Mit tehetsz, ha tekert órás autót vettél?
Na jó, azt hiszem most lett elegem. Tudják, az utóbbi hónapokban olyan gagyi meséket hallgattam telefonon, mindenféle autóeladóktól, nevezzük őket akár kereskedőknek, hogy megáll az eszem. Mostanában egy 2008-as Volvo S40 nyomában loholok és ez az autó már több kézen ment keresztül, mint ahány ajtaja van. Hét évnyi használat után, júniusban adta el a korábbi gazdája, 620 ezer forintért.
A sötétszürke Volvo három hónapon belül négyszer váltott tulajdonost, közben többször hirdették a Használautó.hu-n is, ahol előző gazdája is kiszúrta, mert a hirdetési fotókon szerepelt az autó rendszáma, és minden ismertetőjegye is segített az azonosításban. Volt alkalmam végigmozizni, hogy a koszlott vacakból táltos paripa fejlődik a hirdetési szövegekben, és vele száguldott az ára a mezőny élére. Két napja ismét eladták, és ahogy a Belügyminisztérium rendszerében látom, át is íratták már, hiszen a korábbi kettő helyett már három 200 ezer körüli kilométerbejegyzés szerepel a rendszerben. Az alábbiak nagyon fájnak majd egy használtautó-vásárlónak, ha magára ismer.
Szuper, hogy a nepperek a nagy nyári hajtásban lefényezték az ajtókarcokat, illetve eltüntették a horpadást a jobb első sárvédőről. Azt is hajlandó vagyok elhinni, hogy lemosták és kitakarították az autót, illetve foglalkoztak kicsit az első tulaj szerint gyengélkedő motorral, mielőtt továbbpasszolták a Volvót. Azt viszont nem hiszem el, hogy mindez elég volt ahhoz, hogy az S40-es értéke hetek alatt megháromszorozódjon. Inkább békebeli óratekeréses csalásnak tűnik ez.
Az autó vevőjének szólnak az alábbi tanácsok, hisz nincs még minden veszve.
- Nyugodjon meg, önt átverték, ezért harcolnia kell a pénzéért!
-Ha a két-három napja vásárolt 2008-as, magyar rendszámú (első betű L), ezerhatszáz köbcentis, benzines Volvo S40-ének adásvételi szerződésében 205 ezer kilométer körüli futásteljesítmény szerepel (a legutóbbi pontosan 204888), és valóban nem tudott arról, hogy több mint kétszer ennyit mentek már a frissen vásárolt autójával, akkor minden bizonnyal nem erre a Volvóra vágyott és/vagy nem ennyi pénzért, hiszen ennyiért kaphatott volna olyat, amellyel minden rendben.
- Joga van reklamálni, sőt, a nagy értékkülönbségek miatt kérheti a vételár teljes visszafizetését is az eladótól. Ezt a jog az eredeti állapot helyreállításának nevezi. Hívja fel őt, mondja el neki, hogy nem szeretné megtartani a tekert órás Volvót, viszont megegyezne a szerződés felbontásának részleteiről. Az adásvételi szerződést egy semmisségi megállapodással írhatják felül. A megállapodás másolatával az okmányirodában törölhetik a tulajdonjogát, a biztosítónál pedig érdekmúlás miatt felmondhatja frissen kötött szerződését.
- Ez az autó három hónapja még csak 620 ezer forintot ért, és ha a legutóbbi eladó igazat mondott nekem, ön, a vevő közel háromszor ennyit fizetett érte. Így ha az eladó netán mégsem menne bele a fenti egyességbe, ügyvédhez fordulhat.
- Az ügyvéd egyszerű fogyasztóvédelmi ügyként kezeli majd az esetét. Megkeresi az eladót és hivatalos felszólítással kezdeményezi, hogy bontsa fel önnel a Volvo adásvételi szerződését, majd térítse meg a valótlan információ (hamis kilométeradat) alapján végbement ügylettel okozott kárt.
- Ha az eladó erre sem reagál, az ügyvéd valószínűleg azt javasolja majd önnek, hogy pereljék be a tekert órás Volvo eladóját. Bizonyítékuk is lesz az óratekerésre, hiszen egyrészt írhatnak nekem, aki kapcsolatban áll az eredeti, becsületes tulajdonossal, másrészt az autó rendszáma alapján lekérdezhetik a Belügyminisztérium központi rendszeréből a korábban rögzített óraállásokat. Így napra pontosan tudni fogják, hogy mikor csökkent a felére a kilométerszám. Az erről szóló igazolást csatolhatják a per iratanyagához.
A fenti túlélőtippeket bárki alkalmazhatja, aki mostanában vásárolt használt autót, így az az úr is, aki a múlt héten 1,9 millió forintért hirdette meg a Volvót, és aki nagyon de nagyon meglepődött, amikor ma felhívtam és elmeséltem neki, hogy milyen autót árult. A beszélgetés után kettő percen belül lekerült a hirdetés a Hahuról, nahát! Ha ő sem tudott az óratekerésről, mert a korábbi tulajdonos nem tájékoztatta erről, akkor ő is visszaviheti a Volvót annak akitől vette, majd az szintén az előző tulajdonoshoz fordulhat és így tovább, egészen addig az eladóig, akinél ilyen lendületesen olvadt a felére a futásteljesítmény. Van ilyesmire példa, más megoldás pedig nincs, mert a beletörődés csak a trollkommentek szintjén az.
A magyar volvós közösség is segíthet megtalálni azt az átvert autóvásárlót, akiről most még semmi biztosat nem tudunk. Szüksége lesz a támogatásra, az ügy rendezése után pedig keríthetnek neki egy korrekt S40-et, hiszen lesz pénze autóra, vásárlási szándéka pedig szintén.
Azért bosszantó körbepasszolgatott Volvo esete, mert ha olvasóink ilyen ügyesen megtalálták az újabb hirdetést a rendszám ismerete nélkül, akkor akár a vevők is lehetnének szemfülesebbek. Lekérdezhetnék a kiszemelt autó korábban rögzített kilométeradatait az állami rendszerből, vagy legalább elvihetnék egy márkaszervizbe, mielőtt leszámolják a pénzüket az eladó asztalára.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.