Vonzódni egy svédhez

2007.02.20. 08:11

Adatlap Volvo C30 T5 Summum - 2006

  • 2521 cm3-es,soros 5 hengeres benzines
  • 220 LE @ 6000 rpm
  • 320 Nm @ 1500 rpm
  • 6 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    6.7 másodperc
  • Végsebesség:
    240 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    8.7 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    0.0 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    0.0 l/100km
  • 9 700 000 Ft

A tíz hangszórós Premium audiorendszer remekül szól, és könnyen kezelhető. Aranyba kéne foglalni például annak a tervezőnek az agyát, aki kitalálta, hogy a klasszikusan tekergethető hangológombhoz olyan képernyőt kell rendelni, mint a régi rádiók analóg állomáskeresője. Sok Volvóban láttam már, de újra és újra megindít ez a kis retroizmus.

Hál' istennek a Volvo a C30-ban már nem erőlteti a nagyobb modellekből ismerős méltóságteljes és idegőrlő lassúsággal kiemelkedő navigációs képernyőt, az LCD itt viszonylag hamar felhajlik, és máris munkára kész. Lesz, ha majd egyszer egy gyári fejesnek el kell jönnie autóval Magyarországra, lehetőleg valahova vidékre. Utána biztos vesznek egy rendes rendszert, ez a hatszázezres cucc még nem tudja, hol van például Szár község a térképen.

No, de mindegy is, hol vagyunk, a motor mindenütt nagyszerű. A T5 jelzésű, alacsony turbónyomású, ám 2,5 liter feletti lökettérfogatú öthengeres turbómotor üresben ijesztően nehézkesen pörög fel, lassan reagál a gázpedál állásszögének változásaira - nagyon igyekszik megfelelni az Euro-IV-nek. Viszont menet közben, terhelés alatt ugyanez a lassú felpörgés már impozáns gyorsulást eredményez, mondjuk 100-ról 150-re, negyedikben. Vagy ötödikben. Vagy hatodikban.

Szinte mindegy. A váltó jó hosszú áttételezésű, hatodikban száznál kétezer körül forog, de a motor annyira nyomatékos, hogy egyáltalán nem érdekli, hol is áll a filigrán, de jó fogású kar. 1500-tól 4800-ig 320 Nm-ünk van, de természetesen e tartomány alatt és fölött sem kell elkeseredni. A motor már 1000-től erőlködés nélkül tol (ez városban hatodikban épp 50, ugye), és akár 6500-ig is lehet értelme kihúzatni. A nagyon látványosan veszélyes sportolást azért nem engedi a C30, a menetstabilizáló berendezés kikapcsolhatatlan. A kipörgésgátló viszont a fedélzeti számítógép menüjéből könnyen kiiktatható, így aztán gumit füstölni lehet, ralisan sodrósan kanyarodni nem.

Ha gumit nem is füstöltem, azért éltem a motor adta lehetőségekkel gyakran, mégis, alig fogyasztott. 1/3 város, 2/3 országút mellett, gyakori intenzív gyorsítással, élénk autózással is beérte átlagban kevesebb, mint tíz liter benzinnel száz kilométerre. A másfélszeresére számítottam.

Ez így együtt, a kellően közvetlen kormánnyal és a (feláras) kétcentis gyári ültetéssel életem egyik legharmonikusabban mozgó autóját alkotja. Városban, sztrádán, kihalt, kanyargós, trafimentes úton egyaránt remekül éreztem magam benne. Kiegyensúlyozatlan a teljesítményleadás, rossz úton teli gázzal gyorsítva kiszedegeti a kezemből a kormányt? Ki. Leszaggatja a vesémet, úgy ráz? Le. A 3000 felett észlelhető minimális, szúnyogszerű zümmögéstől eltekintve semmit nem hallani a motorból, annyira jól elszigetelték, sajnos? El. Nem fér el hátul semmi, még öt liter tejjel is kétszer kell fordulni a boltig? Hát persze. Mégis meg akarom tartani, nem kell más, ezzel akarok közlekedni életem végéig? Igen. Nagyon eltalálták a svédek, van ez így.

Más tökéletességek

Megállok, elmerengek: ritka, hogy ilyen magabiztos összhangot alkossanak alkatrészek négy keréken. Hol is éreztem már ilyet? Ezt a fura paradoxont, hogy minden hibája ellenére tökéletes? Mondjuk a százlovas Seat Arosában . A régi Octavia RS-ben . Az STi Imprezában , nyilván. A Ford StreetKÁ-ban . Legutóbb pedig talán a BMW 330 xd-ben .

