Főmunkatársunk, Balázs Viktor azt mondta, lélekben feladtam én már ezt a Mazdát. És igaza volt: egyszerűen nem érdekel már a kabriózás. Utálom, ha tűz rám a nap, egyébként is motorral megyek, amikor jó idő van, ráadásul már akkor is szívesebben használtam a Nivát , amikor még megvolt.
Annyira jó autó, hogy igen nehéz volt megválni tőle. Többször nekirugaszkodtam, aztán többször hagytam a fenébe, és belelkesedtem, hogy mégis megtartom. Utolsó ilyen felbuzdulásomban csináltattam egy olajcserét, meg cseréltem akksit.
Az eladása előtti utolsó közös aktusunk, hogy mivel a héten lejár a forgalmi-zöldkártya, elvittem Mazda Mesterhez egy utolsó vizsgáztatásra. Átvételkor hirtelen eszembe jutott, hogy itt elég precízen mennek a dolgok, hátha megvannak még a munkalapok. Meg hát, de csak a fénymásolatokat kapom meg, ami nem hülyeség, hátha a következő tulaj is ide hordja majd.
Részemről persze az az érdekes, hogy megtudjam, mennyibe is került a problémamentes autóm bő hat év alatt. A fényezést (200 ezer), a szürke ponyvatetőt (190 ezer), a klímát (340 ezer), a riasztót (tán úgy 30-40 ezer körül), az ajtóbélelést meg a többi hifista praktikát (emlékszik a rosseb) nem számolom, hiszen ezek nem kényszerköltések voltak. A régi tető még bírta a gépi mosót is, csak nem tetszett a fekete vinil, a fényezés nem volt vészes, csak már nagyon matt.
Meghibásodásra nem emlékszem – az utólagos klíma ékszíjtárcsája szállt el kétszer, de ezt nem írhatjuk a Mazda rovására.
Nézzük tehát a munkalapokat.
2003. február 24. (Mazda Mester még puszta kézzel, indigóval munkalapoz.)
Kilométeróra-állás: 104 399
Olajcsere + szűrő (hozott olaj, már akkor is egy buzi voltam), ablakmosó tartály törött (az is maradt mindmáig), légszűrő (sport, hozott − végül akkori webszerkesztőnk, Égő Ákos barkácsolta rá, jó is lett), rendszámvilágítás, olajat is beleszámítva 38 450 Ft.
2003.06.25. km: 110 328
Négy hónap alatt hatezer kilométer, nem rossz! Akkor még klozetra is csak MX-5-tel.
Kuplungcsere (anyag+munkadíj): 84 400
2003. 09.18. km: 116 322
olajszűrő+olajcsere: 11 650 Ft
szerviz m.d. (fogalmam sincs, mi lehet, tán munkadíj?): 3000 Ft
fényszóróállítás: 1500 Ft
két ablak szorul: 2000 Ft
Összesen: 18 150 Ft
2004.03.01. km: 124 313
vezérműszíjcsere+tömítés munkadíj: 13 000 Ft
lakatos, fényezés (tán a lökhárítót csináltathattam meg): 25 000 Ft
vezérműszíj: 10 800 Ft
vezérműszimering (2x3850): 7700 Ft
ékszíj: 2300 Ft
szelepfedél-tömítés: 10 950 Ft
olajcsere+szűrő: 10 850 Ft
motortisztító: 2000 Ft
Összesen: 80 600 Ft
2004.09.08 km: 135 955
olajpótlás: 2800 Ft
kipufogó-hegesztés (nincs mellette összeg, tán ajándék)
Összesen: 2800 Ft
2004.11.04 km: 140 569
ékszíjfeszítés
olajszűrő+csere munkadíj: 3000 Ft
4 gumi átszerelése
hűtőfolyadék-csere (olvastam valahol, milyen jó, ha lecseréljük a fagyállót, mert az is elöregszik)
olaj+szűrő, anyag (3,5 l 10W-40): 10 900 Ft
hűtőfolyadék: 3200 Ft
Összesen: 17 100 Ft
2005.04.22. km: ?
vizsgára felkészítés: 4500 Ft
vizsga: 15 800 Ft
4 gumi átszerelése: 4000 Ft
olaj+szűrőcsere: 3000 Ft
sportlégszűrő-tisztítás: 2500 Ft
olaj (a szokásos): 10 900 Ft
Összesen: 100 700 Ft
2005.06.09. km: 143 365
kapcsoló+beszerelés: 10 000 Ft
2005.11.22. km: 145 459
4 gumi átszerelése: 6000 Ft
Világítás-visszajelző: 2000 Ft
ablaktörlő lapát: 4600/pár
Összesen: 12 600 Ft
2006.06.14. km: 149 510
első féktárcsák: 21 000 Ft
első fékbetét: 6800 Ft
szelepfedél-tömítés: 10 200 Ft
O-gyűrű: 1200 Ft
jobb ablaktörlő: 1980 Ft
olaj: 10 900 Ft
zöld Protec motortisztító: 2500 Ft
gömbfej: 18 600 Ft
Összesen: 73 180 Ft
2006.11.14.
