Döbbenetes csodák alkalmi áron

2010.12.02. 18:02
207 hozzászólás

Nem is olyan régen a Burzsuj blog tette közzé a hírt, mely szerint egy Hassan al Bolkiah Mu'izzaddin Waddaulah nevű úriember eladna egy pár igazán érdekes autót. Barátunk, Hassan, akit mindenki csak brunei szultánként ismer, az utóbbi időben némiképp gondterhelt, hiszen nem mennek már úgy a dolgok, mint régen: a gazdasági válság nem tett jót kinnlevőségeinek, a hazai össztermelés is csökkent, értékpapírjai sokat zuhantak a tőzsdén, egyedül a kőolaj és a földgáz tartja még életben. Sokáig a világ leggazdagabb embere volt, aztán lecsúszott a Top 10-es lista végére, most pedig már az első ötvenben sincs benne. Hiába na, egyszer fent, egyszer lent. Hol vannak már azok a szép kilencvenes évek, amikor a Rolls-Royce eladásainak felét az általa rendelt típusok adták...

Persze még így sem valószínű, hogy élete hátralévő részében kenyérért és vízért fog gitározni egy bandari kapualjban, de a tény attól még tény marad: 34 autóját pénzzé teszi. Bejelentése és az autók listája azonnal vigyázzba állította a világ legkomolyabb gyűjtőit, hiszen - az egyébként közel sem érdektelen többség között - akad pár igazán döbbenetes ritkaság is. Természetesen rendszám nincs rajtuk, hiszen a főnököt odahaza nem igazán zargatják a rendőrök. Többségükkel nagyon keveset közlekedtek (vagy egyáltalán nem) és nem tudni, hogy rendszeresen átvizsgálták-e őket, cserélték-e az elöregedett tömítéseket, szimmeringeket, de a kedves érdeklődőnek minden kérdésére készségesen válaszolnak, főleg ha elég új-zélandi zöldhasút hoz magával.

Erősen gondolkodtam rajta, hogy Csikóssal kimegyünk és hozunk haza valamit - egy szultán csak nem vágja át az embert -, de aztán meggondoltam magam, a jobbkormányossal idehaza csak a szívás lenne, ráadásul a szponzoroknak is nehéz lenne bemagyarázni. Pedig jaj, tudtam volna mit választani...

A 34 eladó autóból 25 Ferrari, 4 Lamborghini és 5 igazi ritkaság. Nézzük csak:

Az Enzo annyira nem ismeretlen senkinek. Állapota újszerű, potom 2,5 millió új-zélandi dollárért eladó. Marad még neki másik három.
Az Enzo annyira nem ismeretlen senkinek. Állapota újszerű, potom 2,5 millió új-zélandi dollárért eladó. Marad még neki másik három.

Enzo van eladó, persze, hogy ne lenne, minden magára valamit is adó gyűjtőnek van már egy. Mondjuk F50 már kevesebb, de a Forma1-es technika és a menetteljesítmények megkövetelték a szappantartó formát. Ezért nem is lett annyira ikonikus, mint az F40, az utolsó autó, mely még az il Commendatore életében készült, az ő direktívái szerint. Talán azért is lett teljességgel kompromisszummentes, kőkemény és mégis csodálatos. Egybehangzó állítások szerint minden idők legferraribb Ferrarija. Az egyik eladó. (Bővebb infó a képgalériában.)

Minden idők legjobb Ferrarija – mondják a hozzáértők és a tulajdonosok. Valami lehet benne, hiszen olyan, mint Enzo volt, aki maga szabta meg, milyen legyen ez az autó. Versenygép, egy örök mementó. Az il Commendatore halálát követő egyik Ferrari sem volt ennyire kompromisszummentes.
Minden idők legjobb Ferrarija – mondják a hozzáértők és a tulajdonosok. Valami lehet benne, hiszen olyan, mint Enzo volt, aki maga szabta meg, milyen legyen ez az autó. Versenygép, egy örök mementó. Az il Commendatore halálát követő egyik Ferrari sem volt ennyire kompromisszummentes.

Miután átverekedtük magunkat a rengeteg eladó Ferrarin, rácsodálkoztunk a Testarossa és az 512TR Spyderre, elérünk a Lamborghinikhez.

...512 TR, és természetesen ebből is kellett egy nyitott. Ugyanúgy nem futott semennyit sem, mint a Testarossa...
...512 TR, és természetesen ebből is kellett egy nyitott. Ugyanúgy nem futott semennyit sem, mint a Testarossa...

