A mérnökpalánták egyik legnagyobb játszótere a Shell Eco-marathon, amelynek európai versenyén rövidesen három magyar csapat is megmérettetik. Ez a gombamód szaporodó alternatív építőszeánszok egyik öregapja is, az idén rendezik a 26 dzsemborit, ezúttal a keletnémet Lausitzban. A EuroSpeedway pályán rajthoz álló magyar embereket és gépeket kedden mutatták be a Millenáris Parkban, stílszerűen a Csodák Palotája mellett.
Megameter, Kecskeméti Főiskola
A kecskemétiek újoncok az Eco-marathonon, de rögtön észbontó masinával álltak elő. A Megameter háromkerekű, benzinmotoros szivar, amibe egy apró nőt préselnek majd. A nyilvánvalóan nem klausztrofóbiás Bertalan Évára vára feladat, hogy ötven percig körözzön a pályán, a lehető legkevesebb üzemanyagot fogyasztva. A karosszéria méhsejt szerkezetű, szénszál erősítésű kompozitból készült, ez a kerekek, sőt a lánckerék anyaga is. A 30 köbcentis, saját fejlesztésű és gyártású, kétvezérműtengelyes, injektoros motor jól elférne egy uzsonnástáskában a szendvics mellett – nem csoda, hogy a versenyautó önsúlya mindössze 24 kiló. A csapat célja, hogy az egyliteres fogyasztásra számított út elérje az ezer kilométert. Ennek megfelelően a benzintank kábé akkora, mint a sarki kisboltban kapható kétdekás pálinka. A kormányzás joystickkel történik, a hajtás szakaszos, vagyis időnként felgyorsítják a szivart, aztán hagyják szabadon gurulni.
Banki 04, Óbudai Egyetem
A JFSZ Racing Team már veteránnak számít, gépüket évről évre tökéletesítik, felhasználva a futamokon szerzett tapasztalatokat. A szintén háromkerekű versenyrakéta váza alumínium, amit üvegszálas kompozit karosszéria borít. Az egyhengeres belsőégésű motort etanollal itatja az elektronikus befecskendező rendszer. Az idei évadra fejlesztettek a sebességváltón és az elektromos kuplungon, csökkentették a hajtómű súrlódását, az abroncsok ellenállását és az önsúlyt. A cél itt is az, hogy a hatvankilós Banki 04 átlépje az 1000 kilométer/1 literes álomhatárt. A karosszéria speciális fényezése csajos lett: ezt a masinát is lány vezeti majd, Vörös Vivien, akit a jövőben az isteni VV-ként fogunk emlegetni, amiért előre is elnézést kérünk.
SZEvolution Car, Széchenyi István Egyetem
A SZEnergy Team járműve több szempontból is lényegesen különbözik az előzőektől. Először is, nem a Prototípus, hanem a Városi jármű csoportban indul, másodszor nem belsőégésű motor hajtja, hanem napelemekkel táplált villanymotorok. Harmadszor nem három kereke van, hanem négy. A kiírásnak megfelelően ez jobban hasonlít egy hétköznapi járműre, és rendelkezik mindazokkal a felszerelésekkel, amelyek szükségesek a közutakon való közlekedéshez (világítás, index, ilyenek). A csapat eddig kétszer nyerte meg a Solar kategóriát, nagyok tehát velük szemben az elvárások, ugyanakkor nyilvánvaló, hogy az ellenfelek mindent el fognak követni a trón megszerzéséért.
A váz itt is alumínium, a borítás szénszálas kompozit. A tetőn és az oldalakon hét négyzetméternyi napelemet helyeztek el, amik már borús időben is annyi áramot termelnek, hogy nemcsak a két villanymotor meghajtására, de az akkumulátorok töltésére is futja belőle. Előírás ugyanis, hogy a versenyautó akkumulátorainak a célba érkezéskor több energiát kell tárolniuk, mint a rajtnál. A súlyt húsz kilogrammal csökkentették, így a mozgatása kevesebb elektron rabigába hajtását igényli. Mivel a cél az volt, hogy minél nagyobb felületet tegyenek ki a napsugárzásnak, áramvonalat ne keressünk. A SzEvolution úgy néz ki, mint egy 1:4 arányban lekicsinyített Ikarus busz, aminek rézsút leflexelték a farát. A dobozforma előnye, hogy a pilóta nem fekszik, hanem ül, és talán megfőni sem fog a futam végére. Sőt, kifejezetten örül majd, ha derült égen trónoló Nap 300 ezer km/másodperces sebességű fotonokkal bombázza a kitinpáncélt.
A magyaroknak rendkívül erős mezőnyben kell majd helytállniuk, 22 ország 213 csapata verseng. Óriási nyüzsgés várható május 6-án és 7-én a EuroSpeedway-en, hiszen 2500 ember érintett a versenyben mint csapattag, felkészítő tanár, szervező és újságíró. A helyszínen fogjuk megfigyelni, hogyan tartja mederben a híres német szervezőkészség ezt az ezerfelé folyni kész emberáradatot, és főképpen azt, hogy miként szerepelnek Európa legjobbjai között a mieink.
További információk: http://www.shell.com/home/content/ecomarathon/europe/
Egy világklasszis futó az EuroSpeedway Lausitz versenypályát 25 km/órás sebességgel körülfutva több széndioxidot bocsát ki, mint egy eco-marathonos versenyjármű és pilótája összesen.