Erről az autóról csak jót olvastam eddig. És tudom: ennek az autónak valóban kivételesen jónak kell lennie, hiszen az előző Fiesta is szuper kis kocsi volt, max egy pöttyet unalmas. Az új könnyebb, a formájával tényleg nincs sok baj. Itt a fejesugrás az első tesztbe.
Nem tudom, találkoztak-e már az életben olyan hírességgel, akiért amúgy rajongani szokás a képernyő (avagy mozivászon, monitor) előtt ülve. Ugye, hogy élőben mennyivel ráncosabb egyik-másik sztár? Dobó Kata szemölcse is sokat erősödik három dimenzióban, a századik életévén azért még innen levő, a médiafelületeken viszont alig negyvennek tűnő Medveczky Ilona pedig a fürdőben igazi, hidrogénezett, anorexiás dédinek néz ki. És ha érte önöket olyan szerencse (nem hinném, hogy sokak részesültek ilyenben), hogy Halle Berry mellett állhattak valami filmes díjkiosztó utáni partin, kicsivel azt követő időszakban, amikor a Világ Legjobb Nőjének mondott illető már elfogyasztotta az adag chilis babot – nos, talán kiderült, hogy az ő bélműködése is éppolyan, mint az önök nyilvánvalóan alantasabb fiziológiája.
Az egészből az a tanulság, hogy nem szabad óriási elvárásokkal nekiindulni senkinek és semminek. Nekem mindig azok a bulik sikerültek a legjobban, amikre nem akartam elmenni. Viszont sokszor éreztem magam pocsékul a társaságban, amikor heteken át készültem a bulizásra. Az új Fiestával is pontosan ez történt. Ha a Ford nemtörődöm arccal, a falnak dőlve, félig leégett, mezítlábas Caporallal a szája sarkában odaveti elém a porba – „Nesze, itt a legújabb minim, vigyed!” –, tán belehaltam volna a tömör gyönyörbe.
De a Ford nem így tett. Hanem úgy, mint Gyurcsány és Orbán. Óriásit ígért. Konkrétan olyasfélét motyogott a Caporal-mentes, fogselyemmel makulátlanra pucolt, mentoltisztára öblögetett úriemberi szájával, ráadásul szépen, artikuláltan, hogy mindenki jól értse: az új Fiesta akkora jelentőségű autó lesz, mint a T-Ford volt 1908-ban. Mondjuk előre tudható volt, hogy ez sületlenség, mert akkora jelentőségű autó már sosem lesz, mint a T-Ford. Hiszen az tette autótlan társadalomból autós társadalommá a világot. Ilyet nem lehet megismételni.
Tudtuk előre, hogy túlozni fog a Fiesta bejelentésekor a cég, hiszen sokat dolgozott vele, minden szögből körüljárta, reszelgette, polírozgatta, méltán érzi, hogy tisztességesen elvégezte a házi feladatot. Még a „Ford Béla − otthoni munka – IV. C.” feliratú vinyettát is kicserélte a házi feladatos füzeten, mert a széle már kicsit szakadt volt. Ám a korrektül végrehajtott munka még egy kis plusz rálapátolással sem elég ma ebben a szegmensben. Kisautón kis profit realizálódik, és hogy a kis realizálódásból sok pénz legyen, sokat kell az ilyenből eladni. A harc ezen a szinten minimum öldöklőnek mondható.
Az előző Fiestát imádtam. Élvezetes, méretét meghazudtolóan tágas, ügyesen kialakított, korrekt árú kiskocsi volt. Alapkiviteleit a fillérbaszó pénzügyi részleg alaposan elrontotta ugyan szörnyű műanyagokkal, elspórolt zajszigeteléssel, az emberi test formáját csak közelítőleg figyelembe vevő ülésekkel. Ám egy korrekt felszereltségű Fiesta mindig is szuper választás volt. Ma is az, ha még találnak a kifutó példányokból.
Képzelhetik, mennyire vártam az új Fiestát. Ha nem bökte volna még ki az autóbuzulásra hajlamos olvasók szemét, akkor most felhívnám rá a figyelmet: ez egy Mazda2. Nézzék meg a kocsi alapformáját, az ablakok vonalát, a kaszni méretét, egyáltalán, mindent. És persze tudjuk is, hogy a két modell közeli rokon, nem is kell okkult módon, szemmércével észrevenni a hasonlóságokat. A Mazda2-t pedig nagyon szeretjük, könnyű, fürge, kezes, legnagyobb baja a sok rideg műanyag és a kemény rugózás. De e kettő eltörpül a típus erényihez képest.
Az új Fiesta nagy javulás az elődhöz viszonyítva, de akad a kezében jobb lap is: a Mazda2-nél is ígéretesebb. Az elődnél könnyebb, ügyesebb formájú – bár például Zirig kollégának kifejezetten nem tetszett a formája –, a zajcsillapítását is kiválónak ígérték. A Mazda2-höz viszonyítva feltűnik a részletgazdagság, az otthonosabb belső, az igényesebb műanyagok (puha a műszerfal is!), miközben a fundamentumok ugyanazok. Irány a sztratoszféra, kicsi Ford, születésed pillanatában befutottál.
