Halle Berry egy istennő − de...

2009.01.12. 01:23

Adatlap Ford Fiesta Ghia - 2008

  • 1399 cm3-es,soros 4 hengeres dízel
  • 68 LE @ 4000 rpm
  • 160 Nm @ 2000 rpm
  • 5 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    14.9 másodperc
  • Végsebesség:
    162 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    4.2 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    5.3 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    3.5 l/100km
  • 3 775 000 Ft

Erről az autóról csak jót olvastam eddig. És tudom: ennek az autónak valóban kivételesen jónak kell lennie, hiszen az előző Fiesta is szuper kis kocsi volt, max egy pöttyet unalmas. Az új könnyebb, a formájával tényleg nincs sok baj. Itt a fejesugrás az első tesztbe.

Nem tudom, találkoztak-e már az életben olyan hírességgel, akiért amúgy rajongani szokás a képernyő (avagy mozivászon, monitor) előtt ülve. Ugye, hogy élőben mennyivel ráncosabb egyik-másik sztár? Dobó Kata szemölcse is sokat erősödik három dimenzióban, a századik életévén azért még innen levő, a médiafelületeken viszont alig negyvennek tűnő Medveczky Ilona pedig a fürdőben igazi, hidrogénezett, anorexiás dédinek néz ki. És ha érte önöket olyan szerencse (nem hinném, hogy sokak részesültek ilyenben), hogy Halle Berry mellett állhattak valami filmes díjkiosztó utáni partin, kicsivel azt követő időszakban, amikor a Világ Legjobb Nőjének mondott illető már elfogyasztotta az adag chilis babot – nos, talán kiderült, hogy az ő bélműködése is éppolyan, mint az önök nyilvánvalóan alantasabb fiziológiája.

Az egészből az a tanulság, hogy nem szabad óriási elvárásokkal nekiindulni senkinek és semminek. Nekem mindig azok a bulik sikerültek a legjobban, amikre nem akartam elmenni. Viszont sokszor éreztem magam pocsékul a társaságban, amikor heteken át készültem a bulizásra. Az új Fiestával is pontosan ez történt. Ha a Ford nemtörődöm arccal, a falnak dőlve, félig leégett, mezítlábas Caporallal a szája sarkában odaveti elém a porba – „Nesze, itt a legújabb minim, vigyed!” –, tán belehaltam volna a tömör gyönyörbe.

De a Ford nem így tett. Hanem úgy, mint Gyurcsány és Orbán. Óriásit ígért. Konkrétan olyasfélét motyogott a Caporal-mentes, fogselyemmel makulátlanra pucolt, mentoltisztára öblögetett úriemberi szájával, ráadásul szépen, artikuláltan, hogy mindenki jól értse: az új Fiesta akkora jelentőségű autó lesz, mint a T-Ford volt 1908-ban. Mondjuk előre tudható volt, hogy ez sületlenség, mert akkora jelentőségű autó már sosem lesz, mint a T-Ford. Hiszen az tette autótlan társadalomból autós társadalommá a világot. Ilyet nem lehet megismételni.

Tudtuk előre, hogy túlozni fog a Fiesta bejelentésekor a cég, hiszen sokat dolgozott vele, minden szögből körüljárta, reszelgette, polírozgatta, méltán érzi, hogy tisztességesen elvégezte a házi feladatot. Még a „Ford Béla − otthoni munka – IV. C.” feliratú vinyettát is kicserélte a házi feladatos füzeten, mert a széle már kicsit szakadt volt. Ám a korrektül végrehajtott munka még egy kis plusz rálapátolással sem elég ma ebben a szegmensben. Kisautón kis profit realizálódik, és hogy a kis realizálódásból sok pénz legyen, sokat kell az ilyenből eladni. A harc ezen a szinten minimum öldöklőnek mondható.

Az előző Fiestát imádtam. Élvezetes, méretét meghazudtolóan tágas, ügyesen kialakított, korrekt árú kiskocsi volt. Alapkiviteleit a fillérbaszó pénzügyi részleg alaposan elrontotta ugyan szörnyű műanyagokkal, elspórolt zajszigeteléssel, az emberi test formáját csak közelítőleg figyelembe vevő ülésekkel. Ám egy korrekt felszereltségű Fiesta mindig is szuper választás volt. Ma is az, ha még találnak a kifutó példányokból.

