Ez szívja le Paksot
Bemutató: Evopro Modulo Medio Electric prototípus – 2014.
Amikor a Nabi bedőlt Magyarországon, a két üzemegységnek más-más sorsa lett. A kaposvári részleget, ahol mi is jártunk, egy török befektető vette meg, állítólag szélturbina alkatrészeket fognak gyártani. A mátyásföldi üzemet pedig az Evopro csoport vásárolta meg, ahol a csoporthoz tartozó Mabi-bus Kft. kezdett buszfejlesztésbe és gyártásba. A helyzetet nagyban megkönnyítette, hogy a területen kívül a NABI Sirius jogait is megvásárolták, illetve átvettek a kompozit gyártásban már gyakorlott szakembereket is.
Így már minden adott volt egy könnyűszerkezetes busz gyártásához, bár szegény Sirius így háttérbe szorult. Nem teljesen a Nabi féle technológiával gyártják a kompozit vázat, így modulrendszerű az összeállítás. Ez röviden annyit tesz, hogy gyakorlatilag három elemből (első rész a vezetőtérrel és a futóművel, középső, amiben az ajtók, ülések, ablakok vannak és a hátsó, amiben a hajtás és a hátsó futómű van) változatos hosszban alakíthatnak ki buszokat igény szerint. Olyanyira modulos a felépítése, hogy ha most megrendeljük hagyományos dízel vagy CNG motorral, később simán kicserélhető a hajtáslánc elektromosra (e-bus ready).
Így a midibusztól a csuklósig ugyanazt a technológiát lehet alkalmazni, ami jócskán csökkenti a gyártási tempót és a költségeket. Maga az önhordó kompozit busz ugyan drágább a fémvázas társainál, de ezt később a minimális karbantartási költségeken (pl. nem rozsdásodik), a kisebb súlyból adódó alacsonyabb fogyasztáson, a több elszállítható utason be lehet hozni. A bemutatott modellben 80 kW-os néveleges teljesítményű elektromos hajtás van 160 kW csúcsteljesítménnyel. A felhasznált anyagokat tekintve jelenleg 57%-os a hazai beszállítói részarány, mint például a Rába, aki a futóműveket szállítja.
A Modulo buszcsaládot egyelőre három méretben tervezik gyártani , 6,5, 8 és 9,5 méter hosszban. A csuklós még fejlesztés alatt van, mivel a kompozit anyaghoz másfajta csuklószerkezet szükséges, mint a hagyományos buszokhoz. A bemutatott prototípus középső Mediónak nevezett méretben készült. Az összes verziónál igaz, hogy a kaszni a maximális 2,55 méter szélességű, így a lehető legtöbb helyet lehet kihasználni széltében is. A kerekek, már csak a gyártási technológia miatt is a jármű négy sarkára kerültek, így minimálisra csökkentve túlnyúlást, és bónuszként az utastérben se foglalnak annyi helyet. Ezzel a megoldással egy hagyományos busz befogadóképességét kapjuk két-három méterrel rövidebben.
A két nagyobb modell kettő, a midi méretben egy teljes értékű, kétszárnyas elektromosan nyitható ajtót kap, így egyik helyen se kell küzdeni a fel-leszállásért. Jó ötletnek látszik hogy az alacsonypadlós buszon a mozgássérült rámpát az első ajtóhoz rakták, így a sofőrnek nem kell sokat mászkálnia, ha segíteni kell. Ráadásul félautomata működtetésű, így egy gombnyomással tudja nyitni-csukni, nem kell egy vasrúddal küzdeni, mint a mai modelleken. A prototípus a legvalószínűbb városi használatra van előkészítve, így viszonylag kevés ülőhellyel, viszont tágas terekkel, állóhelyekkel rendelkezik.
A bemutatott modell tisztán elektromos hajtású, de szinte az összes ma ismert meghajtásra (dízel soros hibrid, CNG) fel van készítve és most dolgoznak a troli illetve a hidrogéncellás megoldásokon is. Az busz egy feltöltéssel kb. 100 kilométert képes megtenni, a normál töltési idő 4 óra. Persze képes gyorstöltésre is (25-30 perc), ekkor viszont 10 ciklusonként egy regeneráló töltésre van szükség.
A bemutató amúgy kivételesen nem a Hősök terén (az elmúlt pár évben valahogy minden buszt ott mutattak be) hanem a Budai Várban zajlott. Itt erős kontrasztot mutatott a néha elcsattogó, zörgő Ik 405-ös a modern lopakodóval. Meglepően sokan jöttek el, feltehetőleg szakmai érdeklődök, bár a sok köszönetnyilvánítás mellett konkrétumok nem hangzottak el. Az Elmű képviselője megemlítette, hogy már 30 ponton lehet villanyautót tankolni Budapesten.
Kár, hogy gyakorlatilag mind lassú (230 voltos) töltő, aminek sok gyakorlati értelmét az (egyelőre) nem látom, hiszen az ingyenességen kívül a villanyautók elterjedésében nem sokat segít, ha órákig egy kocsi foglalja el az egy szem konnektort..Egy jól konfigurált gyorstöltő-hálózattal és megfelelő kedvezményekkel már többen elgondolkodnának a vásárláson és nem csak a villamosművek felmatricázott C-Zeroit és Nissan Leafeket láthatnánk suhanni pár taxi mellett.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Sebesség limitert építhetnek a gyorshajtók autóiba egy amerikai államban
Bár az ötlet érdekesnek hangzik, több probléma is akad vele. Ennek ellenére sokan támogatják.
- Hírek
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!
- Hírek
Szélesített, emelt hasmagasságú VW Golf R-t tesztelnek a Nürburgringen
Ez mi lehet?
- Hírek
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.
- Hírek
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.
- Hírek
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.
- Események
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap
Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!
- Hírek
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Hírek
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.
- Hírek
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.
- Hírek
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Események
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!
- Belsőség
Hullára tört moslék 30+ millióért
Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.
- Közélet
Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!
Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.
- Hírek
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
Majdnem minden kontinensen mással készülnek.
- Hírek
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.
- Hírek
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.
- Hírek
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.
- Hírek
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.
- Hírek
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.
- Hírek
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.
- Tesztek
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.
Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.
- Égéstér
Klasszikusok a TC flottában
Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.
- Hírek
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
Drágult a benzin és a gázolaj is.