Az alig 3400 kilométert futott első szériás Diablo szinte elveszik a nullkilométeres SE30 mellett. Erősebb motorral, áthangolt futóművel és jelentős súlycsökkentéssel (fix, plexi ablakokkal is) első volt a szinte versenykész Diablók sorában.

car32-3-big

A gyári Jota-kittel aztán teljesértékű versenyautó lehetett belőlük (604 lóerővel). Összesen 150 darab készült belőlük (ebből 15 Jota). Utóbbi ilyet tud és a szultán nem adja el (mert van neki):


A Countach Anniversary sem piskóta, akad abból is kettő, darabja 235 ezer új-zélandi dollár.

Örök szerelem a Countach. Ráadásul ez egy 25th Anniversary, de a túlzó műanyagok jelentős hányada nélkül
Örök szerelem a Countach. Ráadásul ez egy 25th Anniversary, de a túlzó műanyagok jelentős hányada nélkül

Aztán lám, elérünk a pofánk leszakad-kategóriához, ahol a legkevésbé ritka autó az, amiért Csikós maradék haját is odaadnám: a 911 Turbo S Leichtbau. Bár a 993-as volt az utolsó levegős Porsche, és a 964-es széria autóihoz meglehetősen olcsón hozzá lehet jutni, mégis 285 ezret kérnek érte. Teljességel érthető, hiszen csak nyolcvan darab készült belőlük, ezek közül is csak mintegy húsz a jobbkormányos, ráadásul kell-e mondani lényegében nullkilométeres, nem használt példány.

Nyolcvan darab készült belőle és – bár a 993-as Turbót tartják ikonikusnak – ez a 964-es még azon is túltesz...
Nyolcvan darab készült belőle és – bár a 993-as Turbót tartják ikonikusnak – ez a 964-es még azon is túltesz...

És mindjárt kettő is van belőle. Kéne, nem is kicsit, hiszen nem is indulhat rosszul egy nap, ha az enyém lenne.


De nincs még vége, hiszen jön a mindenki által ismert, de valójában csak nagyon kevesek által látott Cizeta Moroder V16T. Giorgio Moroder, akinek álmai és pénze is volt ahhoz, hogy Claudio Zampolli főkonstruktőrrel, Marcello Gandinivel és a Lamborghini pár ex-munkatársával együtt legyártson hét darabot (a wikipedia téved, ott nyolc van) az 555 lóerős szupersportból.
A zeneszerző Giorgio Moroder, Marcello Gandini formatervező és Claudio Zampolli főkonstruktőr által megformált lázálma, a Cizeta V16T.
A zeneszerző Giorgio Moroder, Marcello Gandini formatervező és Claudio Zampolli főkonstruktőr által megformált lázálma, a Cizeta V16T.

A motor akár a Jalpából is ismerhetett két V8-as Lamborghini blokkra épül, a típusjelzés T-betűje az autó keresztmotoros mivoltára utal, de a váltó már hosszában van elhelyezve. Ezen a szinten meglehetősen ritka megoldás, de megcsinálták.

DRAWING CUTAWAY REDFULL


A szultán pedig vett is mindjár három ilyen autót. A hétből. És igen, hiszek benne, hogy néhanapján leugrott a garázsba, hogy belehallgasson ebbe, ha már unta a sok V12-es-csacsogást. (Érdemes kivárni azt a 45 másodpercet.)

Állítólag a típus a mai napig megrendelhető, bár a cég honlapján az árlista 2006-os. Akkor 649 ezer amerikai dollárt kértek a kupéért és 849 ezret a spyderért.

Kéne gyorsan a fa alá egy Jaguar XJ 220? Tessék, bár Jézuskának mélyen a zsebébe kell majd nyúlnia.

A 93-as Jaguar XJ220-at sosem használták. Korának leggyorsabb autója (melybe a Jaguar annak idején majdnem belebukott - emlékeznek még a V12-botrányra?) a biturbó V6-ossal 350 km/órás sebességre volt képes. 550 000 pénz. És még ma is a földbe döngöli a Pagani Zondát.
A 93-as Jaguar XJ220-at sosem használták. Korának leggyorsabb autója (melybe a Jaguar annak idején majdnem belebukott - emlékeznek még a V12-botrányra?) a biturbó V6-ossal 350 km/órás sebességre volt képes. 550 000 pénz. És még ma is a földbe döngöli a Pagani Zondát.

