Vezettük Szalay Dakar-Mokkáját

2012.11.24. 06:37
37 hozzászólás

DSC 0395

A csapat szerdán indult, hogy behajózzák a járműveket, de a személyzet természetesen nem a hat hetes viziutat választotta: mindenki repülővel utazik. Az utolsó pillanatban alaposan megnéztük a pusztítót, amit a Szalay-Bunkoczi páros Selyemút ralis 2. helyezése után sokan várnak a Dakaron az első tízbe.

Szalay Balázs vadonatúj Dakar-autójába beépítették a már jól bevált talizmánt, ami eredetileg az első, 1934-es balatoni Kék Szalag verseny győztes hajóját oltalmazta. Van tehát bizonyos családi kontinuitás, hiszen a Rabonbán nevű 30-as cirkáló Szalay feleségének nagyapjáé volt, később egyébként Bujtor István is versenyzett vele. Nem új találmány persze a Rabonbán-plakett, és 2004 óta minden olyan Dakart be tudott fejezni, amelyikbe beszerelte.

DSC 0380

Mielőtt kipróbáljuk, azért be kell jutni a Szalay Dakar Team halásztelki telephelyére. Nem gond, csak odabent kell vigyázni, mert egy öreg, de lelkiismeretes puli terrorizálja az udvart. Láncon van, de nehéz kalkulálni a lánc hosszával, főleg, hogy a puli sunyin gubbaszt a házában, de egyetlen másodperc alatt képes elérni vadászterülete szűkös határait. Száz szónak is egy a vége, Szalay Balázst is harapta már meg.

DSC 0381

Az udvar közepén a 2013-as versenyautó, ami már nem Antara, bár ezt én csak akkor tudom meg, amikor mondják, hogy Mokka. Két hete volt nálam egy Opel Mokka, úgy látszik, kicsit gyorsan felejtek. Meg ugye az Opelnél is megvan már az egységes formanyelv: a Mokka nagyjából olyan, mint egy Antara, csak kisebb. Ez viszont nagyobb, mint az igazi Mokka, bár tagadhatatlanul kisebb, mint az előző, Antara-héjú versenyautójuk.

Szalayék odafigyeltek a dizájnra. Először szétszedtek egy Mokkát, aztán üvegszálból megcsinálták az elemek másolatait, és rápróbálták a csővázra, hogy lássák, hol mennyit kell hosszabbítani és szélesíteni, aztán jó sok tartalék elemet gyártottak. Töréskár esetén egy tízforintossal is lehet cserélgetni az elemeket, jó nagy csavarokkal rögzítették őket.

DSC 0388

Ezt a motort széria Mokkákban egyelőre ne keressék: 6,2 Chevy V8 350 lóerővel, korábban hétliteres szolgált az Antara-makettben, 430 lóerős teljesítménnyel. A motorokat nemhogy tuningolni nem szabad, de egyre szigorodnak a szűkítő-előírások. Két éve 37,2 milliméter keresztmetszetű csövön kaphatta a motor a levegőt, tavaly már visszavették 37-re, a januári versenyen pedig már 36-os szűkítővel megy ez az autó is. Szalay szerint a szűkítő nélkül ez a motor is tudná a 700 lovat.

Az autóban a tavalyihoz képest új a fara és a motorház, de a hét centis tengelytáv-csökkentés természetesen nem járt érezhető súlyveszteséggel. A Mokka így is hozza a 2120 kilós limitet. A rendes, utcai Mokkához természetesen nincs sok köze, hiszen annak 2555 milliméter a tengelytávja, ennek meg még rövidítve is 2800. Nagy mozgástér a technikai paraméterekben nincs, még a rugóutak is meg vannak szabva: elöl-hátul 25 centi.

DSC 0389

Hogy a lengéscsillapítókat duplázzák, inkább csak európai szokás; lehetnének vastagabb gátlók is egyesével, de abban inkább az amerikai versenyzők hisznek. Saját fejlesztés a csővázon kívül a futómű lengőkarjai is. Korábban használták egy francia cég fejlesztéseit, segített az Opel futómű-részlege is, de a konkrét csöveket itt hajlították a műhelyben. Ahol egyébként szinte kizárólag az Opel Dakar Team autóit építik, de vannak külsős munkáik is. Ők rakták például össze a dunai vízibusz úszó részét és a busz-felépítményt, de építettek járművet a Die Hard 5-höz is.

DSC 0387

Az 550 literes tank nagyjából ott van, ahol egy igazi Mokkában az utasok ülnének, és úgy pozicionálták, hogy körülbelül féltanknál legyen 25-25-25-25 százalékos a kerékterhelés. A tank mérete egyébként nincs előírva, ellentétben azzal, hogy az autóknak 800 kilométert kell tudni megtenni egy tankolással. A brutálMokka versenyüzemben 60 litert fogyaszt, így már nem kell annyira rettegni a kiszáradástól. Ja igen, kiszáradás: Szalayék fegyelmezetten, negyedóránként isznak, mert a nagy adrenalin-zubogásban könnyű megfeledkezni a hidratálás fontosságáról, és akkor észrevétlenül, de menthetetlenül bepunnyad pilóta és navigátor egyaránt.