Persze lehet, hogy csupán a Volvo hatékony PR-gépezetének áldozata lettem. Első tesztautónak ugyanis véletlenül sem az 1,6-os, százlovas, 1,2 tonnás világ szerencsétlenjét kaptuk, hanem a 220 lórős T5-ös Summum felszereltségű csúcsmodellt, azt is alaposan felspécizve. Sosem találnák ki, milyen árcédula fityeg majd rajta, ha az újságírók kiélték magukat vele, és a szalonba kerül.

Egy új Golf GTI alapára 7,9 millió, a 260 lóerős, villámgyors Mazda 3 MPS-é 8,08. Nézzük csak, mennyi lehet ez a csúcs-C30. Nyolc? Nem, nem, ennél a T5 alaplistaára is több. Kilenc? Nem, a Summum 9,5-ről indul. Hát akkor tizenegy? Nem, az extrákkal bizony ez az autó 12,135 millió forintba kerül. Négyszemélyes, háromajtós, 220 lóerős, fronthajtású. A 2,5 literes Impreza WRX STi 280 lóval és a hozzá kapcsolódó legendával elvihető 10,8-ért.

Volvo C30 T5 - 2007

Sajnos, el kell ismerni, akárhány forint is, ez így kerek. A C30 reménybeli kultuszautóként csak így ér valamit; turbómotorral, a kasztnitól eltérő színű légterelőkkel, sportfutóművel, drága hifivel, bőr-alu kormánnyal, gyári navigációval, gyári telefonnal. Még így is kimaradt ez-az. Például hiába vártam, hogy kipróbálhassam a BLIS nevű holttérfigyelő rendszert, ami a tükörházba épített kis lámpákkal jelzi, ha a kis beépített kamerák szerint van valaki az autó körüli sávokban - erre még 155 ezret kellene költeni. 200 ezer lenne a kulcsnélküli indítás, félmillió az automata váltó, és már össze is állítottunk egy 13 milliós négyüléses Volvót. Még két kilót rádobunk, és vihetjük a legerősebb Volvo kabriót, T5-ös C70-et. Esetleg megtartunk egymilliót, és hazagurulunk egy hétüléses dízel XC90-nel. De azokat sosem fogják úgy megnézni, mint ezt a csöpp kupét.

Egy 480-as tulajdonos és a C30

Lapos. Széles. Gyors. Egyedi. Érzésekre ható. Nálam kb. ez az öt ismérv, amelynek együttes fennállásakor képes vagyok rajongani egy autóért. Honda CRX, a Toyota MR2, a VW Scirocco, Alfa Spider, és még lehetne sorolni a példákat - elsősorban a '80-as évekből. Ilyen autó a Volvo 480-as is. Amikor tavaly nyáron megvettem az akkor 16 éves autót, egy elérhetetlennek tűnő álom teljesült.

Nem válnék meg a 480-asomtól. Még a több mint tizenkétszer drágább C30-asért sem. Hogy miért? Ha akad némi hasonlóság is köztük, a C30-as és a 480-as teljesen más világ. A C30-as csak nyomokban utal a 480-as formai jegyeire. Hiányzik a bukólámpa, rövidebb, keskenyebb és magasabb. Ami ugyebár nem tesz jót a sportosságnak. A 480-as a maga korában különlegesebb volt - úgy a Volvok, mint a többi autók között -, mint a C30-as ma.

Belül még nagyobb a különbség a 480-ashoz képest: ízléses, minden ízében high-tech beltér fogad. Az anyagok nagyon jók, messze a mai autóktól megszokott átlag felett. Jó hír, hogy ebben az autóban gyárilag olyan audiorendszer van, amely szükségtelenné tesz minden utólagos piszkálást. Ezt el tudnám viselni a 480-asban, de ezzel a C30-as belterére vonatkozó pozitív tulajdonságokat el is soroltam. Hiába a fantasztikus fogású bőrkormány, ha nem eléggé informatív, nem kapunk jelzéseket a futóműtől. Hiába a pazar és egyedi kialakítású középkonzol, ha hiányzik róla a turbo- és olajnyomás-mérő műszer és a töltésmérő, amelyek a 480-asban bizony nem parasztvakításképp funkcionálnak. Hiába az elektromosan állítható ülés, ha egy sportos autóhoz mérve magasan ülök.

