Megint teljes a DAF család

Bemutató: DAF XF 95

2002.11.05. 08:47

Az eindhoveni haszongépjármű-gyártó cég közel két év alatt lecserélte teljes járműpalettáját. Az XF95 utolsóként mutatkozott be a nagyvilágnak. Október 19-én a Hungaroringen csodálhatták meg a magyarországi bemutatón a maga háromdimenziós valóságában.



 
   
 







Elsőként a CF-szériát (Compact Forte) vették kezelésbe, amely kívül-belül látványos átalakuláson esett át. Kívül-belül újraformázták a fülkét. A 14 centiméterrel tágasabb veszetőfülke az apróbb átalakítások mellett teljesen új műszerfalat kapott, tovább fejlesztették a motort, az alvázat, a futóművet és természetesen a fékrendszert. Egyszóval egy teljesen új járművet alkottak, amelyet 2000 őszén mutattak be a nagyközönségnek.

 
   
   

A CF átváltozása után tavaly áprilisban a DAF 55-öt és 45-öt váltották le, a stafétabotot az LF-széria (Light Forte) kapta. A nemzedékváltás az LF esetében nem apró módosításokat jelentett, mivel a jármű minden porcikáját újratervezték. A fülke a CF stílusjegyeit hordozza, a belső téren is sokat változtattak, az új műszerfal pedig megkapta a CF-széria műszereit. Természetesen a motoron, az alvázon és a fékeken is rengeteget dolgoztak, ennek eredménye lett a "2002-es év haszonjárműve" cím.

Utoljára maradt az XF 95 megújulása, de talán nem véletlenűl, hiszen az XF-széria (Extra Forte) a DAF-ok csúcsa, és a felvonultatott átalakítások ismeretében továbbra is ez töltené be a legfontosabb szerepet a cég életében. Hétvégén a Hungaroringen tartották a bemutatóját, ahol pár kör erejéig ki is lehetett próbálni.

 
   
 

A 95XF 1997-ben mutatkozott be, 1998-ban pedig elnyerte az év haszonjárműve címet. Az elismerést a mérföldkőnek számító műszaki megoldásokkal, az egyedülállóan tágas fülkével és az alacsony üzemeltetési költségekkel érte el. A sikeres széria dicsőítése volt az idén legyártott 95XF Limited Edition. Októberben pedig megtörtént az örségváltás, és gyártásba került az új XF95.

A DAF XF külső átalakítása láttán azt hihetnénk, hogy a jármű csak egy minimális kozmetikázáson esett át, de a karosszéria alatt rejlő műszaki újítások jócskán rácáfolnak erre az állításra, hiszen a fejlesztések szinte a jármű minden fontosabb szerkezeti elemét érintették. A mérnökök a tervezésnél az alacsonyabb üzemeltetési költségeket, a nagyobb termelékenységet és a vezető komfortjának növelését tartották szem elött.

 
   
   

A fülke átalakítása a CF-széria stílusjegyeinek árnyékában történt, amely az egységes arculat megteremtéséhez járult hozzá. Módosítottak a hűtőrácson, újra formázták a sarkokon elhelyezett légterelőket és az új árnyékmentes, javított fényeloszlású lámpák nagy szilárdságú, mintázat nélküli, sima műanyag burák mögött helyezkednek el.. A tengelyek között elhelyezkedő opciós oldalburkolat az átalakításoknak köszönhetően 30 kilogrammal lett könnyebb.

A fülke belsőleg is rengeteget változott, az amúgy is tágas fülke még nagyobb lett. Az alsó ágy méretei változatlan maradtak, ezzel szemben a felső ágy, hasonlóan az alsóhoz 205 centiméter hosszúságúra növekedett. A CF-ből és az LF-ből már ismerős műszerfal az XF-ből sem maradhatott ki. A tavaly előtt bemutatott CF szériánál alkalmazta a DAF először a függesztett konstrunciójú gázpedált, amely sokkal kényelmesebb elődjénél főleg hosszútávon, ezt a sikeres megoldást az új XF-be is installálták.

