Kinek, minek?

Teszt: Volkswagen Touran Trendline 1,4 TSI - 2007

2007.02.07. 08:20

Adatlap Volkswagen Touran Conceptline - 2007

  • 1400 cm3-es,soros 4 hengeres benzines
  • 140 LE @ 5600 rpm
  • 220 Nm @ 1500 rpm
  • 6 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    9.8 másodperc
  • Végsebesség:
    200 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    7.4 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    9.7 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    6.1 l/100km
  • 5 878 600 Ft

Két komplikált segédberendezés, hogy megspóroljunk négy deciliternyi hengerűrtartalmat? Hét ülés, hogy senki se üljön kényelmesen?

A Touran tavaly szeptemberben mutatkozott be új arcával, a Párizsi Autószalon tiszteletére átesett egy frissítésen. Jót tett neki. Az alapokkal, arányokkal eddig sem volt baj, a Touran sosem volt kellemetlenül felpuffasztott kisautó, inkább előnyösre fogyasztott csinos kisbusz. Viszont végre tizenkettő egy tucat amerikai tinifilmek stréber könyvmolyaihoz hasonlóan kifésülték arcából a haját, kontaktlencsére cserélték vastag szemüvegét, kifestették szemét, arcát, hogy a gimiválogatott csapatkapitánya ráébredjen, milyen helyes is valójában.

Az új hátsó lámpák is szépen ragyognak, de az igazi áttörést a front folkszvágenesítése hozta. Jól állnak a Tourannak a könnyező szemek, szépen fest rajta a rövidebb párhuzamos oldalára fordított trapéz, benne a hatalmas, tükrös krómfelületekkel. Kellemes, kívánatos családi autó, minden kertvárosi ház felhajtóján megállja a helyét.

Akárcsak kint, a Touran bent is egyértelműen és büszkén tudatja minden arra alkalmas felületen: Volkswagen vagyok! Kék háttérvilágítású műszerek (van, aki szereti, az én szemem még mindig ki akar folyni tőle), csillapított kapaszkodók, VW-bajszok, VW-kormány, VW-középkonzol. A mindent belengő szürkeség viszont elég nyomasztó. Annyira, hogy már-már hajlamos vagyok azt mondani, ennél még a fekete is jobb, abból legalább látványosan ki tud csillogni a króm, illetve, mivel ilyen tesztautónkban belül sehova sem jutott, az alumínium dekorbetét.

Az első két üléssel semmi baj. Tipikus német, kemény, de kényelmes székek, még szépek is különleges, lyuggatott kialakításukkal. A vezetőé bárkinek beállítható Paudits Bélától Lang Györgyiig. Kellemes érzés szorongatni a míves váltógömböt, a pedálkiosztással se volt bajom, tetszett a messze-messze kitolt balláb-tartó, az álló gázpedál: öreg Mercedesemben volt ilyen valaha. Jó fogású, de kellemetlen anyagú a legolcsóbb verzióhoz járó háromküllős plasztikkormány, és még ennél is kellemetlenebb a kézifék karja: érdes, rideg, gusztustalan. Ráadásul ha behúzom, belever a könyöklőbe. Engesztelésül tágas, kivilágított, az alapmodellen is hűtött kesztyűtartó került a műszerfal jobb oldalára.

A hátsó traktus variálhatóságához már a régi Touran megjelenésekor himnuszokat írtak az erre hajlamos újságírók. Állítólag ötszáznál több kialakítási lehetőséget kínál a nagy doboz. A kombinatorikában járatosak azért tudják, hogy ehhez bőven elég pár alkatrész pár fokozatnyi mozgathatósága, a számok összeszorzódásával hamar megvan az ötszáz, mindenesetre tényleg praktikusak a külön tologatható középső székek, a külön lehajtható, padlósíkba simítható hátsó ülések, vagy, hogy a három középső fotel felbillenthető és kis karral kitámasztható, de akár helyes kis fogantyúknál fogva ki is rántható.

