Nem is olyan régen a Burzsuj blog tette közzé a hírt, mely szerint egy Hassan al Bolkiah Mu'izzaddin Waddaulah nevű úriember eladna egy pár igazán érdekes autót. Barátunk, Hassan, akit mindenki csak brunei szultánként ismer, az utóbbi időben némiképp gondterhelt, hiszen nem mennek már úgy a dolgok, mint régen: a gazdasági válság nem tett jót kinnlevőségeinek, a hazai össztermelés is csökkent, értékpapírjai sokat zuhantak a tőzsdén, egyedül a kőolaj és a földgáz tartja még életben. Sokáig a világ leggazdagabb embere volt, aztán lecsúszott a Top 10-es lista végére, most pedig már az első ötvenben sincs benne. Hiába na, egyszer fent, egyszer lent. Hol vannak már azok a szép kilencvenes évek, amikor a Rolls-Royce eladásainak felét az általa rendelt típusok adták...
Persze még így sem valószínű, hogy élete hátralévő részében kenyérért és vízért fog gitározni egy bandari kapualjban, de a tény attól még tény marad: 34 autóját pénzzé teszi. Bejelentése és az autók listája azonnal vigyázzba állította a világ legkomolyabb gyűjtőit, hiszen - az egyébként közel sem érdektelen többség között - akad pár igazán döbbenetes ritkaság is. Természetesen rendszám nincs rajtuk, hiszen a főnököt odahaza nem igazán zargatják a rendőrök. Többségükkel nagyon keveset közlekedtek (vagy egyáltalán nem) és nem tudni, hogy rendszeresen átvizsgálták-e őket, cserélték-e az elöregedett tömítéseket, szimmeringeket, de a kedves érdeklődőnek minden kérdésére készségesen válaszolnak, főleg ha elég új-zélandi zöldhasút hoz magával.
Erősen gondolkodtam rajta, hogy Csikóssal kimegyünk és hozunk haza valamit - egy szultán csak nem vágja át az embert -, de aztán meggondoltam magam, a jobbkormányossal idehaza csak a szívás lenne, ráadásul a szponzoroknak is nehéz lenne bemagyarázni. Pedig jaj, tudtam volna mit választani...
A 34 eladó autóból 25 Ferrari, 4 Lamborghini és 5 igazi ritkaság. Nézzük csak:
Enzo van eladó, persze, hogy ne lenne, minden – magára valamit is adó – gyűjtőnek van már egy. Mondjuk F50 már kevesebb, de a Forma–1-es technika és a menetteljesítmények megkövetelték a szappantartó formát. Ezért nem is lett annyira ikonikus, mint az F40, az utolsó autó, mely még az il Commendatore életében készült, az ő direktívái szerint. Talán azért is lett teljességgel kompromisszummentes, kőkemény és mégis csodálatos. Egybehangzó állítások szerint minden idők legferraribb Ferrarija. Az egyik eladó. (Bővebb infó a képgalériában.)
Miután átverekedtük magunkat a rengeteg eladó Ferrarin, rácsodálkoztunk a Testarossa és az 512TR Spyderre, elérünk a Lamborghinikhez.
Az alig 3400 kilométert futott első szériás Diablo szinte elveszik a nullkilométeres SE30 mellett. Erősebb motorral, áthangolt futóművel és jelentős súlycsökkentéssel (fix, plexi ablakokkal is) első volt a szinte versenykész Diablók sorában.
A gyári Jota-kittel aztán teljesértékű versenyautó lehetett belőlük (604 lóerővel). Összesen 150 darab készült belőlük (ebből 15 Jota). Utóbbi ilyet tud és a szultán nem adja el (mert van neki):
A Countach Anniversary sem piskóta, akad abból is kettő, darabja 235 ezer új-zélandi dollár.
