a Mahindra viszont csak vesztene.

április 8., 15:37
Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája
  • Hírek

Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája

A japán Red Bull Showrunon mentek vele egy kört.

április 7., 06:12
Őrült zsenik megalkották a világ legnagyobb Ladáját
  • Hírek

Őrült zsenik megalkották a világ legnagyobb Ladáját

A Garage 54 ismét szürreális projekttel jelentkezett.

április 7., 14:15
F1 kibeszélő: Tsunoda nem tett csodát, beszari a McLaren?
  • Hírek

F1 kibeszélő: Tsunoda nem tett csodát, beszari a McLaren?

A Japán Nagydíj végül többnyire unalmas vonatozásba fulladt, de ennek ellenére is bőven akad izgalmas beszédtéma a Forma-1 háza táján!

április 7., 17:07
Nem adnak üzemanyagot a 15 évesnél idősebb járműveknek a világ legszennyezettebb városában
  • Hírek

Nem adnak üzemanyagot a 15 évesnél idősebb járműveknek a világ legszennyezettebb városában

Európához hasonlóan ott is kitűzték a 2035-ös céldátumot.

április 7., 13:09
Brutál strapabírónak ígérik a legkeményebb Ford Rangert
  • Hírek

Brutál strapabírónak ígérik a legkeményebb Ford Rangert

Az eddigi legfickósabb Ranger 4,5 tonnát vontathat, nagy a gázlómélysége és több ponton masszívabb, mint a sima tesói.

április 7., 15:44
Pappas Auto 2025 Hunyadi út
  • Magazin

Pappas Auto 2025 Hunyadi út

április 8., 13:52
Kia EV6 e228 RWD GT-Line – 2025.
  • Tesztek

Kia EV6 e228 RWD GT-Line – 2025.

április 8., 14:54
Ford Ranger Super Duty - 2026.
  • Hírek

Ford Ranger Super Duty - 2026.

április 7., 14:01
F1 kibeszélő 2025 Japán Nagydíj
  • Hírek

F1 kibeszélő 2025 Japán Nagydíj

április 7., 15:28
Garage 54 Lada XXL
  • Hírek

Garage 54 Lada XXL

április 7., 12:12
Kigyulladt villanyautó Kajászón
  • Hírek

Kigyulladt villanyautó Kajászón

április 7., 15:00
Bemutató: Audi A6 Avant
  • Tesztek

Bemutató: Audi A6 Avant

április 7., 12:44