Mert mindenki BMW-vel csinálja

2016.02.27. 06:46
33 hozzászólás

Ráhangolódásként nézzük meg, mit tudott tavaly a gép. Aztán másszunk be alá.

Hányszor nézegetünk ehhez hasonló videókat, hol istenítve, hol fitymálva a sofőrt és technikát? Megnyitjuk, beletekerünk, megkeressük a füstölős részt, aztán másfél perc önfeledt szórakozás után kimondjuk a verdiktet: ez egy fos. Esetleg: nem rossz. Néha: hínnye, de jól keni! Aztán továbbkattintunk a következőre, hátha az jobban füstöl. De hogy a mi tekeri meg a kerekeket, hogyan jött létre, és egyáltalán honnan szalajtották a gépet és sofőrt, annak ritkán járunk utána.

A képernyő elől könnyű ítélkezni, ritkán jut eszünkbe, hány verejtékcsepp hullott a műhelypadlóra a hegesztőpajzs alól, hányadik nekifutásra sikerült úgy összerakni a gépészetet, hogy rendesen működjön, hány évnyi szabadidőt ölt bele a sofőr, hogy ne akadjon össze a két keze, amikor megindul keresztbe. Amikor ott állunk az autó mellett, megrogyunk a felismerés súlya alatt, és rádöbbenünk, iszonyat meló van benne, hogy egy versenyképes driftautó odaállhasson a rajtrácsra, és ne csak utas legyen benne a pilóta.

Amikor Ámonék alkatrészkereskedésében jártunk, igazából azért kísértem el Pistát, hogy jól megnézzem magamnak ezt a C600-nak nevezett szörnyeteget. Hiába titkolnám, mindig vonzottak az extrém átépítések, viszont ritkán lehet ennyire közel kerülni a technikához és az építés műveletéhez, hogy érezzük a vaspor és az égett olaj szagát. Aki azt hiszi, kemény versenyautók csak fényesre sikált padlójú műhelyekben zsizsegő fehér köpenyes mérnökistenek kezei alól kerülnek ki, az valószínűleg csak a monitor elől követi az eseményeket. De a rozsdás rámpa a szélfútta fedél alatt, ahol a C600 állt, engem is meglepett.

Vegyük át az alapokat, bár foszlányokban valószínűleg sokaknak megvan: Ámon Olivér egy S600-as, V12-es W140-es Mercivel vált egy csapásra ismertté, amikor gyakorlatilag kiskamaszként fele akkora autók közt fűzte úgy végig a Bálnát, mintha az a világ legtermészetesebb dolga volna. Az autó még megvan és jó egészségnek örvend, de a rémisztően fejlődő magyar mezőnyben a profik között már csak feltűnéskeltésre volt jó Olivérnek. Megtette a dolgát, meghozta az ismertséget, de tovább kellett lépni, hogy meg tudja szorongatni a versenyeken az ellenfeleket.

Mercis családban, egy telephelynyi Merci-alkatrésszel a háta mögött persze nem kellett sokáig gondolkodni, hogy miből épüljön a következő driftautó, de Olivér örül a szerencsés egybeesésnek: mindenki BMW-vel megy, mert az adja magát mifelénk, így aztán a Mercivel nagyobb figyelmet kap az ember. Még akkor is, ha nem bálna.

A nem túl jó hírű V12-es Ámonéknál bevált, ezért rakták ezt a C-be is. Igen, befér. Nem könnyen, főleg ennyire hátratolva, de a hossztartók között pont van hely a két hosszú hengersornak. Eleinte gyári motorvezérlővel ment Olivér, aztán váltottak írhatóra. Nem csak a közel negyven plusz lóerő (padon mérve) jött jól a gyári 408-hoz képest, de sokat javult a gázreakció is, könnyebben vezethető lett a C600.

Nincs olyan kézi váltója a Mercedesnek, ami bírná ezt az igénybevételt, ezért lett a BMW-váltó. A harangot szépen ráhegesztették, a váltógomb maradt propelleres. Eddig nem volt vele baj. A futóművet először egy az egyben átvették egy bálnából, hogy legyen hús is a brutál szélesítések alatt, de mostanra az is továbbfejlődött. Sőt, igazából a fejlesztés most kezd igazán érdekes lenni. Idén már turbós lesz a C600.

Minek? Mert annyira elszaladt a magyar mezőny, hogy kell a hatszáz lóerő. Ennyit szeretnének elérni, viszonylag szolid turbónyomással, de megbízhatóan. Egy hatliteres motornál viszont még ehhez is tekintélyes méretű feltöltő kell, mondjuk egy görögdinnyényi. Amikor Ámonéknál jártunk, éppen a bekötésén dolgoztak, ami nem egyszerű feladat, mivel a csiga a hátsó ülés helyére került. Máshol, a motorhoz közelebb egyszerűen nem fért el. Mad Max a fasorban sincs.