Aztán lám, elérünk a pofánk leszakad-kategóriához, ahol a legkevésbé ritka autó az, amiért Csikós maradék haját is odaadnám: a 911 Turbo S Leichtbau. Bár a 993-as volt az utolsó levegős Porsche, és a 964-es széria autóihoz meglehetősen olcsón hozzá lehet jutni, mégis 285 ezret kérnek érte. Teljességel érthető, hiszen csak nyolcvan darab készült belőlük, ezek közül is csak mintegy húsz a jobbkormányos, ráadásul – kell-e mondani – lényegében nullkilométeres, nem használt példány.
És mindjárt kettő is van belőle. Kéne, nem is kicsit, hiszen nem is indulhat rosszul egy nap, ha az enyém lenne.
De nincs még vége, hiszen jön a mindenki által ismert, de valójában csak nagyon kevesek által látott Cizeta Moroder V16T. Giorgio Moroder, akinek álmai és pénze is volt ahhoz, hogy Claudio Zampolli főkonstruktőrrel, Marcello Gandinivel és a Lamborghini pár ex-munkatársával együtt legyártson hét darabot (a wikipedia téved, ott nyolc van) az 555 lóerős szupersportból.
A motor – akár a Jalpából is ismerhetett – két V8-as Lamborghini blokkra épül, a típusjelzés T-betűje az autó keresztmotoros mivoltára utal, de a váltó már hosszában van elhelyezve. Ezen a szinten meglehetősen ritka megoldás, de megcsinálták.
A szultán pedig vett is mindjár három ilyen autót. A hétből. És igen, hiszek benne, hogy néhanapján leugrott a garázsba, hogy belehallgasson ebbe, ha már unta a sok V12-es-csacsogást. (Érdemes kivárni azt a 45 másodpercet.)
Állítólag a típus a mai napig megrendelhető, bár a cég honlapján az árlista 2006-os. Akkor 649 ezer amerikai dollárt kértek a kupéért és 849 ezret a spyderért.
Kéne gyorsan a fa alá egy Jaguar XJ 220? Tessék, bár Jézuskának mélyen a zsebébe kell majd nyúlnia.
És végül, de nem utolsósorban a BMW avagy Italdesign Nazca M12. A Giugaro-csoda, melyről egyetlen valamirevaló dokumentumfilm maradt fenn.
A benne lévő S70B65-ös motor, melyet a 850 CSi is használt 380 lóerős és a valaha volt egyik legkisebb darabszámban gyártott BMW motor (1510 darab). Az autóból összesen három darab készült, ennélfogva kisebb csodának számít, ha eladósorba kerül egy. Ilyen az ára is: 1 250 000 új-zélandi dollár. Hallották már menet közben?
Ha még mindig nem forog a feje ekkora számoktól, akkor talán olvasson tovább és megérti, hogy a szultánnak ez a 34 autó igazán nem számít. Privát gyűjteménye kis híján 2300 darabos, az általa megvásárolt, családjában használt autók száma eléri a hétezret. Carrera GT, 959-es vagy a legutolsó Rolls-Royce Phantom IV, két Veyron és hat Dauer-Porsche 962...
...hat Ferrari FXX. Folytassuk még? Mindkét működő Ferrari Mythos prototípus, az egyedüli Porsche Carma, mindkét négyajtós Ferrari 456 öt McLaren F1 (ebből kettő a hosszú LM változat), az egyedüli jobbkormányos CLK-GTR, valamint 134 Koenigsegg. És itt hagyjuk is abba, pedig van még bőven...
Persze önökben is felmerül a kérdés, hogy minek mindez? Befektetés? Üzlet vagy csak hóbort? Nem tudni. Az itt felkínált autók többsége minden valószínűség szerint ugyanúgy klimatizált garázsokban, halott lélekkel áll majd az idők végezetéig, mint eddig, de bízom benne, hogy akad majd olyan vevő is, aki másképp gondolkodik. Kár lenne megtagadni az esélyt az emberektől, hogy utcán, menet közben láthassanak egy-egy ilyen remek szerkezetet.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Hírek
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Technika
Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!MűhelyPRN: Renault Megane RS Cup – 2013.
A Sport és RS Renault modellek gyárilag alkalmasak képesek megadni életed autózását egy szerpentinen vagy versenypályán, de jót kell venned belőle!
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
