2009.04.03. 17:23
169 hozzászólás


A feleségem megint írt valamit, inkább nem szólok. Olvassák szeretettel, ami jön.

„Ajjaj, a 120-as Skodánkat vizsgáztatni kellene” jöttem rá hirtelen egy tavaszi délutánon. Az apám szerető közelségében töltött idő alatt gondos kezek tartották karban, alvázvédték, nézték a víz, az olaj és egyéb fontos folyadékok állását, töltötték az akkumulátort, zsírozták a függőcsapszegeket, egyszóval törődtek vele, gondozták is a használaton túl (gépészmérnök, így nem állt tőle távol az autómatatás). Drága autó volt ez a maga idején, és sokat is kellett rá várni, így nagy becsben tartotta.

Egészen addig, amíg a bátyámmal ketten meg nem kaptuk, az apám pedig vett magának egy Feliciát. Az akkor friss vizsgájával elköltözött a budai garázsból a tízemeletes panelházak közé (egy háznyira laktunk egymástól a tesómmal), ott fázott és búslakodott sok sorstársával együtt, mint kegyvesztett szobakutya a hideg udvaron, az első kisbaba születése után. Én nem szerettem túlságosan, bár viszonylag sokat használtam addig, amíg autós barátom nem lett, a tesóm viszont alig ült bele (drága volt a benzin, már a saját zsebünkből kellett fizetnünk), így egyre jobban elhanyagoltuk. A vízre és az olajra még ránéztünk időnként, de ennél többre nem futotta. A két év hamar eltelt, rohamléptekben közeledett a vizsga vége. Hová is kellene vinni?

Tulajdonképpen semmi baja sem volt, csak rozsdásodott kicsit itt-ott, de az könnyen javítható lett volna házilag, a fékek rendben, minden működött rajta. Amivel kis baj volt az a kormány, ami egyre nehezebben tekeredett. Találtunk embert, aki rendbe teszi azt a pár dolgot, és felkészíti a vizsgáztatásra. Kiderült azonban, hogy nem is olyan egyszerű a helyzet. A kormány azért járt nehezen, mert elkezdtek berágódni a kenetlen függőcsapszegek. Ez még függőcsapszeges? Csodálkozott el még Zsolt is, nem szerette a keleti technikát. Én sem, és fogalmam sem volt róla, hogy mi az a függőcsapszeg és mit kellett volna vele csinálni. Ez persze csak addig tartott, amíg az első saját autómat meg nem vettem. Más dolgok is kiderültek a kocsiról, például szétmállott a fékcsőelosztó, s hirtelen mindenkinek terhes lett a javíttatás. Akkor már mindketten alig használtuk, nem is fájt senkinek a búcsú. 50 ezer forintért vitték el, és mint később kiderült az új tulaj még három hónappal a vétel után sem íratta át.

Bár kismotorom volt már (egy Romet Pony), néhány hónap elteltével égetően fájt a Skoda nevű seb helye. Nem az autó maga, hanem az a fajta szabadság, amit jelentett. Mindig is szerettem autózni, vezetni, tudtam, hogy be kell tölteni valamivel az űrt. Zsolt is érezte ezt, s bár nem mondta, folyamatosan pásztázta a kínálatot, és végül talált is valami megfizethetőt.

- Egy Trabant.

- Egy Trabant?

- Igen, egy Trabant. De nem akármilyen, 600-as, érted? Nem 601!

- Az is csak egy Trabi, nem?

- Nem, dehogy. Az egészen más, régi, gömbölyű, ritka, aranyos, neked való, nincs minden utcasarkon.

És persze ezután elmentünk megnézni Dunakeszire.

Kicsit úgy voltam vele, mint a bontott téglából rakott falunkkal. Zsolt találta ki, de nekem is tetszett az ötlet, így megépítettük. Amikor azt megláttam, mellbe vágott a szolid színek kavalkádja, kicsit koszos, vagy annak tűnő felületek, régi, kézzel készült, szabálytalan alakú téglák, de tudtam, éreztem, hogyha benne/vele élek, használom, megszokom, nagyon megszeretem. Így is lett.

