Megint teljes a DAF család

Bemutató: DAF XF 95

2002.11.05. 08:47

Az eindhoveni haszongépjármű-gyártó cég közel két év alatt lecserélte teljes járműpalettáját. Az XF95 utolsóként mutatkozott be a nagyvilágnak. Október 19-én a Hungaroringen csodálhatták meg a magyarországi bemutatón a maga háromdimenziós valóságában.



 
   
 







Elsőként a CF-szériát (Compact Forte) vették kezelésbe, amely kívül-belül látványos átalakuláson esett át. Kívül-belül újraformázták a fülkét. A 14 centiméterrel tágasabb veszetőfülke az apróbb átalakítások mellett teljesen új műszerfalat kapott, tovább fejlesztették a motort, az alvázat, a futóművet és természetesen a fékrendszert. Egyszóval egy teljesen új járművet alkottak, amelyet 2000 őszén mutattak be a nagyközönségnek.

 
   
   

A CF átváltozása után tavaly áprilisban a DAF 55-öt és 45-öt váltották le, a stafétabotot az LF-széria (Light Forte) kapta. A nemzedékváltás az LF esetében nem apró módosításokat jelentett, mivel a jármű minden porcikáját újratervezték. A fülke a CF stílusjegyeit hordozza, a belső téren is sokat változtattak, az új műszerfal pedig megkapta a CF-széria műszereit. Természetesen a motoron, az alvázon és a fékeken is rengeteget dolgoztak, ennek eredménye lett a "2002-es év haszonjárműve" cím.

Utoljára maradt az XF 95 megújulása, de talán nem véletlenűl, hiszen az XF-széria (Extra Forte) a DAF-ok csúcsa, és a felvonultatott átalakítások ismeretében továbbra is ez töltené be a legfontosabb szerepet a cég életében. Hétvégén a Hungaroringen tartották a bemutatóját, ahol pár kör erejéig ki is lehetett próbálni.

 
   
 

A 95XF 1997-ben mutatkozott be, 1998-ban pedig elnyerte az év haszonjárműve címet. Az elismerést a mérföldkőnek számító műszaki megoldásokkal, az egyedülállóan tágas fülkével és az alacsony üzemeltetési költségekkel érte el. A sikeres széria dicsőítése volt az idén legyártott 95XF Limited Edition. Októberben pedig megtörtént az örségváltás, és gyártásba került az új XF95.

A DAF XF külső átalakítása láttán azt hihetnénk, hogy a jármű csak egy minimális kozmetikázáson esett át, de a karosszéria alatt rejlő műszaki újítások jócskán rácáfolnak erre az állításra, hiszen a fejlesztések szinte a jármű minden fontosabb szerkezeti elemét érintették. A mérnökök a tervezésnél az alacsonyabb üzemeltetési költségeket, a nagyobb termelékenységet és a vezető komfortjának növelését tartották szem elött.

 
   
   

A fülke átalakítása a CF-széria stílusjegyeinek árnyékában történt, amely az egységes arculat megteremtéséhez járult hozzá. Módosítottak a hűtőrácson, újra formázták a sarkokon elhelyezett légterelőket és az új árnyékmentes, javított fényeloszlású lámpák nagy szilárdságú, mintázat nélküli, sima műanyag burák mögött helyezkednek el.. A tengelyek között elhelyezkedő opciós oldalburkolat az átalakításoknak köszönhetően 30 kilogrammal lett könnyebb.

A fülke belsőleg is rengeteget változott, az amúgy is tágas fülke még nagyobb lett. Az alsó ágy méretei változatlan maradtak, ezzel szemben a felső ágy, hasonlóan az alsóhoz 205 centiméter hosszúságúra növekedett. A CF-ből és az LF-ből már ismerős műszerfal az XF-ből sem maradhatott ki. A tavaly előtt bemutatott CF szériánál alkalmazta a DAF először a függesztett konstrunciójú gázpedált, amely sokkal kényelmesebb elődjénél főleg hosszútávon, ezt a sikeres megoldást az új XF-be is installálták.

