Lengyel viking metrópótló
A Volvo 7700A úgy svéd, ahogy a Suzuki Swift japán. A Budapestre szállított autóbuszokvalójában Lengyelországban, Wroclawban készültek, külön fővárosunk közlekedési vállalatának igényei szerint. Most, hogy túlvagyunk az első próbatételen, a metrópótlás lezárultával tekintsünk vissza, hogyan vizsgázott az új típus.

A metrószerelvények kényszerű pihenőre tértek. De mi legyen a sok-sok utassal, akik közül némelyek több mint egy órát töltenek naponta a föld alatt? A BKV döntött, és vásárolt ötven vadonatúj felszíni kígyót a kedélyek megnyugtatására.
Fél évszázados tendenciát megtörve a svéd Volvo mint a BKV tender győztese szállíthatta a szép, csillogó buszokat a főváros számára. A darabonként közel 70 milliós árban a kiírás szerint benne foglaltatik két év teljeskörű szervizgarancia és folyamatos 96%-os rendelkezésre állás. Ez az első ütemben szállított ötven buszból maximum kettő műszaki okból eredő üzemképtelenségét engedélyezi egy időben. Most, hogy túlvagyunk az első próbatételen, a metrópótlás lezárultával tekintsünk vissza, hogyan vizsgázott az új típus. Eredményesek voltak-e a hosszas egyeztetések a BKV és a Volvo munkatársai között, vagy kifogtak a hungarikumnak számító budapesti kátyúk és utasok a 7700A típusjelű csuklósbuszokon.
A Volvo 7700A úgy svéd, ahogy a Suzuki Swift japán. Valójában Lengyelországban, Wroclawban készültek a Budapestre szállított autóbuszok, külön fővárosunk közlekedési vállalatának igényei szerint. Így a Vultron gyártmányú kijelzőket és kijelzővezérlőt, a hangbemondó rendszert, a Protokon jegykezelőket és jegyárusító automatát, valamint a tankolás jeladó rendszerét a műszaki paraméterek előzetes egyeztetésével a BKV által kijelölt magyar cégek szállították a lengyelországi gyárba, hogy ezek már a gyártáskor bekerülhessenek az autóbuszokba. Ezzel nemcsak a szerelési folyamatot egyszerűsítették le, hanem megpróbálták biztosítani a csereszabatosságot és a kompatibilitást is.
|
Több-kevesebb sikerrel. Beépítésre került ugyanis a német Hectronic által gyártott tankolásjeladó is, aminek segítségével a telephelyre beérve, tankoláskor a kútba épített számítógép azonnal rögzíti, melyik autóbuszba mennyi gázolaj került. Ehhez azonban a fülke fölötti elektronikákkal telezsúfolt területre el kellett helyezni egy antennát, ami 450 MHz-es jelekkel továbbítja a busz saját adatait a központi számítógépnek. Bár a busznak tökéletes EC minősítése van, ami a kívülről jövő elektromágneses sugárzások mellett is garantálja a zavarmentes működést, egy belső, nagyteljesítményű antennára mégsem számíthattak a busz vezérlő számítógépének tervezői. Az már biztos, hogy a becsuklásgátló hamis riasztása ennek a sugárzásnak tudható be, de eddig az indokolatlan szintezőrendszer-hibajelzést sem lehetett mással magyarázni. A megoldás az alkalmi működtetésben rejlik, így az elektronikai rendszer naponta legfeljebb tíz percig hiszi, hogy az autóbuszt túltörték.