A Trabival is hasonlóképp, bár annak a formája már az első pillanatban megfogott. Az év 1998, talán október lehetett. Az első tulajdonosától vettük meg, egy 80 éves ügyvéd bácsitól, akinek a garázsában még ott figyelt egy szinte szalonállapotú, fehér Fiat 850 sportkupé is. Aktív ügyvéd korában a Trabi volt a nyúzós autó, a Fiat a hévégi kincs. Mint mondta, a Fiat sosem látott esőt, de napot is csak ritkán, azt azonban akkor még nem akarta eladni.

Amikor kifizettük a kocsiért a vételárat, szíven ütött, hogy a közvetítő srác, (aki persze nem íratta át a kocsit, csak továbbadta) majdnem a felét lenyelte a pénznek, holott két hétig volt csak a tulajdonában. Azaz még abban sem, mert át sem íratta. Az anno jól kereső bácsi már igencsak szerény körülmények között egyedül élő kisnyugdíjasnak tűnt. Az autó így sem volt drága, de persze tudtuk, hogy lesznek még kiadások a felújítás során, készültünk rá, hogy nem lesz egyszerű. A kocsi akkor már betöltötte a 35. évét, nem volt rajta vizsga, régóta állt, így rögtön szerelőhöz vittük átnézetni, nem haza. Mint megtudtam, tipikus dolog a Trabinál például a hattyúnyak szétrohadása (ez az első karosszérianyúlvány), az állásban a fékek és a függőcsapszegek berágódása.

Természetesen a 6 voltos akku is a kukában (azaz veszélyes gyűjtőben) landolt. Szerencsére a kaszni töretlen és „rozsdamentes” volt, jó minőségben csinálták még a duroplast elemeket az NDK-s munkáskezek. Kicsit sápadt volt a fényezése, és a csík is az oldalán, de akkor még nem is gondoltunk veteránautó-restaurálásra, csak használni szerettem volna. Így maradt úgy, ahogy volt, éppen elég kiadásnak tűnt a többi rendbe rakni való.

A fék persze nem volt jó a 601-esből, legalábbis az első, ezért Zsolt éjszakákon át polírozta vízpapírral a munkahengereket a mosdó fölött, hogy végre zárjanak. A kárpitokat én tisztítottam a konyhában, meg a karburátort is.

Kellett hozzá fényváltó kapcsoló, az egy IFÁ-ból lett (lábváltós!), meg feszültségszabályzó. Sikerült egy vadiúj kipufogóra szert tenni az akkor a Lehel utcában levő Trabi-boltból, ezért később sem a fűtéssel, sem a kocsi erejével nem volt baj. Csak az elejére nem tudtunk először emblémát szerezni, azóta már lehet olyat kapni, tizenkét évvel ezelőtt még nem volt internet, meg utángyártás.

A karosszériás srác szitkozódott, azt hitte, olyan lesz az autó, mint a 601-es, amikből tucatjával volt nála. De nem, a 600-asban fa is van, ahol a duroplast-elemek felmennek a vázra, méghozzá nem egyenes lécek, hanem vékonyodók. Olyanokat is kellett gyártania. De csak a küszöböket és a hattyúnyakat, meg a doblemezek széleit kellett kicserélnie, a csomagtér, a padló, a tűzfal, az ajtók kerete, a vázszerkezet szinte rozsdamentes volt.

És végre eljött a nagy nap, lehetett vizsgázni vinni a Boldizsár utcába. Ahol is egy óriási darab ember elkezdte vadul taposni a frissen központosított, új fékpofás, új karmantyús fékeket, és miután a nyolcadik rugdalásra tényleg elkezdtek ütni a dobok, kivágta az autót. Újabb centrírozás, fékbetét-reszelgetés, próbarendszámmal flangálva össze is koptattuk a betéteket, kicsivel tényleg talán jobb lett. Akkor már a Mozaik utcába vittem, mert nem szerettem volna, hogy a frissen rendbetett autót az a tahó megint széttapossa. Simán átment, hiszen minden lényeges dolog új volt benne. Friss vizsgával, zöldkártyával, műszakilag felújítottan elhozhattuk az autót.

Az én autómat. Életem első saját autóját.