A turáni átok

A gyakran elhangzó szófordulat arra utal, hogy a magyar nemzetre valamikor valakik valamilyen átkot mondtak, miszerint legyen a magyarok között ellenségeskedés, viszály, meg úgy egyáltalán, legyen erős diszkomfortérzetünk, ha magunk közt vagyunk. Amellett, hogy általános pesszimizmus lengi be a Kárpát-medencét, az átok jelenleg olyan gyakorlatias kihatásokkal befolyásolja történelmünket, hogy nagyon magas nálunk az öngyilkossági ráta, és alacsony a születések száma.

Az átok keletkezéséről több legenda is terjeng. A legelterjedtebb verzió szerint a táltosok átkozták meg a magyarokat, amikor Szent István király feladta a régi vallást, és kereszténnyé tette népét. Ez az elmélet kettéágazik: némelyek szerint csak ezer évre szólt az átok (tehát már lejárt), mások szerint viszont addig hatályos, amíg a magyarok fel nem adják az új hitet. Olyan változatról is tudunk, miszerint István nem is a kereszténységgel hozta fejünkre az átkot, hanem azzal, hogy megtörte az örökösödési rendet, így megszegte a vérszerződést.

Aztán az is lehet, hogy az átok még régebbről való, és Attila halála után keletkezett, amikor a fejedelem fiai megosztották a birodalmat. Esetleg tán még az őshazában indult az egész, valahol a Turáni-alföldön ( jelenleg Kazahsztán, Üzbegisztán és Türkmenisztán területére esik) csinált valami ősünk valamit, vagy valami, és ezért.

Aki többet szeretne megtudni, vagy legalábbis olvasni a témáról, ugorjon be ide.

Mi ez az egész a kék fénnyel?

Dr. Orosz

Az elektromágneses sugárzás energiája annál nagyobb, minél kisebb a hullámhossza. A látható fény tartományán belül ez a kék (nagyjából 470 és 400 nanométer között). Valószínűleg ezért hunyorognak sokan az intenzív kék fénytől, különösen este, amikor a kinti szórt fény hiánya miatt ráadásul sokkal nagyobb a kontraszt is. A kék háttérvilágítás egyébként viszonylag új dolog, 1993-ban fejlesztette ki Nakamura Súdzsi , a japán Nichia kutatója, az első jó fényerejű és sorozatgyártható, gallium-nitriddel működő kék LED-et.

Azt eddig is tudtuk, hogy a szemmel láthatatlan ultraibolya fény károsítja a szem ideghártyáját, de új kutatások szerint a látható kék fény is veszélyes lehet. Az ideghártya az élet előrehaladtával érzékenyebb lesz a fényre. Ezt részben kompenzálja, hogy a szemlencse lassan besárgul, ami segít kiszűrni a kék fényt. Viszont akinek szürkehályog miatt eltávolítják a szemlencséjét, és teljesen átlátszó műlencsére cserélik, annak hirtelen sokkal több, és nagyobb energiájú fény éri az ideghártyáját.

Hogy utána mi történik, az egyelőre nem világos. De két 2005-ben megjelent cikk is összefüggést lát a kék fény és a makuláris degeneráció között , ami az ideghártya legfontosabb részének, a sárgafoltnak (orvosi neve: macula lutea) a lassú pusztulása. Ez az időskori vakság egyik fő okozója. Fontos megjegyezni, hogy a makuláris degeneráció és a kék fény közötti összefüggés korántsem egyértelmű, és attól persze senki sem fog megvakulni, hogy rápillant a Touran műszerfalára. Maximum hunyorogni. Ha vigyázni akar a szemére, akkor inkább ne gyújtson rá, mert a makuláris degeneráció egyetlen bizonyított kockázati tényezője a dohányzás.

Hét üléssel olyan apró a csomagtér, hogy még a német VW-oldalon sem merték kiírni, hány a liter. Egy laptoptáska azért befér, az akkut még tölthetjük is a gondosan hátra helyezett szivargyújtóaljzatról. Öt személlyel, az amúgy is kényelmetlen szükségszékeket lehajtva hétszáz literünk marad a pakknak, furgonként használva autóját két köbméter faforgács elszállítására vehet fel rendelést a Touran-tulajdonos.

Száz és negyven ló ereje
Érkezik a csöpp motorból,
Ezernégyszáz köbcentiből,
Turbóból, meg kompresszorból.

(A Golf gétében erősebb,
ott százhetven a lóerő,
de buszba a FauWé szerint
kevesebb is elegendő.)