téligumi-átszerelés: 5000 Ft
2007.01.12. km: 153 641
difiolaj csere: 3000 Ft
váltóolaj csere: 3000 Ft
ékszíj csere: 3200 Ft
három vízszintes vonal, pont, k, pont: 8000 Ft
olaj+szűrő+csere: 15 200Ft
főtengelyszimering: 9800 Ft
Összesen: 42 200 Ft
2007.04.11.
főtengely hátsó szimeringjének cseréje: 22 000 Ft
4 gumi átszerelése: 4000 Ft
motormosás: 2700 Ft
hátsó szimering: 9800 Ft
Összesen: 38 500 Ft
2007.04.25.
fékmérés vizsgára: 5000 Ft
vizsga: 17 000 Ft
adatlap: 1200 Ft
Összesen: 23 200 Ft
2008.01.30.
bal hátsó kézifék ragad
hővédő lemez zörög: 2000 Ft
zöldkártya: 8000 Ft
Összesen: 10 000 Ft
2010.02.11.(Mazda Mester félrenyomhatta a stemplit) km: 157 842
olaj+szűrők: 3000 Ft
4 gyertya cseréje 2000 Ft
átvizsgálás
olajszűrő: 1450 Ft
gyertya: 4800 Ft
(az olajat újra én vittem, ugyebár)
Összesen: 11 250 Ft
2009.04.21 (most kedden)
fékmérés vizsgára: 5000 Ft
vizsga: 17 000 Ft
zöldkártya: 8000 Ft
adatlap: 1200 Ft
összesen: 31 200 Ft
Mielőtt összeadtam volna, kiírtam egy kis tippversenyt a szerkesztőségben, ki mennyire saccolja a végösszeget. Papp Tibi (gépész) tippje 300 ezer alatt. Nyegleo adatbázis-kezelő és ártudor szerint szintén 300 ezer. Omm Belsőség-szerkesztő, hasonló korú Mazda tulajdonosa: 430 körül. Én, aki már nézegettem a munkalapokat: 500 ezer körül. Angéla Papp Tibivel van egy platformon.
És összeadtam: 724 480 forint, TMK-jellegű költségekre. Tény, hogy ritkán fájt, és az is tény, hogy mindent azonnal megcsináltattam a Mazdán, meg nem spóroltam semmin. Tevan kolléga az Indexnél, akinek hasonló MX-5-öse volt, nagyjából ezt az összeget nem költötte rá. Úgy is nézett ki az autója. Tavaly adta el, 350 ezerért. Ha hozzáadnánk az én bő 700-amat, majdnem elértük az 1,2 milliót, amennyivel Mustang Sanyi beszámította a Cougarba az enyémet.
Tehát akkor:
Tartsuk autónkat ridegen? Közlekedjünk az összeomlás határán? Kicsire ne adjunk? És a kötelező egyszerűsítés kedvéért ne kalkuláljunk azzal, hogy Tevan kolléga szerint az ő Mazdája is sokat volt szervizben, mert ez sem kívül nem látszott rajta, sem a beltartalom terén nem volt érezhető.
Az első nagytakarítás Balázs Viktor udvarán – 2003 tavasz
Én mindenesetre maradnék az eddigi hozzáállásnál. Tudom, hogy gazdaságilag értelmetlen autóra költeni, de gazdaságilag kutyára költeni is értelmetlen, hiszen csak annyit tud, hogy viszontszeret. Azt pedig az autó is tudja. De így, hogy látom, mennyit költöttem rá, egyértelmű, hogy nagyjából egálban vagyunk: én jól tartottam, ő meghálálta.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
F1 kibeszélő: Piastri egyre jobb, Norris egyre rosszabb, válság a Red Bullnál
Még ha Oscar Piastri győzelme nem is forgott veszélyben, bőséggel akadt érdekes és izgalmas történés a legutóbbi Forma 1-es nagydíjon.
- Nepperűző
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.
- Hírek
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.
- Hírek
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
A baleset Törökbálint közelében történt.
- Technika
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.
A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!
- Gumidoktor
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?
- Hírek
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.
- Tesztek
Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Hírek
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
Csoda, hogy senki sem sérült meg.
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Hírek
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.
- Hírek
Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában
Gyorsabban mehetnének az amerikai államban az autósok.
- Tesztek
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.
- Tesztek
Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.
Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.
- Közélet
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.
- Belsőség
340 milliárd forint nyomában
A milliárdos kár is le van tojva, csak az ego ne sérüljön.
- Hírek
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát
- Hírek
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?
- Hírek
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.
- Hírek
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.
- Hírek
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.
- Hírek
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.
- Hírek
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.