 
   
 

Számomra a legérdekesebb újításnak az integrált fékek ígérkeztek, az előzetes beharangozók szerint a DAF azzal próbálkozik, hogy mind az üzemi fékek, mind a tartósfékek a fékpedál lenyomásával legyenek működtethetők. Ezzel kímélik a fékbetéteket, és a vezetőnek nem kell bajlódni a retarder kezelésével. Mivel a retarder csak a hajtott kerekeket fékezi, rögtön felmerült bennem a kérdés, mi lesz télen, vagy csúszós úton? Ilyen útviszonyok között nem egészséges, ha a retardert használjuk, a fékezetlen félpót rátol a vontatóra, ez pedig a szerelvény becsuklását eredményezi, ami rendszerint az utat szegélyező árokban végződik. A esetleges földimogyoró szállítmánynak pedig nem a megrendelő, hanem a környékbeli mókusok örülhetnek.

Megfejtésként gondoltam, hogy ennek a megelőzésére az ABS-t fogják felhasználni, amely - miután érzékeli a jármű megcsúszását - megszünteti a kritikus helyzetet. A valóság ennél sokkal prózaibb, veszélyes helyzetekben a sofőr eldöntheti, használja-e az integrált fékeket. Egy kapcsoló segítségével ki lehet kapcsolni az intarder rásegítését, és visszaáll az eredeti leosztás: jobb láb-fékpedál-üzemi fékek, jobb kéz-jobb oldali bajuszkapcsoló-intarder.

 
   
   

A motor sem kerülhette el az újításokat. Az XE-C jelölésű, 12.6 literes soros, hathengeres dízel motor sűrítési arányát 17,4:1 növelték, köszönhetően a nagyszilárdságú motorblokknak és hengerfejnek. A hengerenkénti UPEC-befecskendező rendszer üzemi nyomását közel tíz százalékkal növelték. Módosították a dugattyútető kialakítását, így a 381 és 530 lóerő között négy motort kínáló DAF XF 1,5-2 százalékkal kevesebb üzemanyaggal is beéri. A motor legnagyobb teljesítményéhez tartozó fordulatszámot öt százalékkal csökkentették 1900-ra, ez kedvező hatással van a motor zajszintjére és a fogyasztásra. Az alacsonyabb üzemeltetési költségeket szolgálja az 50-ről 75 ezerre megnövelt olajcsere-intervallum.

A bemutatón szereplő mindhárom nyerges vontató a DAF új, AS-Tronic automata sebességváltóműjével volt felszerelve, természetesen az XF vontatók kaphatók egytárcsás, száraz tengelykapcsoló közbeiktatásával, 12 illetve kivánságra 16 fokozatú manuális váltóval is. Az új váltóművek 70 kilogrammal (!) könnyebbek elődjeiknél. Az XF alváza is teljesen új fejlesztésű, amely az új fékrendszerrel kiegészülve 200 kilogramm súlymegtakarítást eredményez. Ezzel együtt már 300 kilogramm írható a rakomány javára.

 
   
 

Először egy szóló nyergessel, majd egy üres félpóttal összekapcsolt XF-fel köröztünk, legvégül pedig egy megrakott félpóttal jártuk körbe a ringet. Az XF után azért belekostóltunk az LF és a CF nyújtotta vezetési élménybe is. A járművekkel megtett két-két kör nem elegendő, hogy messzemenő következtetéseket vonjunk le. Az viszont bátran kijelenthető, hogy az új XF és természetesen a másik két széria minden kivánalomnak megfelel, mind a vezető, mind az üzemeltető részéről. Jövőre pedig "Az év teherautója választás"-on izgalmas csatározás várható, amelyben a DAF XF95 esélyesként vehet részt.