Képzelhetik, mennyire vártam az új Fiestát. Ha nem bökte volna még ki az autóbuzulásra hajlamos olvasók szemét, akkor most felhívnám rá a figyelmet: ez egy Mazda2. Nézzék meg a kocsi alapformáját, az ablakok vonalát, a kaszni méretét, egyáltalán, mindent. És persze tudjuk is, hogy a két modell közeli rokon, nem is kell okkult módon, szemmércével észrevenni a hasonlóságokat. A Mazda2-t pedig nagyon szeretjük, könnyű, fürge, kezes, legnagyobb baja a sok rideg műanyag és a kemény rugózás. De e kettő eltörpül a típus erényihez képest.

Az új Fiesta nagy javulás az elődhöz viszonyítva, de akad a kezében jobb lap is: a Mazda2-nél is ígéretesebb. Az elődnél könnyebb, ügyesebb formájú – bár például Zirig kollégának kifejezetten nem tetszett a formája –, a zajcsillapítását is kiválónak ígérték. A Mazda2-höz viszonyítva feltűnik a részletgazdagság, az otthonosabb belső, az igényesebb műanyagok (puha a műszerfal is!), miközben a fundamentumok ugyanazok. Irány a sztratoszféra, kicsi Ford, születésed pillanatában befutottál.

Aztán megkaptuk a tesztautót, izgalomtól cserepes szájjal beleültem, és a korábban hónapokon át felhalmozott lendülettől hajtva percekig úúúú-ztam meg áááá-ztam. Majd elindultam haza, a kandallómeleg tudatban, hogy lám, a világ jó irányba megy, meg lehet őrizni 2009-ben is a ropogósan friss menettulajdonságokat, úgy, hogy egy nem túl drága kiskocsi gyönyörű és kényelmes is tud lenni.

Ekkor kicsit már zavart a hang. Tudják, van a fogorvosnak az a fogkőleszedő, buzogányfejű szerszáma, ami lassabban forog a fúrónál, és morogva rezgeti az ember fejét, amikor a doki erőből a zománchoz nyomja. Nos, volt egy ilyen hang a Fiestában is, igaz, legalább nem rezgetett, és annyira azért nem volt erős. De kellemesnek nem mondtam volna. Később kinyomoztam, hogy egyedi hiba lehetett a bizonyos fordulatokon jelentkező erős zörej. Mivel mi (amennyiben el tudunk vonatkoztatni a konkrét hibától) az adott típust teszteljük, nem az adott példányt, ezért ilyen összeszerelési gondokkal ritkán foglalkozunk. De akadt később még néhány zavaró jelenség, ezért ezeket külön keretes részben gyűjtöttem csokorba.

Hozza-e a fiestás csillogást az új is? Lapozzanak, megtudják.

Az oldalról ajánljuk

Itt a vadiúj Mercedes CLA, akár 792 kilométeres elektromos hatótávval
  • Hírek

Itt a vadiúj Mercedes CLA, akár 792 kilométeres elektromos hatótávval

A generációváltással kívül és belül is megújult modell tisztán elektromos és hibrid hajtáslánccal is elérhető lesz.

március 14., 10:33
Ilyen használt autóra vágynak a munkáshitelesek
  • Hírek

Ilyen használt autóra vágynak a munkáshitelesek

Nem a BMW a legfontosabb.

március 14., 06:04
Jövőre érkezik a Skoda hétszemélyes villanyautója
  • Hírek

Jövőre érkezik a Skoda hétszemélyes villanyautója

Már pár apró részletet láthatunk a külsejéről.

március 14., 06:04
A végtelenbe és tovább! A sztratoszférába lőtte a fekvőrendőr a gyorshajtót
  • Hírek

A végtelenbe és tovább! A sztratoszférába lőtte a fekvőrendőr a gyorshajtót

A fehér autó több métert repült a levegőben, majd felborult.

március 14., 12:07
Ezen a héten indul a 2025-ös Forma-1-szezon!
  • Égéstér

Ezen a héten indul a 2025-ös Forma-1-szezon!

