49 éves autó 27 ezer kilométerrel? Hiszen ez a 203-as Peugeot szinte új! És az a 404-es 2100 kilométerrel, 1974-ből? Úristen, azt még be is kellene járatni. Aztán megláttam a velem éppen egyidős 403-ast. Az elsősegély-szobában tértem magamhoz: 1700-at mutatott a számlálója.
Talán a Peugeot is érezte, hogy elégedett ugyan lehet a 407-es eladásaival , de egy ilyen modellfrissítés nem adott komoly ütőkártyát az újságírók kezébe a Pulitzer-díj alapanyagául.
Hogy a firkászok ne térjenek haza korgó aggyal, a Peugeot azért kitalált egy jó kis programot. Kétnapos volt a rendezvény, mint szinte minden autóbemutató. Az első napon a 407-esek vezetése után lehetett választani egyet a parkolóba tömött, régi 400-as sorozatú Peugeot-k közül, majd azzal hatolni a szállodáig.
Az igazán dohos ősvasakat sofőrrel adták, az újabbakat az újságírók maguk vezették. Lővei kollégával nem vagyunk az extrém autós élményektől irtózó típusok, ezért egy 1939-es 402 Légére mellé tettük az ikszet a jelentkezési lapon. Persze sofőrös volt, de jobb is, nem okos dolog veteránozásban zöldfülűeknek hetvenéves autókkal jaszkarizni a forgalomban.
A 402 Légére azért lezser, mert könnyű. Az akkori nagyobbik fajta motort belecsavarozták az akkori közepes hosszúságú alvázba, majd rátették az akkori legrövidebb bódét. A végeredmény egy légies könnyedségű, káprázatos szépségű autó lett, végtelenbe nyúló orral, zömök, mégis lendületes vonalú hátsóval, csodásan perverz arányokkal.
És ha elunja a pásztázást a szem, ott van a korabeli Peugeot-kra jellemző, legfontosabb stílusjegy: a maszk kerítése mögül elővillanó, sárga fényszórópár. Azóta se találtak ki ennél elegánsabb lámpamegoldást, kár, hogy később a jogszabályok kinyírták.
Aztán lehet továbblépni: a hátsó kerekek fedettek, rajtuk szárnyas oroszlános logó gyorsítja a kocsi látványát, alóluk a lemezek selymes meggyénél élénkebb, alufelnisen lyuggatott, vérpiros keréktárcsák kandikálnak ki.
De hova tették a hátsó lámpákat? Hiszen nemhogy a harmincas, de már a századforduló utáni években minden autón kötelező volt valamiféle világítás a kocsikon. Aha, de azoknak még nem kellett jelezniük a szélességet. Ilyen könnyítés után már sikerül beazonosítanunk a rendszámtábla-világítással egy testbe olvasztott hátsó helyzetjelzőket - micsoda elegancia, repülősót ide.
És persze a logó, ami itt nem egyszerűen valami kilapított, kétdimenziós oroszlánmatrica, hanem míves, dühös oroszlánfej-szobor. Ilyen még a Lánchíd mellett sincs. És a felirat olyan rajta, mint amikor Michelangelóval terveztetik a telefonkönyvet. Egy csomó betű, meg szám, mind ájulatos. Az egész autó lélegzetelállító.
Bent sem piskóta. Mivel csak a motor háza hosszú, az utasoké nem, ezért nincs is sok hely. Vállak összeérnek, lábak behajlítva - nem kényelmetlen, de alaposan kiporciózták. De van tolótető, kurblisak az ablakok, az ülésvázak krómozottak.
Az indítás nem egyszerű. Kulcs be, elfordít, majd külön gombbal gyújtás ráad, még egy további gombbal indítómotor hergel. Ja, a szívatóról nem is szóltam. De a motor könnyen beröffen, a zaj jelentős. Elnézhető, hiszen - amint a kolléga találóan megjegyzi - a kor 205 GTI-jében ülünk.
Na ja, az 1989-es GTI ma is gyorsnak tűnik, egy 1939-es - kétliteres, 55 lóerős motorral, 110-es végsebességgel - már nem annyira. Nyugisan faljuk az utat, pilótánk dupla kuplungolással kíméli az öreg, háromgangos váltót, de néha így is jóízűket recsegtet. Magyaráz - "a fékek bovdenesek, óvatosan kell számolni a fékúttal. Bár a váltó szinkronizált a fölső két fokozatban, azért nem árt az óvatosság, inkább többet nyomom a kuplungot. De ugye milyen szépen húz harmadikban?"
Valóban, direktben hangszínt vált a mechanika, eltűnnek a gépi zörejek, a motor szinte purrog, a darabos küszködés sima suhanássá szelídül. Meglepő, de kanyarban szinte semmi billegés, pedig legalább egy csipetnyi halálfélelemre készültem. Piros lámpához érünk, mellettünk igazi 205 GTI. Vagy AX, már nem emlékszem pontosan. Túráztat. Sofőrünk is, a kaszni billeg a hossztengelye körül. Zöld. Óriási zajjal kilövünk, inkább kimászunk a fehér vonal mögül, a másik nem előz meg. Vigyorognak benne. Kettes, nagy gáz, hármas, nagy gáz, már hatvannal repesztünk. Duda balról, végre elmennek. Ezt az autót nem csak az élvezi, aki benne ül, hanem a kintiek is. Szuper.
Maga a kocsi egyébként nem tökéletes, itt-ott a tetőkárpitok eldolgozásán, a padlóra tett szőnyegeken látszik a bérmunka, de ha a Közlekedési Múzeumunk autóihoz viszonyítunk, újszerű. A fék üt, de egy négydobos, bovdenes rendszertől ez a minimum, újkorában sem lehetett sokkal jobb. Az orra is összevissza mászkál a sávban - hiába, a futóműgeometria tudománya kezdetleges volt akkoriban. Hátulról pedig minden bukkanón nagy döngés hallatszik, mintha elszabadult volna valami.