Aztán megkaptuk a tesztautót, izgalomtól cserepes szájjal beleültem, és a korábban hónapokon át felhalmozott lendülettől hajtva percekig úúúú-ztam meg áááá-ztam. Majd elindultam haza, a kandallómeleg tudatban, hogy lám, a világ jó irányba megy, meg lehet őrizni 2009-ben is a ropogósan friss menettulajdonságokat, úgy, hogy egy nem túl drága kiskocsi gyönyörű és kényelmes is tud lenni.
Ekkor kicsit már zavart a hang. Tudják, van a fogorvosnak az a fogkőleszedő, buzogányfejű szerszáma, ami lassabban forog a fúrónál, és morogva rezgeti az ember fejét, amikor a doki erőből a zománchoz nyomja. Nos, volt egy ilyen hang a Fiestában is, igaz, legalább nem rezgetett, és annyira azért nem volt erős. De kellemesnek nem mondtam volna. Később kinyomoztam, hogy egyedi hiba lehetett a bizonyos fordulatokon jelentkező erős zörej. Mivel mi (amennyiben el tudunk vonatkoztatni a konkrét hibától) az adott típust teszteljük, nem az adott példányt, ezért ilyen összeszerelési gondokkal ritkán foglalkozunk. De akadt később még néhány zavaró jelenség, ezért ezeket külön keretes részben gyűjtöttem csokorba.
Hozza-e a fiestás csillogást az új is? Lapozzanak, megtudják.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Frissült a Toyota Corolla Európában
A modell külseje és belseje is megújult kissé.
- Hírek
Rendőrautó előtt, iskola mellett nem átengedni egy gyereket a zebrán – hiba
Két sofőr már tudja: meglepően súlyos büntetés is járhat azért, ha nem állsz meg a zebránál
- Hírek
Trump terroristáknak bélyegezné a Teslát támadókat, Musk szerint Soros
Aki nincs velük, az ellenük van.
- Hírek
Gyorsabb töltéssel, áramvonalasabb külsővel és új beltérrel támad a frissített Toyota bZ4X2025 Kenshiki Fórum
Bár csak 2022-ben jelent meg a bZ4X, a Toyota máris frissítette.
- Közélet
Ki venné meg a Teslát, ha csődbe menne?
Vad találgatások kezdődtek a gyártó lejtmenete után.
- Hírek
Csütörtökön lélektani határ alá csökkenhet a 95-ös benzin átlagára
Az autósok nagy örömére 2025 kezdete óta folyamatosan csökken az üzemanyagok átlagára.
- Hírek
Idén is autómentes lesz a pesti rakpart a hétvégéken
A március 15-16-i lesz az első hétvége, amikor lezárják a rakpartot.
- Hírek
Visszatért a Toyota Urban Cruiser, és félig egy Suzuki2025 Kenshiki Fórum
A Suzuki és a Toyota közös munkájából született az új Urban Cruiser.
- Hírek
Pöttöm mopedautót mutatott a Toyota, ebben látják a városi mikromobilitás jövőjét2025 Kenshiki Fórum
Lényegében terveztek egy elektromos mopedautót, aminek a formája elég különc.
- Hírek
Bemutakozott az elektromos Toyota C-HR+2025 Kenshiki Fórum
Az autó elvileg a hagyományos C-HR testvére, de belül teljesen mások.
- Hírek
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.
- Tesztek
Ennél németebb új Opelt nem kaphatszMenetpróba: Opel Grandland PHEV - 2025
Akinek kevés a háromhengeres, vagy nem akar elektromosat, tökéletes opció a PHEV, amit végre vezethettünk is.
- Közélet
Vannak dolgok, amiket sosem szabadna vegyíteni!
A gyorshajtás és az elsőbbségadás elmulasztása önmagukban is vezető baleseti okok. Hát még akkor, ha vegyülnek egymással!
- Hírek
A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt
Elmondásuk szerint az anyacég segítsége nélkül éveken belül lehúzhatják a rolót.
- Hírek
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.
- Hírek
Nehéz zsebek: 100 ezer forintot lopott autómosókból egy fiatal
24 órán belül elfogtak.
- Hírek
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.
- Hírek
Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal
Maga az elnök is elismerte, hogy az intézkedések valóban megemelhetik az inflációt, de szerinte ez hosszú távon nem lesz probléma.
- Hírek
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.
- Hírek
Csoda, hogy csak ekkora bajt csinált a részeg kamionos
Az M7-es autópálya egyik pihenőjét zúzta le a horvát sofőr.
- Olajdoktor
Eszi az olajat a Hyundai, rossz olajat töltött bele a márkaszerviz?
A legutolsó szerviz után hirtelen megnőtt az olajfogyasztás. A beletöltött olaj, vagy más lehet a gond?
- Hírek
Szeretnél egy világbajnok F1-es autót? Most vehetsz egyet magadnak!
A csapat 2009-ben történelmet írt azzal, hogy fennállása egyetlen szezonjában azonnal világbajnok lett.
- Hírek
Gigantikus befektetésre készül a Ford Európában
A cél az egyszerűsítés, a költségcsökkentés és a hatékonyság növelése.
- Hírek
Teherautónak csapódott, majd annak platóján landolt egy motoros Amerikában
Mérföldeken át vitte is tovább a szerencsétleül járt motorost.
- Hírek
Bejelentették: új vezérigazgató a Nissan élén
Sejteni lehetett, hogy a Honda-Nissan együttműködés kudarca után Makoto Uchida repül. Megvan az utódja.