Így gyakorlatilag én kezdtem igazán veteránautózni előbb kettőnk közül, hiszen Zsolt Mercije akkor még csak 27 éves volt, és mintha az Alfa Giulia sem lett volna még meg – ekkor már 1999-ben járunk.

Kicsit meseszerű egy ilyen autó, egészen más világ. Aki beleül, valóban egy pillanat alatt visszarepül a hatvanas évekbe. Lenyűgöz és elvarázsol, kicsi ablakain keresztül alig szűrődik be valami a körülötte lévő akármikori évek rohanó világából. Melegség, megnyugvás, otthonosság árad szét a lelkünkben. Itt jó nekünk. Egy nő sem tudna jobban összeillő kesztyűt, kalapot és retikült felvenni, mint ahogy a viszonylag nagy, elefántcsont-utánzatú, fehér kormány passzol a hozzá illő műszerfali váltókarhoz, indexkarhoz és műszerhez. Még a visszapillantó és az apró lámpa is harmonizál a belső térrel. Különösen szeretnivaló volt még benne az öt „zongorabillentyű” a műszerfal bal oldalán. Világosszürke szövet/műbőr kombinációjú ülései és ajtókárpitjai, egy délelőtti ultra-dermezés után szinte újszerű állapotban kerültek helyükre. A szagukra ma is emlékszem, a 600-as Trabinak egészen egyedi, erős, de nagyon kellemes illata van belül. Csak a szakadások ne lettek volna…

A hangulat pedig akkor hágott igazán a tetőfokára, amikor beindult a kicsike. „Röntyöntyörönnn-työnnn-työntyörönnn-työntyöntyönnn”

Ebben az autóban mindig fülig ért a szám, és az volt a jó, hogy mindenki másnak is, aki benézett az ablakon. Pedig sokan benéztek. Egyszer egy idősebb úr megállította unokáját a parkoló autóm mellett, és könnyes szemmel mesélte neki, hogy ilyen volt élete első autója annak idején, nem is hitte, hogy lát még ilyet az utcán.

A kézi váltó kezelése igazán nem okozott gondot, hamar belejöttem, finom szerkezet, feltéve, ha jól megzsírozzák a motortérben a gumijait. Más autókba ülve viszont váltáskor először a kormánynál keresgéltem a kart. A benzint mindig én kevertem a kútnál, bár most már nem emlékszem az arányokra. És nem is a legolcsóbb 2T olajat vettem bele. Kétütemű motorok gyertyáit illik karban tartani, „kiégetni” oly módon, hogy padlógázzal közlekedik időnként az ember, vagy hegyre hajt fel nagyon kihúzatva a motort. Legalábbis nekem azt mondták. Sokszor mentem vele Pestről Budára a szüleimhez, így a dombokon megtisztulhattak a gyertyák, oda-vissza is, de sajnos ködösítettem az utánam jövőket rendesen, utólag is elnézést.

Pattogós, ugyanakkor úszkáló rugózását (a laprugó-kötegeket nem szedtük azért szét) az ülés rugói rendkívül jól egészítették ki. A szüleimtől az Árpád-hídon hazafelé tartva két legálisan évezhető huppanó volt, és van ma is, ott a legális sebesség 70. Pontosan tudtam, hogy hol vannak, ezeken Trabikám szárnyra kapott, felrepült, ilyenkor én is ordítottam egy nagyot, egyszer-kétszer még a fejemet is bevertem a tetőbe. Biztonsági övnek még helye sem volt benne, bár akkor még városon belül a bukósisak sem volt kötelező kismotorokon.

A Belgrád rakparton dolgoztam, ami akkor még nem volt fizető övezet, így majdnem naponta használtam a kocsimat és majdnem ilyen rendszerességgel kértem segítséget is a lemerült akku miatt. Szerencsére mindig akadt valami úriember, aki betolta, vagy behúzta a kicsikét. Még szerencse, hogy könnyű elemekből építették. Sajnos a 6 voltos rendszer nem szórakozott, fiatal csajoknak való, ahogy a kinyitandó és elzárandó benzincsap sem. Nem egyszer okozott fejtörést, hogy miért nem indul be még tolásra sem.

