Bemutató: Lancia Ypsilon

Luxusmini nőknek és nekem

2003. november 25., kedd 09:22
Az új Ypsilon női autó. A forgalmazó szerint legalábbis, hiszen a budai Várban tartott sajtópremiert jobbnak látta inkább a Luan by Lucia divatház termékeivel összekötni, mintsem egy Military Shop vagy FeHoVa-üzlet kollekciójával. Pedig én bizony nem röstellném, ha egy ilyenből kellene kiszállnom egy éjszakai tankolás során a GTI Golfok, ültetett BMW-k és kopasz tulajdonosaik közé. Sőt, szívesen tenném: a kis Lancia igen jó és szép.
csik.jpg

Izgalmas díszletek közé helyezték az áttetsző selyemlepel alá rejtett minta-Ypsilont. Volt körülötte sok, Y alakúnak is leképezhető formavilágú kála, koktélcseresznyét elroppantani készülő női fogsor, voltak szétszórt flitterek, kis üvegyöngyök az asztalok közepére helyezett tükrökön, kis masnival felöltöztetett székek - és rózsaszín háttérvilágítás. Ha véletlenül a Mattel képviselője is jelen volt a sajtótájékoztatón, van rá egy G.I. Joe figurám, hogy Barbie következő autója egy rózsaszínű Lancia Ypsilon lesz. Bizony, Ypsilon, nem Y, erre kategorikusan felhívták a figyelmünket: az új törpe Lancia nem vállal teljes névazonosságot korábbi önmagával. Ahogy a sajtóanyag fogalmaz: " Ez (mármint az új elnevezés) lényeges, elegáns megkülönböztető jel, az antikonformizmus jegyében."

A típus várható sikerét a FIAT mégis az Y10 és az Y eredményeinek alapján meri előrevetíteni. 1985-től, az Y10 piacra dobásától máig 1 800 000 kis Lancia talált gazdára az európai piacokon. A Lancia nem csalafinta hátulról mellbe szlogenekkel, hanem nagyon direkt marketingkommunikációval él: úgy gondolja, hogy a " csábítás négy alapszabálya", az " eredeti és elegáns stílus", a " modern motorok és sebességváltók", az " érdekes anyagok és 555 különböző kialakítási mód az Ypsilon-érzéshez", valamint az " élvonalbeli autókhoz méltó értékek valódi 'koncentrátuma'" elegendő. Elegendő a vásárláshoz, ami " három pillanat műve", azaz: " meglátod, beszállsz, és elhajtasz vele".

A Lancia három Fiat-motorra bízta a csábos Ypsilonok meghajtásának felelősségteljes feladatát. Az 1,2 literes, nyolcszelepes FIRE-motort a Puntóból már jól ismerjük: a négyhengeres, 60 lóerős, hengerenkénti befecskendezéses kis blokk 2500-as percenkénti fordulaton 102 Newtonméteres maximális nyomatékra képes. A gyár hat literes átlagfogyasztásról számol be száz kilométerenként, 16,8 másodperces 0-100 km/h-s gyorsulást és 153 kilométeres óránkénti végsebességet ígér.

A másik benzines egy 1368 köbcentis, hengerenként négyszelepes FIRE, ez már 95 lóerőt produkál 5800-as motorfordulatnál, maximális nyomatéka 128 Nm, 4500 1/min-nél. Az ezzel szerelt Lancia Ypsilon végsebessége 175 km/h, 0-ról 100-ra 10,9 másodperc alatt gyorsul fel. A kiváló, igen kompakt, mégis szinte minden dízelújdonságot felhasználó, 1248 köbcentis, 16 szelepes, kétvezértengelyes, intercooleres turbóval szerelt Multijet dízel is bekerült az Ypsilon csinos kis orrába. Ezzel a 70 lóerős, 180 Nm-es csúcsnyomatékát már 1750-es percenkénti fordulaton prezentáló kis Hi-Tec dízelmotorral akár 165 km/h-val villoghatunk le számos azonos hengerűrtartalmú benzinest a sztráda belső sávjából.

Hála a tájékoztató kiváló szervezésének és ütemezésének az a ritka öröm adatott meg nekem, hogy mindhárom motorverziót kipróbálhattam egy-egy negyedórára. Gyakorlati fogyasztási adatokat és végsebességeket sajnos nem tudok tehát mondani, de annyit igen, hogy az Ypsilon mindhárom motorral jó választás lehet. A kis benzinessel városban kellemesen könnyedén kezelhető, bár kissé idegenül, furán markolható gombbal megkoronázott váltóval bőszen kapcsolgatva elégséges dinamikával, rugalmasan lehet autózni; a 945 kilós saját tömeggel kimondottan fürgén cikázhatunk.

Hasonló érzés a kis dízelt vezetni, ebben kevesebbet kell kapcsolgatni - a teljesen más váltót. A Multijet motoros Ypsilon váltókarja nehézkesebben és bizonytalanul mozog, viszont a fogása kellemesebb, mint a benzineseké. És mindig jóleső érzés tudni, hogy városban 5,7, vegyes ciklusban 4,6, sőt, az automata váltóval 5,6 és 4,5 literes fogyasztásra számíthatunk csupán. Hangja alig van, de ha mégis átszűrődik némi moraj a vastag hangszigeteléseken, akkor is nehéz rájönni, hogy dízelben ülünk.

