Ezért olyan népszerűek a hobbiterepjárók
Az SUV-k és crossoverek elképesztő népszerűségnek örvendenek. Az Egyesült Államokban az összes eladott új autó több mint fele valamilyen hobbiterepjáró modell, és Európa sincs sokkal lemaradva: 2021 szeptemberében az újonnan forgalomba helyezett autók 46,5 százaléka származott a szegmensből, az előrejelzések szerint pedig ez a szám csak nőni fog. Nem kellenek azonban statisztikák ahhoz, hogy lássuk a trendeket. Elég, ha megfigyeljük, milyen autókat látunk Magyarország útjain nap mint nap – az eredmény látványos lesz.
Mindezek tükrében felmerül a kérdés: mégis mi teszi ezt a szegmenst ennyire népszerűvé és közkedveltté? Mit nyújtanak ezek az autók, amit a többi nem? Megkérdeztük hát olvasóinkat a közösségi oldalunkon, ők miért döntöttek hobbiterepjáró mellett. Több mint ezer válasz érkezett, ezekből gyűjtöttük össze a leggyakoribb érveket.
A méret igenis számít!
Hajlamosak vagyunk a nagyobb dolgokat masszívabbnak, ellenállóbbnak és erősebbnek tekinteni, így az SUV-k vagy crossoverek robusztus megjelenésük miatt biztonságérzetet adhatnak a tulajdonosuknak. Olvasóink válaszai megerősítik mindezt, hiszen az egyik leggyakoribb érv a szabadidőautók mellett pont a biztonság volt. Elvégre megnyugtató érzés, mikor az embert több tonna fém veszi körül a legmodernebb biztonságtechnikai megoldásokkal karöltve. Egy ilyen masszív járműben a baleset gondolata jó eséllyel sokkal kevésbé ijesztő a benne utazók számára, mint egy alacsony, kicsi és könnyű városi autóban lenne.
A biztonságérzet különösen sokat nyomhat a latba akkor, ha gyerekes családokról van szó. A szülők minden bizonnyal szeretnék csemetéiket biztonságban tudni út közben, meggyőződve arról, hogy karambol esetén is az autó képes lesz megvédeni őket.

Emellett szintén fontos szempont lehet az utastér és a csomagtartó mérete is. Az SUV-k általában ebben a kérdésben is jobban teljesítenek hagyományos társaiknál, hiszen formájukból és magasságukból adódóan belterük tágas hatást nyújt. Ami pedig a pakolhatóságot illeti: kollégánk alapos kutatás után arra jutott, hogy a szegmens modelljeinek csomagtere általában 16 százalékkal nagyobb, mint egy szokványos autóé. Mindez a tágas utastér nagyobb tárgyak, bútorok szállításakor különösen jól jöhet – ez az érv is sokszor előkerült olvasóink válaszaiban.
A nagy hasmagasság áldásos hatásai
Szintén az SUV-k és crossoverek jellegzetessége a megszokottnál nagyobb hasmagasság. Egy Nissan Qashqai például már ránézésre is magasabban siklik az út felett, mint egy hagyományos kombi. Ennek városban és városon kívül is számos gyakorlati haszna van, melyeket olvasóink többsége is kiemelt. Az SUV-k probléma nélkül veszik a fekvőrendőröket, de egy padkás parkolásnál sem kell azon aggódnunk, hogy leér az autó alja, vagy megütődik a lökhárító (természetesen csak ott, ahol a KRESZ-szabályai megengedik). Ugyanezen okokból rosszabb minőségű, kátyús- vagy földutakon is magabiztosan közlekedhetünk, hiszen nem valószínű, hogy járművünk megsérülne, felakadna.

Szintén a nagyobb hasmagasságnak köszönhető, hogy egy hobbiterepjáróba általában könnyebb be- és kiszállni. Az alacsony építésű autóknál ez a mindennapi mozdulatsor különösen idősek, vagy ízületi problémákkal küzdők számára jelenthet problémát, ám egy hobbiterepjáró esetében jóval könnyebben megy. Ezek ülőlapja átlagosan 12,7 centivel magasabban kap helyet, így nem kell „bemászni” az utastérbe. Ennek megfelelően a csomagtér használata is könnyebb és kényelmesebb, mivel nem kell annyira lehajolni a nehéz csomagokért, mint egy hagyományos autó esetében.
Mindezek mellett a magasabb üléspozíciónak köszönhetően egy SUV-ből vagy crossoverből a forgalmat is könnyebb átlátni. Ez különösen nagyvárosok bonyolult, soksávos kereszteződéseiben jöhet jól, melyeknél fontos, hogy tisztán lássuk, ami körülöttünk zajlik.
Terepen sincs elveszve
Bár az SUV-k terepezési képessége általában elmarad egy keményvonalas terepjáróétól – hisz nincs bennük felező vagy zárható difi – számos modell – köztük a Nissan Qashqai vagy az X-Trail, azért így sem ijed meg, ha saras földutat lát. Sok olvasónk írta:
azért döntött a hobbiterepjáró mellett, mert horgászat vagy kirándulás alkalmával letér az aszfaltról.
Egy olyan autóra volt tehát szüksége, mely ilyen helyzetekben is megállja a helyét. Számos SUV rendelhető összkerékhajtással és különböző terep-üzemmódokkal, így egy ilyen modell a nehezebb körülményekkel is könnyedén megbirkózik.
Egy autó, ami egy kicsit mindenben jó
Egyik olvasónk frappáns megállapítása szerint egy hobbiterepjáró olyan, mint a négyévszakos gumi: mindenben jó egy kicsit, így semmilyen helyzetben sincs elveszve. Míg egy városi kisautó takarékos és olcsó, számos helyzetben túl kicsinek bizonyulhat. Míg egy kombiban bőven akad hely, az aszfaltról nem ajánlott letérni vele. Míg egy klasszikus terepjárónak egy kis terepezés meg sem kottyan, városban vagy országúton már közel sem mozog olyan otthonosan. Ezzel szemben egy SUV, mint a Nissan X-Trail vagy egy crossover, mint a Nissan Qashqai mindegyik területen boldogul, így tulajdonosa valószínűleg képes lesz megbirkózni az összes feladattal, melyekkel egy átlagember találkozhat.

