A legvidámabb koporsó

Caterham Roadsport SV

2008.05.28. 07:02

pirelli
Ez az írás a sajátunk. Nem valami angol, német, olasz magazintól vettük a cikket, ahogy errefelé szokás. Ó nem. Mi magunk szervezkedtünk mélben, kimentünk az angliai Caterhambe, reggel beültünk az autóba, vadul hajtottuk egy napig, fotóztunk, ordítottunk, majd elélveztünk, és visszavittük. Olvassák Magyarország első Caterham tesztjét!

Caterham-teszt videón

Ferrarit még csak-csak vezethet az ember Magyarországon, hiszen a Fiat, meg a Warm-Up olykor szervez jól sikerült tesztnapokat a Hungaroringen . Ugyanez a helyzet a Maseratival is. A Lamborghini a VW-hez tartozik, a szerencsésebb újságírók nagy ritkán megfoghatják a Gallardo kormányát. Még Aston Martin-próba is lehetséges, hiszen az a Fordhoz tartozik, sőt, Lotus-importőr is van idehaza.

De hogy valaki kipróbálhassa a legtisztább sportkocsi-párlatot, a Caterhamet, arra nincs lehetőség. Ilyen autót ugyanis Magyarországon közel lehetetlen forgalomba állítani, a Caterham pedig olyan pici gyár (évi 500 autóval), hogy eszébe sem jut márkaképviseletet nyitnia egy ilyen nehéz piacon.

Igen ám, de autós újságíró ugyanúgy nem halhat meg Super 7 vezetése nélkül, mint kifinomult alkoholista a 21 éves Lagavulin whisky kipróbálása előtt – ezt talán megértik. A Lagavulin már megvolt, és még alkoholistává sem kellett válnom. És emiatt a Super 7-telenség még fájóbb ponttá vált.

Persze itthon is bele lehet ülni mindenféle házilagos Super 7-replikákba , egyik közepes, a másik rosszabb. Super 7-nek csak az eredeti a jó, amit még Colin Chapman talált ki az ötvenes évek közepén. A Lotus licence alapján pedig csak egy cég készít Super 7-t – a Caterham. Ki kell hát jutnunk Surreybe, ha beledöglünk, akkor is – határoztuk el Bende Tibivel, a TC-lapigazgatóval.

Én a tesztautót szerveztem, ő a pénzt teremtette elő az útra, alapszinten jó munkát végeztünk. Egy kedd reggel, mondhatni, szinte kipihenten megkaptuk a Caterham-központban egy Roadsport SV kulcsait.

Mi olyan különleges ebben a kis görcsben?

Ha úgy vesszük, a Super 7 ötvenegy éve tartó legendája határos a csodával. Colin Chapmant, a Lotus alapítóját ugyanis kizárólag a versenyzés érdekelte, a vevőket kötelező nyűgnek tekintette, akik arra kellettek, hogy finanszírozhassa a mániáját. Ebben nagyon hasonlított Enzo Ferrarihoz. Ferrarival szemben viszont Chapman úgy vélte, hogy egy sportkocsi akkor a legjobb, ha a verseny megnyerése utáni másodpercben atomjaira hullik. Ha nem így történik, túl sok volt a tartalék a gépészetben, ergo túlsúlyt hurcolt, tehát biztosan nem volt annyira versenyképes, amennyire lehetett volna. A korai Lotusok emiatt könnyebbek voltak egy zacskó tamponnál, sérülékenyebbek a Kinder-tojásnál, múlékonyabbak egy szelet frissen grillezett marhahúsnál. Viszont mentek mint barom.