DSC 0391

Érdekes még a hűtés: a közepesen meghajtott, vagy legalábbis hétköznapi értelemben üzemmeleg autó hűtőjét simán meg lehetett fogni puszta kézzel. Annyira túlméretezték a rendszert, hogy így kéz-hőmérő alapján, tapintásra azt mondom, tán még 60 fok sem volt. A hűtést a benzinnyomás módosításával is tudják változtatni: ha melegedne a motor, a 4 bar nyomást feljebb tolják, így több benzin jut a hengerekbe, ami hatékonyan hűti a blokkot. Kérdezem Szalay Balázst, milyen 4700 méteres tengerszint feletti magasságon egy padlógáz. Nevetséges, válaszolja, olyan, mintha semmi sem történne. Az autó persze azért elporoszkál, de érezni, hogy a gép is szenved, nem csak a személyzet.

DSC 0392

Egy turbóval persze tökéletesen lehetne kompenzálni az alacsony légköri nyomást, de a turbó csak dízeleknél megengedett. Adódik a kérdés, hogy Szalayt kísértette-e már meg a dízelezés. Kis meglepetésemre természetesen igen. Nem utálja a dízelt, csak a GM-nek nincs olyan nagy dízele, amit adaptálni lehetne a Dakar körülményeire, és ezzel a 6,2-es Chevy-motorral is nagyon meg van elégedve.

A 2013-as Dakaron, Chilében lesz 4900 méteres magasságú gyorsasági is, korábban 4700 méter volt a legmagasabb versenyszakaszuk. Bunkoczi László navigátor szédült, meg a feje is fájt, de becsülettel olvasta az itinert. A magaslati szakaszokon a szervezők oxigénsátrakat állítanak fel a pálya mellett, hogy ha a versenyzők rosszul lennének, gyorsan regenerálódhassanak, de Szalayék még soha nem vették igénybe – főleg motorosok szoktak megállni levegőzni.

DSC 0405

Végül megúsztuk a pulit és vezethettük is a Mokkát, ami azért dicséretes kockázatvállalási hajlam egy másnapi indulásra készülődő Dakar-versenyzőtől. Most csak annyit mondhatok, hogy ÁÁÁÁÁLLLLLAT! A részleteket pedig hamarosan láthatják a Totalcar tévéműsorában.

Az oldalról ajánljuk

Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
  • Olajdoktor

Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális

Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?

április 19., 18:27
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
  • Hírek

Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség

Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.

április 19., 13:59
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
  • Hírek

Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon

Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.

április 20., 08:53
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
  • Hírek

Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén

Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.

tegnap, 17:39
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
  • Hírek

A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér

A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!

április 19., 11:52
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
  • Technika

Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?

Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.

április 19., 15:53
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
  • Közélet

Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6

Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.

április 20., 06:50
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
  • Nepperűző

Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?

Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?

április 19., 13:15
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
  • Hírek

Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!

Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.

április 20., 06:48
Méltó Transit-e az E-Transit?
  • Tesztek

Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád

A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.

április 20., 10:58
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
  • Hírek

Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél

A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.

április 20., 09:57
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
  • Hírek

Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop

Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.

április 19., 10:04
Nem úszod meg a bíróságot!
  • Közélet

Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít

Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.

április 18., 06:33
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
  • Hírek

Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond

Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.

április 18., 08:57
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
  • Hírek

Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?

Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.

április 18., 06:35
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
  • Hírek

A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen

Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.

április 18., 06:36
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
  • Olajdoktor

Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)

Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?

április 18., 12:06
Kész van a csarnok
  • Belsőség

Kész van a csarnok

Lehetett volna sokkal olcsóbb is.

április 18., 17:03
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek

Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.

április 18., 16:05
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
  • Hírek

Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)

A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.

április 18., 14:52
Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!
  • Technika

Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!MűhelyPRN: Renault Megane RS Cup – 2013.

A Sport és RS Renault modellek gyárilag alkalmasak képesek megadni életed autózását egy szerpentinen vagy versenypályán, de jót kell venned belőle!

április 19., 07:13
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
  • Hírek

Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk

Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.

április 19., 07:19
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
  • Hírek

Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)

A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.

április 19., 09:01
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
  • Hírek

Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett

A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.

április 18., 13:44
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
  • Hírek

Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos

Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.

április 18., 10:42
Rolls-Royce sakktábla
  • Hírek

Rolls-Royce sakktábla

április 19., 23:22
Suzuki Swift AllGrip FX
  • Hírek

Suzuki Swift AllGrip FX

április 20., 11:14
Luxeed R7
  • Hírek

Luxeed R7

április 19., 11:38
Nissan 300ZX baleset
  • Hírek

Nissan 300ZX baleset

április 19., 10:00