Borzongató látvány a készülő sörösdoboz-keresztmetszetű csövezés az autó alatt, aztán vissza az utastéren át. Olivér munkahelye eddig sem volt ötcsillagos luxulakosztály, a huszonkét éves srác a maga tárgyilagos módján csak felhívta a figyelmet a tényre, hogy a motor már eddig is iszonyatos mennyiségű hőt nyomott az utastérbe a tűzfalon át. Na, most ott lesz a sofőrülés mögött a feltöltő, és az összesűrített meleg levegőt jobb kéz felől küldi előre a motorhoz. A középkorban kínzókamrának hívták az ilyet.

Az első futómű már a sokadik kipróbált változat, egyedi lengőkarokkal, átvariált csonkállványokkal, de most dobják éppen a kukába a tavaly használt vasakat. A kormányzás nem működött úgy, ahogy kellett volna, a kormány nem akart visszaforogni, ami driftelésnél, gymkhanánál pokolian megnehezíti a sofőr dolgát. Az autó mellé éppen akkor készítették az új csonkállványokat és a golyópályás kormányművet a fogasléces helyett. Találtak még egy zugot a motortér sarkában, ahová be lehet építeni, de nem lesz könnyű. A rommá van építve kifejezés hitvány gyengeséggel fejezi ki, miken ment már át ez a C-bódé.

Idén minden eddiginél több versenyre készül Olivér. Az autónak mennie kell az AMTS-en, március 18-án, úgyhogy nincs mese, el kell készülnie. Szerencsére a csapat lassan kezd önfenntartóvá válni, vagyis legalább már nem kell két talicskával tolni bele a pénzt. Ha magát a versenyautót nem számítja az ember, a legnagyobb tétel egy versenyhétvégén egyébként a gumi. Ma már minimum semi-slickeket kell felhúzni, különben nem lesz meg a kellő tempó. Ezért kell a hatszáz lóerő.

De ha meg is lesz, a C600-at akkor is legfeljebb a középmezőnybe sorolja Olivér, mivel egyszerűen túl nehéz. Pontos súlyadat még nincs, hiszen még épül a technika, de valahová másfél tonna környékére saccolják, míg a többi autó jóval könnyebb. Így jár, aki Mercivel akar driftelni. Nem könnyű, de végül is meg lehet csinálni.

Az oldalról ajánljuk

Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
  • Olajdoktor

Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális

Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?

április 19., 18:27
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
  • Közélet

Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6

Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.

április 20., 06:50
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
  • Nepperűző

Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?

Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?

április 19., 13:15
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
  • Hírek

A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér

A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!

április 19., 11:52
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
  • Hírek

Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!

Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.

április 20., 06:48
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
  • Technika

Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?

Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.

április 19., 15:53
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
  • Hírek

Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén

Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.

tegnap, 17:39
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
  • Hírek

Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon

Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.

április 20., 08:53
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
  • Hírek

Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség

Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.

április 19., 13:59
Nem úszod meg a bíróságot!
  • Közélet

Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít

Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.

április 18., 06:33
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
  • Hírek

Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél

A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.

április 20., 09:57
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
  • Hírek

A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen

Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.

április 18., 06:36
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
  • Hírek

Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop

Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.

április 19., 10:04
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
  • Hírek

Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond

Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.

április 18., 08:57
Méltó Transit-e az E-Transit?
  • Tesztek

Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád

A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.

április 20., 10:58
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
  • Hírek

Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?

Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.

április 18., 06:35
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
  • Hírek

Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett

A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.

április 18., 13:44
Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!
  • Technika

Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!MűhelyPRN: Renault Megane RS Cup – 2013.

A Sport és RS Renault modellek gyárilag alkalmasak képesek megadni életed autózását egy szerpentinen vagy versenypályán, de jót kell venned belőle!

április 19., 07:13
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
  • Hírek

Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos

Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.

április 18., 10:42
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
  • Hírek

Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)

A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.

április 18., 14:52
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek

Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.

április 18., 16:05
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
  • Hírek

Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)

A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.

április 19., 09:01
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
  • Hírek

Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk

Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.

április 19., 07:19
Kész van a csarnok
  • Belsőség

Kész van a csarnok

Lehetett volna sokkal olcsóbb is.

április 18., 17:03
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
  • Olajdoktor

Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)

Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?

április 18., 12:06
Rolls-Royce sakktábla
  • Hírek

Rolls-Royce sakktábla

április 19., 23:22
Luxeed R7
  • Hírek

Luxeed R7

április 19., 11:38
Suzuki Swift AllGrip FX
  • Hírek

Suzuki Swift AllGrip FX

április 20., 11:14
Nissan 300ZX baleset
  • Hírek

Nissan 300ZX baleset

április 19., 10:00