2011.07.09. 07:50
136 hozzászólás

A sárvédők nem maradnak, a gyáriak kerülnek vissza

Ezt a autót a nagyon szép lakatosmunka és fényezés, valamint a Porsche fékrendszer és futómű miatt vettem meg. Úgy éreztem, hogy ebből lehet gyors bogarat csinálni, mert az alap, a futómű a fékekkel már megvan, innen könnyű építkezni. Motorom volt hozzá, valamint a torsen difis váltó is itt pislogott a garázs sarkában.

Az autón Porsche kerékagyak voltak, a hozzájuk tartozó úszónyerges fékekkel, amelyek egy 1985 tájékáról származó 944-es modellen voltak. A viszonylag nagy tárcsák és ATE nyergek egy 1200 kilogrammos, 150 lóerős autót a korabeli tesztek szerint jól lassítottak, nyilvánvaló, hogy a 900 kg-os, szintén 150 lóerős bogarat is megfogják majd. És tényleg: nagyon jól fogott, nem lehetett hasonlítani a bogár gyári fékrendszeréhez.

A szép az benne, hogy a féknyergek sem elöl, sem hátul nem adapterezéssel vagy bármilyen otthoni barkács megoldással kerültek fel, hanem az autó kapott elöl egy 944-es csonkállványt, hátul pedig tulajdonképpen egy komplett futóművet lengőkarostul. Így persze a felni lyukkör is Porsche 5x130-as lett és nagyon szép, gyárinak tűnt az egész. Semmi gány, csak egy gömbfejet kellett kicserélni és csak össze kellett csavarozni az egészet.

Nem gondolná az ember mennyire rokon egy bogár és egy 944-es

Egészen elégedett voltam pontosan addig a pillanatig, amíg egy barátom nem ajánlott egy komplett garnitúra Porsche féket kerékagyakkal. Ez azonban nem a korai úszónyerges 944-esé volt, hanem a későbbi 944 turbo és 944 S2 fékrendszere, amely körben négydugattyús brembo nyergekkel volt szerelve. Ez fékben olyan, mint borban egy villányi vörös: vannak vetélytársak, de jobb nem sok van nála. Mivel az első rugóláb már eleve fogadja a Porsche csonkállványt, hátul meg már minden elő van készítve ez csak egy napos szerelgetés és lesz egy körben 4 dugattyús brembo fékem Porsche felirattal. Ez utóbbi is számít, mert én nem tagadom, a 911-es bűvöletében élem a napjaimat. Biztos van gyorsabb és jobb autó is, mint a korai 911-esek, tudom, hogy még olajfolyás és megbízhatósági gondokkal is küzdött pár széria, de nekem ez nem számít. Ha számítana Toyota Corollát vennék, mert az állítólag jó.

Nekem egy lámpakeretes, fém lökhárítós 911-es a 70-es évek elejéről az álmaim netovábbja.

Belseje alakul, még kap két sportülést

El is mentem a fékekért, és ahogy léteznek kényszer vállalkozók, úgy kényszer alkudozók is, akik vágynak az árura, mint a drogra, de lapos a zsebük. Váltakozó szerencsével küzdöttünk, hosszasan alkudozva, végül enyém lett. Direkt nem írok számokat, mert egyrészt a feleségem is néha olvassa az írásaimat, másrészt pedig a számok semmitmondóak. Nyilván páran hülyének néznének miatta, én meg azokat nézem hülyének, akik például ékszerekért adnak pénzt, akármennyit.

Nálam volt a fék és megindult megint az önkéntes vesszőfutásom. Persze, minden egyszerű, odamegyek, felcsavarozom, lelégtelenítem, beállítom a futóművet és kész. A tárcsák nem nagyobbak, 298 mm, nem lehet baj. De lett. Ezek a féknyergek ugyanis nagyon nagyok. Azonnal látszott, hogy a 15”-os felni felejtős, esélytelen, valamint a 16”-os felniből is csak egy-kettő megy fel, mert vagy az ET-je nem megfelelő és kilóg majd a gyári sárvédő alól, vagy beleér belül valamibe, pl. a féknyeregbe vagy a rugóba, lengőkarba. Legyen 17”-os, mert az jól néz ki.

Vad keresgélés után nálam volt egy garnitúra Boxster felni, relatíve olcsón hozzájutottam, eredeti, nem replika felnikhez.

Próbálgatás, mérés, centizés, nem jó. Megint geometria problémák vannak, vagy idióta méretű gumit kell rátenni, amivel nem lehet közlekedni, vagy megint kilóg vagy beleér valahová. Gyorsan jött, gyorsan megy, eladtam. Minimálist buktam rajta, ez volt a tanulópénz.

Porsche Cup1 16"-os felniken gurul

Megint keresgélés és meglett a nagy ő. Ez egy 16”-os Porsche felni, Cup1-es, 911-esről való és nagyon ritka 70-es ET-jű, ez hátra nagyon szépen befér majd a gyári sárvédők alá. Ezek egyelőre még nincsenek az autón, csak a peremezett műanyag idomok, a gyáriak most vannak fényezőnél. Egyszerre nem tudok mindent csinálni, mert sem anyagi sem agyi kapacitásom nincs rá, a cél az, hogy a szerkesztőségi most mutasd meg autós vetélkedőre elkészüljek.

Akkor lesz az igazi fellépés, akkor már szépnek és erősnek kell lenni. Nem lesz mentség, nem lehet majd rossz fúvókázásra panaszkodni, nyerni kell, nincs mese. Ezek a malomkeréknyi féktárcsák kicsit növelik majd a forgó tömeget, de ennyi előnyt adhatok nekik. Legalább a negyedmérföld végén meg tudok majd állni.