Kanadában nem kapsz infarktust
Bíró Tibi pár éve Kanadában él, egy Victoria nevű kisvárosban. Az élet igen furcsa arrafelé, saját blogján rendszeresen posztol a megfigyeléseiről. Furcsa? Nem, nem ez a helyes szó... Mondjuk inkább úgy - normális. Egy közlekedési posztot átveszünk tőle mi is, hadd érezzük, mi, Totalcar-olvasók pár percre, hogyan is lehetne másképp. A szerk.
Még tíz méter… nyolc… hat… lehajtom a fejem, félrenézek, szinte szégyellem magam. Öt méter. Felnézek, már minden kocsi áll a zebránál. Mindennapos dolog volt ez az első hetekben, míg meg nem szoktam, hogy a gyalogosnak megállnak az autók, és ezért ne érezzem rosszul magam.

Nem akkor állnak meg, amikor lelépek. És nem fenyegető közelségben. Hanem idejében, és akár méterekre a zebrától. Ha ránézek a vezetőre, mosolyog, ha gyerekkel vagyok, integet, néha lehúzzák az ablakot és mindenkinek van hozzánk egy-két kedves szava.
Megvárják, míg átérek, utána elindulnak.
Nem úgy, mint júniusban a Csanádi utcában, a zebrán, ahol a trolivezető egyszerűen nem hitte el, hogy át fogok menni. Ezúton is elnézést az utasoktól, akik a vészfékezésre megindultak előre, mint futók a hajrában.

Városban a sebességhatár 50 km/h vagy 30, autópályán 90 vagy 110, ezt nagyjából mindenki be is tartja. Sok helyen mérnek és könyörtelenül küldik a csekkeket. A táblákon azt írják, hogy "maximum", tehát ennél lassabban is lehet menni, ilyenért senki sem fogja a hajunkat leüvölteni.

Érdekes, hogy az autókon és motorokon tilos a hangos kipufogó, kivételek ez alól az épített járművek, úgyhogy elég csöndes a közlekedés. Ez azért relatív, ugye, mert azért a nagyobb motorok jellemzők, nagyobb autókban. Nem állítom persze, hogy ne lehetne itt autót találni 1,8-as motorral is akár, de azért az kivétel.
Itt van például ez a Civic:

1,8-as motorral - itt ilyen a legkisebb - átszámolva 3 millió körül van, hasonló Magyarországon kicsivel 6 millió alatt áll meg. Az adóvisszatérítésekkel már nem akarom a kedélyeket borzolni, mert azzal túlmennék a jó ízlés határain. A parkolás a városban sok helyen ingyenes, két óra hosszáig. Aki többet marad, 30 dolláros csekket fizet, de kétóránként kaphat újabb csekkeket, sőt, másnap szépen elviszik a kocsiját. Ez magában foglalja az elszállítás és a tárolás díját, valamint a büntetést is, ami összesen már nem kevés pénz.

A motorosok nem parkolhatnak párhuzamosan, csak merőlegesen, vagy ferdén. Aki párhuzamosan parkol, az parkolójegyet vesz az automatából, egyébként ez szép, napelemes. A parkolóhelyek meg vannak számozva, úgyhogy nem muszáj a jeggyel visszasétálni a kocsiig, a hely számát kell beütni gépbe.
A bringások jól megférnek a többi közlekedővel, mert nagyon sok kiépített biciklis út nincs. Főleg pedig nem a járdákat festik fel, hiszen nem is szabad biciklivel a járdára felhajtani, csak ha tolod. Viszont sok utca elejére kitesznek táblát, hogy az egyben bicikliút is, tehát megosztva használja autós, kerékpáros.
A biciklisnek el kell döntenie, hogy közúti közlekedőként vagy gyalogosként viselkedik-e. Ezen nem sokat kell magyarázni, olyan például nincs, hogy áthajt a piroson aztán a zebrán is átteker keresztben, olyan sincs, hogy a járdán szlalomozik. Beszélnek róla, hogy a kerékpárok esetleg rendszámot kapnak és a nyergeikben ülőknek valamiféle vizsgát kell tenniük, és biztosítást is kell majd kötni. Ha például egy biciklis balesetet okoz, és utólag nem beazonosítható, nem ő fizeti az áldozat betegellátását, viszont akkor az áldozat betegbiztosítása megnövekszik. Ezt próbálják mostantól majd elkerülni.

Motorosoknál nincs autók/sávok közötti lavírozás, mindenki kivárja szépen a sorát. A motorok nagyobb része chopper, de BMW-ből is iszonyat sok van - a GS-ek szépen körbedobozolva, Triumph-ot is láttam sokat, na meg Hondát.
A robogókon rendszám van, természetesen mindegyiken. Nagyon sok elektromos robit látni a városban, érdekes, ahogy hangtalanul suhannak. Ennél jóval rémisztőbb, amikor megáll az ember mögött/mellett egy hibrid óriásplatós, csak a kerekeket hallod, hang sehol, odanézel, és egy hegy áll melletted.

A kamionok leginkább csőrösek, a nálunk általános buldogfülkésből alig látni, ebből a szemszögből tiszta USA.
Szinte kizárólag Toyoták a taxik, ezeknek nagy része Prius, a többi Camry, utóbbiak is főleg hibridek. Vannak családi egyterű taxik is, ezek az akadálymentesítés miatt rámpával vannak feszerelve.

A közlekedés és a haladás folyamatos, bár csúcsidőben előfordulnak kisebb torlódások, de óriási dugók nincsenek. Ez annak is köszönhető, hogy az autósok figyelmesek, nem nyomulnak, nem állnak rá egymásra, nem ragadnak bent a kereszteződésekben. Nyugodtak, kedvesek, udvariasak.

Nem valami marsbéli, idilli hely ez, hiszen ilyet elvileg bárhol létre lehetne hozni. Csupán egy józanul szervezett, átlátható, szigorúan betartatott, de emberséges törvényekkel élhetővé tett társadalom, feszkók nélkül. És lám – működik.

Az oldalról ajánljuk
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Hírek
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Technika
Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!MűhelyPRN: Renault Megane RS Cup – 2013.
A Sport és RS Renault modellek gyárilag alkalmasak képesek megadni életed autózását egy szerpentinen vagy versenypályán, de jót kell venned belőle!
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