Mégis, a Lotus-legendát megalapozó kocsit, a Super 7-t ma is gyártják, közel ugyanabban a formában, igaz, modernebb motorokkal, fékekkel, váltóval, mint 1957-ben. Mi ez, ha nem örök élet? A Bogár nem élt ennyit. A Kacsa és a Mini sem. Mintha a Skoda Octavia mellett a 440-est is árulnák ma a POHU szalonjaiban, vagy még jobb, mintha a hatvanas évekbeli versenypályákon T-Fordból kialakított kétülésesek is indultak volna Ferrari 250 GTO-k ellen. És a T-Fordok nyertek volna. Egyszerűen hihetetlen.

A sokat látott Super 7, alias Caterham ma Lamborghinik, Ferrarik, Aston Martinok ellenében is megállja a helyét a pályán, ezt bizonyítja, hogy különféle kivitelei sorra a legütőképesebbeknek bizonyulnak mindenféle megmérettetésben. 1992-ben egy Caterham Jonathan Palmer Edition felállítja a szériaautók 0-96 km/h-ra való gyorsulási rekordját (3,44 s), 1999-ben egy R500 a pálya történetének addigi leggyorsabb köridejét futja a Nürburgring Nordschliefe szakaszán, 2004-ben az R500 Evo két rekordot is dönt egyszerre: 0-160-0-ra (nagy gáz, nagy fék) 10,97 s, 0-96-ra 3,14 s. Kell több? 2005-ben, a CAR magazin silverstone-i versenypályán folytatott tesztjén 15 modern szupersportkocsi ellenében egy Caterham CSR260 bizonyul a leggyorsabbnak. Egy fél évszázados konstrukció, ami nyüzüge, négyhengeres motorjával bedarálja az ezerhengeres, űrtechnikás lóerőgyárakat. Lol.

Angliában vagyunk, ezért is meglepő, hogy szikrázik a nap (otthon szakad az eső, juhé), de azért Adam Hall, a cég exporttevékenység-igazgatója – egyébként egy teljesen normális, Caterham-pólós brit srác – megmutatja, hogyan kell felszerelni a tetőt. Bizony, itt nincs nyolcmásodperces szervomotor-orgia á la Honda S2000, egykezes tetőfelrántás az MX-5 stílusában. Ezen az autón patentok ezrei várják életük értelmét, a feltépő kezet és az összekattintó ujjnyomást. Örülni kell, hogy egyáltalán van tető, hiszen ez a legtöbb Caterhamnél feláras extra. Ám a mi kocsink nem alapverzió.

Egyrészt egy Roadsport, tehát széria benne a tető. A hátsó vászon (csomagtérfedél, muhaha) felhajtása után az alatta levő rekeszben találjuk a tető összetekerve, mint valami ellopott Rolling Stones-posztert. Innen lehet felnyitni a két, hajlított csőből álló tetőkeretet, rásimítani a vásznat, majd patentolgatni szorgalmasan, meg tépőzárazni, meg feszíteni. A művelet felhasználó-barátságáról elég annyit, hogy Adam is csak nagyjából mutatta meg, hogyan kell, de ki nem feszítette a vásznat. Így is elment öt drága perc. Egyébként a kicsinek látszó csomagtartó meglepően jól használható. Persze ne képzeljünk ide rekesz sört, de közel annyi a hely, mint egy MX-5, vagy egy Fiat Barchetta farában. Pedig a Super 7-ből nézve azok ijesztő, óriási autóbuszok.

Szóval egy Roadsportunk van, méghozzá nem a gyengébbik, 125, hanem az erősebb, 150 lóerős kivitelű, 1,6-os Ford Sigma-motorral, fűtéssel (kétfokozatú a ventilátor, de fújás nélkül is eszeveszett meleget csinál), feláras bőrülésekkel, opcióként kapható nyomógombos indítással, négypontos övekkel. Közel sem légyköpködte tehénlepény tehát.

