Megint teljes a DAF család
Bemutató: DAF XF 95
Az eindhoveni haszongépjármű-gyártó cég közel két év alatt lecserélte teljes járműpalettáját. Az XF95 utolsóként mutatkozott be a nagyvilágnak. Október 19-én a Hungaroringen csodálhatták meg a magyarországi bemutatón a maga háromdimenziós valóságában.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Elsőként a CF-szériát (Compact Forte) vették kezelésbe, amely kívül-belül látványos átalakuláson esett át. Kívül-belül újraformázták a fülkét. A 14 centiméterrel tágasabb veszetőfülke az apróbb átalakítások mellett teljesen új műszerfalat kapott, tovább fejlesztették a motort, az alvázat, a futóművet és természetesen a fékrendszert. Egyszóval egy teljesen új járművet alkottak, amelyet 2000 őszén mutattak be a nagyközönségnek.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A CF átváltozása után tavaly áprilisban a DAF 55-öt és 45-öt váltották le, a stafétabotot az LF-széria (Light Forte) kapta. A nemzedékváltás az LF esetében nem apró módosításokat jelentett, mivel a jármű minden porcikáját újratervezték. A fülke a CF stílusjegyeit hordozza, a belső téren is sokat változtattak, az új műszerfal pedig megkapta a CF-széria műszereit. Természetesen a motoron, az alvázon és a fékeken is rengeteget dolgoztak, ennek eredménye lett a "2002-es év haszonjárműve" cím.
Utoljára maradt az XF 95 megújulása, de talán nem véletlenűl, hiszen az XF-széria (Extra Forte) a DAF-ok csúcsa, és a felvonultatott átalakítások ismeretében továbbra is ez töltené be a legfontosabb szerepet a cég életében. Hétvégén a Hungaroringen tartották a bemutatóját, ahol pár kör erejéig ki is lehetett próbálni.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A 95XF 1997-ben mutatkozott be, 1998-ban pedig elnyerte az év haszonjárműve címet. Az elismerést a mérföldkőnek számító műszaki megoldásokkal, az egyedülállóan tágas fülkével és az alacsony üzemeltetési költségekkel érte el. A sikeres széria dicsőítése volt az idén legyártott 95XF Limited Edition. Októberben pedig megtörtént az örségváltás, és gyártásba került az új XF95.
A DAF XF külső átalakítása láttán azt hihetnénk, hogy a jármű csak egy minimális kozmetikázáson esett át, de a karosszéria alatt rejlő műszaki újítások jócskán rácáfolnak erre az állításra, hiszen a fejlesztések szinte a jármű minden fontosabb szerkezeti elemét érintették. A mérnökök a tervezésnél az alacsonyabb üzemeltetési költségeket, a nagyobb termelékenységet és a vezető komfortjának növelését tartották szem elött.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A fülke átalakítása a CF-széria stílusjegyeinek árnyékában történt, amely az egységes arculat megteremtéséhez járult hozzá. Módosítottak a hűtőrácson, újra formázták a sarkokon elhelyezett légterelőket és az új árnyékmentes, javított fényeloszlású lámpák nagy szilárdságú, mintázat nélküli, sima műanyag burák mögött helyezkednek el.. A tengelyek között elhelyezkedő opciós oldalburkolat az átalakításoknak köszönhetően 30 kilogrammal lett könnyebb.