Annak idején már volt az azóta minden évben megrendezett május elsejei szocialistaautós-találkozó a Városligetben. Amíg megvolt a kocsim, aktív résztvevő voltam, az én autóm volt az egyik legeredetibb a Trabik között. Egészen más, ha az ember csak nézelődik, mint ha részese is lehet az eseményeknek. A különbség olyan, mint amikor megengedi a nagyi, hogy együnk a frissen sült, meleg pogácsából, vagy csak az illatával lakhatunk jól, mert a vendégeknek készült. A találkozó hangulata azért még most is magával ragad, bár megkóstolni már valószínűleg nem fogom.

Egy idő után be kellett látnom, hogy a Trabim tulajdonképpen veteránautó és több törődést igényel, nem pedig mindennapos városi nyúzást, valamint azt is, hogy garázsban a helye. Nem akartam elhasználni, megértettem, hogy jó alany egy teljes felújításhoz, azaz inkább restauráláshoz, amit én nem vállalhattam be. Sokat kellett várni a következő tulajdonosra, hiszen akkoriban, 1999 ősze-tele táján kicsi volt a kereslet egy ilyen autó iránt, de megérte, jó helyre került. Az új gazdája kívül-belül felújította és attól kezdve garázsban tartotta, csak mostanában adta el, külföldre ment, hosszú időre, ezért a Zsoltnak is ajánlgatta. Kicsit talán az én közvetítésemmel is sikerült megmenteni a pusztulástól. Bár utána egy Fiat 500-asom lett, amit talán még jobban szerettem, azóta a 601-esekkel is megértőbb vagyok, valami biztosan átszivárogott beléjük is a 600-as hangulatából, legalábbis így képzelem.

Ahogy egy eladott kedves tárgy, vagy egy régebbi lakásunk, az autónk is elvisz egy darabot belőlünk. Belőlem mindenképpen. Életem egyik legkedvesebb bő évét adta, és vitte el a Trabi, és ezt nem cserélném el semmivel. Rönntyönntyörön-työnnn-työrön…

Az oldalról ajánljuk

H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford
  • Hírek

H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford

Jó vagy felesleges ötlet?

március 25., 13:07
Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél
  • Hírek

Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél

A márka 2025 végéig 10 országban nyitna kereskedéseket. Elsőként Németország, Norvégia, Dánia és Hollandia kerülhet sorra.

március 25., 11:44
Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen
  • Hírek

Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen

Valószínűleg elfelejtette indulás előtt letakarítani.

március 25., 07:58
F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének
  • Hírek

F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének

Bár a gyártó közleménye diplomatikusan fogalmaz, egyértelmű üzenetet hordoz.

március 25., 10:20
Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról
  • Hírek

Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról

A sebességtúllépők mellett az ittas vezetők és a mobilozók is felkerülnek a visszaesők listájára.

március 25., 14:16
BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában
  • Hírek

BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában

Európa sem marad ki a Xiaomi autóiból.

március 25., 09:27
Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen
  • Hírek

Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen

A Volkswagen eddig csak plug-in hibrid és lágy hibrid rendszereket kínált.

március 25., 11:54
Ittasan rollereztek, a jogsijuk ment a levesbe
  • Hírek

Ittasan rollereztek, a jogsijuk ment a levesbe

Két zalaegerszegi férfit is pénzbírsággal, illetve több hónapos eltiltással jutalmaztak az ittas rollerezésért.

március 24., 07:48
A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral
  • Technika

A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral

Azt akarták demonstrálni, hogy az új külön is megvásárolható motorjuk milyen könnyen elfér a kisebb motorterekben is.

március 25., 16:52
Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele
  • Hírek

Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele

Először 2020-ra ígérték a megjelenését, utána 2021-re, majd 2022-re és így tovább 2025-ig.

március 25., 06:00
Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat
  • Hírek

Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat

Havi háromezer forintot lehet spórolni az autók sz éjszakai töltéssel Floridában.

március 25., 16:13
Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal
  • Hírek

Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal

Trump belső terrorizmusnak nevezte, úgyhogy ennek megfelelően kezelik a helyzetet.

március 25., 14:24
A legtoyotább Toyota
  • Tesztek

A legtoyotább ToyotaTeszt: Toyota Camry - 2025.

