A mérnökpalánták egyik legnagyobb játszótere a Shell Eco-marathon, amelynek európai versenyén rövidesen három magyar csapat is megmérettetik. Ez a gombamód szaporodó alternatív építőszeánszok egyik öregapja is, az idén rendezik a 26 dzsemborit, ezúttal a keletnémet Lausitzban. A EuroSpeedway pályán rajthoz álló magyar embereket és gépeket kedden mutatták be a Millenáris Parkban, stílszerűen a Csodák Palotája mellett.
Megameter, Kecskeméti Főiskola
A kecskemétiek újoncok az Eco-marathonon, de rögtön észbontó masinával álltak elő. A Megameter háromkerekű, benzinmotoros szivar, amibe egy apró nőt préselnek majd. A nyilvánvalóan nem klausztrofóbiás Bertalan Évára vára feladat, hogy ötven percig körözzön a pályán, a lehető legkevesebb üzemanyagot fogyasztva. A karosszéria méhsejt szerkezetű, szénszál erősítésű kompozitból készült, ez a kerekek, sőt a lánckerék anyaga is. A 30 köbcentis, saját fejlesztésű és gyártású, kétvezérműtengelyes, injektoros motor jól elférne egy uzsonnástáskában a szendvics mellett – nem csoda, hogy a versenyautó önsúlya mindössze 24 kiló. A csapat célja, hogy az egyliteres fogyasztásra számított út elérje az ezer kilométert. Ennek megfelelően a benzintank kábé akkora, mint a sarki kisboltban kapható kétdekás pálinka. A kormányzás joystickkel történik, a hajtás szakaszos, vagyis időnként felgyorsítják a szivart, aztán hagyják szabadon gurulni.
Banki 04, Óbudai Egyetem
A JFSZ Racing Team már veteránnak számít, gépüket évről évre tökéletesítik, felhasználva a futamokon szerzett tapasztalatokat. A szintén háromkerekű versenyrakéta váza alumínium, amit üvegszálas kompozit karosszéria borít. Az egyhengeres belsőégésű motort etanollal itatja az elektronikus befecskendező rendszer. Az idei évadra fejlesztettek a sebességváltón és az elektromos kuplungon, csökkentették a hajtómű súrlódását, az abroncsok ellenállását és az önsúlyt. A cél itt is az, hogy a hatvankilós Banki 04 átlépje az 1000 kilométer/1 literes álomhatárt. A karosszéria speciális fényezése csajos lett: ezt a masinát is lány vezeti majd, Vörös Vivien, akit a jövőben az isteni VV-ként fogunk emlegetni, amiért előre is elnézést kérünk.
SZEvolution Car, Széchenyi István Egyetem
A SZEnergy Team járműve több szempontból is lényegesen különbözik az előzőektől. Először is, nem a Prototípus, hanem a Városi jármű csoportban indul, másodszor nem belsőégésű motor hajtja, hanem napelemekkel táplált villanymotorok. Harmadszor nem három kereke van, hanem négy. A kiírásnak megfelelően ez jobban hasonlít egy hétköznapi járműre, és rendelkezik mindazokkal a felszerelésekkel, amelyek szükségesek a közutakon való közlekedéshez (világítás, index, ilyenek). A csapat eddig kétszer nyerte meg a Solar kategóriát, nagyok tehát velük szemben az elvárások, ugyanakkor nyilvánvaló, hogy az ellenfelek mindent el fognak követni a trón megszerzéséért.
A váz itt is alumínium, a borítás szénszálas kompozit. A tetőn és az oldalakon hét négyzetméternyi napelemet helyeztek el, amik már borús időben is annyi áramot termelnek, hogy nemcsak a két villanymotor meghajtására, de az akkumulátorok töltésére is futja belőle. Előírás ugyanis, hogy a versenyautó akkumulátorainak a célba érkezéskor több energiát kell tárolniuk, mint a rajtnál. A súlyt húsz kilogrammal csökkentették, így a mozgatása kevesebb elektron rabigába hajtását igényli. Mivel a cél az volt, hogy minél nagyobb felületet tegyenek ki a napsugárzásnak, áramvonalat ne keressünk. A SzEvolution úgy néz ki, mint egy 1:4 arányban lekicsinyített Ikarus busz, aminek rézsút leflexelték a farát. A dobozforma előnye, hogy a pilóta nem fekszik, hanem ül, és talán megfőni sem fog a futam végére. Sőt, kifejezetten örül majd, ha derült égen trónoló Nap 300 ezer km/másodperces sebességű fotonokkal bombázza a kitinpáncélt.
A magyaroknak rendkívül erős mezőnyben kell majd helytállniuk, 22 ország 213 csapata verseng. Óriási nyüzsgés várható május 6-án és 7-én a EuroSpeedway-en, hiszen 2500 ember érintett a versenyben mint csapattag, felkészítő tanár, szervező és újságíró. A helyszínen fogjuk megfigyelni, hogyan tartja mederben a híres német szervezőkészség ezt az ezerfelé folyni kész emberáradatot, és főképpen azt, hogy miként szerepelnek Európa legjobbjai között a mieink.
További információk: http://www.shell.com/home/content/ecomarathon/europe/
Egy világklasszis futó az EuroSpeedway Lausitz versenypályát 25 km/órás sebességgel körülfutva több széndioxidot bocsát ki, mint egy eco-marathonos versenyjármű és pilótája összesen.

Az oldalról ajánljuk
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Hírek
Döbbenetes tempóban zuhan a Teslák ára, de van akinek ez jó
Kaptak egy újabb rossz hírt azok, akiknek Teslájuk van. Egy jót pedig azok, akik szeretnének egyet.
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Technika
Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!MűhelyPRN: Renault Megane RS Cup – 2013.
A Sport és RS Renault modellek gyárilag alkalmasak képesek megadni életed autózását egy szerpentinen vagy versenypályán, de jót kell venned belőle!