Kiszállunk, az autó alá nézek: a futómű kvázi új. Hátul merev híd, és mintha a ferde támasztórudak kiadnának egy De Diont. A rugózás hosszanti laprugókkal történik, amelyeknek nem a két végét támasztották meg, hanem az egyik végénél és a közepénél fogták a karosszériához, és a szabadon lévő végére akasztották a tengelyt. Zseniális.
Az első futómű szofisztikáltabb, itt keresztlaprugó látja el a fölső lengőkar szerepét, iszonyatosan hosszú, kovácsolt lengőkarok (az ember merev hídnak nézné) vannak alul, karos lengéscsillapítókkal kiegészítve. De mi zörög? Kinyitjuk a csomagtartót, rájövünk. A kurbli hányódik itt. Probléma megoldva, az autó műszakilag hibátlannak nyilvánítva. Nota bene: még a csomagtartóban is metszett üveges a lámpa.
Másnap esik, fúj. De a gyári múzeumhoz már öreg Peugeot-val megyünk, ott risztelünk, mert 401-től 406 kupéig minden van. Meg ráadásként karbidlámpás ős-izék (azokat kihagyom, elég volt egy sofőrös menet), illetve a többi szériákból minta: 201, 203, 203 kabrió, 601, 504, 205 GTI, 205 Turbo 16 - mindben ott a kulcs, csak be kell ülni, és vezetni. Bocsánat, a 205 Turbót is csak sofőrrel adták, nem kértem. Megyek inkább kronológiai sorrendben, úgy jobban kirajzolódik a vonulat.
Első a Volvo PV444-re, a Pobjedára és a Morris Minorra egyaránt erősen hasonlító 203-as. Egy 1959-es példány, 27 ezer kilométerrel. Semmi órapörgetés, az egész autón kopásnyomok csak, khm, nyomokban. Kicsit nyúlott a kárpit, de ezekben az autókban hiba volt még anyag, a szövet azért hamar öregedni kezdett mindben.
1,3-as, 42 lóerős motor, önhordó kaszni, széria tolótető, és nini, fűtés! Bizony, a Peugeot már 1948-tól, a sorozat kezdetétől nem engedte megfagyni a vevőit. Európa (sőt, Amerika) más vidékein azonban még tíz évvel később sem volt kötelező ez a szolgáltatás.
Szörnyű keskeny, de hosszában azért több a hely, mint az előző napi 402 Légére-ben. A jellegzetes, édeskés, régi franciaautó szag olyan erős, mint egy teljes hangárnyi Renault 16-osban, a csepeli Merkur-telepen, 1971-ben. Nagyokat szippantok, autóbuzinak olyan ez, mint a szarvasgomba Jamie Olivernek. Imádom.
Elfordítom a kulcsot, semmi. Aztán megtalálom ugyanazt a villámos gombot, mint amilyennel a sofőrünk egy nappal korábban életre keltette a 402-t. Meghúzom, minden mutató életre kel. Már csak egy gombnyomás, és szépen duruzsol az egyhárom.
Ez már újabb korszak, itt már kötelező a kormányváltó, de milyen kormányváltó az! Hatalmas, vastag alumínium idom, a végén fehér gomb. Egyes felém, le, persze a pedálok a padlóba nyomós, nemszeretem fajták, de hát az év 1959. Kiszusszanok a parkolóból. Erejüket megfeszítve dolgoznak alattam a fogaskerekek, a motor őrülten keresi a newtonmétereket. Itt nincsenek. Ott se. Amonnan is eltűntek. Szenvedünk.
Ki az útra, a jobb oldalon, a váltótól felém eső irányban egy nyeklő-nyakló kar formájában indexre lelek. Ebben az autóban minden olyan, mintha atomtámadásra tervezték volna, furcsa, hogy az irányjelző kar ilyen kis vacak.
Lassan szokom a gépezetet, de még közel sem uralom. Hűvös van, kicsit izzadok, de már haladunk. Megtalálom végre az ablaktörlő tekerentyűjét - újabb hang vegyül a kakofóniába. Te jó ég, ez önmagában olyan hangos, mint egy mai 407 hifije teljes hangerőn.
Lehet váltani, vége az egyesnek. Kettes a középső síkban fel, a harmadik lefelé. A motor magára talál. És vonyít, de mennyire, hiszen már beleforgattam négyezet-ötszázba, de még a hetvenet se visszük. Nem létezik, hogy ezt így gondolták, hiszen a 203-asnak könnyen meg kellene futnia a százat. Próbálkozom.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.
- Hírek
Szélesített, emelt hasmagasságú VW Golf R-t tesztelnek a Nürburgringen
Ez mi lehet?
- Hírek
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.
- Hírek
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.
- Hírek
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.
- Hírek
Itt az Insteroid, a Hyundai „modern álomautója”
A tanulmány kívülről egy retró versenyautó és egy modern WRC raliautó szerelemgyerekének tűnik.
- Események
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap
Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!
- Hírek
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!
- Közélet
Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!
Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Hírek
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.
- Hírek
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.
- Belsőség
Hullára tört moslék 30+ millióért
Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.
- Hírek
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
Majdnem minden kontinensen mással készülnek.
- Események
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!
- Hírek
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.
- Hírek
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.
- Hírek
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.
- Hírek
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
Drágult a benzin és a gázolaj is.
- Hírek
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.
- Hírek
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.
- Hírek
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.
- Égéstér
Klasszikusok a TC flottában
Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.
- Tesztek
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.
Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.
- Hírek
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.