 
   
 

Számomra a legérdekesebb újításnak az integrált fékek ígérkeztek, az előzetes beharangozók szerint a DAF azzal próbálkozik, hogy mind az üzemi fékek, mind a tartósfékek a fékpedál lenyomásával legyenek működtethetők. Ezzel kímélik a fékbetéteket, és a vezetőnek nem kell bajlódni a retarder kezelésével. Mivel a retarder csak a hajtott kerekeket fékezi, rögtön felmerült bennem a kérdés, mi lesz télen, vagy csúszós úton? Ilyen útviszonyok között nem egészséges, ha a retardert használjuk, a fékezetlen félpót rátol a vontatóra, ez pedig a szerelvény becsuklását eredményezi, ami rendszerint az utat szegélyező árokban végződik. A esetleges földimogyoró szállítmánynak pedig nem a megrendelő, hanem a környékbeli mókusok örülhetnek.

Megfejtésként gondoltam, hogy ennek a megelőzésére az ABS-t fogják felhasználni, amely - miután érzékeli a jármű megcsúszását - megszünteti a kritikus helyzetet. A valóság ennél sokkal prózaibb, veszélyes helyzetekben a sofőr eldöntheti, használja-e az integrált fékeket. Egy kapcsoló segítségével ki lehet kapcsolni az intarder rásegítését, és visszaáll az eredeti leosztás: jobb láb-fékpedál-üzemi fékek, jobb kéz-jobb oldali bajuszkapcsoló-intarder.

 
   
   

A motor sem kerülhette el az újításokat. Az XE-C jelölésű, 12.6 literes soros, hathengeres dízel motor sűrítési arányát 17,4:1 növelték, köszönhetően a nagyszilárdságú motorblokknak és hengerfejnek. A hengerenkénti UPEC-befecskendező rendszer üzemi nyomását közel tíz százalékkal növelték. Módosították a dugattyútető kialakítását, így a 381 és 530 lóerő között négy motort kínáló DAF XF 1,5-2 százalékkal kevesebb üzemanyaggal is beéri. A motor legnagyobb teljesítményéhez tartozó fordulatszámot öt százalékkal csökkentették 1900-ra, ez kedvező hatással van a motor zajszintjére és a fogyasztásra. Az alacsonyabb üzemeltetési költségeket szolgálja az 50-ről 75 ezerre megnövelt olajcsere-intervallum.

A bemutatón szereplő mindhárom nyerges vontató a DAF új, AS-Tronic automata sebességváltóműjével volt felszerelve, természetesen az XF vontatók kaphatók egytárcsás, száraz tengelykapcsoló közbeiktatásával, 12 illetve kivánságra 16 fokozatú manuális váltóval is. Az új váltóművek 70 kilogrammal (!) könnyebbek elődjeiknél. Az XF alváza is teljesen új fejlesztésű, amely az új fékrendszerrel kiegészülve 200 kilogramm súlymegtakarítást eredményez. Ezzel együtt már 300 kilogramm írható a rakomány javára.

 
   
 

Először egy szóló nyergessel, majd egy üres félpóttal összekapcsolt XF-fel köröztünk, legvégül pedig egy megrakott félpóttal jártuk körbe a ringet. Az XF után azért belekostóltunk az LF és a CF nyújtotta vezetési élménybe is. A járművekkel megtett két-két kör nem elegendő, hogy messzemenő következtetéseket vonjunk le. Az viszont bátran kijelenthető, hogy az új XF és természetesen a másik két széria minden kivánalomnak megfelel, mind a vezető, mind az üzemeltető részéről. Jövőre pedig "Az év teherautója választás"-on izgalmas csatározás várható, amelyben a DAF XF95 esélyesként vehet részt.

 
 

Az oldalról ajánljuk

A végtelenbe és tovább! A sztratoszférába lőtte a fekvőrendőr a gyorshajtót
  • Hírek

A végtelenbe és tovább! A sztratoszférába lőtte a fekvőrendőr a gyorshajtót

A fehér autó több métert repült a levegőben, majd felborult.

március 14., 12:07
Ilyen használt autóra vágynak a munkáshitelesek
  • Hírek

Ilyen használt autóra vágynak a munkáshitelesek

Nem a BMW a legfontosabb.

március 14., 06:04
Jövőre érkezik a Skoda hétszemélyes villanyautója
  • Hírek

Jövőre érkezik a Skoda hétszemélyes villanyautója

Már pár apró részletet láthatunk a külsejéről.

március 14., 06:04
Ezen a héten indul a 2025-ös Forma-1-szezon!
  • Égéstér

Ezen a héten indul a 2025-ös Forma-1-szezon!

