Magyar autót a magyar múzeumba!

2012.01.29. 07:33
106 hozzászólás


Ki tud felsorolni legalább öt magyar személyautó-gyártót a háború előttről? A MÁG, az ő Magomobiljaival és Magosixeivel, ugye, megvan talán mindenkinek, a Csonkát ismerjük, hiszen az a történelem része, aztán az aradi MARTA-gyár is készített kocsikat, meg nagyon kis szériában Fejes Jenő is képviseltette magát a lemezmotoros gépeivel.

Egyetlen, háromötöd emblémát találtak, abból rekonstruálták ezt a hármat

Valahol ide, az ötödik helyre jön be egy cseh-magyar koprodukció, az Unitas-Tatra, azaz – mivel minden brosúrában és korabeli leírásban így szerepelt, tehát mondhatni, tulajdonnevesült – az Unitas-Tátra, ékezettel. Akkoriban a Tatra XI-ek és Tatra XII-k (amilyenek az Unitas-Tátrák is) annyira elterjedtek voltak Magyarországon, hogy több becenevet is kaptak hívták őket Bádogtacskónak, Hegyi Miskának - majd amikor a viaszosvászon karosszériaburkolat elkezdett leszakadozni róluk – Viharkabátnak is.

Magosixből egy működőt ismerek, az a nagyon szép példány Loschan Ferenc gyűjtő tulajdonában van, és – bár elég mélyen benne van a veteránozásban – neki is kemény kín volt összehoznia egy teljes példányt. Van még egy kiállítva a Közlekedési Múzeumban, bár arról nem tudom, hogy működik-e. Egy Csonka áruszállító és egy Csonka kisautó is megtekinthető ugyanitt, tavaly pedig, egy időszakos kiállításon kitették Fejes Jenő egy megmaradt lemezmotorját is (amelynél takarékossági okokból a blokk nem öntvény, hanem pléhdarabokból készült), persze autó nélkül.

Biztosan van még néhány magyar autó szétszórva mindenféle kis gyűjtőknél az országban, de tény – régi, hazai gyártású személykocsiból szinte még mutatóba se maradt. Túl sok volt a háború, a begyűjtés, túl jó árat fizetett a vasért, az aloméneomért a MÉH, túl kevés volt a garázs – a folyamatot értjük, de nincs mire büszkéknek lennünk.

Az általános eltűnésre és pusztulásra fittyet hányva, az elmúlt években nem egy, hanem három Bádogtacskó is lábra állt. Az első, aminek a restaurálása még 1977-ben elkezdődött, akkor épp fűrészgépként szolgált Keszthelyen. A projektet nyakába vevő Révy László később még igen sok helyről több alkatrészkollekció nyomára is rábukkant. Később Földi Balázs és Velich László is beszállt az Unitas-Tátra-vadászok körébe, s hármójuk együttes munkájának eredményeként az ország különböző szegleteiből – többek között egy méhész által átalakított, komplett kisteherautó begyűjtése mellett - összegyűlt vagy három teljes kocsira való alváz, motor, futómű, egyéb cucc. Csak karosszéria nem.

Begamoid-karosszériás, azaz viaszosvászon a farostlemezeken, amik favázon vannak rajta

Az ugyanis fából készült ezeknél az autóknál, és az idők folyamán a fa szétrohadt, vagy ha nem, hát áldozatul esett a teherautóvá alakításnak. Mit volt mit tenni, a karosszériákat – a bognármesterség kitanulása után – teljesen újra kellett gyártani. 2011-re állt össze a teljes kontingens: a Velich-féle, legelsőként restaurált, kétajtós zöld kocsi, a fehér, négyajtós taxi kivitel, amely Révy Lászlóé, majd a kék négyajtós, amelyet először teherautónak akart megépíteni tulajdonosa, Földi László, ám később – a már elkészült, platós felépítményt félretéve – irányt váltott, és szintén limuzin-irányba ment el.

Csak a magyar autókon volt szárnyas jelvény, az az Unitasé

A budapesti Unitas Automobil Ipari és Kereskedelmi Rt. 1920-tól javított motorokat, csónakokat és autókat, karosszált gépkocsikat, majd 1928-tól 1933-ig körülbelül 500 Unitas-Tátra készült a műhelyeiben. Ezeknél az autóknál kivétel nélkül fekete volt a sárvédők festése, a karosszéria, a féltengelyek, a rugók, a kormánykerék Magyarországon készült mind.

Összebújnak a tacskók

Fenti három, 1928-30 között készült autó most február végéig megtekinthető a Budapesti Közlekedési Múzeumban. Középen állnak a kupolateremben, körüljárhatók, megszaglászhatók, a bal szélvédőoszlopra szerelt – milyen vicces, hogy „Index” gravírozású - irányjelzőjük milliméterekről megszemlélhető. Mindhárom autót magyar gyártásúnak hitelesítette a koprivnicei Tatra-múzeum.