A nagyobbik benzines más világ: ez vadállatkodásra, lámpás csatározásokra és gyakori sebességtúllépésre készteti gépészét. Jól húz, harap, szép a hangja: igazi olasz temperamentumot kölcsönöz az autónak. Ennek ára is van: vegyes ciklusban a gyár szerint akár 6,5 literes fogyasztásra is számíthatunk - amit valószínűleg soha egyetlen 1.4-es vásárló sem tud majd produkálni: a legerősebb Ypsilon kívánja, hogy tolják neki, ahogy a csövön kifér, ihaj! Mindhárom motorra jellemző, hogy gázelvételre sokkal lassabban reagál, mint gázadásra: ez persze nem baj, csak fura.

Egy valami mégis volt, amit nem próbálhattam ki, pedig szerettem volna. Tudják, mi az az É.S.T.? Nem? Ugyanaz, ami a D.F.N. Dolce Far Niente, azaz Édes Semmittevés. Na, ez a szöveg aztán már tényleg nem férfiak számára íródott - ha hozzáteszem, hogy nem egy kellemes sörkortyolgatós tévénézés, hanem a manuálisan is kapcsolható automata váltó lapul meg a borzasztó szlogen mögött. Az árjegyzék szerint ez a váltómű pillanatnyilag csak a dízellel együtt kapható, felára 200 000 forint

A motor és váltó körül lévő miegyébbel sincs semmi baj, már ami a technikát illeti. A stabilizátoros első McPhersonok és torziós rúddal kapcsolt hátsó lengőkarok inkább a kényelem, mint a stabilitás felé hajlanak: az úthibákat, fekvőrendőröket Golf-kategóriás komforttal veszi a 2388 mm-es tengelytávú Ypsilon - pedig a Golf tengelytávja 2511 mm, sőt, a Puntóé is 2460. A helykínálat is bőséges, de azért inkább négyszemélyes az autócska, mint öt, hiába van középen is automata öv. A bemutatón a kedvünkért hatan is beültak a kasztniba - de az utolsó csinos leánynak már csak a csomagtartóban jutott hely, méghozzá 215, vagy előretolt hátsó üléssorral 290 liternyi.

És a beltér. 555 féle kialakítás, mondja a Lancia. Különböző szövet-, bőr- és hasítottbőr, azaz alcantarakárpitok, alufelnik és színek választékának szorzatából jön ki ez a szám. Minek ennyi, mondhatnánk, de kell: kollégámmal a bemutatón késhegyig menő vitát folytattunk: ő a barna bőrt védte, én a kék alcantarát. És ez csak két tahó férfi, kérem. Egy Ypsilon megrendelése valószínűleg a menyasszonyi öltözet összeállítása közben kialakuló endorfinszintet képes beállítani a női agyban.

Tekintsünk el a színektől, anyagoktól. Egy ennyi lehetőséget kínáló modellnél erre nem is érdemes szót vesztegetni. Mondok inkább néhány olyan apró kellemetlenséget és kellemességet, melyekkel minden verzióban találkozhatunk. Rossz, hogy az indexkar nem kezelhető a megszokott ujjnyújtással, nagyon hátra, messze a kormány mögé került. Jó a minden verzióban (Ypsilon, Argento, Platino) széria kétfokozatú elektromos szervokormány. Elegánsan masszív, egyedien formázott a kormány, formásak és kényelmesek az ülések, gyönyörűek a műszerek minden Ypsilonban. Kellemetlen, kissé Hajdú Energomat mosógépes a manuális klímás modellek forgatótárcsáinak fogása. Nagyon jó viszont a gyári BOSE hifi.

Ha elegendő tőke áll az Ypsilon-vásárló rendelkezésére, messze a mini kategória határain túl gondolkodhat extrákban, amelyek legtöbbjét csomagban is megkaphatja. A legolcsóbb széria-Ypsilon ára kimondottan versenyképes, 2 690 000 forint, első villanyablakkal, centrálzárral, állítható magasságú vezetőüléssel, két dimenzióban mozdítható kormányoszloppal, ABS-szel, EBD-vel és még némely egyebekkel. A legdrágább 1.4 16V Platino is a realitások talaján marad: 3 640 000 forint egy kétzónás klímás, bőrüléses, tempomatos, BOSE hifis kisautóért végülis tolerálható. Fura, hogy az ESP és ASR minden felszereltségben csak 169 000 forintos felárért vásárolható meg.

Címkék:


h i r d e t é s

Totalcar áruház

ékszíj
LANCIA THEMA 2500 Turbo D lépcsőshátú 1984-1988
1040 Ft
csapágyazás, stabilizátor
LANCIA THEMA 2850 V6 i.e. lépcsőshátú 1988-1992
1658 Ft
feszítő, fogasszíj
LANCIA PHEDRA 2.0 JTD egyterű 2003-2010
9132 Ft
További termékek »

Totalcar Magazine

No more BMW for this bloke
Originally priced at slightly over 100,000 Euros, today you can pick up a 2006 BMW M6 for less than one third of that. There are plenty of cars on sale to choose from, many appearing to be well kept, with low mileage to boot. Too nice to be true? Exactly.