Amennyire - számomra - szolidan sportos kívülről, annyira ádáz az utakon. Kipróbálhattam autópályán is: nem kérdés, a C30-as menetteljesítménye, vezethetősége minden szempontból jobb, fölényesen veri a 480-ast. A váltója halálpontos, a fékek dettó, a futóműre sem lehet egy szavam sem - mintha sínen száguldana. Mégis, a várthoz képest a vezetése meglehetősen steril - igaz, nem is kíván meg átlag feletti képességeket. Turbólyukat itt sem tapasztaltam, rendkívül eltalálták a svédek ezt is. Ne feledjük azonban: a két motor között több kategória és több mint húsz év különbség van, így hát most az almát hasonlítgatom a szőlőhöz.

Hogy miért ültem mégis örömmel vissza a 480-asba? Mert abban egyszerűen lélek van, egy őszinte autó. Minden ízéből süt, hogy kamaszlelkű felnőttek tervezték magukhoz hasonlóknak. A C30-as a maga nemében tökéletes mestermű, de már ravasz (és ügyes!) marketingesek befolyásolták megszületését. Fogyasztói termék, még ha sokkal kívánatosabb is, mint a legtöbb kortársa. Bár a designon érzek némi izzadtságszagot, miszerint illeszkedjen a trendbe és lógjon is ki belőle.

A 480-as ezzel szemben megjelenésekor sem volt tökéletes, pont azért, mert technikailag innovatívabb és kiforratlanabb volt '85-ben, mint a C30-as 2007-ben. Épp ezért lehetett és lehet szeretni. A fanatikusoknak. A C30-as nem a fanatikusok autója. A célközönsége szerintem elsősorban a '30-as yuppie-k, illetve azon tehetős, idősödő házaspárok, akiknek már nem számít az autó praktikuma. C30-ast jó ízlésű, gazdag sznob vesz, 480-ast az individualizmusát markánsabban felvállaló, kispénzű sznob.

Váradi Róbert

Totalcar értékelés - Volvo C30 T5 Summum - 2006

8
TC

Nagyon jó vezetni, nagyon minõségi, nagyon modern, és szerencsére nem is nagyon yuppie-s. Viszont bazi drága, akad pár apró hiba benne, és egyáltalán nem praktikus.

Az oldalról ajánljuk

Nagyon pórul járhat a Stellantis
  • Hírek

Nagyon pórul járhat a Stellantis

Ez a cég lehet a legnagyobb vesztese az amerikai vámbombázásnak.

április 1., 14:38
Macskamentás üléssel rukkolt elő a Honda, hogy jól érezze magát házi kedvencünk
  • Hírek

Macskamentás üléssel rukkolt elő a Honda, hogy jól érezze magát házi kedvencünk

Ha sikeres lesz, jön a kaparófaként szolgáló váltókar.

április 1., 15:38
Sebesség limitert építhetnek a gyorshajtók autóiba egy amerikai államban
  • Hírek

Sebesség limitert építhetnek a gyorshajtók autóiba egy amerikai államban

Bár az ötlet érdekesnek hangzik, több probléma is akad vele. Ennek ellenére sokan támogatják.

április 1., 13:41
Budapestre jön Izrael miniszterelnöke, kismillió lezárásra kell számítani szerdától vasárnapig
  • Hírek

Budapestre jön Izrael miniszterelnöke, kismillió lezárásra kell számítani szerdától vasárnapig

Érdemes megnézni mikor, hol lesz korlátozás.

április 1., 10:12
A motorra állított pezsgőspoharak a múlté, a tetőn álló kung fu mester most a divat
  • Hírek

A motorra állított pezsgőspoharak a múlté, a tetőn álló kung fu mester most a divat

Az autó vagy a Wing Tsun mester ügyesebb?

április 1., 12:43
A tárgyiasult modern burzsoázia
  • Tesztek

A tárgyiasult modern burzsoáziaTeszt: Renault Rafale 300 - 2024.

Az autóipar a megszokásokról és a trendekről szól, amelybe a Renault Rafale beleillik, de egy picit mégis más.

4 órája
Az év lúzere: kétszáz méter után a falban végezte a Mustang
  • Hírek

Az év lúzere: kétszáz méter után a falban végezte a Mustang

Az egyik kezével a telefonját fogva videót vesz fel, a másikkal pedig úgy fogja a kormányt, hogy egy vezetéstechnikai oktató azonnal sírva fakadna.

április 1., 09:22
Itt az Insteroid, a Hyundai „modern álomautója”
  • Hírek

Itt az Insteroid, a Hyundai „modern álomautója”

A tanulmány kívülről egy retró versenyautó és egy modern WRC raliautó szerelemgyerekének tűnik.

április 1., 17:14
Keressük Magyarország legrosszabb útszakaszát!
  • Közélet

Keressük Magyarország legrosszabb útszakaszát!

