2013.12.26. 06:47
64 hozzászólás

Csokit, ropit, szotyit, valamit készítsenek gyorsan a gép mellé. Én szóltam, időcsapda lesz ez a poszt mindenkinek, aki szereti a Nissant. Vagy csak a japán autókat. Vagy a veteránokat, vagy a versenyautókat, esetleg ezek kombinációját. Ha a tünetek bármelyike fennáll, ne kattintson bele a galériába, amennyiben nem rendelkezik legalább negyed óra szabadidővel.

IMG 7578

Én legalább ötödször pörgetem végig a száznál is több képet, és valahogy sosem találok ki a fotók labirintusából, pedig ott voltam. De azóta is zúg a fejem, mert ezt mind megemészteni lehetetlenség. Talán másfél-két órára engedtek be a Nissan múzeumába, ami szörnyen kevés ahhoz, hogy az ember legalább csak azokat az autókat megnézze, amik nagyon érdeklik. Inkább arra koncentráltam, hogy készüljön egy-két használható fotó, aztán gondoltam, majd otthon kielemzem a látottakat.

 

IMG 7618

De el lehet menni egy 72-es, versenyautónak látszó Skyline mellett anélkül, hogy az ember ne nyomná oda az orrát az oldalablakra? Két kattintás után kegyetlenül hagyjuk magára az elsőkerekessége ellenére őrületesen kívánatos pálya-Sunny-t? Shekhar Mehta Safari Rally-s 240Z-je előtt térdelve ne érzékenyüljünk el azon, hogy milyen bölcs dolog volt így megőrizni, félig roncs állapotban?

IMG 7562

A Nissan házi múzeuma elképesztő gyűjtemény, mind terjedelemre, mind összetételre. Már a belépés pillanatában nyomasztó érzés lesz úrrá rajtunk a hering módjára egymás mellé zsúfolt autómennyiség láttán. Túladagolás ez, akárhogy is nézzük, még ha korlátlan idő állna rendelkezésemre, akkor is előbb múlnék ki folyadékhiányban, éhhalálban, infarktusban vagy végelgyengülésben, minthogy egyesével fel tudnám dolgozni a Nissanok százait. Egyetlen stratégia tűnt megvalósíthatónak: elkezdek csavarogni az autósorok között, és ahol valami megragadja tévelygő tekintetemet, ott elidőzök néhány percig.

IMG 7763

Így jött össze bő százötven fotó - még ezt is képtelenség lenne rendesen körbeírni betűkkel, ezért csak bíztatni tudok mindenkit, akit érdekel a téma, ne féljen rákattintani valamelyik képre, bátran lapozzon bele a galériába. Én pedig kiráncigálok néhány csodát az albumból, amelyek valamilyen okból megbirizgálják idegvégződéseimet

IMG 7558

Esküszöm, szemből először piskóta Escortnak néztem ezt az első generációs, 70-től 74-ig gyártott E10-es Cherry-t, amely még az előszobában narancssárgállott. Pedig műszakilag pont az ellentéte: ez az első keresztmotoros, elsőkerekes Nissan. Lehet, hogy a 70-es években még vastagon a másolós korszakukat élték a japánok, de ez akkor is egy okosabb fajta diplomamunka: több forrásból ollózták össze, ügyesen.

IMG 7565

Egyetlen nagy baja van a Pulsar Exának: elöl kapar. Különben formája, stílusa, méretei alapján azonnal lecsapnék egyre. Zseniális a koncepció: nem ismerek még egy shooting brake targát. A tető két oldalát ki lehet lökni, így hosszanti füles bevásárlókosárrá alakítható, de akár a teljes hátsó fedelet is le lehet csatolni. Amíg nézegettem, rájöttem arra, hogy nekem igazából egy kétajtós kombi kéne otthonra, de nagyon.

IMG 7573

A Pao egy eleve agyament kreáció tetézése volt. Az 1987-es Be-1-est a Micra, japán nevén March alapjaira építették, de teljesen más kasztnival - ugyanilyen gülüszemekkel, mint amiket a Paón látunk. A retró már ekkor vadul burjánzott odaát, imádták a kis Be-1-est, ezért gondolhattak egy merészet a Nissannál, és kihoztak egy szafaris változatot. Külső zsanér, felcsapható hátsó ablak, rongytető és hullámlemez-utalás. Mi más lehetett volna a sorsa egy ilyen kreténnek, mint hogy ki kelljen sorsolni a limitált sorozatot a többszörös túljelentkezés miatt.

IMG 7583

A Nissan-gyűjtemény tetemes része származik úgymond rajongói felajánlásból. Nissan-tulajdonosok, akik meguntak vagy megörököltek egy-egy ritka vagy kevésbé ritka példányt, sokszor felajánlják a járműveket a múzeumnak. A Patrol, ami odaát Safari néven fut, feltehetően egy ilyen felajánlás lehetett. Nagyon érzik a japánok, mihez kell hozzányúlni és mihez nem szabad, mert ez a Patrol pont úgy néz ki, mintha egy autóját rendeltetésszerűen használó tulaj garázsában állna.

