Toszkána jó hely. Kellemes klíma, gyönyörű táj, remek utak, finom kaják, még finomabb borok, lenyűgöző mediterrán építészet. Számtalanszor voltam már itt autóbemutatón: ilyen környezetben a jókedvű újságíró biztos engedékenyebb az új modellekkel szemben, gondolják a gyártók. A Fiestát is itt vezettem, és tetszett, de nem Toszkána miatt. Ózdon is tetszett volna.
Leszálltunk Grosseto apró repterén, kiléptünk a terminál kapuján, és a napsütésben várt ránk pár tucat vagány kis új Ford. Három-négyszáz kilométeren át hajthattuk az új Fiestát, illetve Fiestákat. Első nap ötajtós dízel Ghiával, második nap háromajtós benzines Sporttal mentünk. Ég és föld – mindkettő jó kis autó, de egészen máshogy.
Az új Fiesta szép autó, és jól illeszkedik a mai Fordok sorába. Kicsit aránytalan, orrnehéz formáját remekül sikerült eltüntetni élekkel, ívekkel, domborításokkal, homorításokkal. Persze marketingnyelvül ez sokkal tudományosabban hangzik. Mutatom:
„A kinetikus dizájn nem egyszerűen a dizájn átmásolása az egyik autóról a másikra; minden modell az alapvető formatervezési elemek új értelmezése. Egy kinetikus kisautó a formanyelv különböző elemeit és különböző mértékben hangsúlyozhatja, mint egy nagyobb modell."
Martin Smith, a Ford of Europe dizájnvezére
Ghia 1.6 TDCI
A Ford zavarba ejtően sok fényezést, kárpitot, belső hangulatot kínál az új Fiestához. De mind közül ez a legelegánsabb: bézs festés világos beltérrel, vajszínű bőrülésekkel. Hogy pontosan mit is fed le a Ghia jelzés a tesztautó számtalan extrájából, még nem tudjuk (majd a magyar ár- és felszereltségi lista elkészülte után derül ki), de volt a kocsiban vagy hét légzsák (elsőként a kategóriában térdlégzsák is), szépen szóló szép rádió, 3,5 mm-es jack és USB-bemenettel, volt automata világítás, ablaktörlő, volt kulcs nélküli nyitás-indítás. Nem sok mindent találni a Mondeo extralistáján, ami ne lenne rendelhető a Fiestához is. Csak abban több a hely.
Már a Fiestával azonos alapokra épített unokatestvér, a Mazda2 próbálgatásakor egyértelművé vált: ezek a kocsik nem híznak fel az alsó-középkategória súlycsoportjába, mint a Clio, a 207-es Peugeot, a Grande Punto, hanem legújabb inkarnációjukban is megmaradnak kisautónak, mint mondjuk a Corsa. Hátul nem kínálnak annyi helyet, mint egykori versenytársaik – 181 centivel bizony már nyűgös voltam magam mögött –, a 295 literes csomagtérről pedig még a Ford is csak annyit mond, hogy ez a legnagyobb puttony a világon – a Fiesták közül. Ellenben könnyűek, fürgék és cukik.
És mivel könnyűek, fürgék és cukik, nem kell beléjük túl nagy motor. Az új Fiesta 1,25 (60 és 82 lóerős változat), 1,4 (96 LE) és 1,6 literes (120 LE) benzinmotorokkal, valamint 1,4 (68 LE) és 1,6 literes (90 LE) dízelekkel készül. Ez a bézs Ghia történetesen a sokszor megénekelt 90 lovas, 1,6-os, PSA-eredetű dízelmotort viselte orrában. Nem kirobbanóan, de megbízhatóan, könnyedén, erőlködés nélkül gyorsul vele az autó.
Az új Fiesta nemcsak kívül szép, belül is. Akarják hallani marketingnyelvül?
„Az új Fiesta belső tere kvantumugrást hoz a kinetikus dizájn elemeiben. Ezt a fajta vizuális innovációt – azaz a belső tér formanyelvének szoros összekapcsolását a külső dizájnnal – véleményünk szerint egyetlen más márka sem valósítja meg."
Niko Vidakovic, a Ford of Europe vezető belső formatervezője
És van dízel kisautó kerregés nélkül! A Fiesta elképesztően csendes volt, 140-nél tűnt fel, hogy se szél, se futómű, se motor, csak a zene van. A társamul szegődött kolléga (ezeken a tesztutakon mindig párban autózunk) kifogásolta is, milyen halk, kényelmes, puha a Fiesta. Ha jól emlékszem, a steril szót használta. Lehet, de én a mindennapokban bizony kedvelem a higiéniát.
Hummer helyett?
32 év alatt 32 millió eladott Fiesta. A sajtóanyag első oldalai azt bizonygatják, milyen remekül alkalmas az új Fiesta arra, hogy megfeleljen a vevői elvárásoknak – lakjon bár az a vevő Sanghajban, Detroitban vagy épp Törökszentmiklóson. És gyártsák bár Kölnben, Valenciában vagy Nankingban, az új Fiesta ugyanazt a minőséget produkálja majd minden piacon. Déja vu-m van: 1993-ban a Mondeo első szériájának bemutatásakor hangsúlyozták ennyire, milyen jó is az, ha a világon mindenhol el tudják adni ugyanazt a kocsit.