Tavaly a legrosszabb körforgalmat, idén pedig a legrosszabb útszakaszt keressük

április 1., 06:02
Az Isuzu elhozta a legízlésesebb pickup restomodot
  • Hírek

Az Isuzu elhozta a legízlésesebb pickup restomodot

A Délkelet-Ázsiára jellemző mindenes puttonyost gondolták újra.

március 31., 06:05
Musk terrorizmusnak nevezte a Rómában történt tűzesetet
  • Hírek

Musk terrorizmusnak nevezte a Rómában történt tűzesetet

Hétfőn nem csak Rómában, hanem Svédországban is megrongáltak két Tesla kereskedést.

április 1., 16:39
Így néz ki a rendőrautó, amit felkapott a tornádó
  • Hírek

Így néz ki a rendőrautó, amit felkapott a tornádó

A két tonnás Explorert játszi könnyedséggel hajította el a forgószél.

március 31., 06:05
Egységnyi pénzért rengeteg autót ad a legek Daciája
  • Tesztek

Egységnyi pénzért rengeteg autót ad a legek DaciájaBemutató: Dacia Bigster hybrid 155

700 literes csomagtartó, 1,8-as motor, ütős formaterv és 10 millió forintos ár. Hol itt az átverés?

április 2., 05:40
A magyar realitás teteje: a szívóbenzin
  • Tesztek

A magyar realitás teteje: a szívóbenzinTeszt: Hyundai i30 1.5 DPI

A válasz természetesen a használt autó, de az újak között egy átlagos családnak ennél többre nincs szüksége – pénze pláne.

április 1., 06:02
Drasztikus áresés a magyar villanyautóknál
  • Közélet

Drasztikus áresés a magyar villanyautóknál

Mennyi idősek a Használtautó.hu-n hirdetett autók? Mennyibe kerülnek? Hány forint egy benzines? És egy dízel? Vagy a hibrid? Netán az elekromos?

március 31., 06:41
Újra napirenden az alkoholzár
  • Hírek

Újra napirenden az alkoholzár

Változik a helyzet a hollandoknál?

március 31., 09:13
Berlin büszke: itt az új Tesla Model Y 2025 Juniper
  • Tesztek

Berlin büszke: itt az új Tesla Model Y 2025 Juniper

Ez most végre kész van.

március 31., 19:56
Baleset az M86-oson: nyerges vontató és személygépkocsi ütközött
  • Hírek

Baleset az M86-oson: nyerges vontató és személygépkocsi ütközött

A baleset a Szombathely felé vezető oldalon, a 133-134-es kilométer között történt.

március 31., 14:20
A legenyhébb jóslat, hogy eljött a világvége
  • Hírek

A legenyhébb jóslat, hogy eljött a világvége

Trump ráolvasással akadályozná meg az autók drágulását a vámemelések miatt.

március 31., 13:42
Közel 700 forintos benzin? Ez lett belőle
  • Hírek

Közel 700 forintos benzin? Ez lett belőle

Latin-Amerika fityiszt mutat elektromos autózásban Kelet-Közép-Európának.

március 31., 10:55
Visszatér a Volvo előző vezére
  • Hírek

Visszatér a Volvo előző vezére

Régi-új arc a Volvo élén.

március 31., 19:30
Tűz ütött ki egy római Tesla kereskedésnél, 17 autó teljesen kiégett
  • Hírek

Tűz ütött ki egy római Tesla kereskedésnél, 17 autó teljesen kiégett

A tűz okát még kutatják.

március 31., 15:10
Űridővel döntött rekordot az Aston Martin Valkyrie a Top Gear pályáján
  • Hírek

Űridővel döntött rekordot az Aston Martin Valkyrie a Top Gear pályáján

Az 1156 lóerős szörnyeteg 1 perc 9,6 másodperces időt futott.

március 31., 16:53
Unod már a kínai autókat? Erről ne maradj le!
  • Tesztek

Unod már a kínai autókat? Erről ne maradj le!Bemutató: Jaecoo 7 PHEV - 2025.

A gánti bauxitos talajon, természetes terepen nyúztuk a kínai Range Rovert, a plug-in hibridként is kapható Jaecoo 7-et.

március 31., 12:02
macskamentás ülés
  • Hírek

macskamentás ülés

április 1., 12:38
Bemutató: Dacia Bigster – 2025.
  • Tesztek

Bemutató: Dacia Bigster – 2025.

április 1., 15:49
Hyundai Insteroid
  • Hírek

Hyundai Insteroid

április 1., 16:11
XX. Oldtimer Show!
  • Infó

XX. Oldtimer Show!

április 1., 00:02