Talján ellencsapás a Trabantra

2005.08.15. 09:10


La storia della Panda

1980. A Fiat bemutatja a 126-os és a 127-es közé pozícionált, haszonjárműnek titulált Pandát. A kispolszkiban is daráló-vinnyogó 652 köbcentis, léghűtéses kéthengeressel, illetve a 127-es 0,9 literes, vizes négyessel, 30 és 45 lóerővel.

Röpke két év telik el, mikor úgy döntenek, hogy a 850-esből megmaradt jó kis blokk, a 34 lóerős négyhengeres itt is szolgálhat még pár évig. '64-től készült; joggal nevezhető kiforrott konstrukciónak. Itt a 45 Super, ötsebességes váltóval.

1983. A Steyr-Puch közreműködésével megjelenik a 4x4, 965 cm3-es, 48 lóerős blokkal - a hamarosan végleg megszűnt Autobianchi A112-től elcsaklizva. Az első négykerék-meghajtás keresztben elhelyezett motorral. Az összkerék mód kézzel választható; az első fokozat használata - hihetetlen rövidsége miatt - csak vadorzó emelkedőn indokolt. A 740 kilós "terepjáró" a körülmények szerencsés összejátszása esetén 114 km/h végsebességet érhetett el.

1984. Hitetlenkedve olvasom: négy év alatt egymillió Pandát gyártottak. A külső minden változatnál felveszi a további 21 évre szinte változatlan megjelenését, amikor a lemez homlokfal helyett plasztik hűtőrácsot kap.

1986. Kipöckölik a kispolák motorját; helyette itt a hétötvenesnek hívott 769-es, 34 LE-vel. Szintén a FIRE szériát képviseli az ezres (45-50 LE); távoznak a régebbi OHV-négyhengeresek. A hátsó futómű a rugózással együtt átadja a helyét az Omega-tengelynek. Jön a 127-ből és az Unóból szintén ismerős 1,3D, ott 45, itt 37-re fojtott (!) lóerős teljesítménnyel. Szintén ez év gyümölcse a Panda Van, szép, fekete hátsó oldalablakokkal, kicsiny puttonnyal a csomagtér-ajtón.

1988. A kétmilliomodik Panda. Az ünneplés hevében visszacsempésznek egy-két OHV-motort. Úgy látszik, a retrográd erőknek is kellett koncot vetni - ha már oly korán lemondani kényszerültek az 500-asról és a 850-esről.

1990. Villanyautó, a Panda Elettra lepi meg a konkurenciát. Kétszemélyes: az akkuk elfoglalják a hátsó ülés mögötti teret, és jutott belőlük bőven a motorház alá is. A 18 ('92-től 24) lóerős egyenáramú motor állítólag az eredeti kuplungon és váltón keresztül adta le erejét. Fürge nem lehetett, mivel tizenegy és fél mázsára hízott szegény.

1991. A Selecta sem kevésbé izgalmas: elektromagnetikus tengelykapcsoló, plusz fokozatmentes váltó egyszerre. Kipróbálnám az akkor vadiúj 1108 cm3-es, 51 lóerős, szabályozott katalizátoros FIRE motorral.

1994. Nincs mese, a legenyhébb környezetvédelmi szabályozásnak sem megfelelő 0,77 literes blokkot törlik a kínálatból. Bonyolítják a szitut még pár motor- és felszereltségi kombinációval, pár fantázianévvel: további 9 évük van variálgatni.

2003. 23 év, több mint 4 millió dobozka után megérkezik az új Panda. Sosem idézheti vissza a régi szép időket: a luxus netovábbjaként igazi műszerfallal szerelik; sérülékeny pasztellfényezéssel teszik alkalmatlanná a szűk vadcsapás kiszélesítésére; és olyan puhány, nőies, pfuj - morog signore Contadino, és haragosan szétrúg egy arra tévedt lócitromot.

Alig három esztendő hiányzott a Trabant 601 26 éves gyártási ciklusának eléréséhez.


A passzív biztonságról a tervezőknek 1980-ban más fogalmuk volt, mint manapság. Isten ments!, élő töréstesztnek alávetni, horpadós lemezei nem sok védelmet garantálnak a bent ülőknek. Még inkább érvényes ez a féktávolságon belül elékeveredő organizmusokra. Nagyon ijedt vagy nagyon nyugodt állatok megúszhatják a kalandot, ha nem magasabbak egy arasznál, és nem a kerekek tiporják laposra őket. Minden másnak biztos a gyors halál a függőleges homlokfalon. Biztonsági öv van. Más semmi. Hol is lenne a légzsák?


Az olasz mezőgazdászok által nagyra becsült Fiat Panda hazánkban méltatlanul kis szerepet játszik a közlekedésben. A használtautó.hu portálon a cikk írásának pillanatában hirdetett 2219 Fiatból 22 darab (+ 6 Seat Marbella) képviselte az azóta csak teherautó -felépítményeknél látott Panda-formavilágot. Pedig nálunk is sokan élnek növénytermesztésből, állattartásból. 4 GEV-ládányi termény kacagva elhelyezhető a felhajtott hátsó üléssel megtöbbszörözött csomagtartóba. Szabvány nyúlketrecben többalomnyi szaporulattal közelíthetjük meg a piacot vagy a felvásárló telephelyét.

Sertésből akár kettőt is elvisz, ha a böllér előbb intézkedett a ficánkolásra hajlamos haszonállat megboldogulásáról. Ha pedig a horgászat lenne a hobbim, semmi mással nem vágnék bátrabban neki a felázott töltésnek, mint egy Panda 4x4-gyel.

Látható a széles felhasználási terület, valahogy mégsem tudom elképzelni, hogy e cikk hatására olvasóink hanyatt-homlok rohannának Olaszországba, fiatalabb évjáratú Pandákért. Ezek szerint hiúbbak vagyunk, mint a taljánok: ha már egy törpeautó gondoskodik a família szállításáról, legalább legyen csinosabb.

Műszaki adatok

Fiat Panda 750

Fiat Panda 750 (1992)

Méretek

Hosszúság: 3408 mm
Szélesség: 1494 mm
Magasság: 1420 mm
Tengelytáv: 2159 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1263/1265 mm
Szabad magasság: 130 mm
Fordulókör: 9,4 m
Önsúly: 680 kg
Csomagtér: 205/1090 l
Légellenállási tényező: (mélyen titkolják)

Motor, erőátvitel

Vízhűtésű, négyütemű, soros elrendezésű benzinmotor, elöl, keresztben beépítve
Lökettérfogat: 769 ccm
Furat/löket: 65/58 mm
Max. teljesítmény: 25/34/5250 kW/LE/fordulatszám
Max. nyomaték: 57/3000 Nm/fordulatszám
Hengerek/szelepek: 4/8
Sűrítési viszony: 9,2:1
Erőátvitel, váltó: elsőkerékhajtás, 5 sebességes kézi

Menetteljesítmények

Végsebesség: 125 km/h
Gyorsulás 0-100 km/h: 23 s

Átlagfogyasztás: 5-6 l/100 km

Üzemanyagtartály: 35 l

Futómű

első/hátsó: McPherson, keresztlengőkar, csavarrugókkal, stabilizátorral / Omega-tengely, csavarrugókkal
Gumi: 135 R 13
Fékek elöl/hátul: 227 mm tárcsa / 185 mm dob

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.