Kettőszázhúsz nyútonméter
Már ezerhétszázötventől!
Repíti a másfél tonnát,
Nem fél széltől, se tömegtől.

Alacsony fordulatszámon
Csak a kompresszor dolgozik.
A főtengely mindig hajtja,
Így alul sem lustálkodik.

De ha felpörög a motor
(Kábé háromezer felett)
Fülünkbe visítás hatol:
A turbó is munkába kezd.

Váltója hatfokozatú,
Két ujjal is kapcsolható.
Kinek baj van a kezével,
Rendelje meg déesgével.

Ez így együtt arra való,
Négykerekű bemutató:
Kis benzinmotor is tudja,
Amit nagy vagy dízel tudna.

Ebben az autóban végre magára talált a csudamotor, a megtapsolandó módon teleszkóppal kitámasztott gépháztető, sőt dízeleknél megszokott műanyag fedél alá rejtett 1.4 TSI. A Golf GT-hez képest a kettős feltöltési rendszerű motor itt 30 lóerővel kisebb teljesítményt ad le, de nem is ez a lényeg. Hanem hogy a VW bebizonyította: kis benzinmotorral is lehet ugyanolyan rugalmasan, lendületesen mozgatni egy másfél tonnás, nagy homlokfelületű személyautót, mint nagy benzinmotorral. Vagy közepes dízellel.

Különleges viselkedést, a gyakorlatban is tapasztalható négyütemű forradalmat nem kell várni tőle, a diszkrét fütyülésen kívül semmi izgalmasat nem nyújt. Ki lehet persze lőni vele lámpánál, az optimális rajtolást még segíti is az autó azzal, hogy álló helyzetben teljesen lenyomott gáznál sem engedi a motort 3800 fölé forgatni, de egy ekkora kasztni nem erre való.

Viszont akár kétszázig felgyorsítja a köréépített hétülésest, tíz másodperc alatt van vele százon a Touran, és már 50-nél képes elvonszolni hatodikban a kasztnit. Rokonszenves, hogy autópályán nem pörgi szét magát, mint szinte minden mai kis benzinmotor: 120-nál 2900-at mutat a fordulatszámmérő. De ami a legjobban tetszett, beindítás után a műszerfalon kell megnézni, tényleg jár-e a motor. Semmi rezgés, teljes csend, az épp csak lehelésre állított klíma simán elnyomja az alapjáratot. Bámulatos, komolyan mondom.

A Touran ezzel a motorral nem lomha, nem alulmotorizált, hanem éppen jó. Ha a klasszikus vezetési élményt nézzük, az alapokkal nincs nagy gond. Billegni persze billeg a kanyarokban, de ez természetes, nincs értelme túl feszes futóművel pengetni a sok utas gerincét. És mivel tesztautónk ezúttal nem agyonextrázott példány volt, nem kellett /45-ös sportgumikon csattognunk, hanem élvezhettük a 205/55 R16-os Hankookok békés nyugalmát.

Na, lassan a végéhez érünk, ideje megmagyaráznom, mit is akartam a címmel. Először nézzük magát az autót. Van benne hét ülés, de az első kettő kivételével sehol sem terpeszkedhet el kényelmesen egy magamfajta épp 180 centi feletti, épp száz kiló alatti ember, legalábbis a térde semmiképp. Van benne turbó meg kompresszor, mégsem megy, mint állat. Van benne egy csupán 1,4 literes motor, mégis, a mi rövid tesztünk szerint (de megerősíttettük más forrásokból is) kilenc és fél liter benzint fogyaszt átlagosan. És kerül mindez Conceptline nevű alapfelszereltséggel 5,46 millióba.

Csak találomra egy alternatíva: a Toyota Corolla 136 lóerős dízelmotorral, hét üléssel 5,733 millió forint. Mindössze két érv szól a Corolla ellen, a Touran mellett. Tankolásnál kevésbé lesz büdös az ember keze a benzintől, illetve a VW-emblémát talán jobban fogja irigyelni a szomszéd. Ja, és magasabb a kötelezője a nagyobb motor miatt, de tegye fel a kezét, akinek ez számít egy majd' hatmilliós új autónál!

