Fordot mogyorózni csak elegánsan szabad

2008.10.21. 00:38

Ez a legszemetebb szektor. BMW-szintű autót kellene adni egy jól felszerelt Corolla áráért, XXL méretben. A lehetetlent sokszor elég jól megoldják az ügyesebb gyártók, gondoljunk csak a Ford Mondeóra, a Toyota Avensisre, a VW Passatra. De kicsit mindig kilóg a lóláb, más néven a költséghatékonyság. Az Opel viszont állítja, az új Insigniával teljes a kielégülés. Hát nézzük.

Ma az átlagos családi kompakt is csendes 170-nél, sztereóban más és más hőmérsékletűre temperált levegőt tud fújni utasaira, finoman rugózik, tapadókorong-szerűen ragad az aszfalthoz, elérhető hozzá a sávelhagyási rendszer. Ezzel együtt már akkora, hogy pompásan elfér benne négy ember meg a bőséges cókmókjuk, szinte nincs is értelme nagyobb autót venni. De érzelmi okok azért még mindig szólnak a középkategóriás – tehát eggyel nagyobb – limuzinok mellett.

Például a plusz tizenöt-húsz centinyi presztízs – egy sebész ennyivel bármilyen férfiúi hiányosságot ki tudna javítani, de ekkora plusz egy autó hosszán is meglátszik. Meg az is fontos lehet, hogy a legújabb kütyük ezen a szinten hamarabb megjelennek. Szellőztetett ülések, aktív futómű, teljesen bőrös utastér – eggyel lejjebb ezek még oly ritkák, akár a a vodkát vedelő arab gyári munkás. És persze a hathengeres motor, az összkerékhajtás luxusának határa is nagyjából a középkategória alsó szélénél húzódik.

Mindegyik nagyobb autógyártó kialkudott magának valamilyen jól csengő címkét ebben a szegmensben. A Mondeo – a király. A Mazda 6 – a sportos. Az Avensis – a hűséges-szupercsendes. A Superb – a kígyóbőrből készült üres pénztárca alapvetése. A Passat – a Recept. A Citroën C5 – a technofil. Mi maradt a Vectrának? Nagyjából a „bevált flottaautó” szerepe. Hm, nem valami felemelő, magánemberként ilyen dumával biztosan nem venném meg. Még flottakezelőként sem.

De most, kérem, az Insignia azért van itt, pontosabban azért várt minket, újságírókat Salzburgban, hogy egyszer s mindenkorra megváltoztassa e nézetet. Az új címke, aminek az Opel valószínűleg már örülne, a „szofisztikáltan elegáns” lenne. Esélyes is, hogy ráteszik.

Az Insignia több mint valami új, nagy Opel. Ezzel az autóval másik időszámítás kezdődik, a márka leendő autóinak formái az Insigniával bevezetett, érzelmekre ható irányzatot követik, az ülések ezentúl a tudományosan kialakított formájú, extra kényelmes fajtába tartoznak, vezetési élmény terén pedig ezek az autók nem átugorni próbálják majd a lécet, hanem feltenni, méghozzá jó magasra. Nem csekély célkitűzések, tudva, hogy a többiek hasonlóan megfeszített erőkkel dolgoznak azon, hogy a „High Score” feljebb menjen ebben a játékban, és az ő nevük szerepeljen a rubrikában.

Szögezzük le, egy tesztben, pláne egy bemutatóban – az „ahány ember, annyi ízlés” elvét tiszteletben tartva – nem lehet megítélni, hogy egy autó szép-e, vagy sem. Azt azért mindenképpen elmondhatjuk: az Insigniáról üvölt, hogy jó sokat foglalkoztak a kinézetével. Az alapforma a Mercedes CLS-é, csak az orr-rész bumsztlibb. Európában ugyanis időközben bevezették az extra szigorú gyalogosvédelmi normákat, ezek pedig ékszerű homlokkal lényegében teljesíthetetlenek, mert az elegáns, hegyes orr nagyot üt - gondoljunk csak a Wesco-csizmára és Chuck Norrisra.

Továbbá a tervezők kitaláltak egy oldalára fordított U betűhöz hasonló grafikai elemet (Opelül: "wing", azaz szárny), ami megjelenik a kocsi oldalának homorításán, az első és a hátsó helyzetjelzők vonalvezetésében, a belső kapaszkodókban, kicsit még az egyik kiemelt alufelni küllőmintázatában is. A sok-sok reszelgetés hatása nem marad el, az Insignia bő margóval a leglátványosabb és legegységesebb formatervű autó ebben a szegmensben. Hogy szép-e? Szerintem kicsit sok rajta a díszítés, vastagok ahhoz a krómok, hogy igazán elegáns legyen, de ez csak egy vélemény. Önök szerint?

A belső téren is valószínűleg többet masszíroztak, mint a Kobe Beefhez való marhák farhátán. A kabinban a műszerfal fölső élén körbefutó bumerángalak, az erősen előrefelé hajlított műszerfaltető, a már említett, insigniás U-forma, a műszerek jó aránnyal adagolt krómkarimásítása azt a fajta koherens formatervezői gondolkodást sejteti, amivel a Mercedes, a BMW, az Audi mérnökei nekiállnak az új autóknak.