Sokféle hobbiterepjáró, sokféle érv
Bár vannak alapvető tulajdonságok, melyek minden hobbiterepjáróra igazak, ebben a szegmensben is rengeteg különböző alvariáns alakult ki. Léteznek kisebb, elsősorban városi használatra kitalált típusok, de akadnak olyan nagyméretű modellek is, melyek akár közepes terepezési feladatokra is alkalmasak.
Ha elsősorban aszfaltos úton vezetünk, és nincs szükségünk hét ülésre, ám szeretnénk élvezni a nagy hasmagasság és a robusztus megjelenés előnyeit, jó választás lehet egy városi crossover, mint a Nissan Qashqai. Az ebbe a kategóriába tartozó SUV-k nagy előnye, hogy bár magukon hordozzák a szegmens áldásos tulajdonságainak többségét, nem túlzottan nagyok és nehezek, ez pedig kedvező hatással van a fogyasztásra és megkönnyíti a parkolást is.
Kalandvágyó nagycsaládosoknak viszont már jobb választás lehet egy akár hét ülésessel és összkerékhajtással is elérhető nagy SUV, mint a Nissan X-Trail. Egy ilyen modellel már egészen nyugodtan bevállalhatunk könnyebb terepezéseket, miközben bőven akad hely a csomagoknak is. Talán ebben a kompromisszummentes kategóriában valósul meg leginkább a hobbiterepjárók legkedveltebb tulajdonsága: az, hogy igazából nincs olyan feladat, amellyel ne tudnának megbirkózni.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A Ford megkezdte az alkudozást
A Ford egyrészt szereti Trump vámjait, másrészt a pokolba kívánja őket
- Hírek
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?
- Tesztek
Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.
Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.
- Hírek
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
Csoda, hogy senki sem sérült meg.
- Hírek
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.
- Hírek
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.
- Hírek
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.
- Hírek
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát
- Hírek
F1 kibeszélő: Piastri egyre jobb, Norris egyre rosszabb, válság a Red Bullnál
Még ha Oscar Piastri győzelme nem is forgott veszélyben, bőséggel akadt érdekes és izgalmas történés a legutóbbi Forma 1-es nagydíjon.
- Hírek
Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét
Az autót még 2024 májusában mutatták be egy gyönyörű koncepció formájában.
- Hírek
Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései
Szinte nem is lehetne nagyobb különbség a múlt hétvégi Japán Nagydíj, valamint a most következő Bahreini Nagydíj között.
- Hírek
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.
- Hírek
A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban
Korábban egy öreg Mazda MX-5-öt hajtott, amit még az egyetemi évei alatt vásárolt.
- Hírek
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.
- Hírek
Új átkelőhely nyílt a magyar határon
A nagyhódosi átkelőnél személygépjárművel és gyalogosan lehet áthaladni.
- Égéstér
Ezeket vennénk 1 millióért
A fillérekből fenntartható városi minik és a családi használatra is alkalmas kombik, egyterűek mellett hobbi célra is választottunk sportos vagy veteránkorú típusokat.
- Hírek
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.
- Hírek
Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá
Ásott egy nagy lyukat a 6000 dolláros markolóval, amit a Temuról rendelt.
- Hírek
Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?
Ez lenne a válasz az amerikai csapásokra.
- Hírek
Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén
Térképen mutatjuk, mire számíthatnak az autósok.
- Hírek
Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban
Valószínű, hogy vámok miatt az árak a kereslettől függetlenül emelkedni fognak.
- Hírek
Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son
Az esetről videó is készült.
- Hírek
Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben
A Hyundai Motor Group formatervezési főnöke szerint ez csak egy átmeneti korszak.
- Hírek
Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz
Az elektromos 6-os után érkezik az elektromos CX-60.