VW Touran Conceptline 1,4 TSI - 2007

Na, mi az, németek nem olvassák a TotalCart? Mert tesztautónk létrejöttének oka épp a német piaci igényekben keresendő. Ott ugyanis bizony számít, hogy mennyi járulékos költséget kell fizetni a kocsi után, így - állítólag, német mentalitásban járatos besúgónk szerint - az emberek szívesebben vesznek x lóerőt y köbcentis motorból, mint z köbcentisből, ha z > y.

Magyar viszonyok közepette taxinak el tudok képzelni egy Tourant. Vezetni jó, elöl kényelmes, ha muszáj, rövid távra hat utas is bepasszírozható, és ha lefutotta majd azt a két-, három-, négyszázezer munkakilométert, simán vissza lehet tekerni az órát eladás előtt. De hogy van-e taxis, akinek dízel helyett ilyen motorral kéne? Még ha olcsóbb is? Van?

Köszönet

A tesztautót a Volkswagen Leitold kereskedéstől kaptuk kölcsön kipróbálni-lefotózni. Köszönjük!

Totalcar értékelés - Volkswagen Touran Conceptline - 2007

7
TC

Különleges technika, masszív minõségérzet, jó vezetni, valószínûleg jól tartja majd az árát. Viszont drága, hátul kényelmetlen és sokat eszik.

Az oldalról ajánljuk

A tárgyiasult modern burzsoázia
  • Tesztek

A tárgyiasult modern burzsoáziaTeszt: Renault Rafale 300 - 2024.

Az autóipar a megszokásokról és a trendekről szól, amelybe a Renault Rafale beleillik, de egy picit mégis más.

6 órája
Macskamentás üléssel rukkolt elő a Honda, hogy jól érezze magát házi kedvencünk
  • Hírek

Macskamentás üléssel rukkolt elő a Honda, hogy jól érezze magát házi kedvencünk

Ha sikeres lesz, jön a kaparófaként szolgáló váltókar.

április 1., 15:38
Nagyon pórul járhat a Stellantis
  • Hírek

Nagyon pórul járhat a Stellantis

Ez a cég lehet a legnagyobb vesztese az amerikai vámbombázásnak.

április 1., 14:38
Sebesség limitert építhetnek a gyorshajtók autóiba egy amerikai államban
  • Hírek

Sebesség limitert építhetnek a gyorshajtók autóiba egy amerikai államban

Bár az ötlet érdekesnek hangzik, több probléma is akad vele. Ennek ellenére sokan támogatják.

április 1., 13:41
A motorra állított pezsgőspoharak a múlté, a tetőn álló kung fu mester most a divat
  • Hírek

A motorra állított pezsgőspoharak a múlté, a tetőn álló kung fu mester most a divat

Az autó vagy a Wing Tsun mester ügyesebb?

április 1., 12:43
Az év lúzere: kétszáz méter után a falban végezte a Mustang
  • Hírek

Az év lúzere: kétszáz méter után a falban végezte a Mustang

Az egyik kezével a telefonját fogva videót vesz fel, a másikkal pedig úgy fogja a kormányt, hogy egy vezetéstechnikai oktató azonnal sírva fakadna.

április 1., 09:22
Budapestre jön Izrael miniszterelnöke, kismillió lezárásra kell számítani szerdától vasárnapig
  • Hírek

Budapestre jön Izrael miniszterelnöke, kismillió lezárásra kell számítani szerdától vasárnapig

Érdemes megnézni mikor, hol lesz korlátozás.

április 1., 10:12
Így néz ki a rendőrautó, amit felkapott a tornádó
  • Hírek

Így néz ki a rendőrautó, amit felkapott a tornádó

A két tonnás Explorert játszi könnyedséggel hajította el a forgószél.

március 31., 06:05
A magyar realitás teteje: a szívóbenzin
  • Tesztek

A magyar realitás teteje: a szívóbenzinTeszt: Hyundai i30 1.5 DPI

A válasz természetesen a használt autó, de az újak között egy átlagos családnak ennél többre nincs szüksége – pénze pláne.

április 1., 06:02
Musk terrorizmusnak nevezte a Rómában történt tűzesetet
  • Hírek

Musk terrorizmusnak nevezte a Rómában történt tűzesetet

Hétfőn nem csak Rómában, hanem Svédországban is megrongáltak két Tesla kereskedést.