Az index Index márkájú

Kicsivel odébb, oldalt, tablógyűjtemény áll a teremben, rajta régi Unitas-plakátok reprói, az Unitas története röviden, egy kis vitrinben eredeti Unitas-Tátra alkatrészek, restaurálatlanul, egy gyűjteményben az autók elemeinek képei még fellelési állapotban. Na, az a horror. Abból a szétporladtságból visszahozni bármit is…

Itthon készültek hozzájuk a kormányok

Nos, nézzék meg ezt a három, kedves kis kéthengeres, bokszermotoros autót, hatódjanak meg, hogy ennyi viszontagság után itt vannak, együtt, egyben, működőképesen. Avagy csak szörnyülködjenek el a képeken, a borzalmas állapotokon, ahogy megtalálták az elemeiket. De mindenképpen utazzanak egyet az időben, remek alkalom az ilyenre egy efféle kiállítás. Mindenhogy rendkívül érdekes a sztori, ami kirajzolódik – de ne feledjék, február 29-én az autók visszamennek a tulajokhoz, s már nem bújnak össze ily kedvesen a kupolateremben. Addig kell odamenni hozzájuk.

Cseh Tatra XI

Ha pedig eleget láttak, lépjenek odébb, a terem bal hátsó részébe, ott ugyanis egy bordó, egy generációval öregebb, de eredeti cseh gyártású Tatra XI-es ácsorog az állandó kiállítás részeként, mintegy teljessé téve ezzel a háború előtti cseh-magyar körképet.

Mindenki kedvenc Csepel D705 nyerges-kamionja

És ha még február 19-e előtt vetődtek a városligeti múzeum felé, innen egy pillanatra érdemes átmenniük a múzeum túlsó végébe, ahol a „Szocializmus játékszerei” időszakos kiállítás lakik. Holdautó, műanyag lendkerekesek, egy teljes, hatvanas évek végi, karácsonyi nappali, működő vonatok, német és csehszlovák autópályák, mindenféle régi pedálos autó, fémépítők, vezetékes olcsóbb, és egy Tesla rádiós, méregdrága Skoda 120-as távirányítós autó, meg ezernyi egyéb dolog tekinthető meg. Könnyekben oldódik az instant gyerekkor-por, lehet hüppögni, de ettől még nagyon jó, bár sok év lefolyt a Dunán, ezt nagyon érzik majd.

Nem fognak unatkozni.

Gyerekszoba from the Sixties

A cikk háttérinformációkért köszönet jár a Veterán Autó és Motor magazinnak, Dr. Velich Istvánnak és Novák Z. Jánosnak.

Az oldalról ajánljuk

1,2 millió Teslát hívnak vissza
  • Hírek

1,2 millió Teslát hívnak vissza

A kormányzással és a hátsó kamerával is gond lehet.

január 24., 12:51
Francia Rolls-Royce lesz a DS
  • Hírek

Francia Rolls-Royce lesz a DS

A brand átalakítása a becslések szerint 10-20 évet is igénybe vehet.

január 24., 08:00
Tinédzserek lopkodtak autókat Fejér vármegyében
  • Hírek

Tinédzserek lopkodtak autókat Fejér vármegyében

Kettejük életkora együtt sem éri el a 30 évet.

január 24., 09:06
Jégre tették a melósok hű szárnysegédjét
  • Hírek

Jégre tették a melósok hű szárnysegédjét

Körbekoriztuk a melósfurgont.

január 24., 10:18
Túlzottan sietett melóba a mercis, duplázott
  • Hírek

Túlzottan sietett melóba a mercis, duplázott

Mozgó autóból mérték be a rendőrök a lakott területen száguldozó sofőrt.

január 24., 12:14
Bezár egy francia Maserati kereskedés, fillérekért árverezik el a készletet
  • Hírek

Bezár egy francia Maserati kereskedés, fillérekért árverezik el a készletet

Legalábbis a méregdrága sportautók árának töredékéről indul majd a licit.

január 24., 10:14
Ennyibe kerül Magyarországon az új Tesla Model Y – már meg is rendelheted
  • Hírek

Ennyibe kerül Magyarországon az új Tesla Model Y – már meg is rendelheted

Egyelőre csak egy limitált szériás kivitele elérhető itthon.

január 24., 10:24
A BMW is csatlakozik a kínaiakhoz, együtt támadják a bíróságon az európai büntetővámokat
  • Hírek

A BMW is csatlakozik a kínaiakhoz, együtt támadják a bíróságon az európai büntetővámokat

A müncheni vállalat számára azért is fontos ez az ügy, mert Kínában gyártja a Mini Cooper és Aceman elektromos változatát.