Látványos, de tartalmilag szegényes autóbemutató után indul a Forma-1 idei szezonja, kollágink pedig személyesen jelen voltak a nagyszabású eseményen, Londonban.

március 14., 09:15
Érkezhet a Porsche következő fejős tehene, egy új SUV
  • Hírek

Érkezhet a Porsche következő fejős tehene, egy új SUV

Méghozzá hibrid és hagyományos hajtáslánccal.

március 14., 09:58
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
  • Gumidoktor

Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...

Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?

március 13., 16:45
A követési távolságról
  • Közélet

A követési távolságról

Jobb lesz az autósoknak, ha másodpercben mérik a rendőrök a követési távolságot. Elvileg igen, a gyakorlat meg majd kialakul.

március 14., 06:04
73 éves, de nincs vele bírás: újra volán mögé ült a 92 évre eltiltott sofőr
  • Hírek

73 éves, de nincs vele bírás: újra volán mögé ült a 92 évre eltiltott sofőr

Az autó nem jogosítvánnyal megy. Ez az ismert mondás valószínűleg az életfilozófiája a 73 éves ausztrál bácsinak.

március 14., 13:51
A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt
  • Hírek

A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt

Elmondásuk szerint az anyacég segítsége nélkül éveken belül lehúzhatják a rolót.

március 13., 06:06
Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal
  • Hírek

Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal

Maga az elnök is elismerte, hogy az intézkedések valóban megemelhetik az inflációt, de szerinte ez hosszú távon nem lesz probléma.

március 13., 06:06
Elektromos pickupot készít a Toyota
  • Hírek

Elektromos pickupot készít a Toyota

A modellről egyelőre csak egy sejtelmes sziluettet mutatott a gyártó.

március 14., 13:07
Tankok készülhetnek a Volkswagen bezárt gyáraiban
  • Hírek

Tankok készülhetnek a Volkswagen bezárt gyáraiban

Erről Armin Papperger, a fegyvergyártó Rheinmetall vállalat CEO-ja beszélt.

március 13., 10:15
Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje
  • Hírek

Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje

A bevált recepten csak fejlesztettek.

március 13., 15:49
11 óra alatt 1,3 millió forint bírságot szórtak ki a rendőrök ittas vezetés miatt
  • Hírek

11 óra alatt 1,3 millió forint bírságot szórtak ki a rendőrök ittas vezetés miatt

Nagyszabású közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartottak a rendőrök Budapesten és környékén.

március 13., 08:58
Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója
  • Hírek

Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója

A vállalat vezetője szerint minden lehetőséget megvizsgáltak, de nem maradt más reális út.

március 13., 12:06
Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét
  • Hírek

Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét

Ilyen szerencse csak a filmekben van. Több térfigyelő kamera is rögzítette a balesetet.

március 13., 13:45
A számháború folytatódik: 2000 lóerővel érkezhet az elektromos Lamborghini
  • Hírek

A számháború folytatódik: 2000 lóerővel érkezhet az elektromos Lamborghini

Az egyelőre névtelen autó a tervek szerint 2030-ban érkezik.

március 13., 11:48
Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet
  • Hírek

Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet

Az osztrák szakember úgy látja, a világbajnoki címvédő csapat rejtegette a valós tempóját az előszezoni teszten.

március 13., 14:59
Chery Tiggo 9
  • Hírek

Chery Tiggo 9

március 14., 10:53
Chery Tiggo 4
  • Hírek

Chery Tiggo 4

március 14., 10:55
2026 Mercedes-Benz CLA
  • Hírek

2026 Mercedes-Benz CLA

március 14., 09:53
Autók, amikben felnőttünk II.
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk II.

március 14., 00:06
Top Gear Bentley Turbo R
  • Hírek

Top Gear Bentley Turbo R

március 13., 07:31
Lynx GT1
  • Hírek

Lynx GT1

március 14., 12:54
Munkáshitelből autót
  • Magazin

Munkáshitelből autót

március 14., 13:55
Morgan Supersport
  • Hírek

Morgan Supersport

március 13., 11:25
Dacia Duster (gáz) – 2025.
  • Tesztek

Dacia Duster (gáz) – 2025.

március 13., 09:26
Új, hétszemélyes Skoda
  • Hírek

Új, hétszemélyes Skoda

március 13., 13:38