És ráadásul ez még SV-kivitel is. Caterham-terminológiában az SV a dagadt, a póznaszerű, esetleg szumóbirkózó alkatú emberek számára készített Super 7-t jelenti. Amelyik Caterham neve mellett SV-t látunk, az szélesebb, a tengelytávja nagyobb, kicsit magasabb is az eredeti receptúránál. Ezek a kocsik szélesített első futóművet kapnak, és a Caterham állítja, hogy éppoly kezesek, mint a vékonydongájúak. Az SV a Roadsport modell esetében 1500 fontot jelent pénzben és 25 kilogrammot súlyban. Egy kilónyi többlet-Caterhamet tehát 60 fontért, azaz tizennyolcezer forintért mérnek. Ennél talán a szarvasgomba, de még a Kobe Beef is olcsóbb.

Szóval mi a legpuhább, Rover-motoros Classic (105 LE) után következő eggyel nagyobb Caterhammel mentünk, annak is az erősebbik motoros kivitelével. Efölött jön még a Superlight (150 LE), a Superlight R400 (210 LE), az elöl nyomórudas futóműves, hátul független kerékfelfüggesztéses CSR (200 LE), illetve az R500 legújabb inkarnációja, közel 270 lóerős motorral. De azért a mi Roadsportunk minden volt, csak babapiskóta nem.

Még a cikk írásakor is üvöltöttem. Csak csendben, hogy meg ne zavarjak senkit. Odaát kiderül minden.

Az oldalról ajánljuk

Macskamentás üléssel rukkolt elő a Honda, hogy jól érezze magát házi kedvencünk
  • Hírek

Macskamentás üléssel rukkolt elő a Honda, hogy jól érezze magát házi kedvencünk

Ha sikeres lesz, jön a kaparófaként szolgáló váltókar.

43 perce
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-re
  • Események

Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap

Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!

március 28., 15:56
MERCEDES: helyre áll a világ rendje?
  • Hírek

MERCEDES: helyre áll a világ rendje?TC Híradó 146.

Ez a TC Híradó 146. adása!

március 28., 08:05
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
  • Hírek

Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták

A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.

március 28., 16:37
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
  • Hírek

Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában

Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.

március 28., 13:01
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
  • Hírek

Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi

Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.

március 28., 09:35
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
  • Hírek

Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!

A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!

március 28., 14:57
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
  • Hírek

Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió

A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.

március 28., 11:07
Indul az autóháború
  • Hírek

Indul az autóháború

Trump fejszével esett neki a piacnak.

március 27., 07:29
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
  • Hírek

Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más

Majdnem minden kontinensen mással készülnek.

március 27., 05:55
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
  • Hírek

Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”

Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.

március 28., 07:06
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
  • Hírek

Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota

Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.

március 27., 05:55
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
  • Hírek

Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke

Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.

március 29., 07:01
Hullára tört moslék 30+ millióért
  • Belsőség

Hullára tört moslék 30+ millióért

Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.

március 28., 17:12
Egy újabb eredetvizsgás kalamajka
  • Közélet

Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!

Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.

március 28., 06:00
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
  • Események

Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!

Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!

március 28., 17:07
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
  • Hírek

Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók

Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.

március 28., 06:00
A szőlőtőke mellől szedtük ki
  • Technika

A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.

Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.

március 29., 07:01
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos Vitara
  • Tesztek

Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.

Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.

március 27., 16:10
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
  • Hírek

Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán

A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.

március 27., 11:36
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
  • Hírek

Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek

A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.

március 27., 11:00
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
  • Hírek

Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub

A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.

március 27., 12:36
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
  • Hírek

Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont

Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.

március 27., 14:40
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
  • Hírek

Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk

Drágult a benzin és a gázolaj is.

március 27., 17:47
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
  • Hírek

Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t

A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.

március 27., 17:12
Klasszikusok a TC flottában
  • Égéstér

Klasszikusok a TC flottában

Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.

március 27., 14:11
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
  • Hírek

Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok

Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.

március 27., 10:26
AMTS 2025 – Nulladik nap
  • Közélet

AMTS 2025 – Nulladik nap

március 28., 10:14
Suzuki e Vitara - 2025.
  • Tanácsok

Suzuki e Vitara - 2025.

március 27., 12:53