Itt-ott persze ráakadni a spórolás nyomaira: a műszerfal alul, ahol a térd hozzáér, karcolódós műanyag, az ülésállító gombok egyszerűek, mint a CBA-tejföl, nincs csillárnyi belső világítás sem, a műszerfal anyaga azért csak a Corsához szokott szemet téveszti meg luxusságát illetően, és a rekeszek belsejét nem borítja annyi szőnyeg, mint egy prémium szedánban. Nem mintha ezek sokat számítanának, az Insignia utastere ettől még messze fölötte van annak, amit valaki egy ilyen kategóriájú autótól elvár.

És az ülésekkel is ritka sokat molyoltak, ezt onnan tudom, hogy erről az egyetlen témáról egész szeánszot tartott a tervező a sajtótájékoztatón. Soha nem vettem volna észre a verejtékes háttérmunkát, és voltaképpen ez a dolga egy ülésnek: beállítani, beülni, majd kiszállni egy napnyi vezetés után úgy, hogy észre sem vesszük, hány kilométer van a hátunk mögött. Vagy a hátunkban. Az Insigniáé ezt tudja. Egyvalamit azért észrevettem: végre van olyan takarékfokozata az ülésfűtésnek, amit folyamatosan rajta lehet hagyni, mégsem utazunk infraplatnin.

Úgyis végig kell olvasniuk a cikket, mert valahol később jön az ár. És attól dobnak egy hátast.

Az oldalról ajánljuk

Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?
  • Gumidoktor

Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?

Minőségibb annyival a Dezent, hogy megérje a felárat a Hijoinhoz képest?

március 29., 11:27
Szomorúság: ez itt a világ utolsó manuál váltós Golf GTI-je
  • Hírek

Szomorúság: ez itt a világ utolsó manuál váltós Golf GTI-je

Már eladták, és a jelenlegi állás szerint soha nem lesz több.

2 órája
A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja
  • Hírek

A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja

Ennek ellenére a pilótacserének maga Max Verstappen sem örült.

március 29., 12:28
Fedetlen hétköznapok a jólét jegyében
  • Tesztek

Fedetlen hétköznapok a jólét jegyébenHasználtteszt: Volkswagen Golf VI Cabriolet 1.4 TSI - 2012.

Minden prózai fröcsögést hátra dobva lássuk meg a lényeget: a kabrió nem csak menőzésre, de az egészségi állapotunk javítására is alkalmas.

március 29., 15:38
5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára
  • Közélet

5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára

Azt hiszed, hogy értelmes áron vehetsz R5 GT Turbót vagy E46 kabriót? Gondold újra. Váratlan tempóban dráguló autók következnek.

március 29., 09:18
Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról
  • Hírek

Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról

Ebben a kategóriában a tarifák miatti áremelkedés mértéke 5855 dollár, azaz 2,2 millió forint is lehet.

március 29., 14:36
Új RS Skoda érkezik
  • Hírek

Új RS Skoda érkezik

Jövő héten mondanak el minden részletet róla.

március 29., 10:10
Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n
  • Hírek

Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n

A kivitelezés 10/10, az ízlés szubjektív.

március 29., 08:23
Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok
  • Hírek

Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok

Ez derült ki a Yahoo News és a YouGov új kutatásából.

március 29., 13:30
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
  • Hírek

Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke

Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.

március 29., 07:01
Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert
  • Hírek

Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert

A Hollandiában rendezett gyorsulási verseny egyik futama nem sikerült túl jól.

március 30., 06:43
Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében
  • Hírek

Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében

Soha nem volt jogosítványa, az autón pedig nem működött a világítás.

március 30., 08:47
Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!
  • Közélet

Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!

Erzsébet néhány hete vásárolta ezt a Nissan Micrát, de a birtoklás első pillanatától kezdve csak hibákkal találkozik.

március 30., 06:37
A szőlőtőke mellől szedtük ki
  • Technika

A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.

Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.

március 29., 07:01
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
  • Hírek

Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók

Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.

március 28., 06:00
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
  • Hírek

Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”

Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.

március 28., 07:06
MERCEDES: helyre áll a világ rendje?
  • Hírek

MERCEDES: helyre áll a világ rendje?TC Híradó 146.

Ez a TC Híradó 146. adása!

március 28., 08:05
Hullára tört moslék 30+ millióért
  • Belsőség

Hullára tört moslék 30+ millióért

Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.

március 28., 17:12
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
  • Hírek

Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták

A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.

március 28., 16:37
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
  • Hírek

Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában

Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.

március 28., 13:01
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-re
  • Események

Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap

Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!

március 28., 15:56
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
  • Hírek

Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió

A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.

március 28., 11:07
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
  • Hírek

Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi

Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.

március 28., 09:35
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
  • Események

Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!

Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!

március 28., 17:07
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
  • Hírek

Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!

A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!

március 28., 14:57
Honda Passport daru-teszt
  • Hírek

Honda Passport daru-teszt

március 29., 13:20
Porsche 911 S/T Oneman
  • Hírek

Porsche 911 S/T Oneman

március 29., 08:13
AMTS 2025 – Nulladik nap
  • Közélet

AMTS 2025 – Nulladik nap

március 28., 10:14