Látványos, de tartalmilag szegényes autóbemutató után indul a Forma-1 idei szezonja, kollágink pedig személyesen jelen voltak a nagyszabású eseményen, Londonban.

március 14., 09:15
Itt a vadiúj Mercedes CLA, akár 792 kilométeres elektromos hatótávval
  • Hírek

Itt a vadiúj Mercedes CLA, akár 792 kilométeres elektromos hatótávval

A generációváltással kívül és belül is megújult modell tisztán elektromos és hibrid hajtáslánccal is elérhető lesz.

március 14., 10:33
Érkezhet a Porsche következő fejős tehene, egy új SUV
  • Hírek

Érkezhet a Porsche következő fejős tehene, egy új SUV

Méghozzá hibrid és hagyományos hajtáslánccal.

március 14., 09:58
A követési távolságról
  • Közélet

A követési távolságról

Jobb lesz az autósoknak, ha másodpercben mérik a rendőrök a követési távolságot. Elvileg igen, a gyakorlat meg majd kialakul.

március 14., 06:04
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
  • Gumidoktor

Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...

Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?

március 13., 16:45
73 éves, de nincs vele bírás: újra volán mögé ült a 92 évre eltiltott sofőr
  • Hírek

73 éves, de nincs vele bírás: újra volán mögé ült a 92 évre eltiltott sofőr

Az autó nem jogosítvánnyal megy. Ez az ismert mondás valószínűleg az életfilozófiája a 73 éves ausztrál bácsinak.

március 14., 13:51
Elektromos pickupot készít a Toyota
  • Hírek

Elektromos pickupot készít a Toyota

A modellről egyelőre csak egy sejtelmes sziluettet mutatott a gyártó.

március 14., 13:07
A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt
  • Hírek

A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt

Elmondásuk szerint az anyacég segítsége nélkül éveken belül lehúzhatják a rolót.

március 13., 06:06
Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal
  • Hírek

Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal

Maga az elnök is elismerte, hogy az intézkedések valóban megemelhetik az inflációt, de szerinte ez hosszú távon nem lesz probléma.

március 13., 06:06
Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét
  • Hírek

Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét

Ilyen szerencse csak a filmekben van. Több térfigyelő kamera is rögzítette a balesetet.

március 13., 13:45
Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje
  • Hírek

Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje

A bevált recepten csak fejlesztettek.

március 13., 15:49
11 óra alatt 1,3 millió forint bírságot szórtak ki a rendőrök ittas vezetés miatt
  • Hírek

11 óra alatt 1,3 millió forint bírságot szórtak ki a rendőrök ittas vezetés miatt

Nagyszabású közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartottak a rendőrök Budapesten és környékén.

március 13., 08:58
Tankok készülhetnek a Volkswagen bezárt gyáraiban
  • Hírek

Tankok készülhetnek a Volkswagen bezárt gyáraiban

Erről Armin Papperger, a fegyvergyártó Rheinmetall vállalat CEO-ja beszélt.

március 13., 10:15
Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója
  • Hírek

Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója

A vállalat vezetője szerint minden lehetőséget megvizsgáltak, de nem maradt más reális út.

március 13., 12:06
A számháború folytatódik: 2000 lóerővel érkezhet az elektromos Lamborghini
  • Hírek

A számháború folytatódik: 2000 lóerővel érkezhet az elektromos Lamborghini

Az egyelőre névtelen autó a tervek szerint 2030-ban érkezik.

március 13., 11:48
Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet
  • Hírek

Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet

Az osztrák szakember úgy látja, a világbajnoki címvédő csapat rejtegette a valós tempóját az előszezoni teszten.

március 13., 14:59
Chery Tiggo 4
  • Hírek

Chery Tiggo 4

március 14., 10:55
Chery Tiggo 9
  • Hírek

Chery Tiggo 9

március 14., 10:53
2026 Mercedes-Benz CLA
  • Hírek

2026 Mercedes-Benz CLA

március 14., 09:53
Lynx GT1
  • Hírek

Lynx GT1

március 14., 12:54
Autók, amikben felnőttünk II.
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk II.

március 14., 00:06
Top Gear Bentley Turbo R
  • Hírek

Top Gear Bentley Turbo R

március 13., 07:31
Munkáshitelből autót
  • Magazin

Munkáshitelből autót

március 14., 13:55
Morgan Supersport
  • Hírek

Morgan Supersport

március 13., 11:25
Új, hétszemélyes Skoda
  • Hírek

Új, hétszemélyes Skoda

március 13., 13:38
Dacia Duster (gáz) – 2025.
  • Tesztek

Dacia Duster (gáz) – 2025.

március 13., 09:26