 
 

Az oldalról ajánljuk

Így teljesülnek a gyermekkori álmok
  • Belsőség

Így teljesülnek a gyermekkori álmok

Sokan álmodoztunk róla gyermekkorunkban, hogy elindulunk egy híres autóversenyen. Van, aki elindult.

tegnap, 16:58
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
  • Hírek

Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része

Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.

március 11., 06:06
Csoda, hogy csak ekkora bajt csinált a részeg kamionos
  • Hírek

Csoda, hogy csak ekkora bajt csinált a részeg kamionos

Az M7-es autópálya egyik pihenőjét zúzta le a horvát sofőr.

március 11., 14:35
Bejelentették: új vezérigazgató a Nissan élén
  • Hírek

Bejelentették: új vezérigazgató a Nissan élén

Sejteni lehetett, hogy a Honda-Nissan együttműködés kudarca után Makoto Uchida repül. Megvan az utódja.

március 11., 14:36
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
  • Hírek

Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak

A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.

március 11., 10:54
Teherautónak csapódott, majd annak platóján landolt egy motoros Amerikában
  • Hírek

Teherautónak csapódott, majd annak platóján landolt egy motoros Amerikában

Mérföldeken át vitte is tovább a szerencsétleül járt motorost.

március 11., 12:10
Gigantikus befektetésre készül a Ford Európában
  • Hírek

Gigantikus befektetésre készül a Ford Európában

A cél az egyszerűsítés, a költségcsökkentés és a hatékonyság növelése.

március 11., 13:54
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
  • Hírek

Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek

Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.

március 11., 08:57
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
  • Hírek

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek

Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.

március 10., 06:03
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
  • Hírek

Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül

Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.

március 11., 06:06
Eszi az olajat a Hyundai, rossz olajat töltött bele a márkaszerviz?
  • Olajdoktor

Eszi az olajat a Hyundai, rossz olajat töltött bele a márkaszerviz?

A legutolsó szerviz után hirtelen megnőtt az olajfogyasztás. A beletöltött olaj, vagy más lehet a gond?

március 11., 17:11
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
  • Közélet

A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek

Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.

március 11., 06:06
Mindenki megúszná Trump vámjait
  • Hírek

Mindenki megúszná Trump vámjait

Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.

március 10., 10:08
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
  • Hírek

Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést

A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.

március 10., 08:23
Ennél németebb új Opelt nem kaphatsz
  • Tesztek

Ennél németebb új Opelt nem kaphatszMenetpróba: Opel Grandland PHEV - 2025

Akinek kevés a háromhengeres, vagy nem akar elektromosat, tökéletes opció a PHEV, amit végre vezethettünk is.

március 12., 05:59
Szeretnél egy világbajnok F1-es autót? Most vehetsz egyet magadnak!
  • Hírek

Szeretnél egy világbajnok F1-es autót? Most vehetsz egyet magadnak!

A csapat 2009-ben történelmet írt azzal, hogy fennállása egyetlen szezonjában azonnal világbajnok lett.

március 11., 15:30
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
  • Hírek

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe

Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.

március 10., 13:23
Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival
  • Hírek

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival

Nem kellett rá sokat várni.

március 10., 11:20
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
  • Hírek

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó

Az OSRAM volt az első.

március 10., 14:02
Már Musk kirúgását pedzegetik
  • Hírek

Már Musk kirúgását pedzegetik

Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.

március 10., 11:14
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
  • Hírek

Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason

A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.

március 10., 17:57
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmi
  • Belsőség

Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk

Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.

március 10., 15:52
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
  • Hírek

Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”

A döntésnek sokan örülnének.

március 10., 17:08
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
  • Hírek

140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket

A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.

március 10., 12:28
Toyota bZ4X facelift - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota bZ4X facelift - 2025 Kenshiki

március 11., 14:04
Részeg kamionsofőr kontra pihenő
  • Hírek

Részeg kamionsofőr kontra pihenő

március 11., 11:19
Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki

március 10., 20:53
Toyota Corolla 2025 facelift
  • Hírek

Toyota Corolla 2025 facelift

március 11., 15:22
Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki

március 10., 17:36
Toyota FT-Me - Kenshiki
  • Hírek

Toyota FT-Me - Kenshiki

március 10., 19:22