IMG 7603

Ki ne ismerné a Rasheent? 94-től 2000-ig gyártották japán belpiacra, ráadásul csak válogatott kereskedők árulhatták. Nem is értem, miért állíttatta le a gyártását feltehetően az első monitorra köpött adag kávé után Carlos Ghosn, miután meglátta. Pedig büszkék voltak rá a Nissannál, mert évekkel megelőzte a CR-V-t, a RAV4-est meg a Forestert. Csak hát ez a retró-vonal a globális piacon egyszerűen nem indukálhatott szalonok előtt tolongó vásárlójelölteket. Bezzeg most már garantáltan megvan a rajongótábora az alig tizenéves klasszikusnak.

IMG 7619

Ő bizony egy Skyline 2000GT, csak a kevésbé kívánatos szériák egyike. A fényszórórács volt az, ami megállásra kényszerített mellette, de nem bántam meg. A diszkrét kengururács meg a szúrófények nem viccből vannak rajta: Tesima nevű tulajdonosa Ausztráliát járta vele keresztbe-kasul, mielőtt felajánlotta a Nissan-múzeumnak.

IMG 7623

Szerintem ez a legesetlenebb GT-R mind közül, de így kiszélesítve, versenyautósítva megigézett. A zöld-arany színkombináció telitalálat, a hótoló az orrán szintén - az egész gép hangulata percekig nem engedett el. Oda kellett hívnom a személyzetet, hogy nyissák ki a motorháztetőt, de most azonnal, különben hisztirohamom lesz.

IMG 7668

Nem csalódtam. A jobb első lámpa helyéről szürcsöli a három fekvő ikerkarburátor a levegőt, a hengerenkénti leömlő pedig a régi iskola gyönyörű, kompromisszummentes példája: felfelé indul, hogy a kipufogócsatornából kilépve ne kelljen egyből irányt váltania. Mókás, hogy ezzel a konkrét autóval sosem versenyeztek, csak kiállítási darab volt az 1972-es Tokiói Autószalonon.

IMG 7626

Tesója lehetne a 73-as Fairlady Z vagy 240Z, kinek hogy tetszik. Ezzel sem versenyeztek soha, csak a később Nismóvá vált Omori Factory kísérleti autója volt. Azt hiszem, a Hangyász újjászületése előtti embrióstádiumában valami ilyesminek indult, csak aztán elburjánzott néhány mutáns sejt.

IMG 7631

Ő pedig a piskóta-Cherry vad, szinte felismerhetetlen mutációja. Kevés elsőkerekes autó mellett tolul a fejembe és máshova a vér, de ezzel szívesen kergetőznék egyet a pályán. Állítólag 150 lóerőt tud az apró 1,3-as motorja, elöl szélesebb gumi van rajta, mint hátul, és nagyon úgy néz ki, mint egy végletekig hegyezett, könyörtelen pályagép. Kéne.

IMG 7639

Ha valami férfiasabb a pályaversenyzésnél, az a rali, a ralik között pedig külön helye van a Safari Rally-nak. Ezzel a 240Z-vel nyerték meg az 1973-ast. Mi mindent tudna mesélni a gyűrött vas, a rozsdás futómű, a feldrótozott lámpa? Isteni csodaként maradhatott meg ez a Nissan úgy, ahogy Chandrashekhar Mehta kiszállt belőle pezsgőt locsolni. Valaki nagyon érezte, hogy ez a roncs sokkal többet mutat, mint egy patikára restaurált, csillogó raliautó.

IMG 7719

Szintén Safari Rally, csak 15 évvel később. Ez sem lehetett sokkal egyszerűbb történet. A 200SX/Silvia hátsókerekes autóként abszolút második helyen futott be Mike Kirklandnek köszönhetően - annyi csalás van a történetben, hogy ez a Silvia nem az a Silvia: háromliteres, 250 lóerős V6-os van benne.

IMG 7756

Egyszer már elsütöttem, de nem baj. Ez a segg megérdemli a hírnevet. Utólag sem sikerült kiderítenem, hol pörkölték ezzel a Skyline-nal a szegény mögé kerülőket, de talán nem is baj. A misztérium csak segít a legendagyártásban.

IMG 7657

Így nézett ki 64-ben egy japán GP autó. Nem is egy Nissan, hanem egy Prince - a márka, amely később beolvadt a Nissanba. 1963-ben ők hozták ki az első felülvezérelt japán motort, a kétliteres sorhatosukat, amivel a következő évben megnyerték a japán GP-t. Ezzel a batárral.

IMG 7702

Mondják, hogy alig akad klasszikus szépség a japán autók között - ez a Fairlady márpedig az. Hosszasan lehetne zsinatolni azon, mennyire eredeti találmány ez a forma, mindenesetre jól sikerült.

