Nekem a Mercedes az autók Rolls-Royce-a
Stephen Kingnek van egy fia, Joe Hillnek hívják, szintén író, és meglepő módon horror, fantasy témában ír. Nem olyan rég olvastam az egyik könyvét, melynek címe NOS4A2. A cím egy rendszámra utal, Nosferatu a jelentése, és egy 1938-as Rolls-Royce Wraith orrán lóg. Igen, kicsit egybevág a Christine-nel, itt is egy démon használja az autót, de a lényeg, hogy a könyvben hangsúlyozzák, mennyire nyomasztó egy dög a Rolls. Most egy darabig ácsorogtam egy ilyen előtt Balatonfüreden, és tényleg az. Nagyon.
Ugyan a Concours-on nem az 1938-as, hanem az 1954-es változat van kint, de elhihetik, a lényeg nem sokat változott 16 év alatt. Amíg az ember csak képen látja, el sem hiszi, hogy mekkora borzasztó darabot hasít ki a térből egy ilyen autó. A mondás ugye az volt, hogy egy úrnak kalapban is el kell férnie odabent, így aztán a belmagasság vetekszik egy gangos házéval, és persze marhacsordákon ülünk, birkacsordákon pihentetjük a lábunkat.
A kiállított példány különleges, hiszen ebben az időszakban a R-R még nem komplett autókat gyártott, csak alvázakat hajtásláncokkal, a kedves veő pedig az általa kiválasztott coach builder-nél (karosszériaműhely) húzhatott tetszőleges kasznit a kocsijára. Ez most az H. J. Mulliner műhelyben készült, egyike a viszonylag kései daraboknak, amelyek még nem teljesen házon belül épültek.
Érdekes, pár méterre tőle ott az aktuális Wraith, de nem tudok úgy lelkesedni érte, mint a régiért. Persze, míves, már a kárpitok tapintásától is megremeg az ember térde, de nagyon érezni rajta, hogy ez egy BMW, valószínűleg a vásárlóknak ez kell. Viszont nem messze ott van a háború utáni Mercik legkomolyabbika, a 300-as. Adanuerként is emlegetik, hiszen Konrad Adenauer kancellár ilyet használt szolgálati autóként (Mj.: Nem pont ezt emlegetik Adenauerként, bár a kancellár ilyet is használt szolgálati autóként, hanem a B oszlop nélküli, ablakkeret nélküli, szögletesebb tetős, 300 d variánst, a későit, de ez már boholytépkedés - Csikós). Számomra sokkal finomabb gép, mint a Wraith, igaz, közel sem akkor benne a hely, ellenben a fotelek elöl nem hagynak kétséget: itt mindent felülmúl a kényelem.
A szomszédban a 300 SL és a 450 SLC, előbbivel kapcsolatban a legmeghökkentőbb a modellciklus: 1971-től 1989-ig gyártották. Aztán a W126, emlékszem, amikor a kilencvenes évek végén apám pár napig ilyennel járt, imádtam. Az 500-as V8 csak 240 lóerő, de ez olyan vehemenciával és magabiztossággal tör ki belőle, hogy a számok érdeklik utoljára az embert. 1979-től 12 évig készült, egy korszakot lezárt, egy másikat megnyitott a gyár történetében, a janicsárok szerint ez az utolsó igazi Merci, de erről kár is elkezdeni vitatkozni (Mj.: Mert hiszen az - Csikós).
A nap süt, az autók szépek, nekünk is akad még bőven mit végigjárni, ha tehetik csatlakozzanak. Akinek az új autók jönnek be, azok se kedvetlenedjenek el, a BMW az i8-tól kezdve a 760iL-ig sok érdekes dolgot hozott, de akad egy szakajtó erős Mini is, mindenféle fura kivitelben. Este hétig tart a buli, ha valaki az induláson filózna.