A korábbi generációknál nem ritka az egymillió fölötti futásteljesítmény, kérdés, hogy sportos hibridként is tudja-e majd.

március 24., 06:05
Az év üzlete: ha megveszed ezt a hat Porschét, kapsz hozzá egy kamiont, amire felfér az összes
  • Hírek

Az év üzlete: ha megveszed ezt a hat Porschét, kapsz hozzá egy kamiont, amire felfér az összes

Kizárólag egy tételben lehet megvásárolni.

március 24., 06:05
Átvert a kereskedő? A legjobb bírósági eljárás az, amelyik megelőzhető!
  • Közélet

Átvert a kereskedő? A legjobb bírósági eljárás az, amelyik megelőzhető!

Elkerülnéd a bíróságra járkálást, de az igazadat érvényesítnéd hibás teljesítés esetén? Van megoldás!

március 25., 05:59
Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral
  • Hírek

Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral

Az apró motornak elképesztően jó hangja van és egész hevesen mozgatja az autót, amibe beszerelték.

március 25., 15:12
Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t
  • Hírek

Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t

Valaki nagyon vágyott egy SUV GT-R-re.

március 25., 07:10
Megijedt az autós, hogy oldalba vágják, ezért oldalba vágott valaki mást
  • Hírek

Megijedt az autós, hogy oldalba vágják, ezért oldalba vágott valaki mást

Érthetetlen eseménysorozatot rögzített egy autós fedélzeti kamerája Ausztráliában.

március 24., 16:03
Hatalmasat borultak a Porsche Carrera Cup időmérőjén
  • Hírek

Hatalmasat borultak a Porsche Carrera Cup időmérőjén

A pilóta sértetlenül megúszta.

március 24., 10:41
Hadüzenet Trumpnak: új megoldást javasolnak a kínaiak, Pekingben járt a BMW-vezér
  • Hírek

Hadüzenet Trumpnak: új megoldást javasolnak a kínaiak, Pekingben járt a BMW-vezér

Összehaverkodna Kína az EU-val?

március 24., 15:19
F1 kibeszélő: válságértekezletet tart a Red Bull, inog Lawson széke, Piastri letette a névjegyét
  • Hírek

F1 kibeszélő: válságértekezletet tart a Red Bull, inog Lawson széke, Piastri letette a névjegyét

Az ausztrál esőkáosz után egy valamivel unalmasabb futammal folytatódott a 2025-ös F1-es világbajnokság Kínában, de így is bőven van miről beszélni.

március 24., 17:26
Olcsó villany-Cupra, gyárlátogatás és nagy ígéretek
  • Hírek

Olcsó villany-Cupra, gyárlátogatás és nagy ígéretek

Megtekintettem a legolcsóbb elektromos Cuprát, vagyis a Ravalt, megnéztem a Seat és a Cupra gyárát és meghallgattam a két cég hangzatos ígéreteit.

március 24., 13:36
Megbízható Ferrarit akart, építtetett egyet egy Honda NSX-ből
  • Hírek

Megbízható Ferrarit akart, építtetett egyet egy Honda NSX-ből

Egy svájci férfi szerette volna átélni a Ferrari élményt, de nem akarta az olasz autókkal járó nyűgöket a nyakába venni.

március 24., 12:25
Nem erősebb, de mégis gyorsabb a frissített Audi RS3
  • Hírek

Nem erősebb, de mégis gyorsabb a frissített Audi RS3

Sokat számít, hogy mennyire agilis egy autó.

március 24., 09:09
Hyundai Insteroid 2025
  • Hírek

Hyundai Insteroid 2025

március 25., 11:33
Nissan Murano GT-R
  • Hírek

Nissan Murano GT-R

március 24., 13:16
Honda NSX (Ferrari 360 Replika)
  • Hírek

Honda NSX (Ferrari 360 Replika)

március 24., 09:04
F1 kibeszélő Kínai Nagydíj 2025
  • Hírek

F1 kibeszélő Kínai Nagydíj 2025

március 24., 14:06