április 1., 16:39
Itt az Insteroid, a Hyundai „modern álomautója”
  • Hírek

Itt az Insteroid, a Hyundai „modern álomautója”

A tanulmány kívülről egy retró versenyautó és egy modern WRC raliautó szerelemgyerekének tűnik.

április 1., 17:14
Egységnyi pénzért rengeteg autót ad a legek Daciája
  • Tesztek

Egységnyi pénzért rengeteg autót ad a legek DaciájaBemutató: Dacia Bigster hybrid 155

700 literes csomagtartó, 1,8-as motor, ütős formaterv és 10 millió forintos ár. Hol itt az átverés?

április 2., 05:40
Az Isuzu elhozta a legízlésesebb pickup restomodot
  • Hírek

Az Isuzu elhozta a legízlésesebb pickup restomodot

A Délkelet-Ázsiára jellemző mindenes puttonyost gondolták újra.

március 31., 06:05
Drasztikus áresés a magyar villanyautóknál
  • Közélet

Drasztikus áresés a magyar villanyautóknál

Mennyi idősek a Használtautó.hu-n hirdetett autók? Mennyibe kerülnek? Hány forint egy benzines? És egy dízel? Vagy a hibrid? Netán az elekromos?

március 31., 06:41
Keressük Magyarország legrosszabb útszakaszát!
  • Közélet

Keressük Magyarország legrosszabb útszakaszát!

Tavaly a legrosszabb körforgalmat, idén pedig a legrosszabb útszakaszt keressük

április 1., 06:02
Visszatér a Volvo előző vezére
  • Hírek

Visszatér a Volvo előző vezére

Régi-új arc a Volvo élén.

március 31., 19:30
Tűz ütött ki egy római Tesla kereskedésnél, 17 autó teljesen kiégett
  • Hírek

Tűz ütött ki egy római Tesla kereskedésnél, 17 autó teljesen kiégett

A tűz okát még kutatják.

március 31., 15:10
Űridővel döntött rekordot az Aston Martin Valkyrie a Top Gear pályáján
  • Hírek

Űridővel döntött rekordot az Aston Martin Valkyrie a Top Gear pályáján

Az 1156 lóerős szörnyeteg 1 perc 9,6 másodperces időt futott.

március 31., 16:53
Újra napirenden az alkoholzár
  • Hírek

Újra napirenden az alkoholzár

Változik a helyzet a hollandoknál?

március 31., 09:13
Baleset az M86-oson: nyerges vontató és személygépkocsi ütközött
  • Hírek

Baleset az M86-oson: nyerges vontató és személygépkocsi ütközött

A baleset a Szombathely felé vezető oldalon, a 133-134-es kilométer között történt.

március 31., 14:20
Unod már a kínai autókat? Erről ne maradj le!
  • Tesztek

Unod már a kínai autókat? Erről ne maradj le!Bemutató: Jaecoo 7 PHEV - 2025.

A gánti bauxitos talajon, természetes terepen nyúztuk a kínai Range Rovert, a plug-in hibridként is kapható Jaecoo 7-et.

március 31., 12:02
A legenyhébb jóslat, hogy eljött a világvége
  • Hírek

A legenyhébb jóslat, hogy eljött a világvége

Trump ráolvasással akadályozná meg az autók drágulását a vámemelések miatt.

március 31., 13:42
Berlin büszke: itt az új Tesla Model Y 2025 Juniper
  • Tesztek

Berlin büszke: itt az új Tesla Model Y 2025 Juniper

Ez most végre kész van.

március 31., 19:56
Közel 700 forintos benzin? Ez lett belőle
  • Hírek

Közel 700 forintos benzin? Ez lett belőle

Latin-Amerika fityiszt mutat elektromos autózásban Kelet-Közép-Európának.

március 31., 10:55
macskamentás ülés
  • Hírek

macskamentás ülés

április 1., 12:38
Bemutató: Dacia Bigster – 2025.
  • Tesztek

Bemutató: Dacia Bigster – 2025.

április 1., 15:49
Hyundai Insteroid
  • Hírek

Hyundai Insteroid

április 1., 16:11
XX. Oldtimer Show!
  • Infó

XX. Oldtimer Show!

április 1., 00:02