IMG 7696

Nincs Nissan-múzeum Hakosuka nélkül. Annyira karmolják ezt a doboz-Skyline-nak becézett, közepesen érdekes formájú szedánt, hogy már lassan elcsépeltnek érzem, pedig Európában mutatóba is alig akad. Ki tudja, hogy kikémkedték-e a Peugeot-nál vagy egyszerűen a véletlen műve, hogy a 68-ban alig pár hónap eltéréssel bemutatott 504-es és a Skyline orra ennyire hasonlít? Mára a Skyline árai lassan érthetetlen magasságokba emelkednek, az 504-esekkel meg Afrikában taxiznak. Mindkettő legenda, csak kicsit másképpen.

IMG 7651

Talán mindenkinek az a legjobb, ha egy Micrával lazítom el az izmokat. Bár ez a Micra/March nem biztos, hogy alkalmas erre. 1,5-ös sornégyes van benne, 160 lóerővel. De legalább ehhez van alapautó mifelénk, legalább van esély rá, hogy építsünk ilyet.

IMG 7705

Lehet, hogy muzeológiai szempontból szerencsésebb volna a több száz autóból kiválasztani úgy ötvenet, és folyamatosan rotálni a készletet. Annyit méltóbb környezetben, bővebb információkkal lehetne bemutatni, mondjuk úgy, mint a tokiói History Garabe-ban. De én örülök, hogy végignézhettem ezeket, szúrhattam egy végzetes dózis Nissant, még ha a többség mellett csak pár másodpercet tölthettem.

Az oldalról ajánljuk

A Ford megkezdte az alkudozást
  • Hírek

A Ford megkezdte az alkudozást

A Ford egyrészt szereti Trump vámjait, másrészt a pokolba kívánja őket

április 10., 18:24
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
  • Hírek

A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját

Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?

április 11., 09:59
F1 kibeszélő: Piastri egyre jobb, Norris egyre rosszabb, válság a Red Bullnál
  • Hírek

F1 kibeszélő: Piastri egyre jobb, Norris egyre rosszabb, válság a Red Bullnál

Még ha Oscar Piastri győzelme nem is forgott veszélyben, bőséggel akadt érdekes és izgalmas történés a legutóbbi Forma 1-es nagydíjon.

6 órája
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
  • Hírek

Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták

A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.

április 11., 08:50
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
  • Hírek

Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből

Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.

április 11., 08:03
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
  • Hírek

Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte

Csoda, hogy senki sem sérült meg.

április 11., 06:00
Elém forró aszfaltot öntsetek!
  • Tesztek

Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.

Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.

április 11., 06:00
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
  • Hírek

Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten

Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát

április 11., 11:11
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
  • Hírek

Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet

Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.

április 11., 07:11
Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét
  • Hírek

Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét

Az autót még 2024 májusában mutatták be egy gyönyörű koncepció formájában.

április 10., 06:05
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
  • Hírek

Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris

A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.

április 11., 13:15
Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései
  • Hírek

Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései

Szinte nem is lehetne nagyobb különbség a múlt hétvégi Japán Nagydíj, valamint a most következő Bahreini Nagydíj között.

április 10., 16:38
Új átkelőhely nyílt a magyar határon
  • Hírek

Új átkelőhely nyílt a magyar határon

A nagyhódosi átkelőnél személygépjárművel és gyalogosan lehet áthaladni.

április 10., 06:06
Ezeket vennénk 1 millióért
  • Égéstér

Ezeket vennénk 1 millióért

A fillérekből fenntartható városi minik és a családi használatra is alkalmas kombik, egyterűek mellett hobbi célra is választottunk sportos vagy veteránkorú típusokat.

április 10., 17:42
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
  • Hírek

Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára

A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.

április 11., 14:10
A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban
  • Hírek

A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban

Korábban egy öreg Mazda MX-5-öt hajtott, amit még az egyetemi évei alatt vásárolt.

április 10., 08:00
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
  • Hírek

Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban

Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.

április 11., 11:55
Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá
  • Hírek

Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá

Ásott egy nagy lyukat a 6000 dolláros markolóval, amit a Temuról rendelt.

április 10., 11:19
Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz
  • Hírek

Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz

Az elektromos 6-os után érkezik az elektromos CX-60.

április 10., 13:10
Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén
  • Hírek

Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén

Térképen mutatjuk, mire számíthatnak az autósok.

április 10., 09:10
Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?
  • Hírek

Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?

Ez lenne a válasz az amerikai csapásokra.

április 10., 12:09
Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban
  • Hírek

Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban

Valószínű, hogy vámok miatt az árak a kereslettől függetlenül emelkedni fognak.

április 10., 14:46
Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son
  • Hírek

Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son

Az esetről videó is készült.

április 10., 10:11
Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben
  • Hírek

Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben

A Hyundai Motor Group formatervezési főnöke szerint ez csak egy átmeneti korszak.

április 10., 15:46
XX. Oldtimer Show!
  • Infó

XX. Oldtimer Show!

április 11., 00:02
BYD Thang L és Han L
  • Hírek

BYD Thang L és Han L

április 10., 18:16
2025 Toyota GR Yaris frissítés
  • Hírek

2025 Toyota GR Yaris frissítés

április 11., 11:30
Új álcázott Hyundai
  • Hírek

Új álcázott Hyundai

április 10., 14:43
Mazda EZ-60
  • Hírek

Mazda EZ-60

április 10., 10:21