És végül, de nem utolsósorban a BMW avagy Italdesign Nazca M12. A Giugaro-csoda, melyről egyetlen valamirevaló dokumentumfilm maradt fenn.

Makulátlan állapot és a kor jövőképe négy keréken, olasz formával, német technikával.
Makulátlan állapot és a kor jövőképe négy keréken, olasz formával, német technikával.

A benne lévő S70B65-ös motor, melyet a 850 CSi is használt 380 lóerős és a valaha volt egyik legkisebb darabszámban gyártott BMW motor (1510 darab). Az autóból összesen három darab készült, ennélfogva kisebb csodának számít, ha eladósorba kerül egy. Ilyen az ára is: 1 250 000 új-zélandi dollár. Hallották már menet közben?



Ha még mindig nem forog a feje ekkora számoktól, akkor talán olvasson tovább és megérti, hogy a szultánnak ez a 34 autó igazán nem számít. Privát gyűjteménye kis híján 2300 darabos, az általa megvásárolt, családjában használt autók száma eléri a hétezret. Carrera GT, 959-es vagy a legutolsó Rolls-Royce Phantom IV, két Veyron és hat Dauer-Porsche 962...
Ebből is akad. Hat.
Ebből is akad. Hat.

...hat Ferrari FXX. Folytassuk még? Mindkét működő Ferrari Mythos prototípus, az egyedüli Porsche Carma, mindkét négyajtós Ferrari 456 öt McLaren F1 (ebből kettő a hosszú LM változat), az egyedüli jobbkormányos CLK-GTR, valamint 134 Koenigsegg. És itt hagyjuk is abba, pedig van még bőven...

Persze önökben is felmerül a kérdés, hogy minek mindez? Befektetés? Üzlet vagy csak hóbort? Nem tudni. Az itt felkínált autók többsége minden valószínűség szerint ugyanúgy klimatizált garázsokban, halott lélekkel áll majd az idők végezetéig, mint eddig, de bízom benne, hogy akad majd olyan vevő is, aki másképp gondolkodik. Kár lenne megtagadni az esélyt az emberektől, hogy utcán, menet közben láthassanak egy-egy ilyen remek szerkezetet.

nazca c 0 02 04

Az oldalról ajánljuk

Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
  • Hírek

Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon

Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.

április 20., 08:53
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
  • Nepperűző

Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?

Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?

április 19., 13:15
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
  • Hírek

Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség

Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.

április 19., 13:59
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
  • Közélet

Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6

Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.

április 20., 06:50
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
  • Olajdoktor

Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális

Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?

április 19., 18:27
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
  • Technika

Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?

Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.

április 19., 15:53
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
  • Hírek

Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!

Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.

április 20., 06:48
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
  • Hírek

A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér

A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!

április 19., 11:52
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
  • Hírek

Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén

Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.

tegnap, 17:39
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
  • Hírek

Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond

Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.

április 18., 08:57
Méltó Transit-e az E-Transit?
  • Tesztek

Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád

A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.

április 20., 10:58
Nem úszod meg a bíróságot!
  • Közélet

Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít

Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.

április 18., 06:33
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
  • Hírek

Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?

Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.

április 18., 06:35
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
  • Hírek

A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen

Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.

április 18., 06:36
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
  • Hírek

Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél

A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.

április 20., 09:57
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
  • Hírek

Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop

Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.

április 19., 10:04
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
  • Hírek

Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk

Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.

április 19., 07:19
Kész van a csarnok
  • Belsőség

Kész van a csarnok

Lehetett volna sokkal olcsóbb is.

április 18., 17:03
Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!
  • Technika

Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!MűhelyPRN: Renault Megane RS Cup – 2013.

A Sport és RS Renault modellek gyárilag alkalmasak képesek megadni életed autózását egy szerpentinen vagy versenypályán, de jót kell venned belőle!

április 19., 07:13
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
  • Olajdoktor

Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)

Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?

április 18., 12:06
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
  • Hírek

Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos

Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.

április 18., 10:42
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
  • Hírek

Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)

A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.

április 18., 14:52
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek

Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.

április 18., 16:05
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
  • Hírek

Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett

A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.

április 18., 13:44
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
  • Hírek

Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)

A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.

április 19., 09:01
Rolls-Royce sakktábla
  • Hírek

Rolls-Royce sakktábla

április 19., 23:22
Luxeed R7
  • Hírek

Luxeed R7

április 19., 11:38
Nissan 300ZX baleset
  • Hírek

Nissan 300ZX baleset

április 19., 10:00
Suzuki Swift AllGrip FX
  • Hírek

Suzuki Swift AllGrip FX

április 20., 11:14