Magyar autót a magyar múzeumba!
Ki tud felsorolni legalább öt magyar személyautó-gyártót a háború előttről? A MÁG, az ő Magomobiljaival és Magosixeivel, ugye, megvan talán mindenkinek, a Csonkát ismerjük, hiszen az a történelem része, aztán az aradi MARTA-gyár is készített kocsikat, meg nagyon kis szériában Fejes Jenő is képviseltette magát a lemezmotoros gépeivel.
Valahol ide, az ötödik helyre jön be egy cseh-magyar koprodukció, az Unitas-Tatra, azaz – mivel minden brosúrában és korabeli leírásban így szerepelt, tehát mondhatni, tulajdonnevesült – az Unitas-Tátra, ékezettel. Akkoriban a Tatra XI-ek és Tatra XII-k (amilyenek az Unitas-Tátrák is) annyira elterjedtek voltak Magyarországon, hogy több becenevet is kaptak hívták őket Bádogtacskónak, Hegyi Miskának - majd amikor a viaszosvászon karosszériaburkolat elkezdett leszakadozni róluk – Viharkabátnak is.
Magosixből egy működőt ismerek, az a nagyon szép példány Loschan Ferenc gyűjtő tulajdonában van, és – bár elég mélyen benne van a veteránozásban – neki is kemény kín volt összehoznia egy teljes példányt. Van még egy kiállítva a Közlekedési Múzeumban, bár arról nem tudom, hogy működik-e. Egy Csonka áruszállító és egy Csonka kisautó is megtekinthető ugyanitt, tavaly pedig, egy időszakos kiállításon kitették Fejes Jenő egy megmaradt lemezmotorját is (amelynél takarékossági okokból a blokk nem öntvény, hanem pléhdarabokból készült), persze autó nélkül.
Biztosan van még néhány magyar autó szétszórva mindenféle kis gyűjtőknél az országban, de tény – régi, hazai gyártású személykocsiból szinte még mutatóba se maradt. Túl sok volt a háború, a begyűjtés, túl jó árat fizetett a vasért, az aloméneomért a MÉH, túl kevés volt a garázs – a folyamatot értjük, de nincs mire büszkéknek lennünk.
Az általános eltűnésre és pusztulásra fittyet hányva, az elmúlt években nem egy, hanem három Bádogtacskó is lábra állt. Az első, aminek a restaurálása még 1977-ben elkezdődött, akkor épp fűrészgépként szolgált Keszthelyen. A projektet nyakába vevő Révy László később még igen sok helyről több alkatrészkollekció nyomára is rábukkant. Később Földi Balázs és Velich László is beszállt az Unitas-Tátra-vadászok körébe, s hármójuk együttes munkájának eredményeként az ország különböző szegleteiből – többek között egy méhész által átalakított, komplett kisteherautó begyűjtése mellett - összegyűlt vagy három teljes kocsira való alváz, motor, futómű, egyéb cucc. Csak karosszéria nem.
Az ugyanis fából készült ezeknél az autóknál, és az idők folyamán a fa szétrohadt, vagy ha nem, hát áldozatul esett a teherautóvá alakításnak. Mit volt mit tenni, a karosszériákat – a bognármesterség kitanulása után – teljesen újra kellett gyártani. 2011-re állt össze a teljes kontingens: a Velich-féle, legelsőként restaurált, kétajtós zöld kocsi, a fehér, négyajtós taxi kivitel, amely Révy Lászlóé, majd a kék négyajtós, amelyet először teherautónak akart megépíteni tulajdonosa, Földi László, ám később – a már elkészült, platós felépítményt félretéve – irányt váltott, és szintén limuzin-irányba ment el.
A budapesti Unitas Automobil Ipari és Kereskedelmi Rt. 1920-tól javított motorokat, csónakokat és autókat, karosszált gépkocsikat, majd 1928-tól 1933-ig körülbelül 500 Unitas-Tátra készült a műhelyeiben. Ezeknél az autóknál kivétel nélkül fekete volt a sárvédők festése, a karosszéria, a féltengelyek, a rugók, a kormánykerék Magyarországon készült mind.
Fenti három, 1928-30 között készült autó most február végéig megtekinthető a Budapesti Közlekedési Múzeumban. Középen állnak a kupolateremben, körüljárhatók, megszaglászhatók, a bal szélvédőoszlopra szerelt – milyen vicces, hogy „Index” gravírozású - irányjelzőjük milliméterekről megszemlélhető. Mindhárom autót magyar gyártásúnak hitelesítette a koprivnicei Tatra-múzeum.
Kicsivel odébb, oldalt, tablógyűjtemény áll a teremben, rajta régi Unitas-plakátok reprói, az Unitas története röviden, egy kis vitrinben eredeti Unitas-Tátra alkatrészek, restaurálatlanul, egy gyűjteményben az autók elemeinek képei még fellelési állapotban. Na, az a horror. Abból a szétporladtságból visszahozni bármit is…
Nos, nézzék meg ezt a három, kedves kis kéthengeres, bokszermotoros autót, hatódjanak meg, hogy ennyi viszontagság után itt vannak, együtt, egyben, működőképesen. Avagy csak szörnyülködjenek el a képeken, a borzalmas állapotokon, ahogy megtalálták az elemeiket. De mindenképpen utazzanak egyet az időben, remek alkalom az ilyenre egy efféle kiállítás. Mindenhogy rendkívül érdekes a sztori, ami kirajzolódik – de ne feledjék, február 29-én az autók visszamennek a tulajokhoz, s már nem bújnak össze ily kedvesen a kupolateremben. Addig kell odamenni hozzájuk.
Ha pedig eleget láttak, lépjenek odébb, a terem bal hátsó részébe, ott ugyanis egy bordó, egy generációval öregebb, de eredeti cseh gyártású Tatra XI-es ácsorog az állandó kiállítás részeként, mintegy teljessé téve ezzel a háború előtti cseh-magyar körképet.
És ha még február 19-e előtt vetődtek a városligeti múzeum felé, innen egy pillanatra érdemes átmenniük a múzeum túlsó végébe, ahol a „Szocializmus játékszerei” időszakos kiállítás lakik. Holdautó, műanyag lendkerekesek, egy teljes, hatvanas évek végi, karácsonyi nappali, működő vonatok, német és csehszlovák autópályák, mindenféle régi pedálos autó, fémépítők, vezetékes olcsóbb, és egy Tesla rádiós, méregdrága Skoda 120-as távirányítós autó, meg ezernyi egyéb dolog tekinthető meg. Könnyekben oldódik az instant gyerekkor-por, lehet hüppögni, de ettől még nagyon jó, bár sok év lefolyt a Dunán, ezt nagyon érzik majd.
Nem fognak unatkozni.
A cikk háttérinformációkért köszönet jár a Veterán Autó és Motor magazinnak, Dr. Velich Istvánnak és Novák Z. Jánosnak.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Technika
Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!MűhelyPRN: Renault Megane RS Cup – 2013.
A Sport és RS Renault modellek gyárilag alkalmasak képesek megadni életed autózását egy szerpentinen vagy versenypályán, de jót kell venned belőle!
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