A fülke belsőleg is rengeteget változott, az amúgy is tágas fülke még nagyobb lett. Az alsó ágy méretei változatlan maradtak, ezzel szemben a felső ágy, hasonlóan az alsóhoz 205 centiméter hosszúságúra növekedett. A CF-ből és az LF-ből már ismerős műszerfal az XF-ből sem maradhatott ki. A tavaly előtt bemutatott CF szériánál alkalmazta a DAF először a függesztett konstrunciójú gázpedált, amely sokkal kényelmesebb elődjénél főleg hosszútávon, ezt a sikeres megoldást az új XF-be is installálták.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Számomra a legérdekesebb újításnak az integrált fékek ígérkeztek, az előzetes beharangozók szerint a DAF azzal próbálkozik, hogy mind az üzemi fékek, mind a tartósfékek a fékpedál lenyomásával legyenek működtethetők. Ezzel kímélik a fékbetéteket, és a vezetőnek nem kell bajlódni a retarder kezelésével. Mivel a retarder csak a hajtott kerekeket fékezi, rögtön felmerült bennem a kérdés, mi lesz télen, vagy csúszós úton? Ilyen útviszonyok között nem egészséges, ha a retardert használjuk, a fékezetlen félpót rátol a vontatóra, ez pedig a szerelvény becsuklását eredményezi, ami rendszerint az utat szegélyező árokban végződik. A esetleges földimogyoró szállítmánynak pedig nem a megrendelő, hanem a környékbeli mókusok örülhetnek.
Megfejtésként gondoltam, hogy ennek a megelőzésére az ABS-t fogják felhasználni, amely - miután érzékeli a jármű megcsúszását - megszünteti a kritikus helyzetet. A valóság ennél sokkal prózaibb, veszélyes helyzetekben a sofőr eldöntheti, használja-e az integrált fékeket. Egy kapcsoló segítségével ki lehet kapcsolni az intarder rásegítését, és visszaáll az eredeti leosztás: jobb láb-fékpedál-üzemi fékek, jobb kéz-jobb oldali bajuszkapcsoló-intarder.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A motor sem kerülhette el az újításokat. Az XE-C jelölésű, 12.6 literes soros, hathengeres dízel motor sűrítési arányát 17,4:1 növelték, köszönhetően a nagyszilárdságú motorblokknak és hengerfejnek. A hengerenkénti UPEC-befecskendező rendszer üzemi nyomását közel tíz százalékkal növelték. Módosították a dugattyútető kialakítását, így a 381 és 530 lóerő között négy motort kínáló DAF XF 1,5-2 százalékkal kevesebb üzemanyaggal is beéri. A motor legnagyobb teljesítményéhez tartozó fordulatszámot öt százalékkal csökkentették 1900-ra, ez kedvező hatással van a motor zajszintjére és a fogyasztásra. Az alacsonyabb üzemeltetési költségeket szolgálja az 50-ről 75 ezerre megnövelt olajcsere-intervallum.
A bemutatón szereplő mindhárom nyerges vontató a DAF új, AS-Tronic automata sebességváltóműjével volt felszerelve, természetesen az XF vontatók kaphatók egytárcsás, száraz tengelykapcsoló közbeiktatásával, 12 illetve kivánságra 16 fokozatú manuális váltóval is. Az új váltóművek 70 kilogrammal (!) könnyebbek elődjeiknél. Az XF alváza is teljesen új fejlesztésű, amely az új fékrendszerrel kiegészülve 200 kilogramm súlymegtakarítást eredményez. Ezzel együtt már 300 kilogramm írható a rakomány javára.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Először egy szóló nyergessel, majd egy üres félpóttal összekapcsolt XF-fel köröztünk, legvégül pedig egy megrakott félpóttal jártuk körbe a ringet. Az XF után azért belekostóltunk az LF és a CF nyújtotta vezetési élménybe is. A járművekkel megtett két-két kör nem elegendő, hogy messzemenő következtetéseket vonjunk le. Az viszont bátran kijelenthető, hogy az új XF és természetesen a másik két széria minden kivánalomnak megfelel, mind a vezető, mind az üzemeltető részéről. Jövőre pedig "Az év teherautója választás"-on izgalmas csatározás várható, amelyben a DAF XF95 esélyesként vehet részt.
|

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje
A bevált recepten csak fejlesztettek.