Na jó, majdnem ugyanazt: Kínában kicsit lágyabb a felfüggesztés, ott szeretik, ha kissé puha a futómű. De ettől eltekintve a Ford úgy véli, az emelkedő olajárak, a növekvő környezettudatosság, az egyre intenzívebben fogyasztó új ázsiai piacok mind kedveznek a Fiestának. A stílusos, kényelmes, kicsi, takarékos kocsi szerintük mindenütt jól fogy majd. Külön kiemelték, hogy az amerikai piac mekkorát változott manapság, a V8-as SUV-k helyett sokkal kisebb, olcsóbb, takarékosabb kocsikat keresnek manapság. Úgy legyen, a világ sokat nyerne, ha az F150-eseket, Escalade-eket, Hummereket spórolós, fürge Fiesták szorítanák le az amerikai utakról.
A fentiek marketingnyelvül
„Az új Ford Fiesta lesz a mérce a tekintetben, hogy csodálatos globális forrásaink kiaknázásával olyan járművet készítsünk, amelyet a vevőink akarnak, és értékelnek is. Mivel a kiskategóriában az értékesítések lendületesebben nőnek, mint a teljes iparág átlaga, építhetünk arra, hogy az Európában a kisautók terén birtokolt erőnk révén a kiskocsik új generációját kínálhatjuk a nagyon igényes vásárlók új generációjának."
Alan Mulally, elnök-vezérigazgató, Ford Motor Company
„Fasza kis autó ez a Fiesta, veszik majd a jupik, mint a cukrot!" Rácz Tamás, újságíró, Totalcar

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Frissült a Toyota Corolla Európában
A modell külseje és belseje is megújult kissé.
- Hírek
Csütörtökön lélektani határ alá csökkenhet a 95-ös benzin átlagára
Az autósok nagy örömére 2025 kezdete óta folyamatosan csökken az üzemanyagok átlagára.
- Hírek
Rendőrautó előtt, iskola mellett nem átengedni egy gyereket a zebrán – hiba
Két sofőr már tudja: meglepően súlyos büntetés is járhat azért, ha nem állsz meg a zebránál
- Hírek
Trump terroristáknak bélyegezné a Teslát támadókat, Musk szerint Soros
Aki nincs velük, az ellenük van.
- Hírek
Pöttöm mopedautót mutatott a Toyota, ebben látják a városi mikromobilitás jövőjét2025 Kenshiki Fórum
Lényegében terveztek egy elektromos mopedautót, aminek a formája elég különc.
- Hírek
Gyorsabb töltéssel, áramvonalasabb külsővel és új beltérrel támad a frissített Toyota bZ4X2025 Kenshiki Fórum
Bár csak 2022-ben jelent meg a bZ4X, a Toyota máris frissítette.
- Hírek
Visszatért a Toyota Urban Cruiser, és félig egy Suzuki2025 Kenshiki Fórum
A Suzuki és a Toyota közös munkájából született az új Urban Cruiser.
- Közélet
Ki venné meg a Teslát, ha csődbe menne?
Vad találgatások kezdődtek a gyártó lejtmenete után.
- Hírek
Idén is autómentes lesz a pesti rakpart a hétvégéken
A március 15-16-i lesz az első hétvége, amikor lezárják a rakpartot.
- Hírek
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.
- Hírek
Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal
Maga az elnök is elismerte, hogy az intézkedések valóban megemelhetik az inflációt, de szerinte ez hosszú távon nem lesz probléma.
- Hírek
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.
- Hírek
Nehéz zsebek: 100 ezer forintot lopott autómosókból egy fiatal
24 órán belül elfogtak.
- Közélet
Vannak dolgok, amiket sosem szabadna vegyíteni!
A gyorshajtás és az elsőbbségadás elmulasztása önmagukban is vezető baleseti okok. Hát még akkor, ha vegyülnek egymással!
- Hírek
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.
- Hírek
Bemutakozott az elektromos Toyota C-HR+2025 Kenshiki Fórum
Az autó elvileg a hagyományos C-HR testvére, de belül teljesen mások.
- Tesztek
Ennél németebb új Opelt nem kaphatszMenetpróba: Opel Grandland PHEV - 2025
Akinek kevés a háromhengeres, vagy nem akar elektromosat, tökéletes opció a PHEV, amit végre vezethettünk is.
- Hírek
A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt
Elmondásuk szerint az anyacég segítsége nélkül éveken belül lehúzhatják a rolót.
- Hírek
Bejelentették: új vezérigazgató a Nissan élén
Sejteni lehetett, hogy a Honda-Nissan együttműködés kudarca után Makoto Uchida repül. Megvan az utódja.
- Hírek
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.
- Hírek
Teherautónak csapódott, majd annak platóján landolt egy motoros Amerikában
Mérföldeken át vitte is tovább a szerencsétleül járt motorost.
- Hírek
Gigantikus befektetésre készül a Ford Európában
A cél az egyszerűsítés, a költségcsökkentés és a hatékonyság növelése.
- Hírek
Csoda, hogy csak ekkora bajt csinált a részeg kamionos
Az M7-es autópálya egyik pihenőjét zúzta le a horvát sofőr.
- Olajdoktor
Eszi az olajat a Hyundai, rossz olajat töltött bele a márkaszerviz?
A legutolsó szerviz után hirtelen megnőtt az olajfogyasztás. A beletöltött olaj, vagy más lehet a gond?
- Hírek
Szeretnél egy világbajnok F1-es autót? Most vehetsz egyet magadnak!
A csapat 2009-ben történelmet írt azzal, hogy fennállása egyetlen szezonjában azonnal világbajnok lett.