Az elektronikai kiegészítőkön kívül számos változtatás történt a korábban gyártott, európai városoknak, például Genfnek szállított 7700-asokhoz képest is. Ezeket az átalakításokat a budapesti igények mellett az időközben bevezetett EU-s jogszabály-módosítások követése tette szükségessé. Az ajtónyitási rendszert például közvetlenül a szállítás előtt kellett megváltoztatni, mivel a 2001-es európai direktíva alapján - ami a 2003 után gyártott buszokra alkalmazandó, de 2005-től minden buszra kötelező - megállás után a ki nem nyílt ajtó már csak 500 mm-es körzetén belül elhelyezett gombokkal nyitható. A jogszabályalkotók reményei szerint ezzel kiküszöbölhető az ajtó közvetlen közelében álldogáló utasok váratlan ajtónyitás okozta sérülései. Ezért, kérem, ne haragudjanak a járművezetőre, ha elbámészkodtak, és leszállási szándékukat nem jelezték időben, keressék inkább az ajtók szélére utólag elhelyezett gombokat, amelyek megnyomásával azonnal feltárulnak önök előtt az igen intelligens üveglapok.
|

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A BMW áprilisi tréfája a legfájdalmasabb
Nem jó poén, mert ezeket meg kell csinálniuk.
- Olajdoktor
Forrest Gump motorolajat keres
És mert hogy már milliomos voltam, de imádtam füvet nyírni, attól fogva ingyen csináltam.
- Hírek
Trump vámtarifái az amerikai autóipart is kegyetlenül megszívatják
Nincs olyan amerikai autó, ami megúszná a vámokat.
- Hírek
Kínai és angol technológiával, arab pénzből érkezhet a következő McLaren
Ezzel mindenki jól járna.
- Hírek
Brutál gyorsulást és horror árcédulát ígér az Icon restomod Ford Broncója
A legtöbb katalógusadat kiváló, de ennek megkérik az árát.
- Gumidoktor
6 éves a téligumi, merjem még használni?
A szett hibátlanul viselkedik, a profilmélysége is rendben, de aggaszt a kora. Használhatom még vagy már kuka?
- Nepperűző
Örökölt kabrió hírhedten hitvány motorral - mennyiért szabadulhatok meg tőle?
Esztétikailag sérült, eszegeti az olajat, néha kerreg. Sosem adtam el autót, ez mennyit érhet?
- Hírek
A Stellantis leépítéssel és gyártásleállítással válaszolt az amerikai vámokra
Gyorsan alkalmazkodnak.
- Tesztek
A tárgyiasult modern burzsoáziaTeszt: Renault Rafale 300 - 2024.
Az autóipar a megszokásokról és a trendekről szól, amelybe a Renault Rafale beleillik, de egy picit mégis más.
- Hírek
Megjött a Tesla negyedéves eredménye és gyalázatos
Ennél mindenki jobbra számított.
- Technika
Most szombaton MűhelyPRN 300. adás élőben!
A 300. részt élő közvetítéssel ünnepeljük, tartsatok velünk!
- Hírek
Nyert egy 911 GT3 RS-t, részegen rommá törte
Az új tulaj nem volt okos, így hamar szomorú véget ért a pompás nyereményautó.
- Hírek
Verstappené a pole pozíció a Japán Nagydíjon
Ez pályafutása 41. pole pozíciója.
- Hírek
Súlyos baleset történt a Forma-1-es Japán Nagydíj szabadedzésén, ezért félbeszakították
Az Alpine pilótája 260 km/h-nál dobta el a versenyautót.
- Hírek
Alig 40-nel döcögött az autópálya középső sávjában egy fogalmatlan suzukis bácsi
De legalább végig indexelt. Részletkérdés, hogy nem akart sávot váltani.
- Hírek
Lenyűgöző, nyúlánk kupét és kabriót mutatott a Genesis
Mindkét pompás vonalú alkotás a Genesis G90-en alapul.
- Hírek
Pánikszobát kapnak a Tesla-kereskedések az erőszakos ügyfelek és vandálok miatt
Így védenék az alkalmazottakat a támadásoktól.
- Hírek
Így néz ki a használtautó-cunami a Dacia hazájában
Ömlik a használt autó a szomszédba.
- Hírek
Szétrúgott egy Cybertruckot, de biztosan megbánta
A férfi a tulaj szeme láttára abuzálta a Teslát, végül a Cybertruck kamerái buktatták le.
- Közélet
A BYD szerint csak kevés kínai gyártó marad majd Európában
Elképesztően tartós akkumulátort és villámgyors töltést is ígér a BYD, Szegeden pedig sokkal több készül, mint egy egyszerű gyáregység.