- Hírek
Tankok készülhetnek a Volkswagen bezárt gyáraiban
Erről Armin Papperger, a fegyvergyártó Rheinmetall vállalat CEO-ja beszélt.
- Hírek
Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet
Az osztrák szakember úgy látja, a világbajnoki címvédő csapat rejtegette a valós tempóját az előszezoni teszten.
- Hírek
A számháború folytatódik: 2000 lóerővel érkezhet az elektromos Lamborghini
Az egyelőre névtelen autó a tervek szerint 2030-ban érkezik.
- Hírek
Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét
Ilyen szerencse csak a filmekben van. Több térfigyelő kamera is rögzítette a balesetet.
- Hírek
Semmi extra, csak három Ferrari SF90 XX vár gazdáira a budapesti Ferrari szerviznél
Átlagos hétköznap.
- Hírek
Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója
A vállalat vezetője szerint minden lehetőséget megvizsgáltak, de nem maradt más reális út.
- Hírek
Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal
Maga az elnök is elismerte, hogy az intézkedések valóban megemelhetik az inflációt, de szerinte ez hosszú távon nem lesz probléma.
- Hírek
11 óra alatt 1,3 millió forint bírságot szórtak ki a rendőrök ittas vezetés miatt
Nagyszabású közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartottak a rendőrök Budapesten és környékén.
- Hírek
Nehéz zsebek: 100 ezer forintot lopott autómosókból egy fiatal
24 órán belül elfogtak.
- Közélet
A követési távolságról
Jobb lesz az autósoknak, ha másodpercben mérik a rendőrök a követési távolságot. Elvileg igen, a gyakorlat meg majd kialakul.
- Hírek
Trump terroristáknak bélyegezné a Teslát támadókat, Musk szerint Soros
Aki nincs velük, az ellenük van.
- Hírek
Bemutakozott az elektromos Toyota C-HR+2025 Kenshiki Fórum
Az autó elvileg a hagyományos C-HR testvére, de belül teljesen mások.
- Gumidoktor
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?
- Hírek
A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt
Elmondásuk szerint az anyacég segítsége nélkül éveken belül lehúzhatják a rolót.
- Hírek
Rendőrautó előtt, iskola mellett nem átengedni egy gyereket a zebrán – hiba
Két sofőr már tudja: meglepően súlyos büntetés is járhat azért, ha nem állsz meg a zebránál
- Hírek
Frissült a Toyota Corolla Európában
A modell külseje és belseje is megújult kissé.
- Hírek
Visszatért a Toyota Urban Cruiser, és félig egy Suzuki2025 Kenshiki Fórum
A Suzuki és a Toyota közös munkájából született az új Urban Cruiser.
- Hírek
Pöttöm mopedautót mutatott a Toyota, ebben látják a városi mikromobilitás jövőjét2025 Kenshiki Fórum
Lényegében terveztek egy elektromos mopedautót, aminek a formája elég különc.
- Hírek
Csütörtökön lélektani határ alá csökkenhet a 95-ös benzin átlagára
Az autósok nagy örömére 2025 kezdete óta folyamatosan csökken az üzemanyagok átlagára.
- Hírek
Idén is autómentes lesz a pesti rakpart a hétvégéken
A március 15-16-i lesz az első hétvége, amikor lezárják a rakpartot.
- Közélet
Ki venné meg a Teslát, ha csődbe menne?
Vad találgatások kezdődtek a gyártó lejtmenete után.
- Közélet
Vannak dolgok, amiket sosem szabadna vegyíteni!
A gyorshajtás és az elsőbbségadás elmulasztása önmagukban is vezető baleseti okok. Hát még akkor, ha vegyülnek egymással!
- Hírek
Gyorsabb töltéssel, áramvonalasabb külsővel és új beltérrel támad a frissített Toyota bZ4X2025 Kenshiki Fórum
Bár csak 2022-ben jelent meg a bZ4X, a Toyota máris frissítette.