42 perce
Ez a szörnyszülött valamikor egy V8-as Porsche volt
  • Hírek

Ez a szörnyszülött valamikor egy V8-as Porsche volt

Bárki is volt az elkövető, szinte a felismerhetetlenségig elcsúfította.

január 24., 06:14
Még próbálkoznak az elektromos Honda Civic Type R megalkotásával
  • Hírek

Még próbálkoznak az elektromos Honda Civic Type R megalkotásával

Nem egyszerű a feladat.

január 23., 08:12
Trump szerint február elején jöhet a 25 százalékos büntetővám Kanada és Mexikó ellen
  • Hírek

Trump szerint február elején jöhet a 25 százalékos büntetővám Kanada és Mexikó ellen

Az elemzők szerint a büntetővámok az amerikai autóiparnak fájhatnak a legjobban, amit Trump saját elmondása szerint meg akar menteni.

január 23., 05:59
Gázolajos, kompresszoros átmosás: tébolyult olajcsere módszert szabad-e
  • Olajdoktor

Gázolajos, kompresszoros átmosás: tébolyult olajcsere módszert szabad-e

Egy barátom olajcserekor mindig átöblíti a motort. Káros vagy hasznos?

január 23., 17:02
Átkeltünk az Atlaszon, ebédeltünk háztetőn, a Tigris csak gyűri a kilométereket
  • Belsőség

Átkeltünk az Atlaszon, ebédeltünk háztetőn, a Tigris csak gyűri a kilométereketBudapest-Bamako vlog: 2025/3

Az idő szinte megállt, meg mi is, amikor 2000 méterre kellett felmenni.

január 24., 13:28
Homokvihar, óceánpart és szerpentinek, az első afrikai nap krónikája
  • Belsőség

Homokvihar, óceánpart és szerpentinek, az első afrikai nap krónikája

Tigris eddig minden akadályt kiállt.

január 23., 06:31
Kitalálod, melyik volt a Stellantis legkelendőbb márkája?
  • Hírek

Kitalálod, melyik volt a Stellantis legkelendőbb márkája?

A márka Európában és az USA-ban leszerepelt, máshol viszont jól teljesített.

január 24., 06:14
Összetört Tesla, milliós a kár, olvasónk a károkozóval fizettetné meg azt, amit a biztosító nem akar
  • Közélet

Összetört Tesla, milliós a kár, olvasónk a károkozóval fizettetné meg azt, amit a biztosító nem akar

A jogi alapelvek nem mindig azt jelentik, amit elsőre kiolvasnak belőle a laikusok. Ez oké. De ha az ügyvéd sem biztos a dologban, akkor mi a teendő?

január 24., 06:13
2025 friss veteránjai
  • Égéstér

2025 friss veteránjai

Szalad az idő, 1995 újdonságai idén OT rendszámot kaphatnak.

január 24., 15:12
Polestar CEO: a túl szerény kinézetük miatt nem fogynak az autóink
  • Hírek

Polestar CEO: a túl szerény kinézetük miatt nem fogynak az autóink

Egy feltűnőbb, látványosabb dizájn jobban vonzaná az amerikai és kínai vásárlókat.

január 23., 13:30
Melegedő buszokat küld a bombariadóval érintett iskolákhoz a BKK
  • Hírek

Melegedő buszokat küld a bombariadóval érintett iskolákhoz a BKK

Budapesten legalább 20 intézmény érintett.

január 23., 10:17
Az Euro NCAP kihirdette 2024 leginkább és legkevésbé biztonságos autóját
  • Hírek

Az Euro NCAP kihirdette 2024 leginkább és legkevésbé biztonságos autóját

A listában van pár meglepetés.

január 23., 09:27
Először estek a CATL bevételei, ez kedvezően hathat a villanyautók árára
  • Hírek

Először estek a CATL bevételei, ez kedvezően hathat a villanyautók árára

Azért nem kell aggódni CATL jövőjéért. A bevétel csökkenése ellenére a nyereség tovább nőtt.

január 23., 15:25
10 milliárdot (!) akartak adni ezért a Porschéért, de az eladó elutasította
  • Hírek

10 milliárdot (!) akartak adni ezért a Porschéért, de az eladó elutasította

A Porsche 917K csodálatos ritkaság, ezt a példányt ráadásul nem akárki hajtotta.

január 23., 12:28
Európa három legnépszerűbb autója nem SUV volt
  • Hírek

Európa három legnépszerűbb autója nem SUV volt

És mindhárom autó európai.

január 23., 11:20
Használtteszt: Suzuki SX4 – 2008.
  • Tesztek

Használtteszt: Suzuki SX4 – 2008.

január 24., 13:12
Volkswagen Touran 2.0 FSI - 2004.
  • Tesztek

Volkswagen Touran 2.0 FSI - 2004.

január 24., 16:41
101 éves sofőr
  • Hírek

101 éves sofőr

január 24., 15:02
Cupra Leon VZ – 2024.
  • Tesztek

Cupra Leon VZ – 2024.

január 23., 12:34
Pagani Zonda Riviera
  • Hírek

Pagani Zonda Riviera

január 23., 13:48
Csúnya Porsche 928
  • Hírek

Csúnya Porsche 928

január 23., 11:34